Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äldre arkitektur? Vi har nog inte samma definition. Jag var på party i New York Public Library häromdagen. Byggt i sten i någon sorts gammal "stil" (inte så smart för party), men det är bara 100 år gammalt. Skulle vilja påstå att det som ser gammalt ut i regel är fake. Sedan några år tillbaka rivs äldre bebyggelse dessutom hej vilt och ersätts med skyskrapor med glasfasad.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att New York är ett bra resmål!
Nej, NYC är förvisso inte från antiken och visst är väldigt mycket av stan bara runt hundra år gammalt. Vilket ju står sig slätt jämfört med många andra städer i världen. Men NYC är en del av USA, vilket ju i sin helhet är ungt. (Dessutom - promenera runt i Göteborg (grundad1621) och försök bocka av hundraåriga byggnader... :grin: )
 
Min mamma behöver åka till icke-schengenland i juli och enklast/närmast är Storbritannien...

Hon/jag/vi har varit där en del, London och Edinburgh inkl saker däromkring och emellan har vi gjort. Det vi funderar på är antingen Shetlandsöarna eller åt det sydvästra hållet av England (jag har en djurpark jag skulle vilja besöka i Dorset, så det är ju kanske inte jättelångt sydväst).

Dorset är jättefint, framförallt kusten. Otroligt vackra vyer, och ett perfekt ställe om man är intresserad av hiking, de har mil efter mil av väl utmärkta vandringsleder.
Också mängder av fina byar med bra hotell och pubar/restauranger, sist bodde vi i Corfe Castle som var toppen, speciellt för en historieintresserad!

Sen är det också betydligt mycket enklare att ta sig till Dorset än Shetland ;-)
 
Nyss hemkommen från en 14 dagars fotosafari i Indien så är det dags att planera för nästa resa. Kenya är målet i februari. Denna gång skall jag ha sambon med till någon beach antingen Zanzibar eller så Mombasakusten innan jag själv går in i mitt fotande....
Har ni några tips/rekomendationer eller förslag. Allt är välkommet
 
Jag och sambon åker till Budapest om några veckor, någon som har tips på vad vi borde se/göra? De stora sevärdheterna känns det som att vi har hyfsat koll på men det vore roligt att hitta lite mindre turistiga ställen också :)

Jag åt MYCKETn gott på Zeller Bistro när jag var där i Oktober - så gott att vi kom tollbaka två nätter senare för ytterliggare en middag. Rekommenderas varmt!
 
Nyss hemkommen från en 14 dagars fotosafari i Indien så är det dags att planera för nästa resa. Kenya är målet i februari. Denna gång skall jag ha sambon med till någon beach antingen Zanzibar eller så Mombasakusten innan jag själv går in i mitt fotande....
Har ni några tips/rekomendationer eller förslag. Allt är välkommet
Vi har bokat en vecka på östkusten på Zanzibar för i vinter. Men vi gör tvärtom - safari i Tanzania först och relax på Zanzibar sen. Enligt resebyråerna vi var i kontakt med så är kombon Kenya och mombasa ett billigare alternativ. Och vi lät en resebyrå göra vårt upplägg på resan, blev inte särskilt mkt dyrare än om man skulle göra ungefär samma upplägg på egen hand, men så mycket mer att hålla koll på när man gör det själv.
 
Det blir några dagar först i Helsingfors och sedan vidare över till Tallinn i sommar. Tips på sevärdigheter, matställen och andra guldkorn tas tacksamt emot! Det gör ingenting om det är lite utanför städerna heller. :)
 
Det blir några dagar först i Helsingfors och sedan vidare över till Tallinn i sommar. Tips på sevärdigheter, matställen och andra guldkorn tas tacksamt emot! Det gör ingenting om det är lite utanför städerna heller. :)

Börjar med Helsingfors :D
Sveaborg är ett måste. Det finns en båt som tar dig dit med samma taxa som att åka buss, spårvagn och tuben, turistbåtarna är mycket dyrare. En dygnsbiljett kostar 9 € och då får man åka alla allmänna transportmedel plus båten ut till Sveaborg. Det är både billigt och populärt att hyra en citycykel för att se sig omkring (https://www.hsl.fi/sv/stadscyklar). Det finns en himla massa kulturella sevärdheter, men tyvärr är jag inte kulturellt intresserad.

För lunch/lättare matbit eller några glas vin vid havet så rekommenderar jag Löyly. Fina dagar är det proppfullt, men själva byggnaden är en sevärdhet i sig själv tycker jag. Bästa matstället är enligt mig Baskeri & Basso, men det är jag inte ensam om att tycka, så det är svårt att få bord. Werner, Muru, Farang är några andra ställen jag gillar. För mellanösternmat - Sandro, för fisk - fisken på disken eller Merimakasiini (tråkig inredning men god mat), för tapas Copas y Tapas, för sushi - Sushibar & wine, för sallad på en solig terass - Teatteri eller Café Esplanad.

Gillar man Södermalm så ska man ta sig en promenad i Rödbergen, om gillar arkitektur från förra sekelskiftet så skall man istället gå runt i Kronohagen, Skatudden, Brunnsparken och Eira.

Om man tycker att man sett det man vill se i Helsingfors så tar man istället bussen ut till Borgå. Supermysig gammal småstad.
 
... och här kommer mina Tallinntips.

I Tallinn får man självklart inte missa att strosa omkring i gamla stan. Helsingfors saknar motsvarighet. Jag har mest varit utanför Tallinn så jag är ingen expert, men jag har ätit supergod mat på Tchaikovskij, Chedi och Bardoo. I Tallinn är det billigt att gå på spa och/eller göra skönhetsbehandlingar, så det kan jag rekommendera.

Vad jag INTE rekommenderar är att gå på Tallinn Zoo. Shoppingen är bäst på Rocca el Mare som ligger en bit utanför stan.
 
@Martenix Estländare eller tallinnare måste vara världens ärligaste folk. Jag sumpade min plånbok inte en utan TVÅ gånger när jag var där och båda gångerna var det ärliga själar som hittade den och såg till att jag fick tillbaka den. Inte ett cent var snott heller.

Så nu vet du att du inte behöver oroa dig för dina värdesaker där :D ;).
 
@Martenix Estländare eller tallinnare måste vara världens ärligaste folk. Jag sumpade min plånbok inte en utan TVÅ gånger när jag var där och båda gångerna var det ärliga själar som hittade den och såg till att jag fick tillbaka den. Inte ett cent var snott heller.

Så nu vet du att du inte behöver oroa dig för dina värdesaker där :D ;).

Det låter ju som den perfekta staden för mig! :D

Mvh hon som lägger sina saker överallt och sedan aldrig hittar dem igen.
 
Det blev Istanbul!
Efter en del jobbiga jobbhändelser så kände jag att jag behövde belöna mig själv med något rejält för att stå ut tills dess att jag slutar sista juli. En egoresa där jag åker helt själv och inte behöver bry mig om någon annan alls. Så på midsommar åker jag iväg för fem nätter.
Jag har velat på dit sedan 91, då jag mest fick se en skymt av stan på genomresa.
 
@Martenix Estländare eller tallinnare måste vara världens ärligaste folk. Jag sumpade min plånbok inte en utan TVÅ gånger när jag var där och båda gångerna var det ärliga själar som hittade den och såg till att jag fick tillbaka den. Inte ett cent var snott heller.

Så nu vet du att du inte behöver oroa dig för dina värdesaker där :D ;).
Det hände mig i Rom en gång! Tryggt ställe.
 
Det blev Istanbul!
Efter en del jobbiga jobbhändelser så kände jag att jag behövde belöna mig själv med något rejält för att stå ut tills dess att jag slutar sista juli. En egoresa där jag åker helt själv och inte behöver bry mig om någon annan alls. Så på midsommar åker jag iväg för fem nätter.
Jag har velat på dit sedan 91, då jag mest fick se en skymt av stan på genomresa.
Rapportera gärna sen! Jag var i Istanbul för ca ett år sedan och då var det märkbart att turismen avtagit kraftigt. Bra restauranger stod tomma på kvällarna, nästan lite deppigt.
 
Rapportera gärna sen! Jag var i Istanbul för ca ett år sedan och då var det märkbart att turismen avtagit kraftigt. Bra restauranger stod tomma på kvällarna, nästan lite deppigt.
Ja jag har ju inte mycket att jämföra med. Morgonrusningstrafiken -91 (eller var det 90?!) Är ju inte en relevant faktor.

Jag tillbringade nästan tre månader i turkiet då, familjen åkte runt medelhavskusten, upp igenom landet via cappedochia och sedan längst med svarta havskusten med en Volvo 245 och en skrotfärdig husvagn.
Har inte varit i turkiet sedan dess.

Billigt är det. Flyg och 5 nätter på ett bra och litet hotell för 3800kr. Jag funderar till och med på att unna mig en svindyr taxi från flygplatsen till hotellet eftersom jag kommer rätt sent.
 
Någon som har varit i Nerja utanför Málaga? Eller någon annan trevlig liten by längs kusten runt Málaga, gärna inom en timmes körning från flygplatsen?

Vi tänkte försöka åka österut, då jag fått för mig att ställena på andra sidan (typ Torremolinos, Marbella och sådär) kryllar av skandinaver och turister i största allmänhet. Nerja ska, efter vad vi har hört, vara lite bättre på den fronten och vi åker dessutom första veckan i oktober när turismen lär ha dött ut lite för säsongen. Åsikter?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp