Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
I juni flyger jag, partner och barn till Hanoi för en månad i Vietnam! :eek::nailbiting::banana:
Fan vad fint!

KL

Hörrni, Amsterdam. Var vill man bo där? Vad vill man göra? Är det fint? Blir man asäcklad av Red light district-turisterna eller går det att ha en trevlig weekend där?
 
Fan vad fint!

KL

Hörrni, Amsterdam. Var vill man bo där? Vad vill man göra? Är det fint? Blir man asäcklad av Red light district-turisterna eller går det att ha en trevlig weekend där?
Möjligen beror det på hur lättäcklad man är, så att säga, men jag har inte funderat så mycket på det. Jag kan bli lite olycklig av synlig prostitution, unga kvinnor som ser slitna ut och så där, men köparna har jag inte direkt sett eller reflekterat över i Amsterdam. (Om man bortser den gång då jag bodde i sovsal på ett sunkigt vandrarhem och en prostituerad kvinna tog emot sina "kunder" i samma sovsal. Men det hör absolut till de extrema undantagen.)

Jag har inte alls upplevt det så som en del beskrivningar från Pattaya i Thailand tex, där man enligt uppgift ser sexturisterna överallt hela tiden.
 
@Petruska Låter bra! Jag har urkassa erfarenheter av Tallinn gällande just detta så vill ogärna göra om samma misstag.
 
Ngn som varit i Havanna senaste året? Ska dit i februari och tar gärna emot lite tips! Antar att det förändras snabbt där nu efter Fidel lämnade in.
 
@Petruska Låter bra! Jag har urkassa erfarenheter av Tallinn gällande just detta så vill ogärna göra om samma misstag.
Jag känner en lätt oro för att du (tex pga dina intressen och yrkeskompetenser) är mer observant på och känslig för det där än vad jag är. Men vad jag har hört, så verkar Tallinn vara mycket jobbigare på det sättet än Amsterdam. Jag har dock inte kunnat jämföra själv, för jag har inte varit i Tallinn.

(Om du upplever det besvärligt att cannabis är närvarande mer eller mindre hela tiden och överallt, är kanske inte Amsterdam rätta resmålet för dig.)
 
Fan vad fint!

KL

Hörrni, Amsterdam. Var vill man bo där? Vad vill man göra? Är det fint? Blir man asäcklad av Red light district-turisterna eller går det att ha en trevlig weekend där?

Det går absolut ha en bra weekend i Amsterdam. Riktigt mysig weekendstad. Kommer inte ihåg var vi bodde, men finns gott om okej hotell en bit från centrum. Bästa tipset är att hyra cyklar. Jordaan är också mysigt. Anne Franks hus är sevärt, men förhandsbokning är att rekommendera.
 
Jag känner en lätt oro för att du (tex pga dina intressen och yrkeskompetenser) är mer observant på och känslig för det där än vad jag är. Men vad jag har hört, så verkar Tallinn vara mycket jobbigare på det sättet än Amsterdam.
Ja precis, det kan hända att min tröskel är väldigt låg. Men - jag har också hört mer negativt om Tallinn än Amsterdam (annat än om man söker sig till red light district såklart) så jag hoppas att det kan funka. Det är en stad jag verkligen vill se nämligen.
(Om du upplever det besvärligt att cannabis är närvarande mer eller mindre hela tiden och överallt, är kanske inte Amsterdam rätta resmålet för dig.)
Noll problem med det!
bästa tipset är att hyra cyklar. Jordaan är också mysigt. Anne Franks hus är sevärt, men förhandsbokning är att rekommendera.
Cykelhyrning har vi tänkt oss! Och ja Jordaan ser SÅ fint ut. Kul att höra att man kan få till en riktigt trevlig weekend där :).
 
Ja precis, det kan hända att min tröskel är väldigt låg. Men - jag har också hört mer negativt om Tallinn än Amsterdam (annat än om man söker sig till red light district såklart) så jag hoppas att det kan funka. Det är en stad jag verkligen vill se nämligen.

Noll problem med det!

Cykelhyrning har vi tänkt oss! Och ja Jordaan ser SÅ fint ut. Kul att höra att man kan få till en riktigt trevlig weekend där :).
Det som jag tyckte var absolut mest plågsamt i Red light district var de unga kvinnor iförda typ "sexiga" underkläder som satt i skyltfönster. Det var för mycket för mig. (Min unge var med den gången, han var typ två år gammal och frågade om tjejerna hade "beslutat sig för att sitta där". Jag grep lättat efter halmstrået och sa att det var just beslutat sig de hade gjort. Sen gick vi väl och åt pannkakor eller nåt. Man kan äta mycket pannkaka på pannkakshus i Amsterdam.)
 
Dum fråga @Petruska men kan man undvika red light district helt och hållet eller ligger det så pass att man "måste" se det? Jag vill verkligen inte.

Pannkakor däremot är jag mer än positiv till :up:.
 
Dum fråga @Petruska men kan man undvika red light district helt och hållet eller ligger det så pass att man "måste" se det? Jag vill verkligen inte.

Pannkakor däremot är jag mer än positiv till :up:.
Jag har så dåligt lokalsinne att jag har svårt att svara på din fråga. :p Som jag minns det från ett par besök i mycket unga år, hamnade jag i Red light district hela tiden. Som jag minns det från för så där 2-3 år sedan, var det enkelt att undvika. Om skillnaden mellan minnena säger något om hur jag har ändrats under mellantiden, eller om mönstren kring prostitutionen har ändrats eller om det är en tillfällighet, vet jag faktiskt inte.
 
Fan vad fint!

KL

Hörrni, Amsterdam. Var vill man bo där? Vad vill man göra? Är det fint? Blir man asäcklad av Red light district-turisterna eller går det att ha en trevlig weekend där?

Vad man vill göra? Man kollar in alla "måsten" under en dag eller två. Sen tar man tåget till en trevligare stad och spenderar resten av semestern där. :D Rekommenderar Utrecht, tåget tar 26 minuter och kostar 7,50 euro. Charmig stad och inte alls så turistigt som Amsterdam.
Jag har bott i Holland i lite olika perioder och har aldrig förstått vad folk ser i Amsterdam :o
 
Dum fråga @Petruska men kan man undvika red light district helt och hållet eller ligger det så pass att man "måste" se det? Jag vill verkligen inte.

Pannkakor däremot är jag mer än positiv till :up:.
Jag tror det är lätt att missa, men oxå lätt att hamna där av misstag. Red light district är mer en tvärgata. Så man kan behöva gå i närheten för att ta sig till sitt mål, men man behöver ju inte gå in där. Så mitt tips är att kolla innan vart det ligger och helt enkelt vara lite vaksam att man inte går in på fel gata när man är i närheten. Jag tyckte Amsterdam var en mysig stad (var bara där ett par timmar), men jag tyckte det var lite jobbigt faktiskt att hela stan luktade så starkt av cannabis.
 
Vi har äntligen bokat bröllopsresa, det var tänkt till februari hela tiden men nu är det som sagt bokat. Zanzibar here we come! :D 10 nätter i slutet på februari på vad som verkar vara ett fint hotell precis på stranden. Ser fram emot att insupa ölivets lugn, snorkla och dö av värmeslag. :D Om någon varit där tar jag gärna tips på sevärdheter!
 
Hörrni, om man vill åka i vår och snorkla, men helst inte behöva flyga över halva jorden pga 6-åring med och mamma med adhd som får spunk för länge i ett plan :angel: Är det Röda havet som gäller då eller finns det rolig snorkling runt medelhavet eller så?
 
Hörrni, om man vill åka i vår och snorkla, men helst inte behöva flyga över halva jorden pga 6-åring med och mamma med adhd som får spunk för länge i ett plan :angel: Är det Röda havet som gäller då eller finns det rolig snorkling runt medelhavet eller så?
Vet inte vad du menar med "vår" men fram till början av juni skulle jag säga att det är för kallt för att snorkla i Medelhavet (jag gör det i maj, men någon större njutning är det inte).
 
Vet inte vad du menar med "vår" men fram till början av juni skulle jag säga att det är för kallt för att snorkla i Medelhavet (jag gör det i maj, men någon större njutning är det inte).
Tidigare tror jag att det var tänkt ;) Men det går nog att justera! Frågan är dock om det är någon rolig snorkling där? Gissar att du avser Grekland? Vad finns det att se liksom, är det något intressant eller som utanför Cannes i somras där det fanns typ en bläckfisk och en sjöborre...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 681
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp