Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så glad att jag fyller 40 nästa år! Det innebär att jag får en semestervecka till.
Nu har jag lyxen att de senaste åren ha kryssat av alla mina viktigaste drömresemål. (Tobago, Island, Gotland, Amsterdam, Tjernobyl, London och Istanbul).
Men nu blir det mycket svårare, nu finns det så himla många resmål att jag inte kan välja.
Kruxet är dessutom att jag inte kan vara borta så länge på grund av hunden. Så att backpacka ett par månader får vänta några år.
Svalbard är jag sugen på. Liksom Moskva. Marocko. Och gärna häftig regnskog.
 
Vi gick ner till resebyrån där vi bor (de är väldigt trevliga och hjälpsamma) och till slut landade det i Parga. Transfern var inte alls lång, verkar inte heller superturistigt som @Karfitsa också nämnde. Både kvinnan på resebyrån, sambon och jag instämde till slut i att Parga kändes som det rätta alternativet.

Vi har kollat på Parga hela våren så det blir nog riktigt bra. Hotellet hade väldigt bra locaion i Parga tyckte damen på resebyrån (och då var det ändå ett hotell vi letat upp själv som de på resebyrån inte rekommenderat oss tidigare). :D
Jag tyckte Parga var jättemysigt när vi var där för något år sen, ni får det säkert jättebra!
 
Parga blir nog bra @machafuko , det är både mysigt och vackert där. Om ni är där den 15 augusti (en helgdag) och dagarna precis innan och efter så förbered er mentalt på att det är alldeles överfullt med grekiska turister, så det kan löna sig att boka bord på restauranger om man inte gillar att äta kl. 17. Om jag inte minns helt galet så sa vår hotellägare att antalet turister fördubblas vid 15 augusti för att återgå till det normala efter någon dag.
 
Jag funderar på att unna mig lite sol och värme i höst och klurar därför på vilket resmål som skulle kunna vara lämpligt. En vecka, typ början på november kanske. Det behöver inte vara högsommarvärme men gärna shortsväder om man uttrycker sig så :D Jag vill kunna ta det lugnt och slappna av, kunna göra kortare vandringar, gärna bada lite osv. Helst också rimligt lång flygresa med tanke på att jag i så fall bara blir borta en vecka. Om jag inte får sällskap tänkte jag nog våga mig på att åka själv. Någon som har tips? :)
 
Jag funderar på att unna mig lite sol och värme i höst och klurar därför på vilket resmål som skulle kunna vara lämpligt. En vecka, typ början på november kanske. Det behöver inte vara högsommarvärme men gärna shortsväder om man uttrycker sig så :D Jag vill kunna ta det lugnt och slappna av, kunna göra kortare vandringar, gärna bada lite osv. Helst också rimligt lång flygresa med tanke på att jag i så fall bara blir borta en vecka. Om jag inte får sällskap tänkte jag nog våga mig på att åka själv. Någon som har tips? :)

Kanarieöarna eller Madeira tänker jag spontant. Om du gillar lite större städer så kanske Tel Aviv eller någon Arabemirat hade kunnat funka, men då blir ju vandringarna i stadsmiljö.

Vädret i medelhavsländerna är för osäkert i november och därför blir valen inte lika många som under sommarhalvåret.
 
Kanarieöarna eller Madeira tänker jag spontant. Om du gillar lite större städer så kanske Tel Aviv eller någon Arabemirat hade kunnat funka, men då blir ju vandringarna i stadsmiljö.

Vädret i medelhavsländerna är för osäkert i november och därför blir valen inte lika många som under sommarhalvåret.

Ja jag funderade också på Kanarieöarna. Stora städer är inte av intresse men tack för tipsen :)
 
Om man ska turista i Stockholm under tre dagar var någonstans vill man att hotellet ligger?
Vi ska till Vasamuseet, skansen, livrustkammaren och hovstallet.
 
Om man ska turista i Stockholm under tre dagar var någonstans vill man att hotellet ligger?
Vi ska till Vasamuseet, skansen, livrustkammaren och hovstallet.

Gamla stan, Slussen, City eller Östermalms södra delar är väl närmast förutom på Djurgården då :)
Jag tycker att Scandic Sjöfartshotellet vid Slussen är trevligt och oftast prisvärt. De med Icakort har 20% rabatt på Scandic under sommaren :)
 
Jag funderar på att unna mig lite sol och värme i höst och klurar därför på vilket resmål som skulle kunna vara lämpligt. En vecka, typ början på november kanske. Det behöver inte vara högsommarvärme men gärna shortsväder om man uttrycker sig så :D Jag vill kunna ta det lugnt och slappna av, kunna göra kortare vandringar, gärna bada lite osv. Helst också rimligt lång flygresa med tanke på att jag i så fall bara blir borta en vecka. Om jag inte får sällskap tänkte jag nog våga mig på att åka själv. Någon som har tips? :)
Jag har varit i Nerja öster om Malaga flera gånger den tiden. Kan regna men har varit 20-25 grader och badbart i havet.
 
Jag funderar på att unna mig lite sol och värme i höst och klurar därför på vilket resmål som skulle kunna vara lämpligt. En vecka, typ början på november kanske. Det behöver inte vara högsommarvärme men gärna shortsväder om man uttrycker sig så :D Jag vill kunna ta det lugnt och slappna av, kunna göra kortare vandringar, gärna bada lite osv. Helst också rimligt lång flygresa med tanke på att jag i så fall bara blir borta en vecka. Om jag inte får sällskap tänkte jag nog våga mig på att åka själv. Någon som har tips? :)

Israel! I början av november brukar det vara 25-30 grader, varma mörka kvällar och riktigt varmt i vattnet! I Tel Aviv är värmen behaglig pga närheten till havet.

Min erfarenhet är att det inte är nog varmt runt resten av medelhavet typ grekland, mallis osv i november. Man kan chansa på tecx Cypern eller Rhodos (dvs östra medelhavet) och ha tur dock, men det är lite osäkert i november.
 
Jag och en kompis funderar på att ta en weekend till Edinburgh i höst.
Vi är intresserade av historia, shopping och lite kultur under dagarna och under kvällarna besöka pubar och nattklubbar.

Har gjort lite research och tror vi vill bo i Old Town.

Någon som besökt Edinburgh och kan komma med tips. Vad får vi inte missa?
Var har ni bott? Betalar hellre lite mer för ett trevligt hotell än att försöka komma billigt undan

Bästa nattlivet och trevliga pubar i det området? :)
 
Vi är på kryssningen nu och imorgon är det Barcelona. Vad får vi inte missa på bara en dag där? Viska av oss är lite mätta på strand och havsbad men tips om det är ändå uppskattat :up: vi har alltså ca 8 h på oss, men orkar och kapacitet för kanske 5-6 har max.
 
Jag och en kompis funderar på att ta en weekend till Edinburgh i höst.
Vi är intresserade av historia, shopping och lite kultur under dagarna och under kvällarna besöka pubar och nattklubbar.

Har gjort lite research och tror vi vill bo i Old Town.

Någon som besökt Edinburgh och kan komma med tips. Vad får vi inte missa?
Var har ni bott? Betalar hellre lite mer för ett trevligt hotell än att försöka komma billigt undan

Bästa nattlivet och trevliga pubar i det området? :)
Old Town är supermysigt! Jag är inte suuuperbra på Edinburgh, men Dropkick Murphys är en underbar irländsk bar/pub/klubb (beroende på när man går dit) med livemusik. Det är alltså livemusik även halv tre på natten, när hela stället bara är ett enda dansgolv. Underbar stämning (åtminstone de lördagar jag varit där)! Den ligger vid Grassmarket.

För drinkar rekommenderar jag The Devil's Advocate, det är förvisso lite dyrare med skotska mått mätt men de har spännande cocktails och cool atmosfär! Usher's är också bra och har många roliga öler från lokala bryggerier.

Mimi's Little Bakehouse är ett fika-måste, men det är väldigt litet så kan bli svårt att få bord. Deras ursprungliga bageri som ligger i Letih är mycket större och har även afternoon tea och grejer, men det ligger typ 40 min promenad från centrum tyvärr.

Victoria Street som helhet rekommenderas annars för fika och lunch, en jättefin gata med många trevliga självständiga caféer :)

Allt detta ligger i Old Town, men vill ni promenera över till "andra sidan" så rekommenderar jag även The Dome för både mat och drinkar, samt Yeni Meze för mat.

Vad gäller sightseeing rekommenderar jag en promenad upp på Arthur's Seat (ha bra kläder och skor, för det är rätt brant sista biten), en tur i Mary King's Close samt att gå upp till slottet. Jag tycker dock inte det är värt att betala typ £20 för att gå in, men det kan ni ju avgöra själva :)
 
Jag och en kompis funderar på att ta en weekend till Edinburgh i höst.
Vi är intresserade av historia, shopping och lite kultur under dagarna och under kvällarna besöka pubar och nattklubbar.

Har gjort lite research och tror vi vill bo i Old Town.

Någon som besökt Edinburgh och kan komma med tips. Vad får vi inte missa?
Var har ni bott? Betalar hellre lite mer för ett trevligt hotell än att försöka komma billigt undan

Bästa nattlivet och trevliga pubar i det området? :)
Sist mina föräldrar var där fanns det en sån där hop-on-hop-off-buss. Man köpte en biljett som gällde hela dagen, sen gick bussen (bussarna, det var flera turer under dagen) runt till olika sevärdheter och man kunde hoppa på och av där man kände det passade.
 
V. 27-28 spenderade vi ju på Akti Palace Hotel i Grekland, Kos! Rekommenderas varmt! :love:
Enda - var ju sanden, kokhett grus snarare än sand, men allt annat var :up::up:

Nu spenderar vi 2 veckor i Torrevieja, ljuvligt här också men bara 2 dagar in i vistelsen än sålänge :love:
 
Jag och en kompis funderar på att ta en weekend till Edinburgh i höst.
Vi är intresserade av historia, shopping och lite kultur under dagarna och under kvällarna besöka pubar och nattklubbar.

Har gjort lite research och tror vi vill bo i Old Town.

Någon som besökt Edinburgh och kan komma med tips. Vad får vi inte missa?
Var har ni bott? Betalar hellre lite mer för ett trevligt hotell än att försöka komma billigt undan

Bästa nattlivet och trevliga pubar i det området? :)

Vi bodde i en lägenhet via airbnb. Tog 10 min promenad till shoppinggatan så perfekt läge.

Kan tipsa om att ta en dagstur till the highlands. Vi åkte ända upp till Loch Ness och stannade på flera ställen på vägen, helt sjukt cool natur! Man åkte rätt tidigt på morgonen och var tillbaka till middagstid.

Jag tyckte att det var trevligt att ta en busstur runt staden med guidning, då fick man en bra överblick av staden.
 
Vilken jätterolig tråd :)

Jag har rest runt mycket i USA då jag bodde där i 11 år. Utöver det har jag varit i Sydamerika (Mexico och Costa Rica) , Grekland, Turkiet, Spanien, Malta, Tunisien, Frankrike, England och Italien. Och Norge och Danmark "såklart" ;) Säkert glömt nåt... I oktober ska jag till Portugal och rida en vecka det ska bli SÅ kul :)

Jag tycker det är svårt att rekommendera resor bara allmänt, då det beror så mycket på vad resenären vill ha/gillar . Jag älskar storstadsresor/weekendresor lika mycket som längre "naturresor" beroende på vad jag vill ha just då :)

Jag skulle F.ö gärna åka till Skottland, Irland på "naturresor" samt weekend till Prag :)
Har varit runt så lite i Europa jmf med många andra pga de många åren i USA .
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp