Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick hem en liten majsorm igår. Helt bedårande.
Har dock koll på vad färgen på henne heter, någon som har koll? Att jag skulle skaffa orm såhär var inte min plan, helt ny på reptiler men har ett bra stöd bakom mig med reptilkunniga människor så vågade ta chansen.
Grattis! Hen (eller är hon könad?) är jättevacker!
Jag är jättedålig på morphs och det är dessutom svårt att säga på bild ibland, men här är en rätt hjälpsam sida att utforska: http://iansvivarium.com/morphs/
Hur gammal?
Det är en hona. Runt 7-8 år sade de till mig att hon var De ville egentligen ha kvar henne men tiden räckte inte till så som de önskade. Egen liten dam med så känns bra att få börja med någon som i grund och botten redan är hanterad.
Ja, vi har lite så. Det lever en massa smådjur i substratet - gråsuggor, skalbaggar mm. Har både slängt in lite från komposten i trädgården samt köpta gråsuggor (kommer ej ihåg art). Har inte lagt ner större arbete för att få det att fungera, men det gör det tydligen. Sitter man och tittar så ser man massor av kryp, och det känns fräscht i terrariet fast att vi inte har bytt bottensubstrat en enda gång...Är det förresten någon av er som kör med bioaktiva terrarium?
När jag i framtiden införskaffar mina anolisar är det definitivt tanken att det ska bli ett fullplanterat viv/terrarium med aktiv bio och kretslopp - med boan skulle det inte fungera eftersom hon vill ha torrt substrat och hon fungerar så himla bra som hon bor nu.... men med majsormarna?
Jag är helt klart sugen!
Ja, vi har lite så. Det lever en massa smådjur i substratet - gråsuggor, skalbaggar mm. Har både slängt in lite från komposten i trädgården samt köpta gråsuggor (kommer ej ihåg art). Har inte lagt ner större arbete för att få det att fungera, men det gör det tydligen. Sitter man och tittar så ser man massor av kryp, och det känns fräscht i terrariet fast att vi inte har bytt bottensubstrat en enda gång...
Det är inget speciellt, men kan försöka komma ihåg nån gång. Vårat substrat är inte särskilt fuktigt, jag är förvånad att krypen trivs såpass bra. Vattnar växterna separat då och då (sällan - en gång i månaden kanske) och däremellan lever de på fukten som sprayas in 3 x 20 sekunder/dag.
Jag har det. Dels håller de rent även om jag brukar byta det översta lagret nån gång om året, dels så är det lite aktivering för ödlan, jag ser att hon spanar på gråsuggorna rätt ofta även om jag inte sett henne ta någon.@Sel och @Iamia Det där lät spännande! Vad är syftet med att köra bioaktivt? Håller krypen rent? Kan de även fungera som föda för terrariedjuret (beror på vilket, kanske?) och vad för kryp kan man ha? Finns det inte risk att de förökar sig massor och förstör på nåt vis, inredningen eller skadar djuret man har?
@Sel och @Iamia Det där lät spännande! Vad är syftet med att köra bioaktivt? Håller krypen rent? Kan de även fungera som föda för terrariedjuret (beror på vilket, kanske?) och vad för kryp kan man ha? Finns det inte risk att de förökar sig massor och förstör på nåt vis, inredningen eller skadar djuret man har?
Jag har det. Dels håller de rent även om jag brukar byta det översta lagret nån gång om året, dels så är det lite aktivering för ödlan, jag ser att hon spanar på gråsuggorna rätt ofta även om jag inte sett henne ta någon.
Jag inbillar mig att det är bra för vöxterna
Dessutom är det lite kul att det händer saker i terrariet, ibland ploppar det upp nån svamp och sådär.
Enda problemet är att jag har fått en massa tusingfotingar som förökar sig väl mycket. Jag har ingen aning var de kommer ifrån och hur jag ska bli å med dem.