Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh vad kul. Jag var i Katalonien många år sen på ridresa.
Åker jag på resa utan familjen så väljer jag ridresor enbart.
Jag tvekade länge i år om jag skulle åka till de katalonska bergen eller till Afrika. Maten är fantastisk, naturen underbar och hästarna förhoppningsvis bra i Katalonien. Att ta sig högt upp i bergen och rida fram på bergsängarna kändes så lockande.Det är dit jag ska, har förälskat mig totalt i Katalonien! Har varit på samma ställe förut (inte samma ritt dock), skönt att veta att det är bra hästar och guider![]()
En del sådana där upplevelser blir först minnesvärda när det gått några år.
Jag minns en resa till en hundutställning i Tyskland i tonåren. Allt som kan gå fel gick fel på vägen ned.
Till exempel fanns inte vår bokning på vandrarhemmet och precis allt var fullbokat överallt. Vi sov fyra personer i bilen. Och fick panikinköpa de billigaste sovsäckarna och ett minatyrtält som vi parvis turades om med. Sen var det något knas med pengarna (det var på den tiden jag dessutom var fattig som en kyrkråtta) så vi hade knappt råd att äta något heller.
Alla grälade med alla så stämningen var rätt tryckt milt sagt.
Eller den campingturen i tonåren när alla tog med sig sprit och trodde någon annan skulle ha med sig mat. Vi var sju personer som delade på en burk bönor och tre frallor. Men vi hade fem liter sprit.
Kanotsemestern med århundradets migränanfall så att jag knappt kunde se något och som slutade med att kanoten sjönk till botten är åtminstone rolig nu i efterhand. Innan dess trodde jag att kanoter var osänkbara.
Alltid lär man sig något. Om inte annat det att tonåringar är rätt härdiga. Och att det är galet skönt att vara vuxen.
Nån som varit i varangerområdet i Norge och norra Finland (ovanför Bottenviken) och kan berätta lite och ge tips om sevärdheter?
Planerar bilsemester i början av juli![]()
Om du är svensk medborgare brukar det vara synnerligen icke-krångligt. ESTA ska ta max 72 timmar. Jag har aldrig varit med om annat än att det gått på betydligt kortare tid. Senast jag köpte nytt ESTA (2015) kostade det $14.Konferens tiden närmar sig och då hemsidan iför ansökningar om Visa till USA ligger nere för underhåll undrar jag om någon vet hur mycket ett visa dit kostar? Hur krångligt brukar det vara att få?
Konferens tiden närmar sig och då hemsidan iför ansökningar om Visa till USA ligger nere för underhåll undrar jag om någon vet hur mycket ett visa dit kostar? Hur krångligt brukar det vara att få?
Jag förvarnade faktiskt dig om att det ofelbart uppstår förseningar på alla tåg och flyg jag ska med.Herregud! Och dig har man semestrat med!?
Men det gick ju bra den gången iallafall..:-)
Är det ESTA du ska ha? 72 h säger ambassaden, det är ett formulär som tar ca 10 min att fylla i. Du behöver alla uppgifter om ditt pass och lite uppgifter om dina föräldrar. Man kan spara och återuppta ansökan om man behöver ta reda på något. Kostade 14 USD i höstas.
Om du inte kan få ESTA måste du söka "riktigt" visum, kan ta veckor eller månader.
Edit: För långsam...
Du får åka till Mosjöen och hälsa på Torsten.Nån som varit i varangerområdet i Norge och norra Finland (ovanför Bottenviken) och kan berätta lite och ge tips om sevärdheter?
Det där låter som vår resa i tonåren.En del sådana där upplevelser blir först minnesvärda när det gått några år.
Jag minns en resa till en hundutställning i Tyskland i tonåren. Allt som kan gå fel gick fel på vägen ned.
Till exempel fanns inte vår bokning på vandrarhemmet och precis allt var fullbokat överallt. Vi sov fyra personer i bilen. Och fick panikinköpa de billigaste sovsäckarna och ett minatyrtält som vi parvis turades om med. Sen var det något knas med pengarna (det var på den tiden jag dessutom var fattig som en kyrkråtta) så vi hade knappt råd att äta något heller.
Alla grälade med alla så stämningen var rätt tryckt milt sagt.
Eller den campingturen i tonåren när alla tog med sig sprit och trodde någon annan skulle ha med sig mat. Vi var sju personer som delade på en burk bönor och tre frallor. Men vi hade fem liter sprit.
Kanotsemestern med århundradets migränanfall så att jag knappt kunde se något och som slutade med att kanoten sjönk till botten är åtminstone rolig nu i efterhand. Innan dess trodde jag att kanoter var osänkbara.
Alltid lär man sig något. Om inte annat det att tonåringar är rätt härdiga. Och att det är galet skönt att vara vuxen.
hotellrummet som såg ut som en mindre svit på bilderna på hotels.com istället är i gravt behov av renovering och vetter mot en genomfartsled.
Poreč!Jag och sambon kikar på sista-minutenresa i början av juli, vi får väl se lite vart vi hamnar till slut men vi är just nu lite inne på Kroatien. Någon som har tips på fina ställen? Större stad eller lite mindre ställe spelar inte så stor roll men det måste finnas lite att välja mellan på kvällarna beträffande restauranger och barer men vi är inte ute efter något vilt nattliv utan mer "mysiga" ställen, gärna med promenadstråk vid vattnet och mysig småbåtshamn. På förmiddagarna gillar vi att hänga på stranden så fina bad är ett måste, spelar ingen större roll om det är sten, sand eller klippor. Går det att snorkla är det ett stort plus. Trevliga utflyktsmål i närheten är bra men inget måste direkt.
Nån som varit i varangerområdet i Norge och norra Finland (ovanför Bottenviken) och kan berätta lite och ge tips om sevärdheter?
Poreč!