Lycanthrope

Trådstartare
Jag googlade lite och hittade en text ang att resa ragg.

Ragg fram= lite upprörd, bara lite osäker
Ragg hela ryggen= osäker hund som är rädd, den försöker då anstränga sig lite för mycket för att verka imponerande fast den egentligen är osäker och rädd.
Ragg bakre partiet= Självsäker hund

Stämmer detta?

Min hund, när han väl reser ragg, så reser han en tofs fram bakom nacken, och en tofs precis framför svansfästet, vad betyder det isåfall? :o

Sv: Resa ragg

Ja, det är nog så. Oftast viftar han ju på svansen samtidigt också!

Enda gången har ser verkligt arg/rädd ut är om han blir skrämd, att någon hoppar fram i mörkret tex.

Vad är det för situationer han reser raggen i? Min tik reser "delad ragg" som kan gå över till "helryggsragg" (beroende på hur intensiv leken blir) när hon leker nämligen, ser lustigt ut men hon älskar verkligen hundarna hon leker med.

Ptja, inte är min osäker på dessa bilder iaf..

DSC_0076.jpg

DSC_0325.jpg

397860_10150436261196984_745211983_8640504_255470229_n.jpg

100 % lekragg.

Men jag håller med om att när han är lite osäker, typ hundmöten med hundar som stirrar mkt, eller gör utfall, reser han gärna "fram-raggen".

Jag tror inte man ska fästa för stor vikt vid sådana texter. Det är så himla beroende av pälstyp och hundtyp att det nog inte går att säga helt generellt. Min superduperdominanta tik reste ragg på alla håll och kanter när hon blev sur, min lille skithund reser precis samma ragg när något luktar konstigt och min gamla hane i princip aldrig ragg. Det finns mycket annat man kan titta på på hunden för att avgöra om den är säker eller osäker i situationen.

kl

Läste för ett tag sedan en undersökning angående hundars svansviftning, det betyder inte alltid att de är glada, det beror mycket på åt vilket håll hunden viftar på svansen, olika betydelse om den viftar åt vänster eller höger, eller vilt viftande med hela kroppen.
Måste ha varit senaste 3 åren eftersom jag reflekterade över Leons bobtail vift, den går ju som en propeller o går knappast att utläsa riktning av.
:laugh:

Liknande trådar

Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 933
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 673
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 986
Senast: Milosari
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka