Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är nyfiken! Hur är det där? Vilken del var du i? Är det trevligt? Vad gör man där?
Lovely land! Enkelt billigt, kanonmat och extremt trevligt. Vi hade ett superfint hotell (Shinagawa beach) som bas, ligger på sydvästkusten och gjorde utflykter därifrån. Vi var i nationalparker, buddhastatyer och kloster, sköldpaddsfristäder, sidenmakeri, flodbåtstur, och en massa annat mysigt! Det finns hur mycket som helst att göra.
Om jag åker dit igen kommer jag typ back-packa och se mycket mer av intressanta saker.
 
Jag har ungefär noll erfarenhet eller koll på Airbnb så jag har ingen aning ^^
Själva idén är i princip att jag vill till Irland. Punkt. Kanske du har något tips på annat ställe man kan fara till som är hyfsat lättillgängligt? :)
Från Wicklow tar man sig enkelt till Dublin. Med hyrbil tar du dig runt hela ön utan större bekymmer. På samma sidan om Dublin finns Bray som är lite närmare än Wicklow.
På andra sidan om Dublin gillar jag Kildare.
 
I morgon åker jag till Prag! Någon som har något särskilt att rekommendera där?
Kommunistmuseet. Utan tvekan. Och John Lennon-muren.
Dali-museet tycker jag ju personligen är viktig också, men kanske mindre intressant om man inte gillar Dali. :D

Tyvärr verkar bästa restaurangen stängt när jag googlar... @Sleepan var inte du där nyligen, var Ostrovni kvar när ni var där?
 
I morgon åker jag till Prag! Någon som har något särskilt att rekommendera där?
Besök borgen Vysherad! Där finns jättemycket att se och en vidunderlig utsikt över Prag. Det är enkelt att ta sig dit med spårvagn. Vi körde det på en halvdagstur när jag var i Prag i mars och det funkade mycket bra.

Gå omkring och kolla på all fin Jugend och Art Deco-arkitektur.

Om ni gillar klassisk musik, gå på en konsert. Det fanns mycket att välja på. Billigt och en kul upplevelse.
 
Kommunistmuseet. Utan tvekan. Och John Lennon-muren.
Dali-museet tycker jag ju personligen är viktig också, men kanske mindre intressant om man inte gillar Dali. :D

Tyvärr verkar bästa restaurangen stängt när jag googlar... @Sleepan var inte du där nyligen, var Ostrovni kvar när ni var där?

Mamma var det som var där!
Det är stängt och där ligger numera en hamburgerrestaurang! (tydligen helt okej)
Så synd!
 
Jag är nyfiken på Albanien - någon som varit där?!
Nej men jag är också sugen och rekar lite ressällskap för att komma iväg i höst.
Problemet för mig blev bara att det finns en hel massa olika sätt att ta sig dit och det kommer säkert sluta med att jag stannar i Belgrad eller nåt i flera dagar och inte får tummen ur och gör allt jag tänkt göra i Albanien! :rofl:
 
Nej men jag är också sugen och rekar lite ressällskap för att komma iväg i höst.
Problemet för mig blev bara att det finns en hel massa olika sätt att ta sig dit och det kommer säkert sluta med att jag stannar i Belgrad eller nåt i flera dagar och inte får tummen ur och gör allt jag tänkt göra i Albanien! :rofl:

Pratade nyss med en som åkt dit med Apollo, via Korfu. Men har inte hunnit kolla in några detaljer eller alternativa resvägar. Eller för den delen hur klimatet ser ut under olika delar av året.
 
@Minett

Jag var där för 3 år sedan. Jag tror att det har hänt en hel del sedan dess för det byggdes för fullt och satsades på turismen.

Vi åkte till korfu och var där några nätter. Sedan tog vi färjan över till Saranda. Där var vi i 3-4 nätter och sedan åkte vi upp till Himara där vi var vi var i 3-4 nätter innan vi åkte tillbaka till korfu igen.

Saranda (dit chartern går) är jag inte så sugen på att besöka igen - om det inte är på genomresa. Jag tycker det var en del turister (men inte så mycket skandinaver). Mycket hotell och lite stad liksom. Stadsstranden är ok att sola på några timmar men inte särskilt fin. Samtidigt som det kändes lite turistigt så var maten inte något vidare och det är svårt med språket ibland. Kanske hade vi lite otur med restauranger, var ju där så kort tid. Påminde lite om mindre turistiga delar av Thailand där t ex 75% av det som står på menyn inte går att beställa, ibland visste jag inte vad jag beställde och det var svårt med språket:p Men människorna var väldigt trevliga och hjälpsamma och verkade ärligt tycka att det var väldigt kul med turister och kul om de kunde hjälpa en.

Om du är intresserad av utflykter är Saranda en bra utgångspunkt dock så då kan jag rekommendera staden. Vi besökte Butrint (En mycket gammal antik stad som de höll på att gräva fram) och det var trevligt. Vi åkte också till Blue Eye, en kall och väldigt klar källa som är mycket liten men väldigt djup och ström. Vi var nästan ensamma där och jag var den enda som badade. En dag åkte vi till Ksamili där det finns fina stränder med väldigt klart vatten. Man kan också åka ut till öarna men vi struntade i det. Finns också mycket annat att göra och det ska bland annat gå att hitta helt folktomma fina stränder tydligen. Jag hade gärna besökt Gjirokaster i bergen men det var väldigt varmt den dagen vi tänkt åka dit så då skippade vi det och badade istället.

Vi fixade en chaufför som körde oss till Blue Eye och Butrint (tog det samma dag). Till Ksamili tog vi bussen. Det var smidigt.

Himara var jättemysigt! Det var en helt annan standard på maten som var fantastisk varje kväll. Det var knappt några turister men kändes ändå mer "turistanpassat" då fler verkade kunna engelska och servicen var mycket bättre på både hotell och restauranger. Jag trodde först jag skulle få lappsjuka då stan är liten och var nästan folktom men det var väldigt avkopplande och mysigt. Hotellet var mycket bra. Stranden var nästan tom vilket var härligt. Generellt är stränderna steniga så badskor rekommenderas förutom i ksamili där det är sandstrand.

Det är också spännande bara att åka bil och titta på naturen och på de bunkrar som finns lite här och var som byggdes under diktatorn Enver Hoxas tid.

Mat och hotell var väldigt billigt, taxi inte särskilt billigt (men billigare än i Sverige).

Om jag åker dit igen skulle jag vilja bila längs med kusten och även besöka huvudstaden. Ska du bila vill jag dock varna för att vägarna är dåliga. De det kallar för "motorväg" var en slingrig väg med stora hål i på sina håll som jag inte skulle vilja köra snabbare än 50 km/h på. Så räkna med att det tar lite tid att ta sig fram:)
 
Är det någon som har tips på vart man kan resa om man reser ensam i ca två veckor i slutet av oktober eller i november? Och hur gör man för att inte känna sig ensam? Jag hade egentligen helst haft sällskap men jag känner ingen som har möjlighet att resa just då och också är intresserad av samma sorts resa som mig.

Syftet med resan är att komma ner i varv och slippa all form av stress samt att slippa mörker och höstväder och få lite sol. Jag kommer att läsa en massa bra böcker, bada och slappa. Jag vill ha det bekvämt och äta gott. Med det måste också finnas lite att göra och uppleva så jag inte blir uttråkad. Eftersom jag troligen kommer resa själv så vill jag ha lättillgängliga aktiviteter då jag inte kommer vilja hyra bil själv, hyra en privatchafför eller åka buss. Typ charter där jag kan boka aktiviteter genom charterbolaget skulle passa mig bra men behöver inte vara charter om det finns lättillgängliga aktiviteter på plats. Jag gillar typ de flesta naturupplevelser, älskar att snorkla, det är så avkopplande. Är sugen på dykcert, skulle gärna lära mig surfa. Gillar även historia men i mindre doser. Har blivit lite intresserad av mindfulness och yoga men sådana där yoga-retreats verkar vara lite väl intensiva för min smak. Tänkte på Bali först men det verkar finnas så många grejer där som jag vill göra och platser jag vill se att jag har svårt att bestämma mig och ev kommer ha svårt att koppla av. Kanske sparar Bali och kör på ett mer lagom resmål med lagom många möjligheter för min stressade hjärna? Några tips? Och hur undviker man att känna sig ensam på kvällen när man ska ut och äta? Dagtid är det lugnt, jag gillar att hänga med mig själv, men att gå ut och äta ensam verkar lite tråkigt.
 
Jag har en veckas semester i augusti och vill åka utomlands. Jag tänker typ Mallorca eller kanske någonstans i Italien? Vad säger ni? Var bör man åka på Mallorca? Charter eller boka själv? Vi vill ha sol och bad och värme, lugna dagar, god mat, nära till ngt typ av centrum/stad för restauranger och barer, men inte så mycket vilt nattliv. Jag bor helst på barnfria hotell.
 
Jag har en veckas semester i augusti och vill åka utomlands. Jag tänker typ Mallorca eller kanske någonstans i Italien? Vad säger ni? Var bör man åka på Mallorca? Charter eller boka själv? Vi vill ha sol och bad och värme, lugna dagar, god mat, nära till ngt typ av centrum/stad för restauranger och barer, men inte så mycket vilt nattliv. Jag bor helst på barnfria hotell.
Som vanligt rekommenderar jag grekland ;)
Kan ta charter men välj gärna ngt mindre turistigt, om du vill ha mer lugn :)
Räcker en by eller bör det vara mer stadskänsla?
 
Som vanligt rekommenderar jag grekland ;)
Kan ta charter men välj gärna ngt mindre turistigt, om du vill ha mer lugn :)
Räcker en by eller bör det vara mer stadskänsla?
By räcker egentligen. Bara det finns mysiga barer och restauranger. Jag är dock inte så mycket för grekisk mat, men kan ändå tänka mig att åka dit. Jag har noll koll på Grekland, vad räknas som mindre turistigt?
 
Vilken vecka ska ni åka? Om det är andra halvan av augusti så är det enligt mig den allra bästa tiden att välja just charter. Om man bokar boende själv är det som dyrast under augusti och utbudet kan vara ganska begränsat, medan charterbolagen har lite av en mellansäsong innan den andra högsäsongen i september börjar.

Den här sommaren har ju varit lite sisådär, så det kanske inte är samma fyndläge på charter i augusti som det är vissa år. Glöm inte att kolla charterbolagens flygstolar också, ibland reas de ut för nästan ingenting.
 
Vilken vecka ska ni åka? Om det är andra halvan av augusti så är det enligt mig den allra bästa tiden att välja just charter. Om man bokar boende själv är det som dyrast under augusti och utbudet kan vara ganska begränsat, medan charterbolagen har lite av en mellansäsong innan den andra högsäsongen i september börjar.

Den här sommaren har ju varit lite sisådär, så det kanske inte är samma fyndläge på charter i augusti som det är vissa år. Glöm inte att kolla charterbolagens flygstolar också, ibland reas de ut för nästan ingenting.
Det är första halvan av augusti. Så en hel del är redan slutsålt eller jättedyrt typ. Inser att vi borde haft semester 1-2 veckor senare, men nu är det som det är och vi är mest glada över att komma iväg, få tid tillsammans och vila upp oss i solen och värmen. Flygstolar var ett bra tips! Ska kika på det :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp