Nu ska jag in i den här läskiga tråden igen. Med ormar och grejer
men såhär är det: vi har ju en Reeves hemma. Makens räddningsprojekt. Levde i ett litet kar med väldigt lite vatten och hade inte fattat hur man simmar när den kom till oss som ~8-åring. Trampade på bakbenen när vi ökade vattendjupet, varje gång den försökte simma sjönk den som en sten första veckan innan den började simma korta sträckor.
Hur som haver. Nu bor den sedan några år i mitt 600-literskar, lärt sig simma såklart. Men. Jag hade planerat fin landdel och nu kom jag på att jag kan ju bara bygga en sommarhage åt den
har kommit såhär långt:
Ska gräva ner en färdig 500-litersbalja åt den. Formgjuten damm ni vet.
Stor del av framsidan (ingen jätteyta egentligen men tillräckligt stor för att den ska vara stor åt den där) ska få bli paddans hage, dvs rätt hygglig landdel.
Behöver nåt grävbart även om jag tror att hen är steril transa (aldrig märkt att hen grävt och lagt ägg trots att hen levt typ halva sitt liv nu). En.. utgrävd grop med blästersand?
Staketet blir staplade stenblock. Nån slags tak måste det ju vara men där är jag lite fast vad som är enklast och som skyddar mot katt och fågel som jag tror är de värsta banditerna hos mig.
Fundering: Vilka växter får man inte ha på land? Finns några såna "regler"? Kan nåt vara giftigt om det är på land?
Hur skapar jag bäst den mest naturliga miljön för Paddan, som den heter hos oss?
Bästa lösning för filter? Planerar ha ett konstant vattenbyte, att en slang droppar försiktigt ner så det hela tiden läcker över lite.
Tanken är att jag gör det hela väldigt basic i början då min hjärna är i rätt dassigt skick och snyggar till efterhand. Därmed ska jag som första steg bara få klart "måstena" innan paddan ska lämna mitt stora kar som får sommarvila med mina malar.