Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Billiga hotell har enligt min erfarenhet alltid ganska låga eller väldigt ojämna betyg. Jag tror att det är folk som inte fattar vad det är som gör att billiga hotell är billiga, som ger de sämsta omdömena.
Jag har kanske haft tur. För när jag har varor varit på billiga ställen så har de haft få stjärnor men ändå bra betyg så att säga. Typ 2-3 stjärnor med bra snittbetyg.
Ett hotel han ju vara bra även om standarden är låg.

Jag tänker nog att jag ställer större krav på ett som marknadsför sig som fyrstjärningt än ett med två stjärnor. Bägge kan ändå få 9 på en tiogradig skala, utifrån förutsättningarna.
 
Tack för alla tips!
Det är tydligen olagligt att hyra ut hela lägenheter för short term rental i NYC står det på massa forum, men det är inget du märkt av eller haft problem med?
Jag vill mycket hellre på i lägenhet än hotell. Dels pga priset men också för att man på något sätt lär känna livet i staden bättre.
High Line har jag på min lista sedan innan, verkar häftigt!

Är det mest t-bana man tar sig runt med?

OMG, Macys. Lanske måste åka på hösten ändå. Älskar allt som har med julpynt att göra :p

Har också läst att det är förbjudet så alla de som livnärde sig på att ha flera lägenheter och hyra ut dom är borta förutom om det gäller en månad eller längre. Nu senast fanns personens privata tillhörigheter kvar i lägenheten, ffa kläder, och det är mer begränsat men inga problem att få tag på.

Jag tycker man ska åka tunnelbana, man får mycket NY-känsla och det går snabbt och tar dig överallt billigt, även långt ut från stan. Går ut till JFK tex. Rockaway beach tyckte min mamma var ett trevligt utflyktsmål dit hon kom på kortet. Finns veckokort att köpa.
 
Jag har kanske haft tur. För när jag har varor varit på billiga ställen så har de haft få stjärnor men ändå bra betyg så att säga. Typ 2-3 stjärnor med bra snittbetyg.
Ett hotel han ju vara bra även om standarden är låg.

Jag tänker nog att jag ställer större krav på ett som marknadsför sig som fyrstjärningt än ett med två stjärnor. Bägge kan ändå få 9 på en tiogradig skala, utifrån förutsättningarna.
Hmm. Jag medger att jag sover väldigt sällan på hotell överhuvudtaget, sist hyrde visserligen jag och mannen en stuga på Gozo för att vandra, vilket var dyrt men helt ok. Jag är ganska nöjd om jag har en kudde och ett täcke att sova med så att säga, all inclusive är jag egentligen helt emot men tänker att efter en månad på resande fot med barnen kan det vara ganska bra att försöka hitta ett hotell där man inte behöver laga sin egen mat varje dag. Det här hade bra rekommendationer från min kollega, är lika billigt som ett där maten inte ingår (vilket innebär att om maten är dålig kan vi gå ut och äta någonannanstans) och hade dessutom en väl fungerande vattenpark och en kidsclub som håller på från morgon till kväll. Vi lär ändå inte vara så mycket på hotellet, tänker att vi tar lite båtutflykter och ligger på stranden merparten av tiden ändå.
 
Hmm. Jag medger att jag sover väldigt sällan på hotell överhuvudtaget, sist hyrde visserligen jag och mannen en stuga på Gozo för att vandra, vilket var dyrt men helt ok. Jag är ganska nöjd om jag har en kudde och ett täcke att sova med så att säga, all inclusive är jag egentligen helt emot men tänker att efter en månad på resande fot med barnen kan det vara ganska bra att försöka hitta ett hotell där man inte behöver laga sin egen mat varje dag. Det här hade bra rekommendationer från min kollega, är lika billigt som ett där maten inte ingår (vilket innebär att om maten är dålig kan vi gå ut och äta någonannanstans) och hade dessutom en väl fungerande vattenpark och en kidsclub som håller på från morgon till kväll. Vi lär ändå inte vara så mycket på hotellet, tänker att vi tar lite båtutflykter och ligger på stranden merparten av tiden ändå.
Det blir säkert bra:)
 
Tack för alla tips!
Det är tydligen olagligt att hyra ut hela lägenheter för short term rental i NYC står det på massa forum, men det är inget du märkt av eller haft problem med?
Jag vill mycket hellre på i lägenhet än hotell. Dels pga priset men också för att man på något sätt lär känna livet i staden bättre.
High Line har jag på min lista sedan innan, verkar häftigt!

Är det mest t-bana man tar sig runt med?

OMG, Macys. Lanske måste åka på hösten ändå. Älskar allt som har med julpynt att göra :p

Ja, det är olagligt, men inget du kommer märka väl på plats. Förbered dig på frågor om hur du ordnat boende vid säkerhetskontrollen när ni kommer in i landet, dock. Standarden är lägre än i Sverige, men jag tror att någon redan nämnt det. Nu senast (juni detta år) bodde vi i Queens och det blev inte så himla mycket billigare än vad hotellet hade kostat som vi också kikat på. Dessutom var vi 11 stycken på en dusch... :arghh: men absolut, visst ser man kanske staden lite mer. Föredrog Williamsburg framför Queens men var man vill bo kan vara svårt. Nästa gång blir det nog Brooklyn igen.

Förutom Macy's får du inte missa Burlington och DSW på Union Square om du gillar shopping! Tunnelbana är det självklara valet för att ta sig runt i NY, snabbt och enkelt! Man köper ett Metrokort i en automat.
 
Jag har kanske haft tur. För när jag har varor varit på billiga ställen så har de haft få stjärnor men ändå bra betyg så att säga. Typ 2-3 stjärnor med bra snittbetyg.
Ett hotel han ju vara bra även om standarden är låg.

Jag tänker nog att jag ställer större krav på ett som marknadsför sig som fyrstjärningt än ett med två stjärnor. Bägge kan ändå få 9 på en tiogradig skala, utifrån förutsättningarna.
Precis! Jag sover alltid på mycket billiga centralt belägna hotell/hostel när jag reser privat. Jag tycker alltid att jag får bra valuta för pengarna och jag tillbringar ju ändå ingen tid mer än sömnen på hotellet. Men dessa ställen har ofta rejält dåliga omdömen. Jag tror att det är för att folk har helt orealistiska förväntningar.

Buller från gatan och krogar har jag i mitt sovrum hemma, så det stör mig tex inte.
 
Jag åker till Amsterdam på jobbresa och kommer att få någon em/kväll eller förmiddag ledig. Något speciellt jag bör göra eller se (inte speciellt shoppingintresserad)?
 
Precis! Jag sover alltid på mycket billiga centralt belägna hotell/hostel när jag reser privat. Jag tycker alltid att jag får bra valuta för pengarna och jag tillbringar ju ändå ingen tid mer än sömnen på hotellet. Men dessa ställen har ofta rejält dåliga omdömen. Jag tror att det är för att folk har helt orealistiska förväntningar.

Buller från gatan och krogar har jag i mitt sovrum hemma, så det stör mig tex inte.
Hmm mina har oftast haft bra betyg även om de är billiga och enkla. Det jag reagerade på var är det var fyrstjärningt med dåliga omdömen. Fyrstjärnigt känns lyxigt för mig och då kan jag tänka mig att jag skulle bli besviken om det inte var bra.
Senaste vandrarhemmet jag bodde på hade typ 2* och toa i korridoren men över 8 i rating. Det kändes ruskigt prisvärt.
 
Ja massa museum! Vad är du intresserad av?
Svårt att säga, det allra mesta i kultur och natur. är förtjust i vackra byggnader och historia men jag har inget specialområde. Jag gillar nog det mesta som andra turister gillar, om det finns några "måste.grejer" vill jag gärna ha sett dem!
 
Svårt att säga, det allra mesta i kultur och natur. är förtjust i vackra byggnader och historia men jag har inget specialområde. Jag gillar nog det mesta som andra turister gillar, om det finns några "måste.grejer" vill jag gärna ha sett dem!
När det gäller stadsbilden så: de gamla kvarteren med kanaler och smala husfasader sida vid sida.

Kanske van Gogh-museet? Måstegrej vet jag inte, men stort. Och man kan följa hans tilltagande galenskap genom bilderna i kronologisk ordning.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag brukar försöka läsa en del kommentarer och se VAD det är folk klagar på och inte bara gå rakt av på totalomdömet. Då ser man ofta om det är boendet eller den boende det är "fel" på.
Sen är det ju onekligen så att fler stjärnor gör iaf mig petigare så lika bra välja billigare så så är det för det mesta en sak mindre att ev bli irriterad av. :p
 
Vi har en mellanlandning på ett dygn i Rom på vår väg till Kairo. Någon som kan tipsa om ett bra boende inte allt för dyrt som är lätt att ta sig in och ut till flygplatsen (Fiumicino) ? Hur ligger kostnadsnivåerna i staden när det kommer till typiskt turistiga saker, tänker att vi typ tar en jump on jump off buss under dagen, käkar nåt gott under kvällen och sedan drar vidare till flygplatsen på morgonen efter.

Hur funkar det med bagage på långa mellanlandningar, måste man hämta ut det och checka in igen eller checkar man in väskan från destinationen man reser från och den går vidare som vanligt så att säga?
 
Aker till Budapest 5 dagar i oktober - Nagon so har varit och har tips att delta med sig av?

Ar ute efter en avslappnande men kul semester - trillar garna in pa nagot museum, men kommer inte spendera dagar att besoka flera stycken!
 
Känns rätt restriktivt rent religionsmässigt. Och aningen för varmt för mig.
Vill bara inflika att Dubai enligt min erfarenhet ar ett valdigt mangkulturellt och vasterlandskt samhalle pa det stora hela - inte minst dar turisterna ror sig. Vi hade forvantat oss att inte kunna halla handen nar vi var ute, att behova tacka oss mycket mer nar vi gick ut och att allt skulle kannas jattespant, men det fanns ingen anledning till oro upptackte vi pa plats.

Folk gar kladda i allt fran shorts och tighta klanningar till burka och kandura, aven "infodingarna" haller varann i handen lite da och da, och ingen bryr sig riktigt. Tvartom sa ar det ett valdigt intressant samhalle och befriande att se sa manga sa olika kulturer leva sida vid sida!

Det enda vi markte det pa var bristen pa alkohol (som endast far severas pa stallen som har anknytning till hotell av nagot slag), och sa forsokte vi att vara lite mer restriktiva med fysisk beroring nar vi var i narheten av polis eller liknande bara for sakerhets skull. Vi hade dock hjalp av min bror som bor dar med sin flickvan sedan 2 ar tillbaka, och de larde oss ratt fort vad som var okej och inte. Det mesta ar okej! :p

Det ar nog narmare 30-strecket i november dock och varmen ar oftast fuktig och kvav, sa det kan bli lite tufft om du ar varmekanslig.
 
Jag behöver tips angående boende i NYC!

Vi funderar angående airbnb just för att jag tror att det blir billigare än hotell men ändå okej standard? Eller är jag helt fel ute?
Har läst att ska man bo på hotell bär man välja de dyrare då dom som ligger lägre i pris kan ha både vägglöss och kackerlackor och sådant klarar jag mig utan, tack.
Men eftersom jag aldrig ens varit i USA vet jag såklart inte om det stämmer.

Hur har ni bott i NYC? Någon som hyrt via airbnb där?

Vi ska vara där i en vecka så jag tror att hotell blir alldles för dyrt. Vi kommer ändå att äta all mat inkl frukost ute så lägenhet skulle passa utmärkt.

Nästa fråga - var sjutton ska man bo? På Manhattan? I Williamsburg?
Jag åker för fjärde gången till NYC i oktober.

Jag tycker helt klart ni ska försöka bo på Manhattan om ni kan. Det är så sjukt stort så att bo utanför kan bli långa resor.

Vi har bott nere i Financial district en gång. Det är rätt så öde på kvällen. Typ 2 pers som gick av vid vår tunnelbanestation på kvällen.

Jag har bott med jobbet precis vid central park. Dyrt hotel och ok standard. Sen har vi bott två gånger på ONE UN. Det är FNs skyskrapor. De har rum på våning 38-47. Sjukt cool utsikt. Det är hittills vårt favorithotell. I oktober ska vi bo på ett Courtyard by Marriot hotell i central East side.

Tips:
Åk upp i Rockefeller center
Gå High Line
Åk båt förbi frihetsgudinnan
Gå Brooklyn bridge från Brooklyn till Manhattan
Stressa inte igenom central park
Besök Times square när det är mörkt
Gå på musikal
Ät på Spotted Pig
Ät avsmakningsmeny på Spice market
Besök ground zero
Gå på marknaden på union square på en söndag

Finns sjukt mycket mer! Hojta om du vill ha mer tips!

Mvh Miks
 
Jag åker för fjärde gången till NYC i oktober.

Jag tycker helt klart ni ska försöka bo på Manhattan om ni kan. Det är så sjukt stort så att bo utanför kan bli långa resor.

Vi har bott nere i Financial district en gång. Det är rätt så öde på kvällen. Typ 2 pers som gick av vid vår tunnelbanestation på kvällen.

Jag har bott med jobbet precis vid central park. Dyrt hotel och ok standard. Sen har vi bott två gånger på ONE UN. Det är FNs skyskrapor. De har rum på våning 38-47. Sjukt cool utsikt. Det är hittills vårt favorithotell. I oktober ska vi bo på ett Courtyard by Marriot hotell i central East side.

Tips:
Åk upp i Rockefeller center
Gå High Line
Åk båt förbi frihetsgudinnan
Gå Brooklyn bridge från Brooklyn till Manhattan
Stressa inte igenom central park
Besök Times square när det är mörkt
Gå på musikal
Ät på Spotted Pig
Ät avsmakningsmeny på Spice market
Besök ground zero
Gå på marknaden på union square på en söndag

Finns sjukt mycket mer! Hojta om du vill ha mer tips!

Mvh Miks

Åh tack tack!! Ska kika in alla dina tips :)
Det kommer med största sannolikhet bli Manhattan, och någonstans där det ändå finns lite restauranger/barer i området.
 
Besökte Kiev och Tjernobyl förra helgen!

En riktigt intressant upplevelse bägge delar, på olika sätt. Längesen det var så skönt att få komma hem igen, utan att resan för den delen var dålig, haha.

Kan rekommendera en resa, Tjernobyl var välorganiserat och duktiga guider. Kiev... Hade jag kunnat tänka mig besöka igen (eller omnejd) men då med någon som kan språket. Vi var sååå trötta varje dag efter att ha kämpat med språk och text och kartor och ändå knappt fatta något :p
 
Jag har just kommit hem från en jobbresa till München. Faktiskt inte en stad jag skulle rekommendera för en långhelg. Rätt enahanda stad, kändes det som, konservativt och absurt många män i lederhosen och dessutom ensidig mat.
 
Vi har en mellanlandning på ett dygn i Rom på vår väg till Kairo. Någon som kan tipsa om ett bra boende inte allt för dyrt som är lätt att ta sig in och ut till flygplatsen (Fiumicino) ? Hur ligger kostnadsnivåerna i staden när det kommer till typiskt turistiga saker, tänker att vi typ tar en jump on jump off buss under dagen, käkar nåt gott under kvällen och sedan drar vidare till flygplatsen på morgonen efter.

Hur funkar det med bagage på långa mellanlandningar, måste man hämta ut det och checka in igen eller checkar man in väskan från destinationen man reser från och den går vidare som vanligt så att säga?
Enklaste sättet att ta sig till flygplatsen är Leonardo-expressen, d v s det tåg som avgår från flygplatsen. Det stannar på Statione Termini i centrala Rom och runt där finns massor av boenden. Det är möjligt att man även kan kliva av i Trastevere och det är en supertrevlig stadsdel med många prisvärda boenden. Förmodligen är det billigare att åka taxi när ni är en hel familj. Jag vill dock höja ett varningens finger för Roms taxichaufförer kan mycket väl försöka lura kunderna. Även i förbeställda bilar. Jag har själv varit med om det och känner många andra som upplevt samma sak.

En annan sak jag måste varna för är ficktjuvar. Var försiktiga! De finns överallt tyvärr.

Restaurangpriserna är ofta hyfsade. Undvik typiska turistställen vid piazzorna och gå in på bakgatorna så kan ni få riktigt bra mat! Till lunch kan man med fördel ta pizzabitar. De som bakas på stora plåtar i små hål i väggen eller butiker kan vara fantastiska. Köpa vatten i flaska är onödigt. På många piazzor finns drickfontäner med källvatten där man fyller sin flaska. Vissa av dessa är mycket gamla och var källan finns vet man inte, men vattnet är fantastiskt. Kranvattnet är också drickbart.

Bussar vet jag inget om men Roms historiska centrum är så litet att man lätt promenerar mellan den stora mängd sevärdheter som finns. Hela stan är en sevärdhet förresten. Och världsarv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 709
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp