Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om arrangören säger att de har vältränade hästar som går bra med 95kg på ryggen med din ridvana (?) så ska du kunna lita på dem.

Är bara hästarna väl tränade, friska och av det större, robustare slaget är 90-95kg ofta OK. Eftersom ni ska rida flera dagar antar jag att ni kommer att ha mer än en häst per ryttare också.

Frågan är dock relevant, själva har vi en viktgräns på max 70-90kg just nu, vilket helt och hållet hänger på individuella bedömningar av varje häst som arbetar hos oss.

Personligen hade jag inte känt mig bekväm på "gränsen" liksom. Det är ju ändå tre dagars ridning i terräng. Och ja hästarna bör ju vara vana vid terrängen men ändå. Jag vet att islandshästar sägs vara viktbärande men måste ändå medge att jag tycker att det känns lite gränsfall med en 190 lång och typ 95 kilos ryttare på en häst av ponnymått oavsett om den är robust och "viktbärande".
För att uttrycka mig lite mer precist så är jag 194cm lång och väger kanske 90,5kg (med kläder). Jag är i någorlunda fysisk form också. Jag har 2,5 terminerns ridskoleerfarenhet.

Hade jag kommit på det här innan allting blev fullbokat hade jag bokat hos ett ställe med större hästar. Men jag tänker att de eller jag märker om det inte fungerar och i så fall får vi avbryta och så får de ge mig pengarna tillbaka. Men det är ju inte säkert att jag märker om jag är för tung.
 
För att uttrycka mig lite mer precist så är jag 194cm lång och väger kanske 90,5kg (med kläder). Jag är i någorlunda fysisk form också. Jag har 2,5 terminerns ridskoleerfarenhet.

Hade jag kommit på det här innan allting blev fullbokat hade jag bokat hos ett ställe med större hästar. Men jag tänker att de eller jag märker om det inte fungerar och i så fall får vi avbryta och så får de ge mig pengarna tillbaka. Men det är ju inte säkert att jag märker om jag är för tung.

Med den preciseringen ser jag inga som helst problem om arrangören har hästar i god kondition, men de får ju gärna vara lite större än de allra minsta i manken, annars slår du i fötterna :-) . 90kg, i rimlig trim och ridskoleerfarenhet (dvs man far inte som en obalanserad säck ris i sadeln), då är det inget problem.
 
Med den preciseringen ser jag inga som helst problem om arrangören har hästar i god kondition, men de får ju gärna vara lite större än de allra minsta i manken, annars slår du i fötterna :-) . 90kg, i rimlig trim och ridskoleerfarenhet (dvs man far inte som en obalanserad säck ris i sadeln), då är det inget problem.
Tack för svaret. Jag har bekräftat bokningen nu :) Hoppas det blir bra! Ska bo på "fjellstue". Alla dagsturer utgår därifrån, så man bor bekvämt på hotell varje kväll :-)
 
Nu hoppar jag in i den här trevliga tråden också!
I augusti åker jag till Provence, där vi bla ska träffa en släkting som bor inne i Aix, men vi planerar också att göra en hel del utflykter i området.
På min lista över utflyktsmål finns för tillfället påvepalatset i Avignon, samt alla spektakulära romerska lämningar i området.
Har ni några särskilda tips på saker man inte borde missa? Jag ser att det finns en hel del nationalparker tex, är det något som är extra kul eller spektakulärt och kan rekommenderas? :)
 
Hoppar in och hoppas på bra tips från vana resenärer :)

Jag ska åka till Oregon nästa år i Juni/Juli i 2-3 veckor. Jag har aldrig varit i USA eller rest längre än södra Europa så råd mottages tacksamt.
* Finns det någon period när resor till USA är billigare? Jag började kolla redan nu men den fanns väldigt få resor tillgängliga, är det för att det är för tidigt?
* Jag antar att man behöver någon form av visum, hur lång tid brukar dessa ta att få, när bör man fixa det?
* Bra generella och icke generella saker man bör tänka på som inte är uppenbart om man aldrig varit i staterna?
* Hyra en bil, är det billigast/enklast att göra på flygplatsen eller någon annanstans? Hur är priserna för det jämfört med i Sverige?
* När man vandrar (vilket är det jag ska göra) behöver man några tillstånd? Jag ska inte tälta.
* Om man vill kunna vandra så mycket som möjligt av de olika delarna av Oregon, vart bör man bo? Jag vill gärna bo i någon form av stuga, helst på samma ställe under min vistelse. Någon som bott någonstans som var extra mysigt/fint/bra?
 
Nu hoppar jag in i den här trevliga tråden också!
I augusti åker jag till Provence, där vi bla ska träffa en släkting som bor inne i Aix, men vi planerar också att göra en hel del utflykter i området.
På min lista över utflyktsmål finns för tillfället påvepalatset i Avignon, samt alla spektakulära romerska lämningar i området.
Har ni några särskilda tips på saker man inte borde missa? Jag ser att det finns en hel del nationalparker tex, är det något som är extra kul eller spektakulärt och kan rekommenderas? :)

Gorges du Verdon - Europas Grand Canyon
Les Baux + Les Carrières de Lumière (en ljud/ljus/konstföreställning i ett gammalt kalkbrott)
Det finns en mängd vackra "Villages perchés" dvs byar som ligger väldigt högt upp på kullar - t ex Le Castellet halvvägs till Toulon.
Vill ni åka lite längre bort rekommenderar jag en utflykt till Porquerolles, en ö utanför Hyères. Otroligt vackert; man hyr cykel och tar sig runt.
 
Nu hoppar jag in i den här trevliga tråden också!
I augusti åker jag till Provence, där vi bla ska träffa en släkting som bor inne i Aix, men vi planerar också att göra en hel del utflykter i området.
På min lista över utflyktsmål finns för tillfället påvepalatset i Avignon, samt alla spektakulära romerska lämningar i området.
Har ni några särskilda tips på saker man inte borde missa? Jag ser att det finns en hel del nationalparker tex, är det något som är extra kul eller spektakulärt och kan rekommenderas? :)
Har aldrig varit i Provence, men jag skulle vilja hoppa in och rekommendera Peter Mayles böcker "Ett år i Provence" och "Tillbaka till Provence" :up::heart
 
Nu hoppar jag in i den här trevliga tråden också!
I augusti åker jag till Provence, där vi bla ska träffa en släkting som bor inne i Aix, men vi planerar också att göra en hel del utflykter i området.
På min lista över utflyktsmål finns för tillfället påvepalatset i Avignon, samt alla spektakulära romerska lämningar i området.
Har ni några särskilda tips på saker man inte borde missa? Jag ser att det finns en hel del nationalparker tex, är det något som är extra kul eller spektakulärt och kan rekommenderas? :)

Avignon är vackert och påvepalatset bör absolut ses ja :)
För naturområden finns våtmarken/floddeltaområdet Camargue nere vid kusten, känt för flockar av flamingos och Camarguehästar. Lite annorlunda inslag mot Provence övriga natur även om jag kände mig nöjd med det efter nån kvart. Strax utanför ligger lilla fina staden Arles, där finns just en mäktig amfiteater från romartiden, verkligen värt ett besök!
Lilla byn Les-Baux-de-Provence uppe i bergen är ett populär turistmål, otroligt vackert och mycket historia. Överhuvudtaget finns det många små vackra byar och småstäder lite överallt att besöka, t.ex. L'Isle-sur-la-Sorgue, en pittoresk liten stad med kanal runt innerstaden.
Provence är verkligen otroligt fint:heart
 
Sambon och jag ska boka en solsemester (första gången vi solsemestrat tillsammans, annars åker vi aldrig på sådana typer av semesterresor).

Det vi står och väljer mellan just nu (vi åker i augusti) är Parga och Makarska rivieran.

Fördelen är Parga är att det verkar helt idyllsikt, utbudet av restauranger verkar bra och jag har hört många fantastiska saker om stället. En veckas semester där hamnar för oss strax under 14'000. Ca 13800kr var det väl. Nackdelen med Parga för oss är att sambon uppfattar det som mer turistigt (stämmer det?) och att han tror att det är aningen varmare där. Han är väldigt värmekänslig och vill helst inte att graderna stiger mycket över 30*. Nackdelen med Parga är också att flyget dit går väldigt sent på en lördag och man är då framme i Parga (efter transfer etc) kanske vid midnatt? Man förlorar alltså en dag.

Därför har vi också tittat på Makarska rivieran (Kroatien) som ligger lite norrut och ska vara något mer behagligare enligt resebyrån vi var hos igår.
Sambon föredrar hur hotellet låg, det var mysigt beläget medan Parga-hotellet låg nära vägar. Fördelen är även att flygen gick vid bra tider. Flyget dit gick tidigt på lördagen så man är framme och får hela lunch-kväll till förfogande. I övrigt tror jag (chansning) att utbudet på restauranger etc inte är lika stor här. Tror inte det är samma mysiga känsla som i Parga och heller inte sandstränder som det är där. Hotellet går för 15500kr för en vecka, alltså något högre. Däremot kan jag tänka mig att mat och övrigt är något billigare här?

Både sambon och jag velar. Båda alternativen känns bra. Det han är mest rädd för är långa transfertider och att det skulle bli 35 grader hela veckan. Därför känns Kroatien aktuellt. Samtidigt är vi båda överens om att Parga verkar otroligt charmigt...

Hur tusan hade ni tänkt? Eller framförallt - har någon av er varit på någon av ställen och har ni något att tillägga? En åsikt kanske :D
 
@machafuko förlorar ni verkligen en dag med Parga? Flyger man sent ner brukar man också flyga sent hem, just för att inte förlora den där dagen.

Jo man flyger hem ganska sent på lördagen därefter också. Men till Makarska flyger man jättetidigt på lördagen och även där sent hem på lördagen. Dvs försvinner där ingen dag :)
 
Sambon och jag ska boka en solsemester (första gången vi solsemestrat tillsammans, annars åker vi aldrig på sådana typer av semesterresor).

Det vi står och väljer mellan just nu (vi åker i augusti) är Parga och Makarska rivieran.

Fördelen är Parga är att det verkar helt idyllsikt, utbudet av restauranger verkar bra och jag har hört många fantastiska saker om stället. En veckas semester där hamnar för oss strax under 14'000. Ca 13800kr var det väl. Nackdelen med Parga för oss är att sambon uppfattar det som mer turistigt (stämmer det?) och att han tror att det är aningen varmare där. Han är väldigt värmekänslig och vill helst inte att graderna stiger mycket över 30*. Nackdelen med Parga är också att flyget dit går väldigt sent på en lördag och man är då framme i Parga (efter transfer etc) kanske vid midnatt? Man förlorar alltså en dag.

Därför har vi också tittat på Makarska rivieran (Kroatien) som ligger lite norrut och ska vara något mer behagligare enligt resebyrån vi var hos igår.
Sambon föredrar hur hotellet låg, det var mysigt beläget medan Parga-hotellet låg nära vägar. Fördelen är även att flygen gick vid bra tider. Flyget dit gick tidigt på lördagen så man är framme och får hela lunch-kväll till förfogande. I övrigt tror jag (chansning) att utbudet på restauranger etc inte är lika stor här. Tror inte det är samma mysiga känsla som i Parga och heller inte sandstränder som det är där. Hotellet går för 15500kr för en vecka, alltså något högre. Däremot kan jag tänka mig att mat och övrigt är något billigare här?

Både sambon och jag velar. Båda alternativen känns bra. Det han är mest rädd för är långa transfertider och att det skulle bli 35 grader hela veckan. Därför känns Kroatien aktuellt. Samtidigt är vi båda överens om att Parga verkar otroligt charmigt...

Hur tusan hade ni tänkt? Eller framförallt - har någon av er varit på någon av ställen och har ni något att tillägga? En åsikt kanske :D
Skulle välja mindre turistigt och framförallt bra flygtider. Även om man även flyger sent hemresedagen brukar man (jag) inte ha riktigt ro att slappna av innan, vill ha väskorna packade och klara.
Så andra alternativet om jag skulle välja.
 
Skulle välja mindre turistigt och framförallt bra flygtider. Även om man även flyger sent hemresedagen brukar man (jag) inte ha riktigt ro att slappna av innan, vill ha väskorna packade och klara.
Så andra alternativet om jag skulle välja.

Har ingen aning om Makarska är mindre turistigt. Kan lika gärna vara mer, bara sambon som trodde Parga var mer turistigt ;)

Men okej! Ett rakt och bra svar. Det gillar jag. Vi behöver folks åsikter för att själva komma till insikt:angel:
 
Hoppar in och hoppas på bra tips från vana resenärer :)

Jag ska åka till Oregon nästa år i Juni/Juli i 2-3 veckor. Jag har aldrig varit i USA eller rest längre än södra Europa så råd mottages tacksamt.
* Finns det någon period när resor till USA är billigare? Jag började kolla redan nu men den fanns väldigt få resor tillgängliga, är det för att det är för tidigt?
* Jag antar att man behöver någon form av visum, hur lång tid brukar dessa ta att få, när bör man fixa det?
* Bra generella och icke generella saker man bör tänka på som inte är uppenbart om man aldrig varit i staterna?
* Hyra en bil, är det billigast/enklast att göra på flygplatsen eller någon annanstans? Hur är priserna för det jämfört med i Sverige?
* När man vandrar (vilket är det jag ska göra) behöver man några tillstånd? Jag ska inte tälta.
* Om man vill kunna vandra så mycket som möjligt av de olika delarna av Oregon, vart bör man bo? Jag vill gärna bo i någon form av stuga, helst på samma ställe under min vistelse. Någon som bott någonstans som var extra mysigt/fint/bra?
* Kan var så att du är för tidigt ute. Brukar gå att boka max 1 år i förväg. Vet annars inte om någn tid är dyrare/billigare. går att flyga billigt med Norwegian till Seattle eller Oakland. Men tänk då på att ha extra dagar inlagda för förseningar, du kan ju inte boka hela vägen med dem.
* Är du svensk medborgare behöver du inte visum. Däremot ESTA, ansöks om senast 72 timmar före avresa. Kostar c:a 140 kronor om jag minns rätt och ansöks smidigt om på nätet. Därefter behövs inresetillstånd. Du får länk om det från flygbolaget någon dag inför resan.
* Vet inget om priser på hyrbilar mer än att "car to go" är billiga/bekväma, men vet inte om man som turist kan hyra dem. Gissar att det är smidigast att hyra på flygplatsen + att du slipper kostnad för resa därifrån.
* Jag har bara gjort dagsvandring på Mount Rainier (Washington) och besökt naturreservat i Pennsylvania. Inget tillstånd behövdes men man måste hålla sig till lederna. Antar att du får läsa på reglerna för den plats/nationalpark där du vill vandra.
*Har tyvärr inte varit i Oregon, men tänk på att avstånden är långa i USA. Generellt är det ont om "mysiga" platser i USA.
 
Nu hoppar jag in i den här trevliga tråden också!
I augusti åker jag till Provence, där vi bla ska träffa en släkting som bor inne i Aix, men vi planerar också att göra en hel del utflykter i området.
På min lista över utflyktsmål finns för tillfället påvepalatset i Avignon, samt alla spektakulära romerska lämningar i området.
Har ni några särskilda tips på saker man inte borde missa? Jag ser att det finns en hel del nationalparker tex, är det något som är extra kul eller spektakulärt och kan rekommenderas? :)
Kvarnen i Alphonse Daudets bok "Brev från min kvarn" finns i byn Fontvieille, ett måste om man läst boken (rekommenderas).
Den fantastiska bron Pont du Gard är värd ett besök.
I flera byar anordnas tjurrusningar på gatorna. Man kan ha åsikter om det (liksom tjurfäktningar som också finns på flera ställen), men bra att känna till om man hamnar mitt i det. De franska verkar dock lite bättre än de spanska.
Staden Aigues Mortes är en helt muromgärdad stad mitt på slätten i Rhonedeltat.
 
Sambon och jag ska boka en solsemester (första gången vi solsemestrat tillsammans, annars åker vi aldrig på sådana typer av semesterresor).

Det vi står och väljer mellan just nu (vi åker i augusti) är Parga och Makarska rivieran.

Fördelen är Parga är att det verkar helt idyllsikt, utbudet av restauranger verkar bra och jag har hört många fantastiska saker om stället. En veckas semester där hamnar för oss strax under 14'000. Ca 13800kr var det väl. Nackdelen med Parga för oss är att sambon uppfattar det som mer turistigt (stämmer det?) och att han tror att det är aningen varmare där. Han är väldigt värmekänslig och vill helst inte att graderna stiger mycket över 30*. Nackdelen med Parga är också att flyget dit går väldigt sent på en lördag och man är då framme i Parga (efter transfer etc) kanske vid midnatt? Man förlorar alltså en dag.

Därför har vi också tittat på Makarska rivieran (Kroatien) som ligger lite norrut och ska vara något mer behagligare enligt resebyrån vi var hos igår.
Sambon föredrar hur hotellet låg, det var mysigt beläget medan Parga-hotellet låg nära vägar. Fördelen är även att flygen gick vid bra tider. Flyget dit gick tidigt på lördagen så man är framme och får hela lunch-kväll till förfogande. I övrigt tror jag (chansning) att utbudet på restauranger etc inte är lika stor här. Tror inte det är samma mysiga känsla som i Parga och heller inte sandstränder som det är där. Hotellet går för 15500kr för en vecka, alltså något högre. Däremot kan jag tänka mig att mat och övrigt är något billigare här?

Både sambon och jag velar. Båda alternativen känns bra. Det han är mest rädd för är långa transfertider och att det skulle bli 35 grader hela veckan. Därför känns Kroatien aktuellt. Samtidigt är vi båda överens om att Parga verkar otroligt charmigt...

Hur tusan hade ni tänkt? Eller framförallt - har någon av er varit på någon av ställen och har ni något att tillägga? En åsikt kanske :D
Jag har aldrig fattat riktigt vad "turistigt" betyder, men det är ju inte att förvånas över om det finns fler restauranger där det finns fler turister.
 
Har ingen aning om Makarska är mindre turistigt. Kan lika gärna vara mer, bara sambon som trodde Parga var mer turistigt ;)

Men okej! Ett rakt och bra svar. Det gillar jag. Vi behöver folks åsikter för att själva komma till insikt:angel:

Parga ligger inklämt mellan höga berg och kusten, och det växer upp moln bakom de där bergen. Jag var där i juli för några år sedan och det var inte alls så varmt som jag upplevt på andra ställen i Grekland. Det till och med ösregnade första dagen!

Nu är det några år sen, men jag upplevde inte Parga superturistiskt. Det är trots allt en stad som är bebodd året om. Hotellen är små och ganska diskreta, inga jättestora anläggningar i själva staden. Den ligger som en ganska brant amfiteater på en sluttning. De större hotellen ligger i så fall ovanför staden. Valtos, grannbyn, består däremot mestadels av hotell.
 
Vi ska till England i sommar. Brighton och sen väster ut.
Är det någon som har tips på vettig biluthyrning? Vi kommer landa på Gatwick.
 
Vi gick ner till resebyrån där vi bor (de är väldigt trevliga och hjälpsamma) och till slut landade det i Parga. Transfern var inte alls lång, verkar inte heller superturistigt som @Karfitsa också nämnde. Både kvinnan på resebyrån, sambon och jag instämde till slut i att Parga kändes som det rätta alternativet.

Vi har kollat på Parga hela våren så det blir nog riktigt bra. Hotellet hade väldigt bra locaion i Parga tyckte damen på resebyrån (och då var det ändå ett hotell vi letat upp själv som de på resebyrån inte rekommenderat oss tidigare). :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp