Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Nya Zeeland!
Har varit här i snart två veckor och har två veckor kvar idag.

Detta underbara land! Njuter av varje stund! :love:
Imorn ska vi eventuellt cykla mountainbike ner för ett berg. Kan bli...spännande.:p

Ååh, det har alltid varit ett drömresemål för mig :love: Jag vill vandra, men har ingen att åka med. Får se om jag hittar någon tillslut eller om jag får våga mig på att åka själv :D
 
Hallå, buke! Skottland - ge mig era bästa tips :D Vi vill upp i the highlands, kanske gå någon dagsvandring, dricka god öl och strosa på mysiga smågator. Vart ska vi bege oss?


Vi körde Edinburgh-Stirling-Inverness-Isle Of Skye-Inverness-Edinburgh i Maj i år.

The Higlands är magiskt. Vi var på Talisker på deras stora rundtur och whiskeyprovning. Jag som inte dricker whiskey uppskattade verkligen den! Och hittade till och med en whiskeysort jag gillade.
Fanns massor av bra hikes/vandringsleder i olika längder och svårighetsnivåer som jag ville gå men det fanns inte tid denna gång.
Inverness var inte speciellt alls, bortsett från Culloden Moor (Är ett STORT Outlander fan) som var mäktigt att se och underbart väl guidat av en ung tjej.
Annars var det skönt att "mellanlanda" i Inverness efter ett par dagar i högländerna eftersom det ligger lite "mitt i landet" och är närmare till allt.
Edinburgh gillade jag bättre! Bättre puls blandat med extremt mycket historia.
Stirling som ligger på vägen mellan Inverness och Edinburgh är fint och värt en halv dag.

Jag tycker om att köra bil och det blev nästan 100 mil körda under vår semester men det var helt magiska vyer och bra vägar varav det var ett rent nöje.
 
Ååh, det har alltid varit ett drömresemål för mig :love: Jag vill vandra, men har ingen att åka med. Får se om jag hittar någon tillslut eller om jag får våga mig på att åka själv :D

Ja, det är ju det perfekta landet för vandring! Tyvärr är inte det riktigt vår grej men vi hajkar lite smått iaf :p
Åk hit!
 
I ditt fall tror jag att hotell nära Spanska trappan etc är bättre än nära Termini, om inte kostnaden är avgörande eller så. Mysiga restauranger går det tretton av på dussinet oavsett var du befinner dig! Nära de allra största sevärdheterna är allt lite dyrare än om man bara går två, tre tvärgator från dem. Särskilt kostnaden för kaffe varierar galet mycket, med flera hundra procent.

Våra middagar nu har kostat sådär 70€ för båda, inklusive vin och kaffe. Om ditt barn ska med, skulle jag ändå säga att av alla platser jag har varit på, så är Rom lite trångt för barn som är i åldern att de har spring i benen. Både jag och min son var ungefär 11 år första gången. Jag skulle överväga att låta förskolebarn stanna hemma hos barnvakt.

Men alltså, det blir bra hur du än gör. Runt påsk är det väldigt mycket folk, inte minst i och kring Vatikanen. Aprilvädret har jag ingen koll på egentligen, men jag minns att jag har suttit ute och solat vid påsk i Rom.

Nej inget barn ska med ;)
Det mer centrala hotellet ska ligga nära spanska trappan så det kanske är det bästa alternativet iaf, gillade vad jag läste om det också :D

Vi är inga gourmander, så enkla restauranger (med bra kvalitet såklart) kommer det bli hehe.

Påsk tänkte vi undvika, inte kollat när den infaller faktiskt, bra att du påminde om det ;)
 
Nej inget barn ska med ;)
Det mer centrala hotellet ska ligga nära spanska trappan så det kanske är det bästa alternativet iaf, gillade vad jag läste om det också :D

Vi är inga gourmander, så enkla restauranger (med bra kvalitet såklart) kommer det bli hehe.

Påsk tänkte vi undvika, inte kollat när den infaller faktiskt, bra att du påminde om det ;)
All mat är enkel och god i Rom, typ!

Vad som kan vara bra att veta är att om det tex står kalvstek på menyn, som en huvudrätt, så är det just kalvstek. Vill man ha något mer får man plocka ytterligare något från menyn. Det kommer inte automatiskt med tex potatis och grönsaker bara för att du tar in en köttbit.

Varje rätt är också oftast lite mindre än en svensk vanlig restaurangportion, för man tänker sig att alla äter i alla fall ett par rätter, gärna bröd vid sidan och något tillbehör dessutom. Det är ganska bra, för man kan enkelt plocka ihop måltider som enbart består av sådant man gillar!
 
All mat är enkel och god i Rom, typ!

Vad som kan vara bra att veta är att om det tex står kalvstek på menyn, som en huvudrätt, så är det just kalvstek. Vill man ha något mer får man plocka ytterligare något från menyn. Det kommer inte automatiskt med tex potatis och grönsaker bara för att du tar in en köttbit.

Varje rätt är också oftast lite mindre än en svensk vanlig restaurangportion, för man tänker sig att alla äter i alla fall ett par rätter, gärna bröd vid sidan och något tillbehör dessutom. Det är ganska bra, för man kan enkelt plocka ihop måltider som enbart består av sådant man gillar!

Vilka bra tips! Tack :D

Ska överraska sambon med en weekend då vi firar 20 år tillsammans 2018 :D
Egentligen vill jag kanske inte spendera allt för mkt på själva resan, har en sommarresa att se fram emot också, och på denna resan tänkte jag även fixa fotbollsbiljetter...
Det mer centrala hotellet är nästan dubbelt så dyrt som det nära termini... men ska se efter fler alternativ, har ju tid på mig hehe.
men vet inte hur snabbt hotellen går åt i storstädena?
 
Sambon och jag ska boka en solsemester (första gången vi solsemestrat tillsammans, annars åker vi aldrig på sådana typer av semesterresor).

Det vi står och väljer mellan just nu (vi åker i augusti) är Parga och Makarska rivieran.

Fördelen är Parga är att det verkar helt idyllsikt, utbudet av restauranger verkar bra och jag har hört många fantastiska saker om stället. En veckas semester där hamnar för oss strax under 14'000. Ca 13800kr var det väl. Nackdelen med Parga för oss är att sambon uppfattar det som mer turistigt (stämmer det?) och att han tror att det är aningen varmare där. Han är väldigt värmekänslig och vill helst inte att graderna stiger mycket över 30*. Nackdelen med Parga är också att flyget dit går väldigt sent på en lördag och man är då framme i Parga (efter transfer etc) kanske vid midnatt? Man förlorar alltså en dag.

Därför har vi också tittat på Makarska rivieran (Kroatien) som ligger lite norrut och ska vara något mer behagligare enligt resebyrån vi var hos igår.
Sambon föredrar hur hotellet låg, det var mysigt beläget medan Parga-hotellet låg nära vägar. Fördelen är även att flygen gick vid bra tider. Flyget dit gick tidigt på lördagen så man är framme och får hela lunch-kväll till förfogande. I övrigt tror jag (chansning) att utbudet på restauranger etc inte är lika stor här. Tror inte det är samma mysiga känsla som i Parga och heller inte sandstränder som det är där. Hotellet går för 15500kr för en vecka, alltså något högre. Däremot kan jag tänka mig att mat och övrigt är något billigare här?

Både sambon och jag velar. Båda alternativen känns bra. Det han är mest rädd för är långa transfertider och att det skulle bli 35 grader hela veckan. Därför känns Kroatien aktuellt. Samtidigt är vi båda överens om att Parga verkar otroligt charmigt...

Hur tusan hade ni tänkt? Eller framförallt - har någon av er varit på någon av ställen och har ni något att tillägga? En åsikt kanske :D

Ska man kanske uppdatera om hur det gick?

Jo det blev ju Parga till slut. Är väldigt nöjd med det, vi hade en riktigt härlig vecka där. :up:

Härlig vecka trots att flera av våra önskemål inte riktigt blev tickade. Vi trodde inte att det skulle vara turistigt, men nog tusan var det turister överallt. De sa något om att det är 3000 invånare i staden vinterhalvåret och ungefär 30000 invånare/gäster under sommaren. Så jo, stan var knökfull. Fick klämma sig fram på gatorna på kvällarna när det var dags att ta sig till middagen.

Sen värmen... vi hade ju tyvärr bara en vecka på året då vi kunde åka och det visade sig att det blev värmebölja i medelhavet just den veckan. Så min sambo som tycker att 30 grader är för varmt var inte allt för nöjd med de ca 38 graderna som gassade på oss varje dag. Svimma en gång lyckades jag också göra. Ofattbart hur det gick till... :o

Utöver det här en toppenresa. En otroligt charmig liten stad där det finns mängder av saker att göra och tavernor samt andra härliga restauranger kryllar det av. Rekommenderas! (men kan med fördel vara ett jättetrevligt resmål i exempelvis september istället för första veckan i augusti) :up:
 
Det är en massa dimma på Shiphol just nu. Om nån undrar bara sådär appropå... och alla flyg är försenade. Tack så jättemycket för hjälpen KLM som bokade om mig redan vid avresan då de visste att jag inte skulle hinna till min flight för byte. Jävligt skönt att slippa köa med alla andra stressade resenärer. Nu kan jag hänga lugnt i ett hörn på Starbucks och bränna 12 euro på te och ostsmörgås. Finns någon annan Bukade här så kom förbi brun soffa nummer 2. :D
 
Vilka bra tips! Tack :D

Ska överraska sambon med en weekend då vi firar 20 år tillsammans 2018 :D
Egentligen vill jag kanske inte spendera allt för mkt på själva resan, har en sommarresa att se fram emot också, och på denna resan tänkte jag även fixa fotbollsbiljetter...
Det mer centrala hotellet är nästan dubbelt så dyrt som det nära termini... men ska se efter fler alternativ, har ju tid på mig hehe.
men vet inte hur snabbt hotellen går åt i storstädena?

Flygbiljetter.... ska man boka i god tid el närmre avresa, skillnad i pris?
Vet inte vad som räknas som bra pris ;) hittar just nu biljetter för strax under 4000 tor, 2 personer...
Reser i april :D
 
Flygbiljetter.... ska man boka i god tid el närmre avresa, skillnad i pris?
Vet inte vad som räknas som bra pris ;) hittar just nu biljetter för strax under 4000 tor, 2 personer...
Reser i april :D
Min erfarenhet är att det är billigare att boka långt i förväg .
 
Vilka bra tips! Tack :D

Ska överraska sambon med en weekend då vi firar 20 år tillsammans 2018 :D
Egentligen vill jag kanske inte spendera allt för mkt på själva resan, har en sommarresa att se fram emot också, och på denna resan tänkte jag även fixa fotbollsbiljetter...
Det mer centrala hotellet är nästan dubbelt så dyrt som det nära termini... men ska se efter fler alternativ, har ju tid på mig hehe.
men vet inte hur snabbt hotellen går åt i storstädena?
Jag tycker området runt spanska trappan är väldigt dyrt och turistigt. Där finns ju allt, men generellt kostar det mycket.

Mitt tips är att ni kollar på Trastevere. Där finns nog fortfarande prisvärda hotell och generellt är det betydligt billigare. Det är gångavstånd till det mesta.
 
Nu har jag reserverat en plats på en ridresa till Portugal! :) Bör få besked inom ett par dagar om jag fått en plats. Fy fan så fint det ska bli att få rida, äta god mat, dricka vin, bada i poolen och läsa böcker. Blir en fantastisk fin avslutning på sommaren :love:.

I övrigt i sommar blir det en vecka i Madrid för pool- och familjehäng plus bröllop, och så ska vi i väg någon annanstans (vaaaaaart??) i ett par veckor för en skön semester också.
 
Jag tycker området runt spanska trappan är väldigt dyrt och turistigt. Där finns ju allt, men generellt kostar det mycket.

Mitt tips är att ni kollar på Trastevere. Där finns nog fortfarande prisvärda hotell och generellt är det betydligt billigare. Det är gångavstånd till det mesta.

Har googlat hotell i Rom i flera dagar nu, vad många det finns haha.
Men hittat ett till bra pris, med bra recentioner... ca 300 m norr om colosseum (ska vara gångavstånd till de flesta sevärdheter enligt hotellsidan). Och om vi tar tåg från flyget så är det ändå hyfsat nära stationen.
Vet inte hur området är dock?

Bara 4 rum på hotellet så känner att jag nog bör boka snart? är via booking så kan ju alltid boka av... pirrigt! :D
 
@voltis - jag kan inte säga att jag är direkt välbekant med det området. Har åkt igenom med spårvagnen ett antal gånger. Universitetet ligger där och det ser ganska "officiellt" ut. Kanske inte supercharmigt men inte ruffigt.

Runt Colosseum finns många sevärdheter. Om ni väljer att bo där föreslår jag att ni förutom diverse forum + Colosseum itself även tittar på San Clemente. Det är en kyrka där de romerska gatukvarteren finns bevarade under. Man kan alltså gå under jord i gamla romerska kvarter från romersk tid.

För övrigt vet jag en superbra restaurang som ligger i området. Den heter Hostaria Da Nerone och är en riktigt, genuin restaurang. På Tripadvisor gnäller en del (turister) på att det inte går att få pizza, men det är inte heller en pizzeria så det är helt i sin ordning. De har mycket god antipasto och deras spaghetti vongole är berömd. Så jag skulle glatt boka in mig i området för att kunna käka oftare på Da Nerone.
 
@voltis - jag kan inte säga att jag är direkt välbekant med det området. Har åkt igenom med spårvagnen ett antal gånger. Universitetet ligger där och det ser ganska "officiellt" ut. Kanske inte supercharmigt men inte ruffigt.

Runt Colosseum finns många sevärdheter. Om ni väljer att bo där föreslår jag att ni förutom diverse forum + Colosseum itself även tittar på San Clemente. Det är en kyrka där de romerska gatukvarteren finns bevarade under. Man kan alltså gå under jord i gamla romerska kvarter från romersk tid.

För övrigt vet jag en superbra restaurang som ligger i området. Den heter Hostaria Da Nerone och är en riktigt, genuin restaurang. På Tripadvisor gnäller en del (turister) på att det inte går att få pizza, men det är inte heller en pizzeria så det är helt i sin ordning. De har mycket god antipasto och deras spaghetti vongole är berömd. Så jag skulle glatt boka in mig i området för att kunna käka oftare på Da Nerone.
Tusen tack för ännu mer bra tips, San Clemente låter som ngt jag bara måste se! :D
Inte ruffigt, det räcker för mig hehe. FIck en bra känsla av hotellet, eller ja BnB som det egentligen är.

Kollar flyg nu, vet inte vad som är "bra pris" dock... 3800:- tor två personer....?
 
Tusen tack för ännu mer bra tips, San Clemente låter som ngt jag bara måste se! :D
Inte ruffigt, det räcker för mig hehe. FIck en bra känsla av hotellet, eller ja BnB som det egentligen är.

Kollar flyg nu, vet inte vad som är "bra pris" dock... 3800:- tor två personer....?
Tycker 3800 för två är helt ok. Jag ska åka två veckor runt påsk. Tror jag betalade 1200 men då anpassade jag mina datum och har än så länge bara handbagage.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 681
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp