Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Malibu_Stacy ahhh vad roligt!! Ska verkligen se om jag kan hitta och streama serien!! Dock inte alltid det går utanför sverige. Svt play fungerar vet jag medans tv4 inte gör det

Vi ska även ha kräftskiva tänkte jag!

Han är kock till yrket så en del svenska traditionella rätter som falukorv i ugn, raggmunk, köttbullar med gräddsås, stekt inlagd strömming osv... vore kul att laga. dock ej surströmming, jag pallar inte...

Jag vet att serien visats i USA då den är ett samarbete mellan USA och Sverige så det borde inte vara allt för omöjligt att kunna se den :)

Åh kräftskiva låter ju jättekul :D
 
Min mamma behöver åka till icke-schengenland i juli och enklast/närmast är Storbritannien...

Hon/jag/vi har varit där en del, London och Edinburgh inkl saker däromkring och emellan har vi gjort. Det vi funderar på är antingen Shetlandsöarna eller åt det sydvästra hållet av England (jag har en djurpark jag skulle vilja besöka i Dorset, så det är ju kanske inte jättelångt sydväst).

Någon med tips/förslag på vad man borde hitta på eller inte borde hitta på?

Vi ska inte vara borta länge, pengar inte den största issuen men behöver ju inte ta det dyraste bara för att. Vi gillar alla möjliga typer av sevärdheter, allt från natur till städer, dock inte en sola-badaresa.
 
Jag och sambon åker till Budapest om några veckor, någon som har tips på vad vi borde se/göra? De stora sevärdheterna känns det som att vi har hyfsat koll på men det vore roligt att hitta lite mindre turistiga ställen också :)
Skulle nog kunna komma med en del tips. Är det något speciellt som ni är intresserade av? Det som jag kommer på så här spontant är de "hemliga" gågator som finns i de judiska kvarteren i Pest. Det är gångar som via gårdar förbinder flera gator. På gårdarna finns ofta restauranter och ibland butiker. På söndagarna är där "loppmarknad" där bl a konsthantverk säljs till bra priser. Om du tittar noga på en karta så kan du se dem. Gator med ingång är bl a Király utca och Dob utca.
 
Senast ändrad:
Då säger jag New York som förstahandsval. Lågoddsare, men jag tycker mycket om den staden. Utbudet är enormt, på alla plan. Så många bitar som är fascinerande imho, inte minst all äldre arkitektur och stadsbyggnad.
Äldre arkitektur? Vi har nog inte samma definition. Jag var på party i New York Public Library häromdagen. Byggt i sten i någon sorts gammal "stil" (inte så smart för party), men det är bara 100 år gammalt. Skulle vilja påstå att det som ser gammalt ut i regel är fake. Sedan några år tillbaka rivs äldre bebyggelse dessutom hej vilt och ersätts med skyskrapor med glasfasad.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att New York är ett bra resmål!
 
Vi vill ha lite sol och värme (20-25 grader vore lagom) första veckan i oktober. Funderar på södra Spanien (typ runt Malaga), Portugal (runt Faro) eller kanske Sicilien eller Sardinien. Sambon vill prova på dykning och jag vill mest ta det lugnt på en strand, hänga på uteserveringar och promenera runt och upptäcka. Tankar?

Vi hade först tänkt Malta, men det föll på att antalet regndagar är relativt högt och att lägenheten vi ville tillbaka till inte var ledig.
 
@lizan Jag har inte varit på Shetland men väl på Orkney. Det var klart värt ett besök med storslagen natur och fantastiska fornlämningar (det var därför jag var där) varav ett stort antal borde vara intressanta även för icke arkeologer. Mest slående är nog Skara Brae, en extremt välbevarad stenåldersby.

Annars är Newmarket, galoppsportens hemstad, alltid kul. Där finns massor med hästar. Det är kul att gå ut på morgonen och se när de tränar. Hundratals hästar som följer uppdragna stigar så att allt ska flyta smidigt och ingen ska krocka. Därtill finns ett galoppmuseum, the National Stud som har guidade turer och trevliga pubar (med priser som är ungefär hälften jämfört med London) och världens bästa charity shops! Så kan man naturligtvis gå på galopp eller fullblodsauktion om man råkar vara där då det är något sådant. Verkar vara en hel del musikevenemang också.

Cambridge ligger inte långt från Newmarket och är ett trevligt resmål, även om jag inte varit där på ganska länge. Till både Cambridge och Newmarket tar man sig synnerligen enkelt genom att flyga och för en gångs skull är Ryan att föredra då de landar på Stansted och därifrån går det lokala bussar direkt.
 
@lizan Jag har inte varit på Shetland men väl på Orkney. Det var klart värt ett besök med storslagen natur och fantastiska fornlämningar (det var därför jag var där) varav ett stort antal borde vara intressanta även för icke arkeologer. Mest slående är nog Skara Brae, en extremt välbevarad stenåldersby.

Annars är Newmarket, galoppsportens hemstad, alltid kul. Där finns massor med hästar. Det är kul att gå ut på morgonen och se när de tränar. Hundratals hästar som följer uppdragna stigar så att allt ska flyta smidigt och ingen ska krocka. Därtill finns ett galoppmuseum, the National Stud som har guidade turer och trevliga pubar (med priser som är ungefär hälften jämfört med London) och världens bästa charity shops! Så kan man naturligtvis gå på galopp eller fullblodsauktion om man råkar vara där då det är något sådant. Verkar vara en hel del musikevenemang också.

Cambridge ligger inte långt från Newmarket och är ett trevligt resmål, även om jag inte varit där på ganska länge. Till både Cambridge och Newmarket tar man sig synnerligen enkelt genom att flyga och för en gångs skull är Ryan att föredra då de landar på Stansted och därifrån går det lokala bussar direkt.

Tack för tips! :bow:

Hästar är det bara jag som är det minsta intresserad av utav de som ska åka, och jag är tyvärr frukstansvärt ointresserad av galoppsport så Newmarket lägger vi inte till på listan. ;)

Cambridge var en bra idé! Fick för mig att vi varit där, men det var nog Oxford... Dock flyger vi inte Ryan air, av olika anledningar, men det går ju att ta sig dit även utan dem tack o lov. :D
 
Tack för tips! :bow:

Hästar är det bara jag som är det minsta intresserad av utav de som ska åka, och jag är tyvärr frukstansvärt ointresserad av galoppsport så Newmarket lägger vi inte till på listan. ;)

Cambridge var en bra idé! Fick för mig att vi varit där, men det var nog Oxford... Dock flyger vi inte Ryan air, av olika anledningar, men det går ju att ta sig dit även utan dem tack o lov. :D
Jag var i Oxford för ett par år sen och hade det väldigt trevligt på ett stillsamt vis.
 
Åker till Tunisien på pressresa på torsdag. Ska bli jätteskönt. Fullspäckat schema dock, så inte mycket tid till strand och sådana aktiviteter. Men ser sååå fram emot det ändå.
 
Vi vill ha lite sol och värme (20-25 grader vore lagom) första veckan i oktober. Funderar på södra Spanien (typ runt Malaga), Portugal (runt Faro) eller kanske Sicilien eller Sardinien. Sambon vill prova på dykning och jag vill mest ta det lugnt på en strand, hänga på uteserveringar och promenera runt och upptäcka. Tankar?

Vi hade först tänkt Malta, men det föll på att antalet regndagar är relativt högt och att lägenheten vi ville tillbaka till inte var ledig.

Jag är inte jätteinsatt i dykvärlden, men har förstått att Medelhavet generellt inte är något vidare att skryta om. Mina dykintresserade vänner brukar åka till Kroatien eller Malta på sommaren, men risken för mulet och regn lär väl vara minst lika stor i Kroatien som på Malta. Under höst- och vårmånaderna brukar de istället dyka i Röda Havet. Av städerna vid Röda Havet kan jag själv varmt rekommendera Eilat. September/oktober är dessutom perfekta månader för ett besök.
 
Vi vill ha lite sol och värme (20-25 grader vore lagom) första veckan i oktober. Funderar på södra Spanien (typ runt Malaga), Portugal (runt Faro) eller kanske Sicilien eller Sardinien. Sambon vill prova på dykning och jag vill mest ta det lugnt på en strand, hänga på uteserveringar och promenera runt och upptäcka. Tankar?

Vi hade först tänkt Malta, men det föll på att antalet regndagar är relativt högt och att lägenheten vi ville tillbaka till inte var ledig.
Har varit på Rhodos 12 dagar i början av oktober. 10 dagar sol och bad, ca 25 grader, två dagar regn och åska (halva dagarna).

Edit: missade dykintresset, har ingen aning om dykning vid Rhodos kust.
 
Sticker till Berlin om två veckor. Tåg dit och hem.
Vad får vi inte missa när vi är där?
Berliner Unterwelten. Jättehäftigt och intressant att gå ner i de gamla bunkrarna. Dels från WW2 men även kalla kriget.
Nu var det 10 år sedan jag var där men det var himla bra då i alla fall.
 
Sticker till Berlin om två veckor. Tåg dit och hem.
Vad får vi inte missa när vi är där?
  • Pergamonmuseet, ett av de häftigaste museer som jag varit på. Är man på museuminsel kan man även passa på att se Nefertiti. http://www.smb.museum/museen-und-einrichtungen/pergamonmuseum/home.html
  • Tempelhof (ta en guidad visning, kan i o f vara krav). En övergiven flygplats är en väldigt udda upplevelse. http://www.thf-berlin.de/en/
  • Afternoon tea på hotell Adlon. Och då har man även klarat av Unter den Linden och Brandenburger Thor.
  • Judiska museet
  • Checkpoint Charlie, vandra sedan längs med gatorna där muren gick, och fundera på hur absurt det var att en mur skilde grannar åt
  • Kreuzberg
  • Någon av de platser där det finns delar av muren kvar
  • På stadsplaneringskontoret finns det häftiga modeller av Berlin där man tydligt ser vad delningen har inneburit för staden. Är öppet för allmänheten, men har tyvärr glömt adressen, kanske någon annan har varit där?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 693
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp