Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Emale - dina önskemål passar perfekt in på min favoritstad i Egypten - Dahab som ligger på Södra Sinai. Där finns snorkling i toppklass direkt inne i stan, massor med dykcenter, windsurfing, kitesurfing, ridning, trekking, klättring mm. Om du som ensamresenär bor på ett camp (en typ av vandrarhem) är det jättelätt att lära känna folk och ägaren kan hjälpa till att fixa utfärder.

Dock finns det inte direktflyg från Stockholm men väl från Köpenhamn och Oslo. Jag flög Turkish Airlines via Istanbul senast. Kostade ca 3200. Att bo på camp kostar €4-15/natt beroende på rumsstandard.

Det är otroligt avslappnat, tryggt och vackert i Dahab.
 
By räcker egentligen. Bara det finns mysiga barer och restauranger. Jag är dock inte så mycket för grekisk mat, men kan ändå tänka mig att åka dit. Jag har noll koll på Grekland, vad räknas som mindre turistigt?
Om du inte gillar grekisk mat tror jag att du gör klokast i att kika åt andra håll. Jag gillar grekisk mat men på turistorterna är det inte alltid lätt att hitta vällagat.
 
Om du inte gillar grekisk mat tror jag att du gör klokast i att kika åt andra håll. Jag gillar grekisk mat men på turistorterna är det inte alltid lätt att hitta vällagat.
Där gäller väl den vanliga regeln, hitta en lokal bortom stråken, med lokalbefolkning och nakna lysrör i taket ;)
 
Ok vinterns resa kommer gå till Kuba. Tanken är såklart Havanna. Finns det några bra stränder i närheten man kan hänga på? Varadero är ju klassat som en väldigt fin strand, men det verkar rätt sönderturistat. Kan man åka över dagen från Havanna till Varadero? Ngt annat tips om man tänker sig att man bor i Havanna?
 
@Myrten

Tack för tipset! Jag har kollat upp det lite och det verkar väldigt trevligt och prisvärt med mycket aktiviteter i min smak. Jag får dock spara det till en annan gång för det blev lite ändrade planer då jag har fått ressällskap trotts allt! Sällskapet vill helst till Kuba och eftersom det ändå står på min lista över länder jag vill besöka någon gång så lutar det åt att det blir dit vi åker :bump:
 
Ok vinterns resa kommer gå till Kuba. Tanken är såklart Havanna. Finns det några bra stränder i närheten man kan hänga på? Varadero är ju klassat som en väldigt fin strand, men det verkar rätt sönderturistat. Kan man åka över dagen från Havanna till Varadero? Ngt annat tips om man tänker sig att man bor i Havanna?
Varadero ligger ett par timmars bilresa ifrån Havanna, så visst kan man ta en dagstur dit, men det är väl inget man vill göra regelbundet. Men det finns andra stränder ett par mil öster om Havanna. Har inte själv besökt dom, men har sett bilder och det ser riktigt fint ut. Sök på Playas del Este så hittar du säkert lite info.
 
Alltså, det här börjar bli löjligt. Efter att jag nu på drygt ett år har blivit av med min plånbok pga ficktjuvar på kollektivtrafiken, så blev mitt kort skimmat när jag var i Berlin för drygt en vecka sedan!

Det verkar som att Ödet vill att jag håller mig hemmavid.
 
Malplacerat inlägg kanske, men jag är väldigt nära att boka ett paket med hotell och tre dagars ridning i de norska fjällen. Men, jag är lång, över 190cm, och tung, lite mer än 90kg. Och de har bara islandshästar. De säger att det går bra, men jag skulle gärna höra från någon mer innan jag bekräftar bokningen. Jag är sent ute, så det är svårt att hitta några andra som har lediga platser.

På wikipedia står det att islandshästar är 125-145cm.
 
Malplacerat inlägg kanske, men jag är väldigt nära att boka ett paket med hotell och tre dagars ridning i de norska fjällen. Men, jag är lång, över 190cm, och tung, lite mer än 90kg. Och de har bara islandshästar. De säger att det går bra, men jag skulle gärna höra från någon mer innan jag bekräftar bokningen. Jag är sent ute, så det är svårt att hitta några andra som har lediga platser.

På wikipedia står det att islandshästar är 125-145cm.
@sjoberga ?
 
Malplacerat inlägg kanske, men jag är väldigt nära att boka ett paket med hotell och tre dagars ridning i de norska fjällen. Men, jag är lång, över 190cm, och tung, lite mer än 90kg. Och de har bara islandshästar. De säger att det går bra, men jag skulle gärna höra från någon mer innan jag bekräftar bokningen. Jag är sent ute, så det är svårt att hitta några andra som har lediga platser.

På wikipedia står det att islandshästar är 125-145cm.

Om arrangören säger att de har vältränade hästar som går bra med 95kg på ryggen med din ridvana (?) så ska du kunna lita på dem.

Är bara hästarna väl tränade, friska och av det större, robustare slaget är 90-95kg ofta OK. Eftersom ni ska rida flera dagar antar jag att ni kommer att ha mer än en häst per ryttare också.

Frågan är dock relevant, själva har vi en viktgräns på max 70-90kg just nu, vilket helt och hållet hänger på individuella bedömningar av varje häst som arbetar hos oss.
 
Malplacerat inlägg kanske, men jag är väldigt nära att boka ett paket med hotell och tre dagars ridning i de norska fjällen. Men, jag är lång, över 190cm, och tung, lite mer än 90kg. Och de har bara islandshästar. De säger att det går bra, men jag skulle gärna höra från någon mer innan jag bekräftar bokningen. Jag är sent ute, så det är svårt att hitta några andra som har lediga platser.

På wikipedia står det att islandshästar är 125-145cm.

Personligen hade jag inte känt mig bekväm på "gränsen" liksom. Det är ju ändå tre dagars ridning i terräng. Och ja hästarna bör ju vara vana vid terrängen men ändå. Jag vet att islandshästar sägs vara viktbärande men måste ändå medge att jag tycker att det känns lite gränsfall med en 190 lång och typ 95 kilos ryttare på en häst av ponnymått oavsett om den är robust och "viktbärande".
 
Alltså, det här börjar bli löjligt. Efter att jag nu på drygt ett år har blivit av med min plånbok pga ficktjuvar på kollektivtrafiken, så blev mitt kort skimmat när jag var i Berlin för drygt en vecka sedan!

Det verkar som att Ödet vill att jag håller mig hemmavid.
Men gud, det också! Blev du av med mycket, hur upptäckte du det?
 
Har just kommit hem efter en 10-dagars rundresa Estland, Lettland Litauen och nordöstra Polen. Favoritstaden blev Vilnius hit åker jag gärna igen. Även Tallinn var fint men Riga var deprimerande.
Gamla Ostpreussen var ett härligt landskap med gröna böljande ängar och åkrar och fina skogar.
Massor med god mat så nu blir det till att börja banta igen....... :o
 
Men gud, det också! Blev du av med mycket, hur upptäckte du det?
Jag fick ett sms från banken att jag skulle ringa dem pga underlig aktivitet på mitt konto. Jag kollade då kontot och såg att ca 6000 kr tagits ut (medan jag rensade ogräs på landet). Ringde banken och kvinnan jag talade med förklarade att mitt kort säkert blivit skimmat i Berlin. Hon återförde genast pengar till mitt konto samt spärrade mitt kort. Så nu har jag några dagar utan kort IGEN!
 
Jag fick ett sms från banken att jag skulle ringa dem pga underlig aktivitet på mitt konto. Jag kollade då kontot och såg att ca 6000 kr tagits ut (medan jag rensade ogräs på landet). Ringde banken och kvinnan jag talade med förklarade att mitt kort säkert blivit skimmat i Berlin. Hon återförde genast pengar till mitt konto samt spärrade mitt kort. Så nu har jag några dagar utan kort IGEN!
Vilket jäkla omak. Pengarna får man ju tillbaka men det ställer till det så mycket praktiskt.
 
En bra sak är i alla fall att alla dessa tre fall av stölder från mitt konto har varit enkla för mig att reda ut. Det har varit enkelt att få pengarna tillbaka och sådant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp