Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Team - ridresa vad har ni for tankar pa det?

Jag har varit och ridit falttavlan pa irland de senaste tva aren, och trots att det ar SUPERKUL sa funderar jag pa om jag ska aka nagon annanstans och testa nagot nytt.
Funderingar ligger val pa island, cowboy aventyr i US eller dressyr i portugal.

Nagon som har tankar eller egna erfarenheter o dela med sig av?
 
Tidigare tror jag att det var tänkt ;) Men det går nog att justera! Frågan är dock om det är någon rolig snorkling där? Gissar att du avser Grekland? Vad finns det att se liksom, är det något intressant eller som utanför Cannes i somras där det fanns typ en bläckfisk och en sjöborre...

Det är nog Egypten och Röda havet som är bästa alternativet om ni vill snorkla och inte åka så långt. Om ni kan tänka er Egypten som resmål rent generellt dvs!
 
Det är nog Egypten och Röda havet som är bästa alternativet om ni vill snorkla och inte åka så långt. Om ni kan tänka er Egypten som resmål rent generellt dvs!
Ja vi var ju i Hurghada för exakt 4 år sen ;) Så jag skulle nog inte ha några problem med att åka till någon turistort så igen. Vet däremot inte vad min mamma tycker riktigt...
 
Team - ridresa vad har ni for tankar pa det?

Jag har varit och ridit falttavlan pa irland de senaste tva aren, och trots att det ar SUPERKUL sa funderar jag pa om jag ska aka nagon annanstans och testa nagot nytt.
Funderingar ligger val pa island, cowboy aventyr i US eller dressyr i portugal.

Nagon som har tankar eller egna erfarenheter o dela med sig av?
Jag har varit på en fantastisk ridresa på Sardinien, men det var mer fokus på uteritter än skolridning även om man kunde välja att betala extra och ta lektioner också. Vi red i totalt 6 dagar (tror jag att det var) tvärs över ön, genom bergen och ner till havet. Vi kördes tillbaka till gården varje eftermiddag där vi njöt av god mat, gott vin, sköna sängar och en fin pool. Jättefina hästar och ett alldeles underbart ställe!

Nu drömmer även jag om en dressyrresa till Portugal - det diskuterades här i tråden för bara ett par sidor sedan!
 
Tidigare tror jag att det var tänkt ;) Men det går nog att justera! Frågan är dock om det är någon rolig snorkling där? Gissar att du avser Grekland? Vad finns det att se liksom, är det något intressant eller som utanför Cannes i somras där det fanns typ en bläckfisk och en sjöborre...
Bläckfisk! :love:

Nä, några färggranna koraller finns där ju inte. Man får vara hängivet intresserad för att tycka att det ska ge något. (Jag ÄR hängivet intresserad).

Medelhavet kan inte tävla med t ex Egypten vare sig vädermässigt eller vad gäller snorkling.
 
Nästa års första resa bokad och det blir en träningsresa i Albir, norr om Alicante. Samma som i maj i år. Ska bli fantastiskt!

I september eller oktober blir det troligtvis Spanien, vårt vanliga ställe mellan Marbella & Fuengirola. :love:
 
Fan vad fint!

KL

Hörrni, Amsterdam. Var vill man bo där? Vad vill man göra? Är det fint? Blir man asäcklad av Red light district-turisterna eller går det att ha en trevlig weekend där?
Jag gillade Amsterdam. Nu är det dock rätt många år sedan jag var där. Tyckte det var trevligt att strosa runt där bland kanalerna och titta på hus. Det är dock min favoritaktivitet i alla städer jag åker till- strosa runt och titta på arkitektur och känna på atmosfären.
Jag minns att jag inte kände mig helt bekväm i Red Light- kände mig lite sorgsen. Råkade också gå in där men jag antar att om man har koll på vad det ligger så går det väl att undvika. Jag har för mig att det inte var så stort.. typ några gator kanske vad jag minns? . Minns också att det var trevligt att åka båt på kanal och att vi hälsade på hos en bekants bekant som bodde på husbåt. :D
Det här var innan det blev så poppis att cykla i sthlm så jag minns att jag var fascinerad över en stad med så mkt cyklister. :p Men jag skulle gärna spendera en weekend där. Om det var längre tid skulle jag nog kombinera med att se något mer än staden.
 
Precis som @stjarnhimmel gillar jag väldigt mycket att promenera i runt i städer, och Amsterdam är bra för ändamålet. Det är väldigt fint med de smala husen, gavelfasader ut mot kanalerna i de äldre delarna av staden. Och det är mysigt att sitta på uteserveringar i sådana kvarter. Jag går också runt en hel del och drömmer om hur ofattbart lycklig jag skulle vara om jag bodde på en båt i Amsterdams kanaler (att säkert ingenting funkar praktiskt om man bor så, blir enbart romantiskt i den drömmen). Sen gillar jag blommor väldigt mycket, och det finns det ju gott om, inte minst på försommaren och under våren.
 
Skottland över 5 dygn funderar vi på nästa år.
Inte mycket tid, men vad ska man satsa på under den tiden? Funderar på hyrbil att åka runt med. Vi vill bo på ett och samma ställe hela vistelsen, bättre välja en större stad då? Edinburgh? Hur enkelt är det att ta sig därifrån och vidare med bil?

Tanken är att vi ska besöka landsbygd också för att se på nån besättning med nötkreatur bland annat. Vi tycker båda om museer, natur, sevärdheter (typ slott. ruiner, borgar) osv. Kanske även lite shopping ;)
 
Team - ridresa vad har ni for tankar pa det?

Jag har varit och ridit falttavlan pa irland de senaste tva aren, och trots att det ar SUPERKUL sa funderar jag pa om jag ska aka nagon annanstans och testa nagot nytt.
Funderingar ligger val pa island, cowboy aventyr i US eller dressyr i portugal.

Nagon som har tankar eller egna erfarenheter o dela med sig av?
Varit på flertalet ridresor på Island, rekommenderas starkt :).
 
Ja vi var ju i Hurghada för exakt 4 år sen ;) Så jag skulle nog inte ha några problem med att åka till någon turistort så igen. Vet däremot inte vad min mamma tycker riktigt...

Satsa på Röda havet! Om mamsen är tveksam till Egypten så kan jag rekommendera Eilat i Israel. Enligt mig är turistorterna i Egypten och Eilat som natt och dag, trots att de ligger nära varandra. Eilat känns som vilken modern sydeuropeisk stad som helst.

Kolla även in Aqaba i Jordanien. Fräschare än turistorterna i Egypten om du frågar mig.
 
Satsa på Röda havet! Om mamsen är tveksam till Egypten så kan jag rekommendera Eilat i Israel. Enligt mig är turistorterna i Egypten och Eilat som natt och dag, trots att de ligger nära varandra. Eilat känns som vilken modern sydeuropeisk stad som helst.

Kolla även in Aqaba i Jordanien. Fräschare än turistorterna i Egypten om du frågar mig.
Tack!
Frågan är ju vad som händer med Israel nu med Trumps nya påhitt :crazy: men Jordanien hade vi knte tänkt på! 6-åringen vill ju helst att det ska finnas barnklubb och så, men vi får undersöka vad som finns att tillgå helt enkelt!
 
Tack!
Frågan är ju vad som händer med Israel nu med Trumps nya påhitt :crazy: men Jordanien hade vi knte tänkt på! 6-åringen vill ju helst att det ska finnas barnklubb och så, men vi får undersöka vad som finns att tillgå helt enkelt!

Barnklubb finns väl mest på ”barnvänliga” charterhotell? Har aldrig fattat vad som är så kul med barnklubben, måste väl gå att roa sig på massa andra sätt även om man är ett kiddo? :D

Rekommenderar också Israel, som ngn sa känns många städer som moderna syreuropeiska städer. Inga problem att röra sig som ensam kvinna ute, åtminstone i Tel Aviv gay-vänligt och en allmänt öppen stämning. Har tyvärr inte varit i Eliat men skulle gärna resa dit! :)
Jordanien hade jag personligen undvikit som kvinna men det där är ju högst individuellt!
 
Barnklubb finns väl mest på ”barnvänliga” charterhotell? Har aldrig fattat vad som är så kul med barnklubben, måste väl gå att roa sig på massa andra sätt även om man är ett kiddo? :D

Rekommenderar också Israel, som ngn sa känns många städer som moderna syreuropeiska städer. Inga problem att röra sig som ensam kvinna ute, åtminstone i Tel Aviv gay-vänligt och en allmänt öppen stämning. Har tyvärr inte varit i Eliat men skulle gärna resa dit! :)
Jordanien hade jag personligen undvikit som kvinna men det där är ju högst individuellt!
Jo men såna hotell innebär ju andra barn där = lekkamrater ;) så det är nog inte själva klubben som är viktig.

Tyvärr så verkar det mest vara Hurghada och Marsa Alam som är aktuellt för såna resor...
 
Kvicka Köpenhamn-tips någon? :)
Pga en inställd flight får jag en dag ensam i Köpenhamn imorgon. Har ni tips på festliga museer eller liknande som jag borde ta mig en titt på?
 
Kvicka Köpenhamn-tips någon? :)
Pga en inställd flight får jag en dag ensam i Köpenhamn imorgon. Har ni tips på festliga museer eller liknande som jag borde ta mig en titt på?
Inte museum - men Rundetårn är fint, ligger på Köbmagergade lite norr om ströget, intill Trinitatis kirke. Tips på trevliga lunchställen: Torvehallerne (typ saluhall) vid Israels plads och Kulturhuset på Islands brygge.
Har du hela dagen på dig så kan jag rekommendera Louisiana. Ta tåger till Humlebäck (35 min) och gå en bit (10 min) från stationen. Mysigt även på vintern när det är ruggigt ute.
 
Toronto?
Ja vad gör man där en dag eller några timmar?
Håller på och planerar en jobbresa till Kanada, får en extra dag i Montreal för att hämta upp jet-laggen och funderar på att åka hem en dag senare från Toronto än vad jobbet kräver. I Montreal får jag hjälp med sight seeingen av kollegor, men osäker på vad jag kan räkna med i Toronto. Kommer inte hinna till Niagara tyvärr. Så är det värt en extra natt på hotell för att hinna med en eller en halv dag på stan?

Jag blev inte så förtjust i Toronto, det kändes mest som en stor nordamerikansk stad i mängden. Men det var mysigt att åka över till Toronto Island, där finns stora grönområden och man får en mycket fin vy över Toronto skyline. Vi hoppade över CN tower, det var dyrt och jättelång kö.

Med reservation för att jag var där på sommaren och bara en dag ;)

(Vancouver är dock en kanadensisk stad jag verkligen gillar! Men det är ju fel sida landet för dig :D)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 677
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp