Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja platy är jag sugen på, känns som en lagom enkel fisk att börja med, gillar att det finns lite olika färger också och att de liksom syns om man säger så. Katterna blir nog glada också Hur många borde man starta med? 2-3 st? Tänker att man isf köper platy först och neontetror längre fram när karet är mer inkört, om jag fattat rätt i att man lär ha åtminstone 10 neontetror.Okej då kan jag tyvärr inte ge tips på bra försäljare.
Men om du känner för att prova platys rekommenderar jag som sagt små tjocka exemplar i affären. Stora djur är ofta äldre så då får du kanske inte ha dem så länge, de växer nämligen konstant men långsamt tills de dör.
Har inte provat slöjfenade djur, men normalt brukar såna exemplar vara lite känsligare + att jag tycker "vanliga" platys är snyggare.
Har affären avmagrade/krokiga djur som ser ut att ha allvarlig skolios alternativ insugen mage så skulle jag inte ta fiskar från det karet alternativ stå över den affären helt tills alla fiskar ser fräscha ut.
Det är nämligen sådant utseende platyna min svåger fått av oss plötsligt utvecklat för att sedan dö hastigt när dess bröder och systrar levt vidare hos oss utan problem.
Jag tycker de är roliga att titta på, en frisk platy vill fara runt och beta på alger samt växter utan att skada växterna (om de inte redan dött) mest hela dagen. Vi brukar kalla dem våra små kossor.
Ja platy är jag sugen på, känns som en lagom enkel fisk att börja med, gillar att det finns lite olika färger också och att de liksom syns om man säger så. Katterna blir nog glada också Hur många borde man starta med? 2-3 st? Tänker att man isf köper platy först och neontetror längre fram när karet är mer inkört, om jag fattat rätt i att man lär ha åtminstone 10 neontetror.
Tack, ska hålla utkik på det! De jag kikat på har varit runda och fina men då har jag inte kollat så noga heller
Ingen aning än, det är än sålänge inte inköpt och ekonomin styr en del. Håller utkik ifall det dyker upp något billigt begagnat på 60-80 cm längd iaf, hittar jag inget så blir det nog ett kar på 54 eller 60 liter ungefärOch 10 neoner låter bra, vilken storlek är akvariet på?
Super, tack!
Ingen aning än, det är än sålänge inte inköpt och ekonomin styr en del. Håller utkik ifall det dyker upp något billigt begagnat på 60-80 cm längd iaf, hittar jag inget så blir det nog ett kar på 54 eller 60 liter ungefär
Ja precis Helst vill jag ha något så stort som möjligt, mycket för enkelhets skull, och mycket för att jag gärna skulle vilja ha plats för en mal av något slag. Tyvärr tillåter inte ekonomin att jag köper ett sprillans nytt 100 l och begagnatmarknaden här är knappt existerande samtidigt som jag är rätt skeptisk till begagnat, så vi får se vad jag kan tänkas ha råd att lägga vantarna på i slutändanKul! 60-80 cm långsida blir ju runt 100 liter och är mycket enklare att hålla ordning på än 60 liter, men det brukar ju också funka fint. Mitt första var 60 liter och det hade jag i kanske 3 år innan jag bytte upp mig. Jag var ju i och försäg bara 12 när jag köpte mitt första men minns att det fungerade väl, blev bara mindre täta vattenbyten när jag gick upp till 100 liters.
Åh malar! Men så konstigt, här uppe är det konstant några 100 liters ute på annons.Ja precis Helst vill jag ha något så stort som möjligt, mycket för enkelhets skull, och mycket för att jag gärna skulle vilja ha plats för en mal av något slag. Tyvärr tillåter inte ekonomin att jag köper ett sprillans nytt 100 l och begagnatmarknaden här är knappt existerande samtidigt som jag är rätt skeptisk till begagnat, så vi får se vad jag kan tänkas ha råd att lägga vantarna på i slutändan
@cute_beast Precis! Ja jag fattar ingenting, förr kryllade det av akvarium kändes det som, har haft flera själv när jag haft snäckor, hamstrar och möss som alla köpts begagnade. Hade så sent som för typ ett år sen ett 160 l hemma, förvisso inte tätt då det gått hamstrar i det, men iaf...
Men på senare år dyker det bara upp stora möbelakvarier som kostar multum i både pengar och utrymme, och så pyttepyttesmå igenkalkade kar från typ medeltiden. Såg ett kar häromdagen som såg fint ut, okända mått men såg ut att vara lagom, men då var det med ljusramp och täckglas istället vilket inte känns säkert med katterna. Synd, för det fanns nära och kostade bara 150 spänn Hittade även ett 60 l med huv och tillbehör men då kan jag lika gärna köpa nytt.
Idag har jag iaf varit och köpt en rot på rea och fönstershoppat platys. En svartvit med svart pussmun vill jag ha när det blir dags, så söta
@fetange Tack för tips, det blir fiskar ^^
Pandor är riktigt fina, jag har kollat på dem flera gånger.@cute_beast Indeed!
Hellz yeah! Panda hette visst färgen jag föll lite för, helvete vad söta de är
Fina firrar! Speciellt den gulorangea (hej vad intelligent det låter)