Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har, år 2010. Var på en 8-dygnskryssning, Isla de Lobos var en av höjdpunkterna, helt orädda sjölejon :love: Man fick jättefina bilder och kunde strosa runt på stranden. En av få öar med vit sand, av finfinfördelade snäckskal. Charles Darwin Research station vill du inte missa heller.

Jag minns inte vad alla öar hette, för det var många "små-öar" också förutom de stora, men en där ena sidan av ön hette Dragon Hill för att det var så många iguanas! Fanns en saltsjö med flamingos också. Den var cool. Och en annan liten ö vi stannade utanför för att snorkla i en haj-kanal (det var liksom en kanal av lavastenar i havet, kanske 2 meter djupt, och på botten vilade sjukt många hajar! Vilket adrenalinpåslag det var att snorkla ovanför dem. Guiden lovade att de var vegetarianer, jag fattade inte förrän efteråt att de såklart inte var det :grin:). Whale Bay var vi också på, och någon ö med massa albatrosser som ruvade på ägg. Både de och blue foot boobies var ÖVERALLT där, alla djur var så totalt orädda att man fick se upp så man inte snubblade på dem.

Sedan ser man massor från båten också, som hoppande stingrays, delfiner, fregattfåglar rakt ovanför huvudet (annars ligger de mest uppblåsta i buskarna), pelikaner m.m. Åh det var nog den bästa resa jag gjort, naturupplevelsen är magisk! Djuren och höjdpunkterna varierar lite med säsong, men boka "bara" så kommer det bli de ilandstigningarna som är bäst just då och passar med längden på trippen :)

Alltså det där låter HELT underbart! Hur flög ni dit? :)
Var det svinigt dyrt?
 
Alltså det där låter HELT underbart! Hur flög ni dit? :)
Var det svinigt dyrt?

Via Amsterdam till Quito eller Guayaquil. Men jag har flugit till Lima via Paris och Caracas också, så det finns flera mellanlandningsmöjligheter från Sverige till sydamerikanska nordvästkusten.
Om du menade från fastlandet ut till öarna så var det från Guayaquil vi flög, på vägen tillbaka stannade vi i Quito några dagar istället :)
Ja det var svinigt dyrt tyvärr. Men så sjukt mäktigt, och då har jag ändå åkt på många naturupplevelseresor över alla möjliga delar av världen. Är man mer flexibel kan man hänga i Quito eller Guayaquil några dagar, ringa runt till resebyråer och försöka få sista-minuten-restplatser på någon båt, då kan man komma undan mycket billigare (tipstips).
 
Via Amsterdam till Quito eller Guayaquil. Men jag har flugit till Lima via Paris och Caracas också, så det finns flera mellanlandningsmöjligheter från Sverige till sydamerikanska nordvästkusten.
Om du menade från fastlandet ut till öarna så var det från Guayaquil vi flög, på vägen tillbaka stannade vi i Quito några dagar istället :)
Ja det var svinigt dyrt tyvärr. Men så sjukt mäktigt, och då har jag ändå åkt på många naturupplevelseresor över alla möjliga delar av världen. Är man mer flexibel kan man hänga i Quito eller Guayaquil några dagar, ringa runt till resebyråer och försöka få sista-minuten-restplatser på någon båt, då kan man komma undan mycket billigare (tipstips).

Vi lägger gärna lite slantar på upplevelser av sådana slag, alltid drömt om Galapagos!
Får nog drömma vidare lite till för innan det kommer på tal väntar en roadtrip i Australien och husköp i Frankrike. :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Vi lägger gärna lite slantar på upplevelser av sådana slag, alltid drömt om Galapagos!
Får nog drömma vidare lite till för innan det kommer på tal väntar en roadtrip i Australien och husköp i Frankrike. :love:
När jag tittade på resor till Galapagos för många år sedan började de på 40 papp. Jag tror dock att det är värt det.
 
Tack för svar om Nairobi!
Om 25 dagar åker jag till Jamaica! :banana:
 
Vi kommer utgå från Negril! Något man inte bör missa?

Att hyra cykel var toppen tyckte jag. Många turister tyckte i stort sett inte att man skulle varken gå eller cykla på vägarna, men det kändes mycket säkrare att cykla i trafiken där än vad det gör hemma i Sverige, tråkigt nog. Fortsätter man kustvägen söderut, förbi West End, kommer man förbi en fin fyr, förbi Ricks place (tror jag det heter) där folk röker på och hoppar i vattnet från 18 meter höga ställningar. Jag hoppade från 3 meter och var nästan förlamad av rädsla. Längre söderut minskar bebyggelsen och det blev lugnt och rustikt. Det finns också en tysk kille som har byggt upp en trädgård med växter som lockar olika arter av kolibris, dit kan man åka och få en guidad tur.
Vi snorklade också, det var förvånansvärt bra och billigt, vi högg en kille som raggade kunder på stranden bara.
Pushcart och Rockhouse i West End hade bra mat tyckte jag. På Seastar Inn söder om Negril hade en fashinerande kvinna byggt upp en plantskola som hon visade runt mig på efter att jag hade tjatat lite, men det kanske mest är kul om man är väldigt intresserad.
 
Eller förresten, om vädret är ok, är det värt pengarna att rida i Hyde Park? Det verkar finnas två stall, vilket ska man välja i så fall?
Jag var där härom veckan, den här årstiden är faktiskt inte Hyde Park till sin fördel imho. Jag skulle själv inte lägga pengar på det såhär års.
Men andra förslag... jaa... åker du inte förrän i mars så är nog tyvärr Hamley's stängt, de klappar ihop i februari enligt uppgift - efter att ha varit en av världens mest förnäma leksaksaffärer sedan mitten av 1700-talet. Men ett annat ställe där jag själv kan spendera timmar och åter timmar är bokhandeln Foyles stora centrumbutik som härom året flyttade några stenkast längs samma gata (Charing Cross Rd) till större och ljusare lokaler.
Sen finns ju marknader, t ex butikerna och matstånden vid Camden Lock Market. Eller antikhandlarna längs Portobello Road (dock 95% nytillverkat kinaskräp, men där finns undantag och ljuspunkter också).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 702
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp