Resa inrikes med hund?

Red_Chili

Trådstartare
I början av juni ska jag ta mig från Boden till Stockholm med valpis :laugh:
MEN jag har inte bestämt mig för hur jag ska ta mig dit.

Alternativen är:
1. tåg.
2. flyg
3. eventuell bilresa.

Tåg
tar 14 timmar. Att sitta så länge på tåg med 9 veckor gammal valp är ingenting jag direkt ser fram emot att göra.

Flyg tar ca 1½ timme. Det är ju en mer lockande tidslängd, men, hur är det med regler kring sådant? Hur stor får hunden vara för att åka som handbagage?

Bilresa är inte alls säkert att det går att ordna. Det enda som talar emot där är ju tiden + att mamman till valparna tydligen blev åksjuk av att åka bil som liten. Jag är orolig att min valp också blir det.

Nu vill jag höra era erfarenheter av de olika resesätten, främst kring tåg/flyg.
Jag vill även veta vilka regler som gäller vid flygning.

Sv: Resa inrikes med hund?

Kruxet är ju att du inte kan rasta valpen mer är trol max en/två ggr under tågresan och det klarar man inte när man är nio veckor... Annars har jag bara mkt positiva erfarenheter av tågåkning med hund (har ifs inte åkt mer än max tre timmar...) Brukar vara lugnt och tryggt på tåget och man själv kan vara avkopplad och ha koll på hd mkt bättre än om man kör bil... Nu är ju min vovve vuxen och älskar att va ute och åka så han är oerhört lätt på alla vis...

Jodå, det går att rasta oftare. Hinner rökarna kliva av och röka vid varje stopp så borde jag hinna rasta valpis. Eller tänker jag galet?

Jag tror inte att tåget stannar så länge? Rökarna hinner nog bara ut och ta några snabba bloss. Det skulle nog isf bli väldigt stressiga rastningar. Jag hade helt klart tagit bilen. Sen tycker jag att tågen alltid får stopp och kan bli stående ett bra tag. (min erfarenhet iaf)

Hur stor är hunden? Flyg är det absolut smidigaste om man kan ta hunden som handbagage. Då gäller max 8kg inkluderat väska samt att valpen i väskan ska gå att trycke in under sätet framför under start/landning, är ca 40cm brett och 25cm högt under sätet.

Tåg fungerar också bra. Det brukar finnas bra med ställen att hinna ut lite snabbt med valpen, ibland kan det dock vara längre perioder emellan. Om valpen sover hela nätter kanske det kan vara en ide att ta natt-tåget. Har stött på många som hämtat sin valp när jag åkt tåg runt i Sverige, endel har haft valpen i transportbur med uppsugningsbart material, endel har haft med en tidning men de flesta har förlitat sig på att hinna rasta valpen regelbundet. Uno åkte jag tåg med som valp, men bara 4h när han var 12v, gick bra, när han satt i famnen kunde han hålla sig.

Jodå, det går att rasta oftare. Hinner rökarna kliva av och röka vid varje stopp så borde jag hinna rasta valpis. Eller tänker jag galet?

Tja. Valpis behöver kanske lite tid för att pinka och sen kanske hon inte vill göra det på perrongens asfalt? Jag tror det kan bli stressigt.

Min kompis hämtade sin ena hund (som valp) med tåg, hon hade handdukar i buren och några extra med sig. Hon klev av där det blev längre stopp och tågbyte men det var inte alltid valpis ville kissa just då i en ny miljö osv. så det mesta kom nog på handdukarna i buren.

Jag själv skulle nog ha tyckt att det var smidigast att flyga. Tar kortast tid och du kan ha valpis i en väska/bur i famnen.
Annars så kanske bilresa, då kan man stanna när man vill =)

Senast ändrad:

Jag tycker att flyget verkar helt klart smidigast ! Min faster har en liten terrier som hon flyger med minst en gång i månaden och det fungerar alldeles utmärkt för henne.

Hur stor är hunden? Flyg är det absolut smidigaste om man kan ta hunden som handbagage. Då gäller max 8kg inkluderat väska samt att valpen i väskan ska gå att trycke in under sätet framför under start/landning, är ca 40cm brett och 25cm högt under sätet.

Tjadu... Jag vet inte riktigt hur stor hon är när vi ska resa. Hon växer så det knakar och är bara 5 veckor idag.

8 kg kommer hon nog inte väga mer än, men tvivlar på att hon kommer kunna ställa sig upp i buren om den bara är 25 cm hög.
Det är en salukitik, så det är ju mest ben på henne och en liten, lätt kropp. (även om valparna såklart är mer "normalpropotioneliga än de vuxna)

Jag ska prata med de som har kenneln ikväll eller imorgon. Då kommer jag passa på att fråga om resa. De flesta valparna säljs nedåt i landet och de har fött upp och levererat valpar i över 20 år, så de har nog bra tips på hur jag kan göra.

Ni har nog alla rätt i att det blir för stressigt för valpen att kissa under de korta stopp som är med tåget.

Om hunden är ok med att åka bil i allmänhet hade jag garanterat valt det. Du kan själv bestämma när ni ska rasta, du kan anpassa omständigheterna för valpen i bilen, du behöver inte ta hänsyn till andra. ;)

Vi tar med vår hund på bilsemester en vecka varje år, och dessutom bor han i princip i den arbetstid då han föredrar den trots att han är fri att gå vart han vill. Så som du förstår hade ju valet för mig varit enkelt bara med tanke på det. Men även också just för de auspekter jag ovan nämnt.

Åksjuka är sällan några problem och håller inte heller i regel i sig hela resan. *Fd. grymt åksjuk även korta turer som till ICA* ;)

Sen hade jag - oansvariga jag - haft valpis i fram med mig, med sele kopplad i bältesspännet. Så att den får mys och pys, sällskap och jag har koll på hur h*n mår. Öppna fönstret om det behövs, etc. Och kört luuuugnt. :) Våra hundar har jag aldrig upplevt ha problem med långa resor sålänge de får vara med och såklart får rastas regelbundet så att de får sträcka på benen, leka, kissa och äta lite. Vem har bråttom? :D Njut av turen!

Min uppfödare pendlade Värmland-Umeå en del helger. Då med tre småpuppar och nån vuxen hund. Det gick alltid jättebra. Du kan ju rasta henne på toa med tidning i "värsta fall".

Jag röstar på flyg, jag flög med en alldeles för stor whippetvalp en gång, han var 4-5 mån (minns ej) och vägde 10 kg + väska. Som tur var vägde de aldrig vid incheckningen, jag hade honom i väskan hela tiden så de såg aldrig hundens verkliga storlek s.a.s. En saluki går ju att knöka ihop lika bra som en whippet. :D Du tar henne inte i bur utan i en liten sportbag, lägg en handduk i botten så det blir lite stadigare för henne. Kommer gå jättebra!

Nädå det går, spana efter ordet "sherpabag".
Bagen måste ha vissa maxmått, men jag lovar dig att ingen kommer med linjalen för det går ju att knöka ihop en tygväska ändå. Ta den minsta hon kan sitta/ligga i, huvet får sticka upp ur öppningen. Sen kan du ju öppna mer under flygningen så det inte blir så varmt, när hon är lugn och ligger stilla. Nästan alla valpar somnar ombord, de blir helt slutkörda av alla intryck.

Jag jobbar ju på resebyrå, sitter just nu i flygsystemet och ska leta rätt på texten där till dig. Återkommer om en minut!

Dimensions and weight
The maximum dimensions: L 40 x W 25 x H 23 cm
The total weight for animal and container must not exceed 8 kg (18lb).

Sherpa Bag
SAS recommends customers to transport their pet in a Sherpa Bag model small, which is a soft type bag approved by SAS both for dogs and cats. Customers can buy the bag in pet stores. It is also sold by Trust (SAS Cargo Department) in CPH and OSL.

Other brands on the market are accepted as long as they meet the same standard as the Sherpa Bag.

Illustration of the Sherpa Bag

2_sherpabag.jpg

Det är alltså rekommenderat att man köper en av detta märket men det gick jättebra när jag kom med min gamla väska av "vanlig" modell. Bara botten är någorlunda stabil,för hundens skull, samt har en handduk som gör den "water proof" :p

Oh, tackar! Det där lät helt klart bra.
Hon har redan fått åka väska några gånger, när hon skulle in och ut från trädgården :p Visserligen hade hon kullsyskon med sig då, men hon var helt lugn så det borde gå fint.

Det blir nog flyg. Får se till att boka biljett nu då, de lär ju gå åt fort i sommarlovstider som det är då. :p

Glöm bara inte att säga att en hund ska med, glömde jag en gång, lite snopet :p

Våra småhundar tog vi på en tidning på toaletten :angel:

En valp som kissar snabb går ju. Men de garanterar ju inga längre stopp om tåget är försenat för att t.ex. bajsa. Jag har gjort resan många gånger.

Om det är vappisen på bilden så är det kanske på gränsen att den kan sitta i väska i kabinen (vikt) Smidigt att flyga annars.

Jag brukar nu för tiden bara åka bil för att slippa krångla med vovvarna.

Du behöver ju inte ha hunden i bur på flyget utan du kan ha en väska med handbagagemått, bara den är vattentät. Jag flög med 8 veckors briardvalp och det gick prima. Du måste säga till när du bokar att du ska ha valp med dig och kommer att få sitta längst bak. Så får du sätta ner väskan med valpen under sätet framför vid start och landning. Det handlar ju faktiskt bara om några minuter, då spelar det inte så stor roll om hon kan stå eller inte. Kan dessutom nästintill garantera att valpen somnat av anspänningen vid det laget...

Under själva flygningen sedan så kan du ha väskan med valpen i knät eller på sätet brevid. Därav rekommendationen om väska istället för bur. Trevligare att ha i knät och bättre kontakt med valpen.

Det finns två bolag som flyger Luleå-Arlanda och båda tar hund. Borde gå att hitta biljetter till bra pris.

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 852
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 737
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 057
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX