Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver tips! Sambon och jag har två veckors semester i slutet av oktober, och funderar på en kortare resa inom Sverige. Typ en weekend eller motsvarande mitt i veckan. Var ska vi åka? Krav: rimligt avstånd från Stockholm (några timmar på tåg är inga problem) vacker miljö och natur (gärna slott, herrgård eller litet boutiquehotell), något att se/uppleva (typ museum eller konsthall), god mat, samt att det inte krävs bil för att ta sig dit då ingen av oss har körkort. Jag har hittills funderat på Mariefred, Göteborg eller till och med Skanör-Falsterbo. Hoppas någon här sitter på en riktig pärla :)
 
Jag behöver tips! Sambon och jag har två veckors semester i slutet av oktober, och funderar på en kortare resa inom Sverige. Typ en weekend eller motsvarande mitt i veckan. Var ska vi åka? Krav: rimligt avstånd från Stockholm (några timmar på tåg är inga problem) vacker miljö och natur (gärna slott, herrgård eller litet boutiquehotell), något att se/uppleva (typ museum eller konsthall), god mat, samt att det inte krävs bil för att ta sig dit då ingen av oss har körkort. Jag har hittills funderat på Mariefred, Göteborg eller till och med Skanör-Falsterbo. Hoppas någon här sitter på en riktig pärla :)
Jag drömmer lite om att åka till Ishotellet. Går flyg från Arlanda till Kiruna, och därifrån kan hotellpersonalen plocka upp er. Känns som ett minne för livet!
 
Jag och min sambo ska åka till Split i Kroatien om ca två veckor. Är det nån som har något tips på aktiviteter/restauranger/stränder där?
 
Killen och jag funderar på en weekend i Riga i höst :love: Bara lösa funderingar än så vi får se hur det blir. Men det vore ju underbart. Någon som varit där? Vad finns det att se och göra?
 
Weekend i London i April... Bör jag boka redan nu? Tips på bra sidor med hotell/flyg?
Vill ha ok standard till bra pris, då det kommer köpas dyra fotbollsbiljetter ;)
Var i london typ 1999 senast, bodde i Bayswater o gillade läget. Andra tips?

Är för att fira att jag o sambon varit ett par i 20 år, men han vet inget ;)
 
Jag mår dåligt över den solfattiga sommaren (var i England när det var som mest sol hemma) och funderar över att åka till södra Europa en 3-4 dagar i slutet av september eller början av oktober. Vill tillbringa en dag eller två på en solsäng vid en pool men vill gärna att det ska finnas någon historia eller kultur också för jag blir lätt uttråkad av att göra ingenting.

Jag har funderat på Rhodos där jag aldrig har varit, men ta gärna emot andra tips också. Ha varit en hel del på Lanzarote och Teneriffa så de går bort.
 
Jag mår dåligt över den solfattiga sommaren (var i England när det var som mest sol hemma) och funderar över att åka till södra Europa en 3-4 dagar i slutet av september eller början av oktober. Vill tillbringa en dag eller två på en solsäng vid en pool men vill gärna att det ska finnas någon historia eller kultur också för jag blir lätt uttråkad av att göra ingenting.

Jag har funderat på Rhodos där jag aldrig har varit, men ta gärna emot andra tips också. Ha varit en hel del på Lanzarote och Teneriffa så de går bort.
Lissabon är vackert. Ett par dagar på Sicilien kanske? Dubrovnik är fint och då har nog många turister försvunnit. Montenegro är superfint!
 
Jag mår dåligt över den solfattiga sommaren (var i England när det var som mest sol hemma) och funderar över att åka till södra Europa en 3-4 dagar i slutet av september eller början av oktober. Vill tillbringa en dag eller två på en solsäng vid en pool men vill gärna att det ska finnas någon historia eller kultur också för jag blir lätt uttråkad av att göra ingenting.

Jag har funderat på Rhodos där jag aldrig har varit, men ta gärna emot andra tips också. Ha varit en hel del på Lanzarote och Teneriffa så de går bort.

Vi bokade precis resa till Malta i slutet av september, verkar perfekt vädermässigt och det finns massor av historia att ta del av.
 
Här blir det kanarieön La Palma igen i november i år :banana:.

Denna gången inte bara jag och sambon utan även min mor. Vi kör på en favorit i repris och tar samma hotell som sist. Nu vet vi dock mer vad vi vill se och göra.
 
Killen och jag funderar på en weekend i Riga i höst :love: Bara lösa funderingar än så vi får se hur det blir. Men det vore ju underbart. Någon som varit där? Vad finns det att se och göra?
Saluhallen. Är inhyst i stora f. d. Zeppelinarhangarer. Ta med (kyl)väskor så att ni kan ta med er mat hem. Fin stadskärna finns också.
 
Weekend i London i April... Bör jag boka redan nu? Tips på bra sidor med hotell/flyg?
Vill ha ok standard till bra pris, då det kommer köpas dyra fotbollsbiljetter ;)
Var i london typ 1999 senast, bodde i Bayswater o gillade läget. Andra tips?

Är för att fira att jag o sambon varit ett par i 20 år, men han vet inget ;)

Hotell i London är alltid dyrt även om du bokar tidigt pga konstant turistinströmning! Men det skadar ju ändå inte att boka något men fortsätta kolla och boka om vid behov (om du valt kostnadsfri ombokning då). Sist jag var i London bokade jag om mina hotell fyra-fem gånger :D

Jag gillar i alla fall booking.com och flyger helst med SAS. Bayswater är ju hotellområdet numero uno men med väldigt olika standard på boenden. Vad har ni för budget per natt? Jag kanske kan rekommendera något :)

Fotbollsbiljetter är svåra att få tag på, men det vet du säkert redan. Tänk även på att matcher med hög profil ibland flyttas för att kunna visas på tv (inga matcher som går på lördagar kl 15 får ju visas på tv), det är ju väldigt surt att resa dit och inte få gå på matchen ni vill! Fast oftast schemaläggs de ju redan på tider där de får sändas - det är ju bara det att så sent i säsongen kan något helt oväntat lag plötsligt vara jättespännande och då kan det gå som det går. Inte för att skrämma upp dig, men ja, som sagt, tråkigt om det blir fel!
 
Weekend i London i April... Bör jag boka redan nu? Tips på bra sidor med hotell/flyg?
Vill ha ok standard till bra pris, då det kommer köpas dyra fotbollsbiljetter ;)
Var i london typ 1999 senast, bodde i Bayswater o gillade läget. Andra tips?

Är för att fira att jag o sambon varit ett par i 20 år, men han vet inget ;)

Bayswater har ju massa hotell till varierande pris och kvalite, det beror ju också lite på var ni vill röra er och hur budgeten ser ut. Ett 4-stjärnigt hotell i Bayswater/Notting Hill/Kensington kan kosta 200GBP plus och vara ganska slitet, vill du bo billigare men nyare så kan en bra grej vara att kolla på de nyare hotellen söder om floden, tex. Novotel och Ibis i Blackfriars.

Jag flyger i princip bara BA, men de flesta jag känner använder Skyscanner.com för att kolla flygpriser och Trivago.com för hotellen.
 
Hotell i London är alltid dyrt även om du bokar tidigt pga konstant turistinströmning! Men det skadar ju ändå inte att boka något men fortsätta kolla och boka om vid behov (om du valt kostnadsfri ombokning då). Sist jag var i London bokade jag om mina hotell fyra-fem gånger :D

Jag gillar i alla fall booking.com och flyger helst med SAS. Bayswater är ju hotellområdet numero uno men med väldigt olika standard på boenden. Vad har ni för budget per natt? Jag kanske kan rekommendera något :)

Fotbollsbiljetter är svåra att få tag på, men det vet du säkert redan. Tänk även på att matcher med hög profil ibland flyttas för att kunna visas på tv (inga matcher som går på lördagar kl 15 får ju visas på tv), det är ju väldigt surt att resa dit och inte få gå på matchen ni vill! Fast oftast schemaläggs de ju redan på tider där de får sändas - det är ju bara det att så sent i säsongen kan något helt oväntat lag plötsligt vara jättespännande och då kan det gå som det går. Inte för att skrämma upp dig, men ja, som sagt, tråkigt om det blir fel!

Jodå har koll på fotbollsbiten ;)
Ja sett att många hotell har gratis ombokning det är ju jättebra :D

Behöver inget lyxhotell bara det är rent o fräsht, gärna frukost.
Har kollat paketresa m flyg hotell o fotboll, men tänkte se om jag kan komma ner i pris då matchbiljetterna är rätt dyra :(
Men annars ingen budget satt så...
Men ett paket kostar ca 11-12k för oss två.

Lösa biljetter ca 3000:-
Så flyg o hotell för ca 7000:- vore ju topp, tre nätter ;)
 
Bayswater har ju massa hotell till varierande pris och kvalite, det beror ju också lite på var ni vill röra er och hur budgeten ser ut. Ett 4-stjärnigt hotell i Bayswater/Notting Hill/Kensington kan kosta 200GBP plus och vara ganska slitet, vill du bo billigare men nyare så kan en bra grej vara att kolla på de nyare hotellen söder om floden, tex. Novotel och Ibis i Blackfriars.

Jag flyger i princip bara BA, men de flesta jag känner använder Skyscanner.com för att kolla flygpriser och Trivago.com för hotellen.
Vi gillar att promenera, men tunnelbana går bra :)
Vi ska ju iaf till Stamford Bridge ;) sen vill jag väl visa sambon några typiska londongrejer, big ben, tower bridge, hyde park... :)
 
Vi gillar att promenera, men tunnelbana går bra :)
Vi ska ju iaf till Stamford Bridge ;) sen vill jag väl visa sambon några typiska londongrejer, big ben, tower bridge, hyde park... :)

Kolla hotell nära Waterloo station, Blackfriars, Southwark (tex. just Ibis och Novotel jag nämnde ovan), du har större sannolikhet att få ett rent och lite nyare hotell där för runt 120 pund natten (ca. 3500SEK eller var det nu landar på för tre nätter). Det är också relativt korta (15min) promenadavstånd till Themsen, Big Ben, Covent Garden etc.

Många glömmer lätt bort hotellalternativen på den södra sidan av floden som historiskt sett varit ganska sunkig men som blivit mycket bättre på sistone.
 
Vi gillar att promenera, men tunnelbana går bra :)
Vi ska ju iaf till Stamford Bridge ;) sen vill jag väl visa sambon några typiska londongrejer, big ben, tower bridge, hyde park... :)
Vi bodde på Days hotel Waterloo nu i somras. Helt ok, skön säng och vi betalade 2700 för tre nätter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp