Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var snorklade ni och såg hammarhaj i Hurghada? Jag är grön av avund kan jag säga!:cool: Fantastisk tur! Den här tiden på året går hammarhajarna ofta djupt och det finns inte så mycket haj över huvud taget runt Hurghada. Fantastiskt!

Jag var i Marsa Alam och dök för två veckor sen. Enligt dykcentret har sommaren varit fantastisk. Mängder med djur som annars är rena happenings har hört till vardagen. Samma dag vi kom var en knölval synlig i El Quseir, sju mil norrut. Vi själva såg valhaj vilket inte hör till vanligheterna. Det är möjligt att den vikande turismen just nu ger havet möjlighet att återhämta sig från de senaste decenniernas exploatering. Alltid något positivt. Grattis till hammarhajarna!!!
Å vi var inte alls långt från stranden, jag förstod också att vi hade tur på dykarna som var med. Var på håll men ingen tvekan om att det var hammarhaj.
 
@hemlig Skriv gärna sen hur det var på La Palma. Jag är också trött på de vanliga kanarieholmarna och har sneglat på La Palma.
Hemma igen efter en vecka på La Palma nu. En heeelt underbar ö, naturen är fantastisk. Vi bodde på östra sidan, vilket var fuktigare än övriga ön. Västra sidan verkar mest solsäker, men det var lätt att ta sig runt hela ön med hyrbil (vi hann inte med nordvästra delen bara). Vägarna är fina mestadels, men det är rätt brant på sidorna och även rejäl lutning på vissa vägar. Jag satt gömd bakom kartan och fokuserade på att andas när vi åkte på en mindre väg på nordöstra sidan :o :D.
Ringvägen runt håller de på att förstärker/rätar ut/renovera.
Rekommenderar starkt en resa till La Palma.
Vi lär åka tillbaka om några år, då med mer fokus på vandringsleder (om vi lyckas få upp kondisen ;)).
 
Själv köpte jag en flygbiljett till Hurghada i förra veckan. Åker 26/12 och kommer hem 5/1. Jag hade tänkt vara hemma över jul och nyår och resa i mars - april, men nu ska jag flytta i april. Jag gissar att en massa tid och pengar kommer att gå åt till flytten, så då kände jag att det var nödvändigt att komma iväg för att överleva vintern. Sedan hängde en hel familj vänner på, så nu är vi fem st.

Biljetterna är som sagt köpta, hotell och dykning bokad. Jag har t o m provpackat eftersom maxbagaget är 15 kg och min dykutrustning i sin vanliga väska väger mer. Nu har jag lyckats klämma in den i huvudfacket (55 l) på min 70 l Osprey ryggsäck som i sig är väldigt lätt, så då kom jag plötsligt ner under 10 kg.

Nu får gärna den närmaste månaden gå fort! Jag kände mig så otroligt mycket piggare i sekunden jag betalade biljetten. Att sedan helt oväntat få sällskap av goda vänner gjorde ju inte saken sämre!
 
Vad härligt det låter @Myrten ! :)
Ja, det ska bli väldigt, väldigt skönt! Känner mig rätt sliten efter ett år då jag jobbat dubbelt genom att skriva på semester och helger och så ett vanligt jobb med 4-5 timmars pendling per dag. Nu ser jag fram emot det fantastiska Röda havet som tycks ha en speciell förmåga att ge mig energin åter. Jag var nere i oktober, men det var en vecka. För kort. Nu blir det i alla fall tio dagar även om jag helst stannat dubbelt så länge.
 
Ja, det ska bli väldigt, väldigt skönt! Känner mig rätt sliten efter ett år då jag jobbat dubbelt genom att skriva på semester och helger och så ett vanligt jobb med 4-5 timmars pendling per dag. Nu ser jag fram emot det fantastiska Röda havet som tycks ha en speciell förmåga att ge mig energin åter. Jag var nere i oktober, men det var en vecka. För kort. Nu blir det i alla fall tio dagar även om jag helst stannat dubbelt så länge.

Jag saknar verkligen all dykning i Roda Havet ... Vi dok mest fran Saudi Arabien (da vi bodde i Jeddah var ju det mest naturligt) dar bara ett fatal vasterlanningar dok da och rev och hav var oforstort och sa fantastiskt vackert.
 
Jag saknar verkligen all dykning i Roda Havet ... Vi dok mest fran Saudi Arabien (da vi bodde i Jeddah var ju det mest naturligt) dar bara ett fatal vasterlanningar dok da och rev och hav var oforstort och sa fantastiskt vackert.
Tror fortfarande det är oförstört. Inte mycket dykindustri där. Sen har väl miljöförstöringen påverkat även den sidan av Röda havet.
 
Tror fortfarande det är oförstört. Inte mycket dykindustri där. Sen har väl miljöförstöringen påverkat även den sidan av Röda havet.

Miljoforstoringen har varit ovanligt stor pa den sidan av Roda Havet. :( Man har byggt allt fran gangvagar till bryggor och kanaler genom "The Fringing Reef" som foljer kustlinjen och lagunen in till stranden. Tursamt nog ar det inte sa hogbefolkat langst kusten och de flesta Saudier ser ingen vits med att vara vid havet alls. Den storsta skadan ar runt Jeddah ... sma staderna norrut var inte sa farligt i alla fall sist vi var dar for 3 ar sedan och soderut finns det inte mycket sa langt ut vid kusten.
 
Var på Teneriffa vecka 8 2014. Varierande väder, ett par riktiga sola-på-stranden-dagar och resten typ svensk normalsommar. Inte skitkallt, men heller inte jättevarmt. Vi bodde i Puerto de la Cruz som är minst solsäkert.
 
Teneriffa i februari. Funkar det eller är det skitkallt?
Inte skitkallt, men kan vara lite sämre väder med lite skurar.

När mamma och jag var på gran canaria i januari för två år sen blåste calima, vind med sand från sahara, in. Vi löste det genom att ta lokalbussen lite mer söderut så var det sol och badväder.

På Tenerife finns ju alltid Teide att besöka, det är ju ovan molnen (och därmed automatiskt lite svalare).

Jag och mamma komer nog åka till kanarieöarna i början av februari nästa år.
 
Jag kom nyss hem efter en månad i Nepal. Var där förra året också, men då som volontär. I år var siktet inställt på Himalaya och jag lyckades, som en av två ur en grupp på sex klättrare komma upp på Island Peak, 6189 möh. Det var för övrigt min första topp över 6000 meter. Lycka!

15171301_10205670104470809_6556011067751757306_n.jpg
 
Vi har precis bokat flyg till Puerto Rico (Karibien) och en kryssning därifrån! Har tidigare kryssat runt Arabiska halvön för ett antal år sedan och detta mkt sociala sätt att resa i kombination med att man får se många olika platser utan att behöva kånka runt på resväskan och checka in och ut från hotell hela tiden gav verkligen mersmak! Men vi kommer att vara på Puerto Rico både några dagar innan kryssningen startar och några dagar efteråt. Tanken just nu är att boka ett hotell i eller nära San Juan innan kryssningen och något mer avsides för dagarna närmast innan hemresan. Någon som har tips på hotell och/eller vad man inte bör missa i San Juan?!
 
Jag har bokat flyg till Dominikanska Republiken över jul och nyår och kommer att bo i Punta Cana. Finns det någon här inne som varit där i närheten och har några tips? :)
 
Nu undrar jag om ngn varit i Nairobi och har lite info att komma med! :D
 
Miljoforstoringen har varit ovanligt stor pa den sidan av Roda Havet. :( Man har byggt allt fran gangvagar till bryggor och kanaler genom "The Fringing Reef" som foljer kustlinjen och lagunen in till stranden. Tursamt nog ar det inte sa hogbefolkat langst kusten och de flesta Saudier ser ingen vits med att vara vid havet alls. Den storsta skadan ar runt Jeddah ... sma staderna norrut var inte sa farligt i alla fall sist vi var dar for 3 ar sedan och soderut finns det inte mycket sa langt ut vid kusten.

Jag har aldrig snorklat någon annanstans än här i övergången mellan Röda Havet och Indiska oecanen (Adenviken/Tadjourabukten), och dyker inte alls, men jag tycker att det är väldigt vackert och många av de mer rutinerade dykarna säger att det är en av de bästa ställena som de har varit på.

Så vill man ha bra dykning, simma med valhajar, ytnära korallrev för snorkling och i övrigt väldigt oturistigt och genuint, så rekommenderar jag Djibouti.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 702
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp