Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beroende på budget är Seychellerna paradiset på jorden.
Halv OT, men ändå en fråga för en resetråd.

Igår hade jag en diskussion med min son, inför vår resa till Berlin. Vi har inte rest ihop sedan han blev vuxen, så det känns lite småspännande och behöver ventileras.

I alla fall: han verkar vara inne på att resor liksom måste vara underbara (jfr paradiset på jorden). Och det är så klart en stor risk med att resa då, eftersom det är lätt hänt att det inte är underbart från början till slut.

Jag har nog aldrig tänkt att jag reser för att det ska vara underbart överhuvudtaget. Nu vill jag tex åka till Berlin med min son för att jag vill åka till Berlin med min son. Underbart eller inte, finns inte riktigt med i min kalkyl. Och många platser jag åker till, är inte sådana att man tänker att det är just underbart. Tex Palermo, som jag gillar, där är det inte särskilt underbart utan rätt stökigt och maffian är märkbar osv.

Om man vill att det är underbart, blir det inte väldigt skört då?
 
Om man vill att det är underbart, blir det inte väldigt skört då?

Det låter väldigt skört. Och ett väldigt annorlunda perspektiv på resande utifrån min horisont. Om "underbart" är så att säga lägsta godkända nivå tänker jag mig att många (de flesta?) resor kommer att sluta i besvikelse. Ta Berlin, som ett exempel. Jag gillar Berlin och har varit där några gånger. Trevligt folk, bra mat, bra gallerier, bra shopping... Det har varit jättebra resor och jag kommer garanterat att åka igen. Men underbart? Nej, knappast. Jag vet inte ens vad som skulle klassa in som underbart i min syn?
 
Det låter väldigt skört. Och ett väldigt annorlunda perspektiv på resande utifrån min horisont. Om "underbart" är så att säga lägsta godkända nivå tänker jag mig att många (de flesta?) resor kommer att sluta i besvikelse. Ta Berlin, som ett exempel. Jag gillar Berlin och har varit där några gånger. Trevligt folk, bra mat, bra gallerier, bra shopping... Det har varit jättebra resor och jag kommer garanterat att åka igen. Men underbart? Nej, knappast. Jag vet inte ens vad som skulle klassa in som underbart i min syn?
Diskussionen kom upp då sonen menade att många resor blir "förstörda". Och det visade sig vara störningar som mindre skärmytslingar inom resesällskapet eller tre, fyra timmars försening på någon flygplats han tänkte på. Medan jag tänker att jag åker tex till Berlin för att få se Berlin, och i övrigt räknar jag med att verkligheten där innefattar förtretligheter som liknar de därhemma (förutom att jag slipper jobba eftersom det är en semesterresa).
 
Jag och mor funderar på Aruba till nästa vinter. Någon som varit där? Är det något att rekommendera eller borde vi lägga våra pengar (som ändå är en rejäl slant) på att åka någon annanstans?
Jag har mellanlandat på Auruba, och bad en taxichaufför köra runt mig och guida mellan planen. För liten ö för en semester, tycker jag, som inte är en sol-och-badare. Jag vill ha korallrev om det är ett sådan ö, och det finns inga fina. Mycket amerikaner, ingen fattigdom bland den bofasta befolkningen. Om man bara vill sola och bada på en ö med fungerande hygien, är det ändå för lång resa, och för mycket pengar.
 
Diskussionen kom upp då sonen menade att många resor blir "förstörda". Och det visade sig vara störningar som mindre skärmytslingar inom resesällskapet eller tre, fyra timmars försening på någon flygplats han tänkte på. Medan jag tänker att jag åker tex till Berlin för att få se Berlin, och i övrigt räknar jag med att verkligheten där innefattar förtretligheter som liknar de därhemma (förutom att jag slipper jobba eftersom det är en semesterresa).

Ja, precis så. Jag åker också till Berlin för att se Berlin. Och i det ingår att planet är tre timmar sent, att det är kö till taxin, att det regnar, att servitören missuppfattar min beställning så att jag inte får rätt senap till korven och att hotellrummet som såg ut som en mindre svit på bilderna på hotels.com istället är i gravt behov av renovering och vetter mot en genomfartsled. Vilket inte kommer att påverka min upplevelse av Berlin eller hur jag har det på det stora hela med andra ord.
 
att hotellrummet som såg ut som en mindre svit på bilderna på hotels.com istället är i gravt behov av renovering och vetter mot en genomfartsled.

Märkligt. Har just sett en fb-vän som är på Mallis och som fått bråka om rummet som hon bokat via hotels.com, det stämde inte med beskrivningen.

Undrar om hotels.com är sämre än t ex booking? Har för mig att jag använde hotels.com en gång. har använt booking annars. Men jag har aldrig behövt bli missnöjd.
 
Märkligt. Har just sett en fb-vän som är på Mallis och som fått bråka om rummet som hon bokat via hotels.com, det stämde inte med beskrivningen.

Undrar om hotels.com är sämre än t ex booking? Har för mig att jag använde hotels.com en gång. har använt booking annars. Men jag har aldrig behövt bli missnöjd.

Det brukar fungera för mig med (med undantag för ett läckande badkar i Lübeck). Det brukar inte heller regna. ;) Det var mest ett exempel på att allt med en resa kanske inte blir så lätt och underbart som guideboken. hotels.com eller lokala turistbyrån lovat. Men att det brukar bli rätt bra ändå.
 
Märkligt. Har just sett en fb-vän som är på Mallis och som fått bråka om rummet som hon bokat via hotels.com, det stämde inte med beskrivningen.

Undrar om hotels.com är sämre än t ex booking? Har för mig att jag använde hotels.com en gång. har använt booking annars. Men jag har aldrig behövt bli missnöjd.

Vi bokar allt med Hotels.com och har sällan blivit missnöjda :)
 
Det brukar fungera för mig med (med undantag för ett läckande badkar i Lübeck). Det brukar inte heller regna. ;) Det var mest ett exempel på att allt med en resa kanske inte blir så lätt och underbart som guideboken. hotels.com eller lokala turistbyrån lovat. Men att det brukar bli rätt bra ändå.
Jodå, jag förstod ditt syfte. Reagerade bara på det där med hotels.com eftersom jag just sett det i mitt fb-flöde.
 
Puckot jag bor med bokade förvisso ett helt värdelöst rum rätt nyligen, via hotels.com. Men när jag granskade hens bokning visade det sig att det klart och tydligt framgick att det var våningssäng. :p

Ah, ja det står ju ganska tydligt vilken typ av säng det är, och storlek på rummet och sådär. :)
Tycker oftast att det blir bra, förutom kanske när vi bodde 9 nätter i ett rum som inte alls kändes rymligt nog för 3 pers när vi var i Seoul.
Rummet väldigt litet och de vägrade sätta på air condition pga att det med deras mått mätt inte var sommar än... :p
 
Jag har mellanlandat på Auruba, och bad en taxichaufför köra runt mig och guida mellan planen. För liten ö för en semester, tycker jag, som inte är en sol-och-badare. Jag vill ha korallrev om det är ett sådan ö, och det finns inga fina. Mycket amerikaner, ingen fattigdom bland den bofasta befolkningen. Om man bara vill sola och bada på en ö med fungerande hygien, är det ändå för lång resa, och för mycket pengar.
Tack för din info! Vi har hört ungefär samma från alla vi frågat, så vi har bestämt oss för att skippa Aruba. Toppen att kunna fråga såhär så man slipper kasta pengarna i sjön :)
 
Det kan handla om allt från resor till Europas städer till exotiska platser, tips på hotell och sevärdheter.

Har inte läst hela tråden, så resmålet har kanske redan behandlats..
Men i Maj tänkte jag och maken besöka Moskva så finns det någon som har tips på vad vi inte får missa.
 
@Hermelin @Petruska Jag är en utsiktsjunkie. Jag älskar balkonger med utsikt.

Så när jag hade knarkat den här utsikten i några veckor:

gYVlCgy.jpg


... så blev besvikelsen rätt stor när jag kom till den här, som jag bokat via booking:

euzIwZg.jpg


:laugh:

Fast när jag kollade min bokning, gjord för rätt längesedan, så insåg jag att bokat "rum utan balkong". Jag hade medvetet valt det eftersom det var billigast och jag bara skulle stanna en natt. Fast det hade jag glömt när jag väl stod där och stirrade in i väggen. :cool:
 
@Hermelin @Petruska Jag är en utsiktsjunkie. Jag älskar balkonger med utsikt.

Så när jag hade knarkat den här utsikten i några veckor:

gYVlCgy.jpg


... så blev besvikelsen rätt stor när jag kom till den här, som jag bokat via booking:

euzIwZg.jpg


:laugh:

Fast när jag kollade min bokning, gjord för rätt längesedan, så insåg jag att bokat "rum utan balkong". Jag hade medvetet valt det eftersom det var billigast och jag bara skulle stanna en natt. Fast det hade jag glömt när jag väl stod där och stirrade in i väggen. :cool:
Det påminner mycket om våningssängsincidenten.

Men enligt min mening blev inte resan "förstörd", för att återknyta till samtalet med min känslige son, utan det hela kvalade snarare in under "livets förtretligheter". Men det kändes lite väl mycket som att vara på skolresa just när vi först såg rummet.
 
Det påminner mycket om våningssängsincidenten.

Men enligt min mening blev inte resan "förstörd", för att återknyta till samtalet med min känslige son, utan det hela kvalade snarare in under "livets förtretligheter". Men det kändes lite väl mycket som att vara på skolresa just när vi först såg rummet.
Jag skrattar mest åt sånt, åtminstone efteråt. Det är ju också en resa, liksom.
 
Via booking.com. Är man medlem där och har bokat ett antal nätter tidigare kan man få ännu bättre priser än deras "smart deals", och jag bokar nästan alltid samma morgon som vi ska checka in, eller kanske kvällen innan, och då är det mycket som är kraftigt rabatterat.
Så pass! Då kanske vi ska skippa att boka boendet i Key West och vägen ner i förtid och ta det samtidigt som vi åker/är där?
 
Jag, sambon och ett par kompisar ska till Skottland i sommar. Håller på och kikar runt efter lite saker att hitta på där och undrar om ni har tips på saker som man måste göra eller platser som måste ses? :)
 
Så pass! Då kanske vi ska skippa att boka boendet i Key West och vägen ner i förtid och ta det samtidigt som vi åker/är där?

Jag var där i januari, och då funkade det jättebra att göra så, och så blev man ganska fri, om man plötsligt ville vända och åka åt andra hållet så kunde man göra det. Men det gäller såklart att man är bekväm med att vara flexibel och inte blir stressad om mkt plötsligt är uppbokat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag har sedan en tid tillbaka börjat lyssna på poddar, främst i bilen men även någon gång hemma när jag städar eller liknande. Har...
Svar
15
· Visningar
820
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Myzan87
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 694
Senast: gammalek
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 435

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp