Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som har varit i Nerja utanför Málaga? Eller någon annan trevlig liten by längs kusten runt Málaga, gärna inom en timmes körning från flygplatsen?

Vi tänkte försöka åka österut, då jag fått för mig att ställena på andra sidan (typ Torremolinos, Marbella och sådär) kryllar av skandinaver och turister i största allmänhet. Nerja ska, efter vad vi har hört, vara lite bättre på den fronten och vi åker dessutom första veckan i oktober när turismen lär ha dött ut lite för säsongen. Åsikter?
Rincon de la Victoria var ett litet lugnt ställe när jag var där, men det är en massa år sedan.
 
Tack, det ska jag kolla upp!

Jag har hängt mycket på just västra sidan om Malaga, och älskar't!
Marbella är ju asturistigt och jetsetigt, men jag gillar det ändå på något sätt :p
Fuengirola är lite mysigare.
Vi har hus mitt i mellan Marbella och Fuengirola, så jag rekommenderar ju det :p

Dykningen tror jag inte är så mycket att hänga i granen dock.

Vad det gäller Nerja tror jag där är ganska gott om skandinaver också, men åker ni i oktober är det nog rätt lugnt på den fronten vilken sida ni än väljer från Malaga sett.
Vi var ju iväg nu i maj, och då var säsongen inte riktigt igång än.
Hur som har jag en vän som spenderat mycket tid i Nerja, och gillar det massor.

Solkusten är najs!
 
Hej alla resvana!
Jag har inte varit runt så mycket i världen och det gör att jag inte riktigt vet hur jag ska planera eller vad som finns att se bortanför ladan. Jag har också lite svårt att motivera kostnaderna för längre resor. Det är ju bara nöje...

Nu har vi i alla fall bestämt att vi vill åka utomlands i sommar och vi sneglar på Portugal. Vi vill helst hyra en bil och köra runt en vända i landet stanna 2-3 nätter på varje ställe och då ha något att upptäcka. Vi reser med en 4,5 årig kille som har tusen myror i byxorna så bra saker att upptäcka är naturreservat med stora ytor att springa av sig på, djurparker, stränder eller andra möjligheter till bad. Jag tror att han kan uppskatta gamla slott, och marknader men stadsvandringar är nästan omöjligt. Vi vuxna har inga direkta krav, vi vill känna landets atmosfär, äta god mat och se nåt annat än ladan i 10-14 dagar.

När jag tittar på flyg kommer vi till Lissabon eller Faro rätt smidigt, vilket tror ni skulle passa oss bäst?
Hur gör man för att flyga till tex Faro och sedan hem från Lissabon? Alla flyg verkar vara tur och retur, jättedum fråga förmodligen. Brukar det bli dyrare om man gör så?

Hur är det med språk i Portugal, kan man göra sig förstådd med engelska om man kommer ut i landsbygden?

Om vi åker i slutet av augusti blir det olidligt varmt då? Typ 30 grader i skuggan?

Jag skulle gärna ha en dag på hästryggen också och min man skulle uppskatta och hyra en motorcykel och lite kurviga vägar. Funkar ju inte med lillkillen, men då får vi dela på oss.

Vi har rest förut, men egentligen bara till engelsktalande länder och inte så mycket med barnet. Så en familjeresa till Portugal känns väldigt exotiskt och lite läskigt. Finns det någon som har lite tips och vill hjälpa mig att planera?
 
Rhodos västkust, hur är det med vindar, vågor och strömmar? Blåser man som vanlig badare bort eller klarar även en person med lite dålig balans av att bada i havet i juli?
 
Senast ändrad:
Rhodos västkust, hur är det med vindar, vågor och strömmar? Blåser man som vanlig badare bort eller klarar även en person med lite dålig balans av att bada i havet i juli?
Man klarar sig bra som vanlig badare. Det är mest blåsigt i luften, jag tycker inte att själva vattnet påverkas särskilt mycket.
 
Hej alla resvana!
Jag har inte varit runt så mycket i världen och det gör att jag inte riktigt vet hur jag ska planera eller vad som finns att se bortanför ladan. Jag har också lite svårt att motivera kostnaderna för längre resor. Det är ju bara nöje...

Nu har vi i alla fall bestämt att vi vill åka utomlands i sommar och vi sneglar på Portugal. Vi vill helst hyra en bil och köra runt en vända i landet stanna 2-3 nätter på varje ställe och då ha något att upptäcka. Vi reser med en 4,5 årig kille som har tusen myror i byxorna så bra saker att upptäcka är naturreservat med stora ytor att springa av sig på, djurparker, stränder eller andra möjligheter till bad. Jag tror att han kan uppskatta gamla slott, och marknader men stadsvandringar är nästan omöjligt. Vi vuxna har inga direkta krav, vi vill känna landets atmosfär, äta god mat och se nåt annat än ladan i 10-14 dagar.

När jag tittar på flyg kommer vi till Lissabon eller Faro rätt smidigt, vilket tror ni skulle passa oss bäst?
Hur gör man för att flyga till tex Faro och sedan hem från Lissabon? Alla flyg verkar vara tur och retur, jättedum fråga förmodligen. Brukar det bli dyrare om man gör så?

Hur är det med språk i Portugal, kan man göra sig förstådd med engelska om man kommer ut i landsbygden?

Om vi åker i slutet av augusti blir det olidligt varmt då? Typ 30 grader i skuggan?

Jag skulle gärna ha en dag på hästryggen också och min man skulle uppskatta och hyra en motorcykel och lite kurviga vägar. Funkar ju inte med lillkillen, men då får vi dela på oss.

Vi har rest förut, men egentligen bara till engelsktalande länder och inte så mycket med barnet. Så en familjeresa till Portugal känns väldigt exotiskt och lite läskigt. Finns det någon som har lite tips och vill hjälpa mig att planera?
Jag antar att du tittar på paketresor om det bara finns tur och returresor?
Jag vet åt solresor har fly and drive paket på madeira.
På tex flyscanner kan man välja enkelriktde flyg. Likadant på flygbolgens sidor.
 
Jag har hängt mycket på just västra sidan om Malaga, och älskar't!
Marbella är ju asturistigt och jetsetigt, men jag gillar det ändå på något sätt :p
Fuengirola är lite mysigare.
Vi har hus mitt i mellan Marbella och Fuengirola, så jag rekommenderar ju det :p

Dykningen tror jag inte är så mycket att hänga i granen dock.

Vad det gäller Nerja tror jag där är ganska gott om skandinaver också, men åker ni i oktober är det nog rätt lugnt på den fronten vilken sida ni än väljer från Malaga sett.
Vi var ju iväg nu i maj, och då var säsongen inte riktigt igång än.
Hur som har jag en vän som spenderat mycket tid i Nerja, och gillar det massor.

Solkusten är najs!
Javisst ja, det skulle ju dykas också... (glömmer inte alls bort sambons önskemål i mitt egoistiska resedrömmande, nää då! :angel:) Nerja ska tydligen ha en dykskola, så det är ju en bra början. Fokus är alltså att han ska ta sista delen av sitt dykcert, så det viktigaste är egentligen att det finns möjligheter till det. Sedan får nästa resa bli lite mer seriöst dyk-fokuserad tror jag!

Tusen tack för din input i övrigt, då ska vi kanske våga snegla på Fuengirola också även om Nerja just nu ligger rätt bra till. Det verkar snorbilligt att hyra Airbnb så års också, det ser ut som att vi kommer komma undan med runt 200 kr per person och natt! :up: Är det okej priser i området i övrigt, tänker på restauranger och barer och så?
 
Javisst ja, det skulle ju dykas också... (glömmer inte alls bort sambons önskemål i mitt egoistiska resedrömmande, nää då! :angel:) Nerja ska tydligen ha en dykskola, så det är ju en bra början. Fokus är alltså att han ska ta sista delen av sitt dykcert, så det viktigaste är egentligen att det finns möjligheter till det. Sedan får nästa resa bli lite mer seriöst dyk-fokuserad tror jag!

Tusen tack för din input i övrigt, då ska vi kanske våga snegla på Fuengirola också även om Nerja just nu ligger rätt bra till. Det verkar snorbilligt att hyra Airbnb så års också, det ser ut som att vi kommer komma undan med runt 200 kr per person och natt! :up: Är det okej priser i området i övrigt, tänker på restauranger och barer och så?

Ja, i Fuengirola tycker jag priserna känns vettiga. Inte varit där jättemycket eftersom huset ligger en bit utanför, men brukar bli att vi åker dit en kväll när vi i närheten iaf :)

Nerja låter ju toppen om de har dykskola! :)
Åker ni dit har jag ett restaurangtips tror jag. Inte för att jag varit i Nerja, haha, men våra vänner pratade väldigt gött om ett ställe där iaf :p
 
Ja, i Fuengirola tycker jag priserna känns vettiga. Inte varit där jättemycket eftersom huset ligger en bit utanför, men brukar bli att vi åker dit en kväll när vi i närheten iaf :)

Nerja låter ju toppen om de har dykskola! :)
Åker ni dit har jag ett restaurangtips tror jag. Inte för att jag varit i Nerja, haha, men våra vänner pratade väldigt gött om ett ställe där iaf :p
Åh, det får du jättegärna kolla upp om du orkar! :)
 
Hemkommen från pressresa i Tunisien. Fantastisk resa, blir definitivt nästa familjeresa, kan verkligen rekommendere (Sousse var vi i) :-)
img_1873.jpg
img_1754.jpg
afghanistan-60649_960_7204.jpg

dsc_02712.jpg

afghanistan-60649_960_72011.jpg

18700631_1909417312681036_3994129497547378868_o3.jpg
10537173_10153036494427509_415194690211229478_n3.jpg
 
Jag lever tydligen i sus och dus och har utöver resorna till turkiet, Norge och kyrgizstan de närmsta månaderna även slagit till på en tågresa, hotellnatt och Skövde äventyrsbad med syster och systerbarn i juli.
Yngsta barnet har flugit en del men aldrig åkt tåg.
Skandal!
 
Några Greklandsfantaster här?

Tanken är att få med sig två-tre öar på ungefär en vecka. Hostel eller billiga hotel då ingen av oss tjänar något vidare. God mat och gärna trevliga barer och lite liv kvällstid. Gärna ett urval av aktiviteter dagtid, vi är inte typerna som ligger på stranden timmar i sträck i en vecka. Vi är resvana båda två men har ingen koll på Grekland alls.
 
Hur gör man för att flyga till tex Faro och sedan hem från Lissabon? Alla flyg verkar vara tur och retur, jättedum fråga förmodligen. Brukar det bli dyrare om man gör så?

På tex flygresor.se kan du välja mellan enkelbiljett, tur och retur eller multi city (open jaw.) På den sistnämnda kan du välja att resa in till en stad eller ett land och hem från en annan stad.
 
Vart åker man i september-oktober? Två vuxna och ett barn som då kommer vara ett halvår.

Det ska vara lugnt och barnvänligt. Sol och bad. Mellan 20-25 grader kanske? Inte för varmt i alla fall med tanke på barnet men jag gillar värme. Sambon är för all inclusive men jag är väl inte superförtjust så det är väl vilket som. Vi vill bara vara, hänga vid vatten och strosa runt. Barnvagnsvänliga promenader. Tänker en vecka- 10 dagar. Inte en massa mellanlandningar eller att man måste ta båt från flygplatsen ut till någon ö. Enkelt liksom.

Hur är grekland? Är det försent på året? Kroatien? Annars är det väl Spanien antar jag? Malaga?
Turkiet lockar inte av någon anledning.
 
Vart åker man i september-oktober? Två vuxna och ett barn som då kommer vara ett halvår.

Det ska vara lugnt och barnvänligt. Sol och bad. Mellan 20-25 grader kanske? Inte för varmt i alla fall med tanke på barnet men jag gillar värme. Sambon är för all inclusive men jag är väl inte superförtjust så det är väl vilket som. Vi vill bara vara, hänga vid vatten och strosa runt. Barnvagnsvänliga promenader. Tänker en vecka- 10 dagar. Inte en massa mellanlandningar eller att man måste ta båt från flygplatsen ut till någon ö. Enkelt liksom.

Hur är grekland? Är det försent på året? Kroatien? Annars är det väl Spanien antar jag? Malaga?
Turkiet lockar inte av någon anledning.
Ta reguljärflyg till Malta. Den tiden kan du få riktigt bra priser på hotell där och flyg för några hundralappar per person. Men samma med hela södra Europa. Slutet av oktober är fortfarande badvänligt i Medelhavet.
 
Ta reguljärflyg till Malta. Den tiden kan du få riktigt bra priser på hotell där och flyg för några hundralappar per person. Men samma med hela södra Europa. Slutet av oktober är fortfarande badvänligt i Medelhavet.
Låter kalas! Malta har jag inte ens tänkt på faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp