Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som har rest i Asien, vilka vaccin har ni tagit?

Googlat lite och funderar på att bara ta mot Hepatit A, blir ju fan över 1500 spänn annars..

Hep A + B.
Stelkramp.
Typhoid.


Malaria vid behov (men då ska det vara område med stor chans)
Japanese Encephalitis (om man är i risk område, jag har det inte för tillfället).
Rabies

Jag har enbart de tre översta (borde egentligen ta rabies men det händer väl någon dag), och det är nog minimum. Chansen är hög för magproblem som det är, typhoid är ännu värre. Påminner mig att jag behöver en ny typhoid vaccination, typ nu.
 
Jag var i Costa Rica tre veckor i februari. Det var fantastiskt! :love: Började på Karibiska kusten med vandring och övernattning i regnskogen och löpturer på stranden. Vågorna var ordentligt stora så det blev bara lite bad. Reste sen upp i bergen där det blev mer vandring och vulkanskådning. Sista veckan spenderades på stillahavskusten med mycket bad, vandring och löpturer på stranden. Gillar man djur och natur kan jag verkligen rekommendera Costa Rica!

Kan bara instämma i detta - Costa Rica är FANTASTISKT!!! Det land i världen som har flest naturreservat så gillar man djur och natur finns verkligen hur mycket som helst att se! Dessutom hamnar det i topp när man utser de länder som det är etiskt mest försvarbart att resa till. Och jättegod mat!!!
 
Jag åker till island om en månad ;) Vi lyckades boka återesanfel så det blir bara sex dagar, men med lite disciplin bör vi hinna med en hel del ändå...

Som Islandshäst-nörd tycker jag förstås att Island är FANTASTISKT!!! Helt underbar natur! Och i o m att det är ett så litet land så hinner man se mycket på sex dagar om man planerar bra! Fast vid det här laget vet du ju redan det eftersom du både hunnit resa dit och komma hem igen!
 
Hörrni. Säg att du har 20-25 lax (plus fickpengar) och vill åka på en trevlig och fin resa i oktober, typ en vecka. Två personer. Vart skulle du åka?
 
Förra året var vi på Isla Holbox (Mexico) och det var helt fantastiskt! Skulle gärna åka tillbaka dit men tänkte variera mig lite. Har också förstått att det kan vara rätt regnigt på Isla Holbox (det regnade typ oavbrutet 10 dagar i rad just innan vi skulle åka så vi var lite nojiga, men vi hade tur och hade fint väder under vår vistelse). Jag har hört att Jamaica ska vara lite mer solsäkert?

Målet är sol, bad, kritvita stränder, avkoppling, goda drinkar ;)
Vi är inte intresserade av galet nattliv, massa shopping och undviker helst alltför påstridiga försäljare (detta slapp vi på Isla Holbox!).

Mexico2014-10.jpg

Isla de Holbox är verkligen UNDERBART!!! Vi hyrde cyklar och tog oss runt - man kunde hitta lååååånga stränder som man bara delade med krabbor och sjöfåglar! Lägger in en av makens många fina bilder därifrån! Ett sådant ställe där man tog av sig skorna när man kommit fram och inte tog på sig dem igen förrän det var dags att åka hem!
 
Vart ska man åka om nan vill ha överkomlig restid (max ca 6 timmar), ok pris och bra väder (20-25*C) i början av november. Är det bara kanarieöarna som finns då, eller har vi missat nåt?
Helst inget där det är risk för nåt terrordåd (jupp, de har lyckats skrämma mig rejält så tex Egypten går fetbort).

IMG_4594-4.jpg


Dubai/Abu Dhabi! Restiden är bara 5,5 timmar från Arlanda och bara några få timmars tidsomställning. Totalt solsäkert och mycket behaglig temperatur under vintern! (De har sommar samtidigt som vi och då är hettan outhärdlig - upp emot 50 grader i skuggan är inget ovanligt...) Man kan göra fantastiska utfärder i öknen t ex! Väljer man att bo i Abu Dhabi eller t ex i Scharjah (ett mindre emirat som i praktiken numera är ihopbyggt med Dubai) så är hotellen billigare och det tar inte lång stund med taxi in till Dubai (bara man undviker värsta rusningstrafiken.) Bilden ovan är från öknen utanför Al Ain (Abu Dhabi). Där är ökensanden väldigt röd och i soluppgången ser den i princip glödande ut! Gissa om det var fantastiskt att rida där?!! "Nu skulle jag nästan kunna dö, när jag har fått uppleva detta!" sa jag till min kompis!
 
IMG_4594-4.jpg


Dubai/Abu Dhabi! Restiden är bara 5,5 timmar från Arlanda och bara några få timmars tidsomställning. Totalt solsäkert och mycket behaglig temperatur under vintern! (De har sommar samtidigt som vi och då är hettan outhärdlig - upp emot 50 grader i skuggan är inget ovanligt...) Man kan göra fantastiska utfärder i öknen t ex! Väljer man att bo i Abu Dhabi eller t ex i Scharjah (ett mindre emirat som i praktiken numera är ihopbyggt med Dubai) så är hotellen billigare och det tar inte lång stund med taxi in till Dubai (bara man undviker värsta rusningstrafiken.) Bilden ovan är från öknen utanför Al Ain (Abu Dhabi). Där är ökensanden väldigt röd och i soluppgången ser den i princip glödande ut! Gissa om det var fantastiskt att rida där?!! "Nu skulle jag nästan kunna dö, när jag har fått uppleva detta!" sa jag till min kompis!
Resmålet går bort för både mig och sambon.
Vi har resa bokad till kanarieön La Palma :)

Läste dock om ridning i Dubai häromdagen, via en länk här på buke.
 
Jag har absolut ingen koll heller, så sambon får styra oss lite då han varit där tidigare! :D

Vi kommer iallafall börja med Ho chi minh i 3 dagar för lite shopping och storstadsliv, därefter är allt lite oklart fram till 21 december då vi åker till Mui ne, där har vi bokat en resort och stannar i 12 dagar :)

Vi gjorde just en sådan resa för ett antal år sedan. När ni är i Ho Chi Minh-city MÅSTE ni besöka tunnlarna i Cu Chi - samt även muséet över "Det amerikanska kriget" som det kallas där. Verkligen starka upplevelser! Vid Cu Chi har de även en skjutbana där man kan få provskjuta med automatvapen (vilket vi inte gjorde - kändes ganska makabert) men det gav verkligen en extra autentisk känsla att man hörde ljuden från dessa vapen när man gick runt och tittade. Vi hade OERHÖRT bra guidning där dessutom och det betyder ju alltid mycket!
 
Jag har absolut ingen koll heller, så sambon får styra oss lite då han varit där tidigare! :D

Vi kommer iallafall börja med Ho chi minh i 3 dagar för lite shopping och storstadsliv, därefter är allt lite oklart fram till 21 december då vi åker till Mui ne, där har vi bokat en resort och stannar i 12 dagar :)

...vi var även på en nattlig matmarknad i Ho chi minh - minns inte vad området hette men det var den största och mest kända. Fantastiskt god mat som var i princip gratis! Dessutom är det oerhört billigt att köpa glasögon där - de i resesällskapet som behövde progressiva glasögon finansierade hela resan genom att köpa dem där istället för hemma! Och det längsta vi någon gång behövde vänta på ett par glasögon var till dagen efter - oftast fick man dem efter 2 timmar!
 
Ni som har rest i Asien, vilka vaccin har ni tagit?

Googlat lite och funderar på att bara ta mot Hepatit A, blir ju fan över 1500 spänn annars..

Vi har inte tagit någon vaccin alls. Har varit i Vietnam, Thailand, Kina, Hongkong, Singapore, Indonesien, Indien, Maldiverna, Malaysia, Jordanien, Egypten, Förenade Arabemiraten, Oman... (Maken är läkare.)
 
...vi var även på en nattlig matmarknad i Ho chi minh - minns inte vad området hette men det var den största och mest kända. Fantastiskt god mat som var i princip gratis! Dessutom är det oerhört billigt att köpa glasögon där - de i resesällskapet som behövde progressiva glasögon finansierade hela resan genom att köpa dem där istället för hemma! Och det längsta vi någon gång behövde vänta på ett par glasögon var till dagen efter - oftast fick man dem efter 2 timmar!

Jag som just köpte nya glasögon :D
Tack för bra tips! Jag är sugen på tunnlarna, sambon har varit i dom redan så jag hoppas att han följer med!
Museum är även med på listan :)

Minns du vilket område ni bodde i?
 
Vi har inte tagit någon vaccin alls. Har varit i Vietnam, Thailand, Kina, Hongkong, Singapore, Indonesien, Indien, Maldiverna, Malaysia, Jordanien, Egypten, Förenade Arabemiraten, Oman... (Maken är läkare.)

Hepatit A vill jag nog ändå ta, men jag vet inte med dom andra riktigt..
Vill inte vara dumsnål heller :o
 
Läste dock om ridning i Dubai häromdagen, via en länk här på buke.

DN-resor hade ett reportage om ridning i Dubai i söndags - och den artikeln fanns här på Buke såg jag! Men det var ÄNNU häftigare i verkligenheten än vad man tror när man läser det där reportaget (eller, f f a tycker jag inte att bilderna var så imponerande...)
 
Jag som just köpte nya glasögon :D
Tack för bra tips! Jag är sugen på tunnlarna, sambon har varit i dom redan så jag hoppas att han följer med!
Museum är även med på listan :)

Minns du vilket område ni bodde i?

Vi bodde SUPERLYXIGT på Sheraton! Vi hade bokat resan nästan ett år i förväg - för att det skulle gå ett enda direktflyg från Luleå där vi bor. När avresan sedan närmade sig blev resebyrån tvungna att boka om sol och bad-delen av vår resa av någon anledning och det visade sig då att dollarkursen ändrats så mycket att vi dels fick byta till superlyxiga Sheraton i Saigon och ändå fick vi flera tusenlappar tillbaka - så där hade vi reskassan också!

Att du redan köpt nya glasögon är ingen ursäkt! ;-) Vi betalade mellan 250 kr och 450 kr paret (ej progressiva) så passa på att köpa några att ha i reserv, samt slipade solglasögon t ex!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 708
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp