Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det lutar ju åt A). Ska kolla utbudet lite. Plus ta ställning till hur mycket pyssel och meck en sådan väska kräver av mig. Jag som knappt har tålamod att sätta fast cykelväskan på cykeln.
Min sådan väska kräver inget meck. Jag klickar fast dragkedjornas "flärpar" i en hake som är monterad - klart! För att öppna måste jag hålla haken med ena handen och flärpen med andra, men eftersom väskan hänger över axeln är det enkelt.

Att sätta fast väskan vid ett fast föremål är lite meckigt men det görs ju rätt sällan.
 
Min sådan väska kräver inget meck. Jag klickar fast dragkedjornas "flärpar" i en hake som är monterad - klart! För att öppna måste jag hålla haken med ena handen och flärpen med andra, men eftersom väskan hänger över axeln är det enkelt.

Att sätta fast väskan vid ett fast föremål är lite meckigt men det görs ju rätt sällan.
Jag tittade på hemsidan. Att sätta fast väskan vid en stolpe el dyl kan jag inte riktigt se när jag skulle göra.

Väskan ser bra ut, även utseendet känns helt rimligt för mig.
 
Jag tittade på hemsidan. Att sätta fast väskan vid en stolpe el dyl kan jag inte riktigt se när jag skulle göra.

Väskan ser bra ut, även utseendet känns helt rimligt för mig.
Jag sätter fast mina väskor t ex på restauranger. Minskar möjligheterna för folk att gå förbi och "råka" få med sig väskan, vilket hänt flera vänner och bekanta (i Stockholm, London, Rom och Lima).

Jag håller koll på väskan ändå, men speciellt när jag reser på egen hand är det skönt att ha den extra säkerheten när jag slår mig ner för att vila eller äta.
 
Jag sätter fast mina väskor t ex på restauranger. Minskar möjligheterna för folk att gå förbi och "råka" få med sig väskan, vilket hänt flera vänner och bekanta (i Stockholm, London, Rom och Lima).

Jag håller koll på väskan ändå, men speciellt när jag reser på egen hand är det skönt att ha den extra säkerheten när jag slår mig ner för att vila eller äta.
Ja, jag insåg just sedan att när man reser ensam vore det smidigt ibland. Jag åker ensam på jobbresor/konferenser då och då, tex.

Låsa fast väska och gå ifrån den skulle jag däremot inte göra, mest för att jag sedan min tid i Jerusalem tycker att det ser ut att finnas bomber i väskor som ingen håller i.
 
Förslag på trevliga platser på Italiens östkust? Vi vill strosa runt och kolla hus, folk och natur (gärna intressant geologi)
 
@Mineur Nerja är supermysigt! När jag var där fanns en "hike" man kunde göra längs en uttorkad flod, upp till en liten bergsby som heter Frigiliana. Det var helt fantastiskt fint!
Åh, jag älskar sådant! Tusen tack för tips! :)

Jag och min man haller pa att kika lite pa brollopsresor och jag undrar om nagon har kanske har bra tips? Jag var sugen pa Franska Polynesien, men efter att ha kollat in priset pa flygbiljetter och antalet flygtimmar kanns det lite mindre lockande Min man vill garna ha strand och bli pampered och jag vill ha varmt och soligt, fin natur och kunna vandra lite. Inte for turistigt och garna utanfor Europa :)
Åh vad skoj att ni ska gifta er! Eller har gift er? Äh, grattis i alla fall! :D

Jag är inte ens förlovad än men har redan bestämt att min bröllopsresa ska gå till Costa Rica, just för att jag vill ha en blandning av det du och din man är ute efter. Det är bara att hoppas på att min blivande make också tycker det är en bra ide :p
 
Åh, jag älskar sådant! Tusen tack för tips! :)


Åh vad skoj att ni ska gifta er! Eller har gift er? Äh, grattis i alla fall! :D

Jag är inte ens förlovad än men har redan bestämt att min bröllopsresa ska gå till Costa Rica, just för att jag vill ha en blandning av det du och din man är ute efter. Det är bara att hoppas på att min blivande make också tycker det är en bra ide :p

Tack sa mycket! Vi gifte oss for ett par veckor sedan :)

Costa Rica var ett bra tips - jag har en van som ar helt foralskad i landet och aker tillbaka dit lite da och da. Ska kika mer pa det!
 
@Petruska - nej, jag lämnar aldrig väskan. Men när jag sitter och käkar eller tar ett glas vin är det skönt att ha den lite säkrad.

Sen har jag en ryggsäck som verkligen kan låsas fast med en wire. Den använder jag ibland som resekassaskåp på mitt rum. Den första köpte jag när jag skulle till Peru där jag bodde hos vänner i ett område med inbrott. Min vän fick bl a ett objektiv stulet när någon sparkade in dörren en natt och rafsade åt sig värdesaker som låg framme. Av den anledningen gav jag hen ryggsäcken när jag åkte hem, så att hen åtminstone hade någon typ av förvaring för sina värdesaker. Min nuvarande låsbara rygga använder jag om boendet saknar kassaskåp. Jag tar aldrig med mig kort, pass mm ut. VILL någon verkligen ta grejorna så kan de naturligtvis komma åt dem. Men det behövs verktyg.
 
@Petruska - nej, jag lämnar aldrig väskan. Men när jag sitter och käkar eller tar ett glas vin är det skönt att ha den lite säkrad.

Sen har jag en ryggsäck som verkligen kan låsas fast med en wire. Den använder jag ibland som resekassaskåp på mitt rum. Den första köpte jag när jag skulle till Peru där jag bodde hos vänner i ett område med inbrott. Min vän fick bl a ett objektiv stulet när någon sparkade in dörren en natt och rafsade åt sig värdesaker som låg framme. Av den anledningen gav jag hen ryggsäcken när jag åkte hem, så att hen åtminstone hade någon typ av förvaring för sina värdesaker. Min nuvarande låsbara rygga använder jag om boendet saknar kassaskåp. Jag tar aldrig med mig kort, pass mm ut. VILL någon verkligen ta grejorna så kan de naturligtvis komma åt dem. Men det behövs verktyg.
Hm. Jag har naturligtvis heller aldrig använt hotellrummens kassaskåp, i förekommande fall. Jag är för lite orolig, helt enkelt.

Kortet tar jag ju med mig ut eftersom jag ofta betalar med det, som nu i Rom. Passet åker med ut ibland och inte ibland, om jag inte är i något land där jag befarar att just passet är intressant att stjäla i egenskap av just skandinaviskt pass. Den aspekten tänkte jag dock mer på förr i tiden än numera.
 
Hm. Jag har naturligtvis heller aldrig använt hotellrummens kassaskåp, i förekommande fall. Jag är för lite orolig, helt enkelt.

Kortet tar jag ju med mig ut eftersom jag ofta betalar med det, som nu i Rom. Passet åker med ut ibland och inte ibland, om jag inte är i något land där jag befarar att just passet är intressant att stjäla i egenskap av just skandinaviskt pass. Den aspekten tänkte jag dock mer på förr i tiden än numera.

Jag är aldrig orolig. Jag går inte runt och oroar mig för att bli bestulen eller tappa saker. Men jag är försiktig. Att bli bestulen hemma är en sak, men att bli det på resa och när man kanske reser ensam tänker jag mig kan bli rätt jobbigt. Därför vidtar jag en del åtgärder. I Rom är risken att bli utsatt för ficktjuvar förhållandevis stor (jag högg en:devil: när han stack ner handen i min ficka på tunnelbanan en nyårsafton för några år sen!) så där är jag lite extra försiktig med vad jag bär med mig faktiskt.

Även om passet inte är så stöldbegärligt i sig är det ju skitjobbigt att bli av med det. En av våra projektledare tappade sin väska med pass och hela konkarongen när vi jobbade i Nildeltat för sådär tio år sen. Han var tvungen att ta sig till sin ambassad i Kairo för att få ett nytt och eftersom visumstämpeln fanns i passet så tillkom en hel del byråkrati. För att undvika sådant håller jag mitt pass inlåst. I det fallet befann vi ju oss inte så långt från den plats där ett nytt pass kunde utfärdas, men så är det ju inte alltid.

Beträffande vår projektledare kom han hem ett dygn senare en planerat. Med nytt pass och så fick han köpa ny biljett. Dagen efter att han åkt lämnades väskan, med pass, kreditkort och pengar, in på hotellet. Någon hade lagt ner ett stort detektivarbete för att ta reda på vilket hotell vi bodde på! Och hen lämnade bara väskan i receptionen så vi fick inte ens chans att tacka henom.
 
Jag är aldrig orolig. Jag går inte runt och oroar mig för att bli bestulen eller tappa saker. Men jag är försiktig. Att bli bestulen hemma är en sak, men att bli det på resa och när man kanske reser ensam tänker jag mig kan bli rätt jobbigt. Därför vidtar jag en del åtgärder. I Rom är risken att bli utsatt för ficktjuvar förhållandevis stor (jag högg en:devil: när han stack ner handen i min ficka på tunnelbanan en nyårsafton för några år sen!) så där är jag lite extra försiktig med vad jag bär med mig faktiskt.

Även om passet inte är så stöldbegärligt i sig är det ju skitjobbigt att bli av med det. En av våra projektledare tappade sin väska med pass och hela konkarongen när vi jobbade i Nildeltat för sådär tio år sen. Han var tvungen att ta sig till sin ambassad i Kairo för att få ett nytt och eftersom visumstämpeln fanns i passet så tillkom en hel del byråkrati. För att undvika sådant håller jag mitt pass inlåst. I det fallet befann vi ju oss inte så långt från den plats där ett nytt pass kunde utfärdas, men så är det ju inte alltid.

Beträffande vår projektledare kom han hem ett dygn senare en planerat. Med nytt pass och så fick han köpa ny biljett. Dagen efter att han åkt lämnades väskan, med pass, kreditkort och pengar, in på hotellet. Någon hade lagt ner ett stort detektivarbete för att ta reda på vilket hotell vi bodde på! Och hen lämnade bara väskan i receptionen så vi fick inte ens chans att tacka henom.

Min pappas väska blev stulen i Köpenhamn. Förutom pengar med mera, så var det en smärre katastrof då han pga funktionshinder endast kan bära mycket få typer av väskor och alltid har svårt att hitta nya när han behöver.

Men! Väskan med allt innehåll utom kontanterna dök upp på svenska ambassaden (eller motsvarande) i Köpenhamn efter bara ett par dagar! En del tjuvar är verkligen toppenhyggliga.

Ja, just pass vore ju en plåga att bli av med. Särskilt om man samtidigt blir av med plånbok och körkort, vilket jag ju blev. Utan pass hade jag heller inte kunnat få ut kontanter utan kort via Western Union, vilket nu var fullt genomförbart och inte alltför jobbigt.

Det jag tänker med mitt tjat om oro, är att när jag nu inte är försiktig och dessutom är slarvig, så skulle oro ha kunnat vara en känsla som kunde hjälpa mig att bli mer försiktig och mindre slarvig. Det krävs ju inte förlamande oro på gränsen till ångest. Ungefär samma nivå som får andra personer att kolla en extra gång att de verkligen låste en dörr, skulle ju räcka. Då skulle jag hålla bättre koll.

Men jag glömmer att hålla koll för allt framstår som så ofarligt. Därför verkar en sådan där säkerhetsväska bra, bara det inte känns jobbigt att stänga den för då är risken ändå att jag slarvar med det.
 
@Petruska Eller så låser du in värdesaker där det går och har bara tillräckligt med dig som dig är ok med att bli av med. Det är ju en annan variant. Så ofta lär du ju inte bli rånad liksom.

Alla mina galna festkvällar i Öst- och Västafrika har jag gjort så. Efter ett par gin och tonic har jag noll styrning på nåt.
 
@Petruska - är du lika slarvig när det gäller säkerhetstänk runt hästar? Om inte (vilket är min gissning) kan du kanske ta en del av det tänket och överföra i andra situationer? Att knäppa fast flärpen på säkerhetsväskan är ungefär samma sak som att knäppa fast ett grimskaft typ.:laugh: Hälsningar "Super-pedagogen"!:rofl:
 
@Petruska Eller så låser du in värdesaker där det går och har bara tillräckligt med dig som dig är ok med att bli av med. Det är ju en annan variant. Så ofta lär du ju inte bli rånad liksom.

Alla mina galna festkvällar i Öst- och Västafrika har jag gjort så. Efter ett par gin och tonic har jag noll styrning på nåt.
Så gör jag definitivt om jag ska ut på krogen! I vissa fall även på hemmaplan. Huvudsyftet är att inte jag ska lyckas göra av med sakerna!:o:cool:
 
Så gör jag definitivt om jag ska ut på krogen! I vissa fall även på hemmaplan. Huvudsyftet är att inte jag ska lyckas göra av med sakerna!:o:cool:
Jamen exakt! Det här blev min nya rutin efter att jag en gång nästan sumpade id och Visakort i en squattoalett i Tanzania :angel:.
 
@Petruska - är du lika slarvig när det gäller säkerhetstänk runt hästar? Om inte (vilket är min gissning) kan du kanske ta en del av det tänket och överföra i andra situationer? Att knäppa fast flärpen på säkerhetsväskan är ungefär samma sak som att knäppa fast ett grimskaft typ.:laugh: Hälsningar "Super-pedagogen"!:rofl:
Det var faktiskt väldigt pedagogiskt skrivet!
 
@Petruska Eller så låser du in värdesaker där det går och har bara tillräckligt med dig som dig är ok med att bli av med. Det är ju en annan variant. Så ofta lär du ju inte bli rånad liksom.

Alla mina galna festkvällar i Öst- och Västafrika har jag gjort så. Efter ett par gin och tonic har jag noll styrning på nåt.
Om jag åtminstone vore full och galen när jag blev bestulen! Men nejdå, jag är skötsamheten själv.

Jag tror att det här är åldersrelaterat, faktiskt. Vid 50 ser jag ut att vara värd att sno saker av på ett sätt som inte liknar hur det har varit hittills. Och jag kan antas springa ganska mycket långsammare än en ficktjuvskille på 19 år. Det är som medelålders och präktig jag blir bestulen. Jag blev det inte som ung och full!
 
Jag tror att det här är åldersrelaterat, faktiskt.
Nja, det tror jag inte. Kanske om du varit 70+ men inte när du är 50. Jag är säker på att både nyktra och fulla ungdomar blir ficktjuvade rätt ofta också faktiskt, även om inte just du blev det.

Mina kollegor som arbetar med offer för den här typen av brott kommer i kontakt med människor i alla åldrar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 690
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp