Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min ena syster har varit på tre st sommar-OS, det är tydligen grymt häftigt! @Seabaz . Hon är ingen sportmänniska utan det är helhetsupplevelsen.
Själv åker jag till Tokyo och Japan om fyra veckor, har inte alla boendenätter klara än :o

Åå härligt att höra! Jag är inte heller sportfanatiker utan vill bara "uppleva" och såklart se några favoritgrenar (terrängen i fälttävlan) :D

Jag var i Japan i januari i år. Vill tillbaka nuu! Ett av de absolut bästa resmålen jag någonsin haft. Du kommer få det såååå roligt!!
 
Hallå, buke! Skottland - ge mig era bästa tips :D Vi vill upp i the highlands, kanske gå någon dagsvandring, dricka god öl och strosa på mysiga smågator. Vart ska vi bege oss?

Jag var där i Juli (högsäsong) i 5 nätter som var alldeles för kort tid.
När åker ni och hur länge och hur har ni tänkt resa?

Vi hade hyrbil och körde upp till Inverness. Enligt mig en rätt opersonlig stad men det är den största (enda?) Stad i högländerna. Allt annat är mer små gulliga byar.

Glasgow var en stor favorit.

Önskar dock vi hade haft mer tid då vi inte riktigt hann med Edinburgh alls.

Gamla slott är dyrt att besöka. Vi betalade för Eileen donan castle och spenderde 2 riktigt bra timmar inne och runt det men "alla andra" slott nöjde vi oss att se utifrån.

Pubar och öl kan du hitta överallt och alla är mer eller mindre bra. Rekommenderar dock Waxy's (nåt sånt?) I Glasgow. Känns som att kliva in i en skottsk verision av hobbit i sagan om ringen. Riktigt bra mat men boka bord om du vill vara säker på att få sittplats.
 
Jag var där i Juli (högsäsong) i 5 nätter som var alldeles för kort tid.
När åker ni och hur länge och hur har ni tänkt resa?

Vi hade hyrbil och körde upp till Inverness. Enligt mig en rätt opersonlig stad men det är den största (enda?) Stad i högländerna. Allt annat är mer små gulliga byar.

Glasgow var en stor favorit.

Önskar dock vi hade haft mer tid då vi inte riktigt hann med Edinburgh alls.

Gamla slott är dyrt att besöka. Vi betalade för Eileen donan castle och spenderde 2 riktigt bra timmar inne och runt det men "alla andra" slott nöjde vi oss att se utifrån.

Pubar och öl kan du hitta överallt och alla är mer eller mindre bra. Rekommenderar dock Waxy's (nåt sånt?) I Glasgow. Känns som att kliva in i en skottsk verision av hobbit i sagan om ringen. Riktigt bra mat men boka bord om du vill vara säker på att få sittplats.
Jaaa, Waxy O'Connors går alltid hem! Jag går dock alltid vilse när jag är där - särskilt efter ett par glas vin... :angel: Kul att du gillade Glasgow! :)

Till @AraSlei och @niphredil skulle jag rekommendera Stirling (som knyter samman the Lowlands och the Highlands), Pitlochry, Aviemore, Fort William, Fort Augustus eller Portree. Eller varför inte allihop, i en enda roadtrip?! :D

Alla ställen utom Stirling och Fort William är verkligen pyttesmå - det är ganska ont om större ställen så långt norrut. Inverness är ju the Highlands huvudstad och jag kan tycka att det är rätt trevligt, men det är definitivt mer av en stad och det finns inte "mysiga smågator" på samma sätt.

Fina vandringsleder finns det precis överallt, även precis kring de stora städerna, och god öl är aldrig svårt att hitta ;)
 
Jaaa, Waxy O'Connors går alltid hem! Jag går dock alltid vilse när jag är där - särskilt efter ett par glas vin... :angel: Kul att du gillade Glasgow! :)

Till @AraSlei och @niphredil skulle jag rekommendera Stirling (som knyter samman the Lowlands och the Highlands), Pitlochry, Aviemore, Fort William, Fort Augustus eller Portree. Eller varför inte allihop, i en enda roadtrip?! :D

Alla ställen utom Stirling och Fort William är verkligen pyttesmå - det är ganska ont om större ställen så långt norrut. Inverness är ju the Highlands huvudstad och jag kan tycka att det är rätt trevligt, men det är definitivt mer av en stad och det finns inte "mysiga smågator" på samma sätt.

Fina vandringsleder finns det precis överallt, även precis kring de stora städerna, och god öl är aldrig svårt att hitta ;)

Jaa så hette det :D
Jag har en film på min mobil som är typ 5 minuter lång där jag går omkring upp och ner och in och ut typ överallt! Helt fantastisk film som jag tittar på då och då för att minnas sinnesstämningen :rofl: till och med toaletterna längst ner är fantastiska :D
 
Hallå, buke! Skottland - ge mig era bästa tips :D Vi vill upp i the highlands, kanske gå någon dagsvandring, dricka god öl och strosa på mysiga smågator. Vart ska vi bege oss?

Ett tips är Dufftown. En liten stad mellan Inverness och Aberdeen. Fina vandringsleder så klart, det finns det som sagt nästan överallt. Två whiskydestillerier, ett par pubar, trevliga människor. Mysigt ställe.

Personligen är jag inte jätteförtjust i Glasgow men Edinburgh är jag genuint förälskad i.
 
Åå härligt att höra! Jag är inte heller sportfanatiker utan vill bara "uppleva" och såklart se några favoritgrenar (terrängen i fälttävlan) :D

Jag var i Japan i januari i år. Vill tillbaka nuu! Ett av de absolut bästa resmålen jag någonsin haft. Du kommer få det såååå roligt!!

Hur var vädret i januari och vilka delar besökte du? Mitt stora tvek är vilken/vilka jackor jag kan behöva..
 
Hur var vädret i januari och vilka delar besökte du? Mitt stora tvek är vilken/vilka jackor jag kan behöva..

Niseko upp i norr för att snowboarda. Aldrig sett så mycket och så bra snö förut :love:
Typiska vinterkläder/skidkläder, kängor
Var väl runt nollan dagtid och ner mot -10, -15 på kvällen. Olika varje dag..

Tokyo var jag 3 dagar och där låg tempen på runt 5-8 plus i solen mitt på dagen. Kändes dock rått i skuggan och runt nollan kvällstid. Ingen snö.

Jag körde vinterkängor, leggings (dubbla leggings eller leggings+jeans i Niseko) samt linne, underställströja och vinter-skidjacka på kvällarna när jag gick ut. Väldigt behagligt väder mer som svensk tidig vårväder i Tokyo. En sån dag man tar av och på tröjor och jacka varje timme för ena stunden frös jag och i andra svettades jag haha
 
Nu har vi varit i Melbourne. Jag tyckte väldigt mycket om staden och folket.

Vi bodde i St Kilda, som är ett lite mer artsty område mot stranden från Melbourne city sas.
Vi kommer absolut bo där i trakterna nästa gång också.

Vi hade en eftermiddag och en dag ledig. Eftermiddagen var vi inne i city och shoppade och åt och drack gott.
Lediga dagen åkte vi en guidad tur på The great Ocean road och var i en regnskog.
Vi såg vilda koalor, Loch ard Gore, de 12 apostlarna etc.
Vi hade värdens roligaste guide som jag satt bakom hela resan och kunde få veta massor om djuren/naturen/städerna/folket. Mkt kunnig inom mkt den mkt udda människan som vuxit upp i outbacken och lärde sig skjuta och köra bil som 9-åring och efter det kunde rida ut med någon kompis i 3 v ensamma utan vuxna bland alla dödliga djur.
Sceneriet vid havet var magiskt!
Och vi hade jättetur med vädret. Det var mellan 25-30 grader och bara regn 2 eftermiddagar/kvällar.
Tydligen kan vädret i Melbourne den tiden bjuda på allt från snö till 30 grader och sol.

Vi måste ju tillbaks i jobb. Men vi vill också tillbaks!
Då ska vi ringa min nya guide-kompis. Så ska han få visa mer av landet än turist-verisionen.
Han tyckte jag skulle med och leta guld och campa. Haha! Kunde vara ngt att sätta på sin bucket list.

Nästa år tar vi några veckor och åker runt mer. Och ev Nya Zeeland.
 
Tack @Seabaz ! Vi kommer vara mest i Tokyo, Nagano, en hot spring-by utanför Nagano, och Kyoto, tror alla de är lite mildare kring nyår. Möjligen att Nagano är kallt då..
 
Tack @Seabaz ! Vi kommer vara mest i Tokyo, Nagano, en hot spring-by utanför Nagano, och Kyoto, tror alla de är lite mildare kring nyår. Möjligen att Nagano är kallt då..

Dagen innan du åker hade jag googlat en 10-dagars prognos för ställena ni ska till. Det ger ju en liten vink :up:

Men varma torra skor, vindtät jacka och mössa/pannband kommer man långt på :D
 
Snygga tights! :love:
Haha vilken skillnad! Har läst att det är helt olika klimatzoner på öarna och även inom öarna, och jag ska ju inte till Hokkaido där det är som kallast..
 
Jag måste slå ännu ett slag för Rom! Jag är där nu. Det är verkligen rena semestern! Enkelt, bekvämt, fritt från strapatser, osnobbigt, avspänt och god mat till mycket humana priser.

Och precis så bildande som man vill att det ska vara.
 
Spinner vidare på Rom!
Hittat flera billiga men bra hotell kring terminalen men läst på flera ställen att det är lite ruffigt område? Bla nära att boka ett hotell precis norr om terminalen. Erfarenheter?

Blev rekommenderad att istället bo mer centralt, så hittat ett hotell i området Spagna (hotel centrale), är det "bättre"?

Vill ha gångavstånd till de större sevärdheterna, mysiga restauranger men inget flott!

Är det stor skillnad på vädret i början av april och i slutet?

Sorry mkt frågor är min första stads-weekendresa! :)
 
Spinner vidare på Rom!
Hittat flera billiga men bra hotell kring terminalen men läst på flera ställen att det är lite ruffigt område? Bla nära att boka ett hotell precis norr om terminalen. Erfarenheter?

Blev rekommenderad att istället bo mer centralt, så hittat ett hotell i området Spagna (hotel centrale), är det "bättre"?

Vill ha gångavstånd till de större sevärdheterna, mysiga restauranger men inget flott!

Är det stor skillnad på vädret i början av april och i slutet?

Sorry mkt frågor är min första stads-weekendresa! :)
I ditt fall tror jag att hotell nära Spanska trappan etc är bättre än nära Termini, om inte kostnaden är avgörande eller så. Mysiga restauranger går det tretton av på dussinet oavsett var du befinner dig! Nära de allra största sevärdheterna är allt lite dyrare än om man bara går två, tre tvärgator från dem. Särskilt kostnaden för kaffe varierar galet mycket, med flera hundra procent.

Våra middagar nu har kostat sådär 70€ för båda, inklusive vin och kaffe. Om ditt barn ska med, skulle jag ändå säga att av alla platser jag har varit på, så är Rom lite trångt för barn som är i åldern att de har spring i benen. Både jag och min son var ungefär 11 år första gången. Jag skulle överväga att låta förskolebarn stanna hemma hos barnvakt.

Men alltså, det blir bra hur du än gör. Runt påsk är det väldigt mycket folk, inte minst i och kring Vatikanen. Aprilvädret har jag ingen koll på egentligen, men jag minns att jag har suttit ute och solat vid påsk i Rom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
449
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 681
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp