Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, det tror jag inte. Kanske om du varit 70+ men inte när du är 50. Jag är säker på att både nyktra och fulla ungdomar blir ficktjuvade rätt ofta också faktiskt, även om inte just du blev det.

Mina kollegor som arbetar med offer för den här typen av brott kommer i kontakt med människor i alla åldrar.
Det kan så klart vara en tillfällighet att det nu hänt två gånger på kort tid och aldrig innan dess. Att det inte känns som en tillfällighet, säger ju inget om hur det är.

Men om det inte är en tillfällighet och inte beror på min ålder, då antyder det att ficktjuverierna (i Europas huvudstäder) har ökat på senaste tiden. Jämfört med de 50 åren dessförinnan. Vilket jag egentligen inte tror.

I Sverige har det hittills inte hänt mig, trots att jag bor på en gata där det sker statistiskt sett väldigt många småbrott av den där typen (stölder, småhandel med narkotika osv), pga mycket krogar.
 
@Petruska Jag tänker att en persons upplevelse är lite lite underlag för att säga nåt om hur det ser ut generellt. Du kan ju bara haft otur helt enkelt, eller mycket tur tidigare.

Mina kollegor talar alltså dagligen med offer för den här typen av brott och nej, de ser inte alls att just människor i femtioårsåldern skulle vara särskilt utsatta.
 
@Petruska Jag tänker att en persons upplevelse är lite lite underlag för att säga nåt om hur det ser ut generellt. Du kan ju bara haft otur helt enkelt, eller mycket tur tidigare.

Mina kollegor talar alltså dagligen med offer för den här typen av brott och nej, de ser inte alls att just människor i femtioårsåldern skulle vara särskilt utsatta.
Såklart inte! Jag försökte bygga in det i mina formuleringar.

Hursomhelst är det här en vink från Ödet om att jag bör styra upp min egen säkerhet. :)
 
Jag och min man haller pa att kika lite pa brollopsresor och jag undrar om nagon har kanske har bra tips? Jag var sugen pa Franska Polynesien, men efter att ha kollat in priset pa flygbiljetter och antalet flygtimmar kanns det lite mindre lockande Min man vill garna ha strand och bli pampered och jag vill ha varmt och soligt, fin natur och kunna vandra lite. Inte for turistigt och garna utanfor Europa :)

Rekommenderar ocksa Mauritius, vi forlovade oss dar och det finns en hel del att gora som inte ar direkt "turistigt"; vi red, snorklade och akte runt med guide. Finns mojlighet att vandra ocksa, naturen ar fantastisk.

Vi akte pa brollopsresa till Maldiverna dar vi varit nagra ganger tidigare, det ar helt klart min favoritplats pa jorden men vandring och liknande aktiviteter ar begransat pa de sma atolloarna (mest vattensport/dykning som galler).
 
Tack for tipset, verkar underbart! Ar det nagon sarskild del av on som du rekommenderar?
Det verkar bara vara en av delarna man ska vara på om man vill ha tillgång till stränder etc? Har inte varit där men blev erbjuden jobb där så har läst allt som går att läsa om ön, verkar ju vara vad du letar efter. Finns regnskog/vandringsstråk, stränder, sol och bad, dykning och få turister då få charterbolag åker dit. Bra prisläge. Och alla pratar engelska enligt de jag känner som varit där... vilket ofta är bonus tycker jag.
 
Någon som har tips om Gdansk/Gdynia/Sopot?
Åker till Gdansk men har förstått att det är lätt att ta sig mellan städerna?
Gärna tips på roliga aktiviteter/sevärdheter, bra mat och shopping. Eller nåt annat roligt för ett par som är barnlediga för första gången på väldigt länge :D
 
Jag och en kollega spontanshoppade biljetter till New York. Vi åker i månadsskiftet februari/mars 2018. Min kollega har inte varit i NY tidigare, så jag bokade ett hotell mitt på Manhattan så att det är nära till många "turistgrejor" som hen vill göra. Men nu har det utvecklat sig så att hen kommer att göra ett besök innan vi åker och "klara av" en del sevärdheter innan. Således funderar jag på om vi ska slå till på boende i någon lite mindre känd del av stan. Funderar väl främst på East Harlem eller kanske Williamsburg.

Någon som har tips? De gånger jag har varit i New York har jag bott på lite olika ställen på Manhattan. Senast på Airbnb på Lower East Side, på gränsen till China Town. Det bästa med det var att det fanns ett ställe med fantastiska räkdumplings runt hörnet... Det jag gillade bäst var nog när jag bodde hemma hos en kompis som pluggade på Columbia och bodde i ett studentkvarter. Där fanns gott om "vanliga" restauranger och matvaruaffärer och sådant gillar jag!
 
Någon som har tips om Gdansk/Gdynia/Sopot?
Åker till Gdansk men har förstått att det är lätt att ta sig mellan städerna?
Gärna tips på roliga aktiviteter/sevärdheter, bra mat och shopping. Eller nåt annat roligt för ett par som är barnlediga för första gången på väldigt länge :D
Jag skulle rekommendera ett besök till European Solidarity Center's museum! Snott från Wikipedia:
"The European Solidarity Centre (Polish: Europejskie Centrum Solidarności) is a museum and library in Gdańsk, Poland, devoted to the history of Solidarity, the Polish trade union and civil resistance movement, and other opposition movements of Communist Eastern Europe. It opened on 31 August 2014"
Jag var där hösten 2016 och jag vill åka tillbaka och promenera runt där typ varje dag :)
 
Sitter nu och försöker hitta boenden i Dublin till slutet av juli. Jag förstår att det är mitt i semester/turist-tider och därför är det väll rimligt att priserna går upp lite, men jag hittar knappt ett hotell för under 10'000 för två personer i en vecka. Är det jag som är snål, eller är det de priserna som gäller där?
 
Sitter nu och försöker hitta boenden i Dublin till slutet av juli. Jag förstår att det är mitt i semester/turist-tider och därför är det väll rimligt att priserna går upp lite, men jag hittar knappt ett hotell för under 10'000 för två personer i en vecka. Är det jag som är snål, eller är det de priserna som gäller där?
Jag har aldrig bott på hotell där, men Dublin är tyvärr ökänt för att vara svindyrt när det gäller i princip allt. Är Airbnb ett alternativ? Det borde ni kunna komma undan mycket billigare med.
 
Jag behöver Stockholmshjälp! Planerar en långhelg där första helgen i december, så kan jag passa på att besöka horse show också. Var ska man bo? Närhet till Globen är inte viktigt då det nog bara blir en eftermiddag/kväll där, så det är viktigare att vi bor i ett trevligt område med bra möjligheter att ta sig runt i stan de andra dagarna.

Jag hittar bra priser hos Hellstens Glashus och Hellstens Malmgård - någon som bott eller hört något om dem? Södermalm är generellt rätt trevligt va? Det ena ligger på Brännkyrkagatan och det andra på Wollmar Yxkullsgatan - är något av dem bättre än det andra?
 
Jag har aldrig bott på hotell där, men Dublin är tyvärr ökänt för att vara svindyrt när det gäller i princip allt. Är Airbnb ett alternativ? Det borde ni kunna komma undan mycket billigare med.
Jag har ungefär noll erfarenhet eller koll på Airbnb så jag har ingen aning ^^
Själva idén är i princip att jag vill till Irland. Punkt. Kanske du har något tips på annat ställe man kan fara till som är hyfsat lättillgängligt? :)
 
Jag har ungefär noll erfarenhet eller koll på Airbnb så jag har ingen aning ^^
Själva idén är i princip att jag vill till Irland. Punkt. Kanske du har något tips på annat ställe man kan fara till som är hyfsat lättillgängligt? :)
Jag har pinsamt dålig koll på Irland faktiskt, "det är grönt och Dublin är dyrt" är ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig :p Men jag minns Dublin som en väldigt trevlig stad i övrigt, så om du orkar sätta dig in i Airbnb tror jag att det vore värt ett försök. Det är inte alls komplicerat, det viktigaste är egentligen att välja ställen som ligger bra och har bra omdömen - precis som med hotell!

Anropar @Luem som kanske kan tänka sig att komma med lite tips? :)
 
Jag behöver Stockholmshjälp! Planerar en långhelg där första helgen i december, så kan jag passa på att besöka horse show också. Var ska man bo? Närhet till Globen är inte viktigt då det nog bara blir en eftermiddag/kväll där, så det är viktigare att vi bor i ett trevligt område med bra möjligheter att ta sig runt i stan de andra dagarna.

Jag hittar bra priser hos Hellstens Glashus och Hellstens Malmgård - någon som bott eller hört något om dem? Södermalm är generellt rätt trevligt va? Det ena ligger på Brännkyrkagatan och det andra på Wollmar Yxkullsgatan - är något av dem bättre än det andra?
Horse show är ju inte ens i Globen längre så det spelar verkligen ingen roll om du bor i närheten ;)
 
Jag har pinsamt dålig koll på Irland faktiskt, "det är grönt och Dublin är dyrt" är ungefär så långt mina kunskaper sträcker sig :p Men jag minns Dublin som en väldigt trevlig stad i övrigt, så om du orkar sätta dig in i Airbnb tror jag att det vore värt ett försök. Det är inte alls komplicerat, det viktigaste är egentligen att välja ställen som ligger bra och har bra omdömen - precis som med hotell!

Anropar @Luem som kanske kan tänka sig att komma med lite tips? :)
@Masqueradee Jag rekommenderar verkligen Airbnb också. Bostadspriserna är sjukligt dyra i Dublin över lag, men om du kan tänka dig att hyra ett rum via Airbnb så borde du kunna få något bra (och centralt! Det finns många memes om DublinBus av en anledning :D) för runt 60 euro/natt. Dublin är mysigt om du gillar pubmiljöer och pratglatt folk, men jag skulle definitivt se till att åka på någon tour eller hyra bil så att du får se naturen, Irland är verkligen helt annorlunda när du kommer utanför stan.
 
Sitter nu och försöker hitta boenden i Dublin till slutet av juli. Jag förstår att det är mitt i semester/turist-tider och därför är det väll rimligt att priserna går upp lite, men jag hittar knappt ett hotell för under 10'000 för två personer i en vecka. Är det jag som är snål, eller är det de priserna som gäller där?

U2 spelar på Croke park lördagen den 22 juli så det beror på det om det är i de krokarna du kollat.

Mindre än en timme efter biljetterna släpptes i januari var det soprent på billigare ställen. Bokade mitt boende på ryktena om spelning någon dag innan och fick mitt favvohostel i fem nätter för knappt 1000kr.

Reser till Dublin minst en gång om året och upplever inte alls att det är särskilt dyrt att bo där.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
459
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 689
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp