Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Imorgon åker vi till Billund på minisemester :up: Det blir ju fokus på Legoland och Lalandia, men det skulle vara trevligt med middag på "riktig" restaurang. Är det någon som har något tips? Vi kommer ha bil och en sexåring med oss :)
 
Åh vad kul. Jag var i Katalonien många år sen på ridresa.

Åker jag på resa utan familjen så väljer jag ridresor enbart.

Det är dit jag ska, har förälskat mig totalt i Katalonien! Har varit på samma ställe förut (inte samma ritt dock), skönt att veta att det är bra hästar och guider :up:
 
Det är dit jag ska, har förälskat mig totalt i Katalonien! Har varit på samma ställe förut (inte samma ritt dock), skönt att veta att det är bra hästar och guider :up:
Jag tvekade länge i år om jag skulle åka till de katalonska bergen eller till Afrika. Maten är fantastisk, naturen underbar och hästarna förhoppningsvis bra i Katalonien. Att ta sig högt upp i bergen och rida fram på bergsängarna kändes så lockande.
 
En del sådana där upplevelser blir först minnesvärda när det gått några år.
Jag minns en resa till en hundutställning i Tyskland i tonåren. Allt som kan gå fel gick fel på vägen ned.
Till exempel fanns inte vår bokning på vandrarhemmet och precis allt var fullbokat överallt. Vi sov fyra personer i bilen. Och fick panikinköpa de billigaste sovsäckarna och ett minatyrtält som vi parvis turades om med. Sen var det något knas med pengarna (det var på den tiden jag dessutom var fattig som en kyrkråtta) så vi hade knappt råd att äta något heller.
Alla grälade med alla så stämningen var rätt tryckt milt sagt.

Eller den campingturen i tonåren när alla tog med sig sprit och trodde någon annan skulle ha med sig mat. Vi var sju personer som delade på en burk bönor och tre frallor. Men vi hade fem liter sprit.

Kanotsemestern med århundradets migränanfall så att jag knappt kunde se något och som slutade med att kanoten sjönk till botten är åtminstone rolig nu i efterhand. Innan dess trodde jag att kanoter var osänkbara.

Alltid lär man sig något. Om inte annat det att tonåringar är rätt härdiga. Och att det är galet skönt att vara vuxen.

Herregud! Och dig har man semestrat med!?:mad:

Men det gick ju bra den gången iallafall..:-)
 
Nån som varit i varangerområdet i Norge och norra Finland (ovanför Bottenviken) och kan berätta lite och ge tips om sevärdheter?
Planerar bilsemester i början av juli :)

Inte varit så mkt i Norge men väl i Norra Finland (bor typ där). Rovaniemi har ett fint museum, Arktikum, som dessutom är en rätt häftig byggnad. Tomten bor där också :D I Torneå/Haparanda har du gräns-grejen med en hel del shopping. Kukkolaforsen lite norrut (på båda sidor om älven). Skärgården är fin och det går turer ut till nationalparken Haparanda-Sandskär. I Inari finns ett samiskt museum som ska vara bra. Levi-Ylläs-Pallas har en del boenden öppna men inte som på vintern, på sommaren finns dock mycket vandringsleder (även kortare) och liknande att sysselsätta sig med. I Raattama (inte så långt från ex. Levi/Sirkka) finns en trevlig uppfödning av american curlys som även ordnar turer på fjället. Från Enontekiö/Hetta är det inte långt till Kautokeino och Juhls silversmedja. Det var allt jag kom på just nu :)
 
Konferens tiden närmar sig och då hemsidan iför ansökningar om Visa till USA ligger nere för underhåll undrar jag om någon vet hur mycket ett visa dit kostar? Hur krångligt brukar det vara att få?
 
Förresten ska jag till Cartagena direkt efteråt på en annan konferens, men känner mig rätt orolig (eftersom ambassaden varnar för ökad stöldrisk) då jag måste ha datorn med mig. Vet inte vart jag kommer få tag på boende, för det mesta blir det middag osv ute någonstans varje dag för vidare networking och beroende på vart jag får tag på boende är det inte säkert att datorn kan lämnas av först :crazy:

Är det någon som kan rekommendera en bra inte snordyr försäkring som täcker datorn? Systemkameran lämnar jag hemma, jag har inte råd att åka på någon ordentlig rundtur ändå och den är för tung att dra med sig på konferensen.

P.S. autocorrect ändrade först "datorn" till "dottern"......
 
Konferens tiden närmar sig och då hemsidan iför ansökningar om Visa till USA ligger nere för underhåll undrar jag om någon vet hur mycket ett visa dit kostar? Hur krångligt brukar det vara att få?
Om du är svensk medborgare brukar det vara synnerligen icke-krångligt. ESTA ska ta max 72 timmar. Jag har aldrig varit med om annat än att det gått på betydligt kortare tid. Senast jag köpte nytt ESTA (2015) kostade det $14.
 
Konferens tiden närmar sig och då hemsidan iför ansökningar om Visa till USA ligger nere för underhåll undrar jag om någon vet hur mycket ett visa dit kostar? Hur krångligt brukar det vara att få?

Är det ESTA du ska ha? 72 h säger ambassaden, det är ett formulär som tar ca 10 min att fylla i. Du behöver alla uppgifter om ditt pass och lite uppgifter om dina föräldrar. Man kan spara och återuppta ansökan om man behöver ta reda på något. Kostade 14 USD i höstas.

Om du inte kan få ESTA måste du söka "riktigt" visum, kan ta veckor eller månader.

Edit: För långsam...
 
Är det ESTA du ska ha? 72 h säger ambassaden, det är ett formulär som tar ca 10 min att fylla i. Du behöver alla uppgifter om ditt pass och lite uppgifter om dina föräldrar. Man kan spara och återuppta ansökan om man behöver ta reda på något. Kostade 14 USD i höstas.

Om du inte kan få ESTA måste du söka "riktigt" visum, kan ta veckor eller månader.

Edit: För långsam...

Det brukar vara vanligt "turist visum" för konferenser när jag har åkt förut. Behövde kolla om avgiften skulle läggas in med ansökan till våran department.

Tack så mycket @Myrten också.
 
En del sådana där upplevelser blir först minnesvärda när det gått några år.
Jag minns en resa till en hundutställning i Tyskland i tonåren. Allt som kan gå fel gick fel på vägen ned.
Till exempel fanns inte vår bokning på vandrarhemmet och precis allt var fullbokat överallt. Vi sov fyra personer i bilen. Och fick panikinköpa de billigaste sovsäckarna och ett minatyrtält som vi parvis turades om med. Sen var det något knas med pengarna (det var på den tiden jag dessutom var fattig som en kyrkråtta) så vi hade knappt råd att äta något heller.
Alla grälade med alla så stämningen var rätt tryckt milt sagt.

Eller den campingturen i tonåren när alla tog med sig sprit och trodde någon annan skulle ha med sig mat. Vi var sju personer som delade på en burk bönor och tre frallor. Men vi hade fem liter sprit.

Kanotsemestern med århundradets migränanfall så att jag knappt kunde se något och som slutade med att kanoten sjönk till botten är åtminstone rolig nu i efterhand. Innan dess trodde jag att kanoter var osänkbara.

Alltid lär man sig något. Om inte annat det att tonåringar är rätt härdiga. Och att det är galet skönt att vara vuxen.
Det där låter som vår resa i tonåren.
Sex stycken i en folkabuss. I Sundsvall upptäcker vi att i stället för att ta tvåmanstältet de skulle hämta har de tagit en diskborste! Resutatet - ett fyrmanstält på sex personer.
Kommer till Berlin. Hittar en camping på kartan, de hade färdiga uppställda tält att hyra ut - toppen. Fanns dock inga dushar eller varmvatten på hela campingen. Det löser sig sa vi och badade i sjön. Nästa morgon ser sjön inte så mysig ut. Vattnet är helt grönt och geggigt. :yuck:
När vi åker vidare till Dresden är dusch en ganska hög prioritet. Campingen hade dusch :up: men jag har aldrig sett så många spindlar på samma ställe. :nailbiting::nailbiting:
I Wien fick vi inte komma in på campingen första natten då vi kom fram för sent. Då sov vi alla sex i bilen på en byggplats.
På en serpentinväg i alperna tappade vi sidodörren till folkabussen. Vägljudet blev ganska högt då vi kom upp över 90 efter det. :)
Sammanfattningsvis så säger jag som @escodobe Tonåringar är ganska härdiga och det är skönt att vara vuxen.
 
Jag och sambon kikar på sista-minutenresa i början av juli, vi får väl se lite vart vi hamnar till slut men vi är just nu lite inne på Kroatien. Någon som har tips på fina ställen? Större stad eller lite mindre ställe spelar inte så stor roll men det måste finnas lite att välja mellan på kvällarna beträffande restauranger och barer men vi är inte ute efter något vilt nattliv utan mer "mysiga" ställen, gärna med promenadstråk vid vattnet och mysig småbåtshamn. På förmiddagarna gillar vi att hänga på stranden så fina bad är ett måste, spelar ingen större roll om det är sten, sand eller klippor. Går det att snorkla är det ett stort plus. Trevliga utflyktsmål i närheten är bra men inget måste direkt.
 
hotellrummet som såg ut som en mindre svit på bilderna på hotels.com istället är i gravt behov av renovering och vetter mot en genomfartsled.

Roligare när det går åt andra hållet. :D

1. Jag och maken hade bokat det minsta och billigaste rummet hotellet hade inför vår resa till Italien. Ändå rätt dyrt för hotellet i sig var fint, men vi hade inte förväntat oss ett superfint rum med fyra meter höga fönster, balkong och utsikt mot grönskande innergård och fridfulla kanaler. :love:

2. Svärmor och svägerskan fick panikboka boende på ett lägenhets- och villahotell i Spanien efter att vi åkt på en blåsning. Vi trodde att vi bokat någon sorts lägenhet med ett badrum (på tre familjer) men där vi alla åtminstone skulle rymmas och vi skulle inte bli ruinerade. Vad vi fick var istället ett helt tvåvåningshus där alla sovrum hade egna badrum, fin uteplats och vacker utsikt över havet. :D
 
Jag och sambon kikar på sista-minutenresa i början av juli, vi får väl se lite vart vi hamnar till slut men vi är just nu lite inne på Kroatien. Någon som har tips på fina ställen? Större stad eller lite mindre ställe spelar inte så stor roll men det måste finnas lite att välja mellan på kvällarna beträffande restauranger och barer men vi är inte ute efter något vilt nattliv utan mer "mysiga" ställen, gärna med promenadstråk vid vattnet och mysig småbåtshamn. På förmiddagarna gillar vi att hänga på stranden så fina bad är ett måste, spelar ingen större roll om det är sten, sand eller klippor. Går det att snorkla är det ett stort plus. Trevliga utflyktsmål i närheten är bra men inget måste direkt.
Poreč!
 
Nån som varit i varangerområdet i Norge och norra Finland (ovanför Bottenviken) och kan berätta lite och ge tips om sevärdheter?
Planerar bilsemester i början av juli :)

Jag har varit där med pappa (när @Aningsfull var där och jobbade) en sommar för tio år sedan, vi bilade med husvagn.

Vi bilade upp genom Finland men stannade inte för mer än mat och övernattning. Körde över gränsen vid Utsjoki och följde gränsen bort mot Tana Bru där vi bodde några nätter. Gjorde dagsutflykter till Vardö, Vadsö och Hamningberg. Åkte även ner mot ryska gränsen och besökte Kirkenes.

Sedan åkte vi till Torhop och sov där ett par nätter, fick åka båt med Aningsfulls dåvarande svärfar, äta vildlax och njuta av lugnet. Färden hemåt gick över norra Norge, via Lakselv, Alta och bort till Narvik (och sen hem via E10).

Var borta totalt nio dagar och det var HELT fantastiskt! Rekommenderar det verkligen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 694
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp