Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter kalas! Malta har jag inte ens tänkt på faktiskt.
Jag tror säkert det är samma i hela Europa men jag har ju bara koll på Malta. Var där senast i slutet av september och en vända i november i höstas. November hade vi tur i antar jag att vi kom ett par dagar från Kairo och det var badväder men september - början av oktober är normalt säkra kort och hyfsat tomt på turister.
 
Vart åker man i september-oktober? Två vuxna och ett barn som då kommer vara ett halvår.

Det ska vara lugnt och barnvänligt. Sol och bad. Mellan 20-25 grader kanske? Inte för varmt i alla fall med tanke på barnet men jag gillar värme. Sambon är för all inclusive men jag är väl inte superförtjust så det är väl vilket som. Vi vill bara vara, hänga vid vatten och strosa runt. Barnvagnsvänliga promenader. Tänker en vecka- 10 dagar. Inte en massa mellanlandningar eller att man måste ta båt från flygplatsen ut till någon ö. Enkelt liksom.

Hur är grekland? Är det försent på året? Kroatien? Annars är det väl Spanien antar jag? Malaga?
Turkiet lockar inte av någon anledning.
Inte för sent för Grekland :love:
De flesta öar har olika sorters orter, allt från rena badorter till mindre byar, turistorter och större byar/städer...
I Grekland väljer jag aldrig all inclusive, charmen är att prova alla små tavernor på kvällarna ;)
Behöver ni shoppinggator och sevärdheter på plats eller söker ni totalt lugn (tänk strand, tavernor och ngn minimarket bara)?

Jag älskar det sistnämnda ;)

Finns flera öar med direktflyg dessutom!
 
Inte för sent för Grekland :love:
De flesta öar har olika sorters orter, allt från rena badorter till mindre byar, turistorter och större byar/städer...
I Grekland väljer jag aldrig all inclusive, charmen är att prova alla små tavernor på kvällarna ;)
Behöver ni shoppinggator och sevärdheter på plats eller söker ni totalt lugn (tänk strand, tavernor och ngn minimarket bara)?

Jag älskar det sistnämnda ;)

Finns flera öar med direktflyg dessutom!
Går det att ta sig till öarna smidigt med ett så litet barn, packning och hela faderuttan? Går det direktflyg så att säga?
Lite shopping är ju trevligt men framförallt lugn, inte någon party-ö. Jag kommer nog klättra på väggarna om det inte finns något att se men sambon vill dö i en solstol. :D
 
@clusia, kolla Alghero på Sardinien. Kort flygresa, kort transfer. Bo strax utanför stan vid Lido-stranden; underbar gå-vänlig promenad längs havet in till stan. Inget partyställe men massor av trevliga barer, restauranger och affärer.
 
För oss blir det Akti Palace Hotel, 5 stjärnigt med "All In" på Kos, Grekland! :love::d

Superlyxigt och vuxet, skall bli ljuvligt att riktigt få bli bortskämda på vår första kärlekssemester & sommar tillsammans! :love: (Varit tillsammans sen Sep 16)
 
I september-oktober tycker jag att Algarvekusten (flyg till Faro), spanska solkusten (flyg till Malaga) och Malta är perfekt. Grekland är överlag bra de första veckorna i september, senare än så får man vara mer petig när man väljer ort eller chansa på tur med vädret eftersom det kan variera en hel del då landet är så långt.
 
Ursäkta om jag förstör stämningen i tråden nu, men jag ska åka till London om inte så lång tid. Just nu är jag rädd och vill knappt åka. Tre dåd på tre månader i England... jag vet att man inte ska låta terrorister vinna och styra över ens liv men jag kan inte hjälpa det, jag är rädd. Att jag kommer gå och titta med skräck på alla runt omkring mig och ha ångest hela resan. Det går ju knappast att undvika folksamlingar där och vi har bokat teaterbiljetter där vi sitter mitt i en fullsatt teater i tre timmar. Arg och ledsen över mina känslor och över att det finns människor som gör såhär...
 
Och så ska vi till Alicante, Spanien i slutet på augusti också för att vara lite mer positiv. Sambons syster har hyrt ett hus och bjudit oss att komma dit och vi ska vara 12 personer i en jättefin villa. Sola, bada och koppla av. Längtar!
 
Ursäkta om jag förstör stämningen i tråden nu, men jag ska åka till London om inte så lång tid. Just nu är jag rädd och vill knappt åka. Tre dåd på tre månader i England... jag vet att man inte ska låta terrorister vinna och styra över ens liv men jag kan inte hjälpa det, jag är rädd. Att jag kommer gå och titta med skräck på alla runt omkring mig och ha ångest hela resan. Det går ju knappast att undvika folksamlingar där och vi har bokat teaterbiljetter där vi sitter mitt i en fullsatt teater i tre timmar. Arg och ledsen över mina känslor och över att det finns människor som gör såhär...
Jag förstår dig! Jag hade också känt mig rädd. Det är nog lätt att säga att terroristerna inte ska få vinna osv när man är på avstånd. En helt annan sak när man faktiskt är på väg dit.
 
Någon som har erfarenhet av Alhambra och kan berätta ifall ni tycker det är värt att betala för att gå in? Jag har förstått det som att man kan köpa biljett för att komma in till lejonsalen osv, men att man också kan nöja sig med att se utsidan av byggnaderna liksom?
 
Någon som har erfarenhet av Alhambra och kan berätta ifall ni tycker det är värt att betala för att gå in? Jag har förstått det som att man kan köpa biljett för att komma in till lejonsalen osv, men att man också kan nöja sig med att se utsidan av byggnaderna liksom?
Jag har varit där! Utifrån tycker jag inte alls att det är särskilt vackert eller imponerande men insidan är fantastisk. Jag tyckte att det var värt att gå in i alla fall :).
 
Någon här som varit på Zakynthos? Tänkte om det är något man inte ska missa, och något man kan hoppa över. Ska gifta mig där i sommar och har inte allt för många dagar över till "skoj" så måste prioritera lite :D
 
@Mineur Jag har varit i Nerja flera gånger och gillar staden. Andelen skandinaver har ökat en del från första gången vi var där för ca 5 år sen, men inte så att det stör. I oktober är det fullt badbart men inte knökfullt på stranden. Har mest hängt på Burriana beach.
 
Ursäkta om jag förstör stämningen i tråden nu, men jag ska åka till London om inte så lång tid. Just nu är jag rädd och vill knappt åka. Tre dåd på tre månader i England... jag vet att man inte ska låta terrorister vinna och styra över ens liv men jag kan inte hjälpa det, jag är rädd. Att jag kommer gå och titta med skräck på alla runt omkring mig och ha ångest hela resan. Det går ju knappast att undvika folksamlingar där och vi har bokat teaterbiljetter där vi sitter mitt i en fullsatt teater i tre timmar. Arg och ledsen över mina känslor och över att det finns människor som gör såhär...

Klart det kan kännas läskigt men jag tycker inte att du ska vara rädd, London generellt sett är säkert och känns som vanligt, iallafall för mig som bor och jobbar här. Man fortsätter liksom med sitt trots allt det hemska som hänt, jag åt lunch vid London Bridge precis som vanligt idag :).
 
@Mineur Jag har varit i Nerja flera gånger och gillar staden. Andelen skandinaver har ökat en del från första gången vi var där för ca 5 år sen, men inte så att det stör. I oktober är det fullt badbart men inte knökfullt på stranden. Har mest hängt på Burriana beach.
Det låter ju toppen! Tusen tack för informationen! :)
 
@Mineur Nerja är supermysigt! När jag var där fanns en "hike" man kunde göra längs en uttorkad flod, upp till en liten bergsby som heter Frigiliana. Det var helt fantastiskt fint!

Just nu ligger jag i en solstol på Mallis å firar födelsedag :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp