Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långhelgen i Rom blev väldigt trevlig! Jag har mest promenerat och promenerat och promenerat, samt ätit och druckit saker. Mitt favoritsemesterform i städer.

Men jag lyckades bli bestulen för andra gången, förra gången är bara något år sedan i Paris. Eftersom jag har gjort likadant sedan tågluffartiden, betyder det att jag som medelålders er ut som ett mer lönsamt projekt att stjäla en plånbok av än vad jag gjorde i min ungdom. Det betyder att jag måste ändra mina rutiner något, för det här blir för tröttsamt. I övrigt är det helt ofarligt, men opraktiskt är det ju.

Någon som har tips på någon lämplig typ av väska, som ändå inte är för jobbig för mig att använda och som inte bärs innanför kläderna på något obekvämt vis?
 
@Petruska fy så trist. Hur gick det till?

Själv glömde jag min ryggsäck med t ex ipaden i en grekisk taxi igår. Bilen körde iväg och jag tänkte inte på att jag inte hade ryggan med mig. Jag gick in i en smal gränd och insåg efter en bit att någon ropade något på grekiska bakom mig, något som jag förstod. Han ropade "du glömde den, du glömde den!"

Jag vände mig om och där kom taxiföraren springande med en ryggsäck i högsta hugg. Min ryggsäck. :o
 
@Petruska fy så trist. Hur gick det till?

Själv glömde jag min ryggsäck med t ex ipaden i en grekisk taxi igår. Bilen körde iväg och jag tänkte inte på att jag inte hade ryggan med mig. Jag gick in i en smal gränd och insåg efter en bit att någon ropade något på grekiska bakom mig, något som jag förstod. Han ropade "du glömde den, du glömde den!"

Jag vände mig om och där kom taxiföraren springande med en ryggsäck i högsta hugg. Min ryggsäck. :o
Ja, det hade jag räknat med av en taxichaufför oavsett var i världen jag befann mig. Jag glömmer väskor och plånböcker överallt hela tiden, det brukar aldrig vara försvunnet när jag går tillbaka och hämtar det och folk hinner ofta upp mig med mina saker i högsta hugg.

Både i Paris och i Rom plockades saker ur väska/fickor utan att vi märkte det, helt enkelt. Ingen hotfull stämning eller så.

Jag upplever ingen som helst oro över att någon ska stjäla något, så jag är inte särskilt vaksam. Jag måste alltså ha rutiner som inte är så jobbiga att det måste vara oro som driver dem.
 
Ja, det hade jag räknat med av en taxichaufför oavsett var i världen jag befann mig. Jag glömmer väskor och plånböcker överallt hela tiden, det brukar aldrig vara försvunnet när jag går tillbaka och hämtar det och folk hinner ofta upp mig med mina saker i högsta hugg.

Både i Paris och i Rom plockades saker ur väska/fickor utan att vi märkte det, helt enkelt. Ingen hotfull stämning eller så.

Jag upplever ingen som helst oro över att någon ska stjäla något, så jag är inte särskilt vaksam. Jag måste alltså ha rutiner som inte är så jobbiga att det måste vara oro som driver dem.
Men har du väska på sidan/ryggen? Jag bär ryggsäck på framsidan när jag passerar t ex Aten och Pireus. Ett bekvämt ställe att vila armarna på, dessutom.
 
@Petruska Jag har handväskan hängandes mer på framsidan av mig liksom och så har jag en hand på den när jag är i städer eller på platser där ficktjuvsrisken går upp. Har vanan inne från Madrid där man blir tillsagd på tuben om man inte har hundra koll på väskan :D.
 
Men har du väska på sidan/ryggen? Jag bär ryggsäck på framsidan när jag passerar t ex Aten och Pireus. Ett bekvämt ställe att vila armarna på, dessutom.
Ryggsäck på framsidan är inte ett alternativ, tycker jag. Jag tycker att det är obekvämt, och är det varmt står jag inte ut med att bli så svettig på magen. (Jag vet att jag dissar alla lösningsförslag, men jag inser att jag behöver lösa problemet. Lösningen måste vara uthärdlig, bara.)
 
@Petruska Jag har handväskan hängandes mer på framsidan av mig liksom och så har jag en hand på den när jag är i städer eller på platser där ficktjuvsrisken går upp. Har vanan inne från Madrid där man blir tillsagd på tuben om man inte har hundra koll på väskan :D.
Ja, jag behöver även en väska som är krångligare att öppna för ficktjuvar. Påminnelserna biter inte på mig, för jag är "för lite" orolig.

Det funkar inte heller med en lösning på "riskplatser", utan det måste vara vara en rutin som är samma hela tiden, just för att jag inte upplever oro.
 
@Petruska men det är väl ingen stor förlust att vara lite vaksam? Och alltså ha väskan som @niphredil säger, så har jag också när har väska. Att vara vaksam är inte detsamma som att gå och vara orolig. Och har man blivit bestulen upprepade gånger så borde det väl påminna en om möjligheten att det kan hända.
 
@Petruska men det är väl ingen stor förlust att vara lite vaksam? Och alltså ha väskan som @niphredil säger, så har jag också när har väska. Att vara vaksam är inte detsamma som att gå och vara orolig. Och har man blivit bestulen upprepade gånger så borde det väl påminna en om möjligheten att det kan hända.
Alltså, jag blir ju inte vaksam ens när jag bestämmer mig för att vara det. Jag tänker "nu borde jag kanske vara lite vaksam", sen känner jag "här är ju lugnt och tryggt", och sen gör jag som vanligt. Fram tills för ett år sedan har det ju funkat, den erfarenheten verkar hittills mentalt trumfa de nya erfarenheterna.

De varnar ju i högtalare på många ställen, men min reaktion då är spontant att de som varnar överdriver. Och jag har ju decenniers erfarenhet av att vara så slarvig med den här typen av säkerhet att jag ofta blir tillsagd av andra, ändå har det gått bra tills nu. Detta trots att jag snarare vistas i stabilare miljöer nu än i min ungdom.

Någon sorts axelremsväska som då måste hänga snarare lite framåt än bakåt är den enda lösning jag kan se, och så måste den vara lite meckig att öppna - men inte så meckig att jag därför struntar i att stänga den ordentligt. Men i praktiken tenderar väskan sedan att hänga bakåt i alla fall, för det är så himla mycket bekvämare.

Jag är helt med på att både oro och vaksamhet vore mer rationellt än det djupa lugn jag upplever, men jag lyckas ju inte prestera!
 
Ja, jag behöver även en väska som är krångligare att öppna för ficktjuvar. Påminnelserna biter inte på mig, för jag är "för lite" orolig.

Det funkar inte heller med en lösning på "riskplatser", utan det måste vara vara en rutin som är samma hela tiden, just för att jag inte upplever oro.
Jag har väskor och ryggsäckar av märket Pacsafe. De finns i många olika varianter och har alla vissa säkerhetsfunktioner. Dessa skiljer lite beroende på väska, men gemensamt för de modeller jag har är att:

- Dragkedjorna kan knäppas fast med hakar så att de inte kan öppnas med enhandsgrepp.
- Axelremmen/en av remmarna på ryggsäckarna kan tas loss så att väskan kan sättas fast vid ett fast föremål. Det finns också en "låsanordning" på spännet som gör att det måste till tvåhandsgrepp för att öppna det.
- Delar av väskan samt remmen är metallförstärkt och går inte att skära av/skära upp.
- Det finns ett fack med RFID-skydd för att förhindra scanning av pass och kreditkort.

Därtill är väskorna smart upplagda. I den jag använder mest får jag ner min minsta dator och en hel massa annat. Info om den väskan finns här.
pacsafe-metrosafe-ls200-sandstone
 
@Petruska Jag är inte det minsta orolig av mig, jag har bara fått vanan inne att ha en hand på handsväskan när jag krånglar mig igenom exempelvis Puerta del Sol. Den vanan har kommit av att jag blivit tillsagd en biljon gånger av en biljon spanjorer att jag ska hålla koll på mina saker.

Jag skulle aldrig orka ha en väska som var bökig att öppna. Never.
 
@Petruska Jag är inte det minsta orolig av mig, jag har bara fått vanan inne att ha en hand på handsväskan när jag krånglar mig igenom exempelvis Puerta del Sol. Den vanan har kommit av att jag blivit tillsagd en biljon gånger av en biljon spanjorer att jag ska hålla koll på mina saker.

Jag skulle aldrig orka ha en väska som var bökig att öppna. Never.
Då behöver jag väl bli tillsagd två biljoner gånger, då. Och i väntan på det lär jag hinna bli bestulen ytterligare ett antal gånger. Jag lär mig långsamt, helt enkelt, och behöver en plan för att kompensera för det.
 
Jag lär mig långsamt, helt enkelt, och behöver en plan för att kompensera för det.
A) köp en inbrottssäker väska
B) ha en vanlig väska så att du har uppsikt hela tiden över den. Rygga på framsidan eller handväska med hand på.

Är väl alternativen du kan välja mellan.
 
Klart det kan kännas läskigt men jag tycker inte att du ska vara rädd, London generellt sett är säkert och känns som vanligt, iallafall för mig som bor och jobbar här. Man fortsätter liksom med sitt trots allt det hemska som hänt, jag åt lunch vid London Bridge precis som vanligt idag :).

@nyponros Jag haller med Millz, jag bor ocksa i London och aven om det saklart ar otackt med det som har hant sa kanns det som vanligt har.
 
Jag och min man haller pa att kika lite pa brollopsresor och jag undrar om nagon har kanske har bra tips? Jag var sugen pa Franska Polynesien, men efter att ha kollat in priset pa flygbiljetter och antalet flygtimmar kanns det lite mindre lockande Min man vill garna ha strand och bli pampered och jag vill ha varmt och soligt, fin natur och kunna vandra lite. Inte for turistigt och garna utanfor Europa :)
 
A) köp en inbrottssäker väska
B) ha en vanlig väska så att du har uppsikt hela tiden över den. Rygga på framsidan eller handväska med hand på.

Är väl alternativen du kan välja mellan.
Ja, det lutar ju åt A). Ska kolla utbudet lite. Plus ta ställning till hur mycket pyssel och meck en sådan väska kräver av mig. Jag som knappt har tålamod att sätta fast cykelväskan på cykeln.
 
Ja, det lutar ju åt A). Ska kolla utbudet lite. Plus ta ställning till hur mycket pyssel och meck en sådan väska kräver av mig. Jag som knappt har tålamod att sätta fast cykelväskan på cykeln.
Jag överväger att skaffa en liten karbinhake att sätta ihop blixtlåset på en väska jag lånar. Den glipar annars upp lätt och jag är urkass på att stänga den.
Skulle det funka på en befintlig väska?
 
Jag och min man haller pa att kika lite pa brollopsresor och jag undrar om nagon har kanske har bra tips? Jag var sugen pa Franska Polynesien, men efter att ha kollat in priset pa flygbiljetter och antalet flygtimmar kanns det lite mindre lockande Min man vill garna ha strand och bli pampered och jag vill ha varmt och soligt, fin natur och kunna vandra lite. Inte for turistigt och garna utanfor Europa :)
Mauritius. Definitivt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp