Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och sambon åker till Budapest om några veckor, någon som har tips på vad vi borde se/göra? De stora sevärdheterna känns det som att vi har hyfsat koll på men det vore roligt att hitta lite mindre turistiga ställen också :)
 
Är det någon som varit på svalbard?
Jag har haft föreställningen att det är svindyrt eftersom det är långt bort, glesbefolkat och man behöver guide med sig ut. Men det visade sig att man på sommaren kunde gå en 4 dagars vandringstur i grupp med ett överkomligt pris. Dessutom kan man tälta på en campingplats nära longyearbyn för att ha råd med ett par dagar till. (Fricampa gör man inte!)

Dilemmt är att jag har varit sugen på att få med sambon till en riktig vinter.
Norrsken skoter och hundsläde osv jag har bara gjort det en gång men det var fantastiskt! Jag är lite sugen på att prova turråkningsskidor med jag har knappt stått på skidor alls och inte heller sambon.
Men på vintern är nog Svalbard för dyrt...

Sen är jag rätt otippat lite fascinerand av att prova någon extrem storstad med massa höga skyskrapor. Att stå på typ 67nde våningen och titta ut. Men då får jag nog åka på egen hand. Finns det någonstans spännande som man kan åka till på typ 4-6 dagar i vinter? Jag lider konstant brist på semesterdagar ;)
 
Tecknen tyder på att jag kanske blir BJUDEN på en liten tripp om en månad. Det står mellan Krakow, Rom och BEIRUT!!

Jag hoppas på Beirut, men blir ju glad oavsett.

Beirut! Jag spricker nästan när jag tänker på det!
Beirut!!
Jag har bara tillbringat en dag där men nån gång ska jag tillbaka!
 
Är det någon som varit på svalbard?
Jag har haft föreställningen att det är svindyrt eftersom det är långt bort, glesbefolkat och man behöver guide med sig ut. Men det visade sig att man på sommaren kunde gå en 4 dagars vandringstur i grupp med ett överkomligt pris. Dessutom kan man tälta på en campingplats nära longyearbyn för att ha råd med ett par dagar till. (Fricampa gör man inte!)

Dilemmt är att jag har varit sugen på att få med sambon till en riktig vinter.
Norrsken skoter och hundsläde osv jag har bara gjort det en gång men det var fantastiskt! Jag är lite sugen på att prova turråkningsskidor med jag har knappt stått på skidor alls och inte heller sambon.
Men på vintern är nog Svalbard för dyrt...

Sen är jag rätt otippat lite fascinerand av att prova någon extrem storstad med massa höga skyskrapor. Att stå på typ 67nde våningen och titta ut. Men då får jag nog åka på egen hand. Finns det någonstans spännande som man kan åka till på typ 4-6 dagar i vinter? Jag lider konstant brist på semesterdagar ;)
Inte varit, men vill :)
Har sett bilder från en bekant som varit där, så mycket djur och natur.
 
Det blev Rom. Men det är verkligen inte att förakta. Beirut gick inte att få till med flygresorna den här gången.
Nej jag förstår det, jag gjorde en snabbkoll och det verkar bara som om direktflygen kommer igång om en månad och då bara två (?) dagar/vecka.
 
Nej jag förstår det, jag gjorde en snabbkoll och det verkar bara som om direktflygen kommer igång om en månad och då bara två (?) dagar/vecka.
Ja, och då är ändå Arlanda väldigt mycket bättre än Landvetter. Just för flygen hade Köpenhamn eller Stockholm verkligen varit att föredra som bostadsort!
 
Det här kommer ju låta märkligt men jag är superexalterad över att åka på "semester" till Sverige tillsammans med min pv :D

Det roliga är att han aldrig varit utanför Australien förut, alltså aldrig varit på en internationell flygplats, aldrig druckit "gratis" ombord på ett flygplan, aldrig flugit längre än 6h osv osv...
Nu ska vi till Sverige i juli, han har skaffat sitt första PASS! :love::rofl:

Det är så mycket roliga frågor som kommer upp i och med detta och både jag och andra vänner försöker besvara och ge råd till honom.
Absolut ALLA säger till honom att välja ett säte närmast gången medan jag ALLTID väljer fönsterplats. Han tänker nämligen INTE sova för han vill vara vaken och utnyttja den fria alkoholen samt vill han inte missa "en sekund" av resan. Mycket gulligt i teorin men i praktiken betyder det att jag kommer ta fönsterplats och somna, han kommer sitta och supa sig full och vi kommer ha en stackars random människa mellan oss i mittensätet :rofl::rofl::rofl:

Jag försöker förklara för honom att det händer inte så mycket på dom 8 timmarna i mitten på ett 11-timmarsflyg men han har bestämt sig att vara vaken :grin:
Saken är den att vi har TVÅ stycken 11-timmarsflyg så jag gissar han kommer sova på det andra flyget :laugh:


I Sverige då förutom träffa min familj och vänner så har jag tänkt ta med honom ut i skogen och plocka svamp (nej B, det är INTE "magic mushrooms" you idiot), meta abborre, självplock jordgubbar, visa min hemstad samt åka in en dag till Stockholm. Ev. gå lite på Skansen för att visa lite svensk historia. Men jag ber för vackert väder i hela juli tack så mycket :D
 
Det här kommer ju låta märkligt men jag är superexalterad över att åka på "semester" till Sverige tillsammans med min pv :D

Det roliga är att han aldrig varit utanför Australien förut, alltså aldrig varit på en internationell flygplats, aldrig druckit "gratis" ombord på ett flygplan, aldrig flugit längre än 6h osv osv...
Nu ska vi till Sverige i juli, han har skaffat sitt första PASS! :love::rofl:

Det är så mycket roliga frågor som kommer upp i och med detta och både jag och andra vänner försöker besvara och ge råd till honom.
Absolut ALLA säger till honom att välja ett säte närmast gången medan jag ALLTID väljer fönsterplats. Han tänker nämligen INTE sova för han vill vara vaken och utnyttja den fria alkoholen samt vill han inte missa "en sekund" av resan. Mycket gulligt i teorin men i praktiken betyder det att jag kommer ta fönsterplats och somna, han kommer sitta och supa sig full och vi kommer ha en stackars random människa mellan oss i mittensätet :rofl::rofl::rofl:

Jag försöker förklara för honom att det händer inte så mycket på dom 8 timmarna i mitten på ett 11-timmarsflyg men han har bestämt sig att vara vaken :grin:
Saken är den att vi har TVÅ stycken 11-timmarsflyg så jag gissar han kommer sova på det andra flyget :laugh:


I Sverige då förutom träffa min familj och vänner så har jag tänkt ta med honom ut i skogen och plocka svamp (nej B, det är INTE "magic mushrooms" you idiot), meta abborre, självplock jordgubbar, visa min hemstad samt åka in en dag till Stockholm. Ev. gå lite på Skansen för att visa lite svensk historia. Men jag ber för vackert väder i hela juli tack så mycket :D

Alltså åh vad kul och gulligt! :p
Jag älskar att visa Sverige för släkt och vänner, det är jättekul och också intressant att höra dom där frågorna och ta del av observationer och iakttagelser dom gör som man kanske aldrig ens reflekterat över egentligen.
Det har ju gått en serie på någon tv-kanal som heter "Welcome to sweden" som jag gillade mycket mest för att det var så kul att se en amerikan i det svenska samhället och vilka knasiga situationer han utsattes för (som för oss är fullt normala :D).
Kanske något för din pojkvän att titta på som uppladdning? Det är en humorserie.
 
Är det någon som varit på svalbard?
Jag gillar dina semesterupplägg. :bow:
Svalbard verkar häftigt, om än litet begränsat just med rörligheten på plats. När jag kollar klimatet verkar maj rätt lagom - minusgrader och relativt få dagar med nederbörd. Kanske.
Campingen ser aningen spartansk ut, men bra läge. Fastnade litet för beskrivningen av promenadvägen mellan campingen och byn, "In summer and with good visibility, the shore road is reasonably safe also without a gun." :D
 
Sen är jag rätt otippat lite fascinerand av att prova någon extrem storstad med massa höga skyskrapor. Att stå på typ 67nde våningen och titta ut. Men då får jag nog åka på egen hand. Finns det någonstans spännande som man kan åka till på typ 4-6 dagar i vinter? Jag lider konstant brist på semesterdagar ;)
Då säger jag New York som förstahandsval. Lågoddsare, men jag tycker mycket om den staden. Utbudet är enormt, på alla plan. Så många bitar som är fascinerande imho, inte minst all äldre arkitektur och stadsbyggnad.
 
Då säger jag New York som förstahandsval. Lågoddsare, men jag tycker mycket om den staden. Utbudet är enormt, på alla plan. Så många bitar som är fascinerande imho, inte minst all äldre arkitektur och stadsbyggnad.

Hej! Du får jättegärna berätta lite mer om New York och vad du rekommenderar där! Jag ska nämligen dit i sommar, men har börjat vela lite senaste veckan eftersom jag insett att jag föredrar att kolla på gamla kyrkor jämfört med skyskrapor (även om jag tror att NY är väldigt häftigt). Så det där med äldre arkitektur låter ju lovande :D
Tack på förhand!
 
Hej! Du får jättegärna berätta lite mer om New York och vad du rekommenderar där! Jag ska nämligen dit i sommar, men har börjat vela lite senaste veckan eftersom jag insett att jag föredrar att kolla på gamla kyrkor jämfört med skyskrapor (även om jag tror att NY är väldigt häftigt). Så det där med äldre arkitektur låter ju lovande :D
Tack på förhand!

Nu vet jag inte hur @Snubbelfot definierar "äldre" men personligen tycker jag nog att New York är ganska ungt och att det som är slående arkitekturmässigt historiskt sett är art deco. Stilen finns överallt i stan. Bara en sån sak som hissarna på Bloomingdales och samma varuhus damrum är väl värda att se. För att inte tala om den superhäftiga Chrysler Building. Ett annat, lite äldre, landmärke är Brooklyn-bron. Stålwiretekniken möjliggjorde att man kunde bygga hissar, vilket i sin tur gjorde att stan kunde växa på höjden. Vad hade moderna storstäder varit utan hissar?

Beträffande kyrkor är St Pauls Chapel, byggd 1776 (typ - tror jag) Manhattans äldsta kyrka. Den nuvarande Trinity Church är 1800-tal, även om tomten hyst en kyrka sen kolonialtiden.
 
@Malibu_Stacy ahhh vad roligt!! Ska verkligen se om jag kan hitta och streama serien!! Dock inte alltid det går utanför sverige. Svt play fungerar vet jag medans tv4 inte gör det

Vi ska även ha kräftskiva tänkte jag!

Han är kock till yrket så en del svenska traditionella rätter som falukorv i ugn, raggmunk, köttbullar med gräddsås, stekt inlagd strömming osv... vore kul att laga. dock ej surströmming, jag pallar inte...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp