Repgrimma i transporten

Sparvoga

Trådstartare
Det måste väl vara Ok att ha repgrimman på i transporten?? kan väl inte vara sämre än en vanlig nylongrimma? Nu när jag börjat använda repgrimma har jag insett vilken otroligt bra grej det är, tycker det borde var tillåtet att ha det på hästen på tävlingsplatsen istället för träns...tycker man har bättre chans att hålla hästen i en sån än träns, sen om man tappar hästen o den trampar på tyglar eller fastnar och har bett i munnen.. usch det vill man inte tänka på:crazy: Visst kan göra illa sig med grimma också.

Sen har jag fått hjälp med lastningen av en kille som är jätte duktig på det här men NH och lastning så nu går pållen på, vi tränar lastning ca en gång i veckan och vilka framsteg, kör även ledarskap i samband med detta, säger bara:banana: för NH
 
Sv: Repgrimma i transporten

Enligt många är det inte alls bra att binda upp en häst i repgrimma då den är väldigt slitstark och inte går sönder om hästen blir rädd och kastar sig (=skadad häst). Bättre då att sätta på en vanlig grimma över repgrimman i transporten och ta av den igen när man lastar ur.
 
Sv: Repgrimma i transporten

En repgrimma är också väldigt skarp, eftersom den är rundad och inte platt mot hästens huvud, alltså den har mindre anläggningsyta. Så om hästen kastar sig är det större risk att den gör sig illa. Jag skulle aldrig ens binda upp i nylongrimma i transporten. Vi har en speciell lädergrimma för transport, så lasta i repgrimman, ha lädergrimma på vid transport och tränsa sedan på tävlingsplatsen. Om du tävlar distans kan du ju istället för vanligt träns ha sidepull med rep över nosen, blir lite liknande effekt som av repgrimma.
 
Sv: Repgrimma i transporten

Första delen av svaret var till Tigerfisken, andra delen var till trådskaparen (eftersom många anmärker på att man gör inläggen med "fel" knappar så förtydligar jag).
 
Sv: Repgrimma i transporten

Har ju faktiskt en lädergrimma så då får den följa med när vi ska ut å åka.. vill ju inte att hästen ska få onödiga skador ifall han skulle kasta sig eller nåt annat händer. Har nog hört någonstans att en repgrimma kan skada hästen i nacken, eller om det var nerver som satt där pga att repgrimman är så skarp

Tack för svaren!:)
 
Sv: Repgrimma i transporten

Nej nej och åter nej!:eek:
En repgrimma är ett arbetsredskap inget annat!
Den används vid träning från marken och ibland även vid ridning men ska aldrig användas att binda upp hästen med. Hästar har känsliga nerver i nacken som kan bli skadade om hästen rycker till.
En repgrimma är så skarp och hållbar så om hästen rycker till/sliter sig eller nåt, så är det hästen som går sönder och inte grimman!:crazy:
 
Sv: Repgrimma i transporten

håller med zindy 16..
MEN det är enligt lag att enbart transportra hästar i lädergrimmor!
för att läder går mkt lättare sönder än nylon/syntet material som knappt ens går sönder...ger enbart brännskador på hästen!
och tänk vilken panik om transporten välter å hästen sitter fast med en j*vla rep/nylon grimma!!!!!:mad: usch vilken hemsk tanke!!

och anledningen till att man måste ha träns på tävlingsplats är också av säkerhetsskäl..tex
1:man har bättre kontakt med hästen Om den nu skulle börja bråka el dyl.
2:läder GÅR lättare sönder,så helldre en lösspringande häst med trasigt träns än en vettskrämd häst med nylon/rep grimma som inte kommer loss!
3:nr lappen ska sitta synligt på tränset så att folk kan rapportera rätt ekipage om ngt "fel"/bråk mm uppstår ..
 
Senast ändrad:
Sv: Repgrimma i transporten

Nikkis skrev:
MEN det är enligt lag att enbart transportra hästar i lädergrimmor!
för att läder går mkt lättare sönder än nylon/syntet material.


Nej!
Det är bara Myt att man måste ha lädergrimma i transporten!
Finns inga försäkringsbolag som har det i sina villkor!!


Men däremot, som ni säger, är repgrimman bara ett arbetsredskap och ska bara användas när man har uppsikt över hästen, inte i transporten eller i hagen!!(såklart in i transporten och till/från hagen, men inte sen!)

En nylongrimma går sönder, oftast i spännena, den är gjord i flera delar. En repgrimma är knuten i ett stycke och går i n t e sönder!!
 
Sv: Repgrimma i transporten

Ja det är en intressant tråd.

"To Be, or Not To Be"

Jag har tänkt själv på detta mycket. Och jag är inte imot att transportera med ett repgrimma. Jag har haft och sett att hästar har slita sig lös i tranporter, på gårdplan när de är bindad till en stolpe, stall mm. spring lös i tävlings området, var på en tävling var hästen slitlös sig och sprang över stolen jag satt i och en baran vagn (som tur var tom) pga att grimma gick sönder.

Jag heller att hästen får en nylon bränn än att det skada en person eller ett barn. Och att det får kämpa i transportet än att slita sig lös och vill över bommen eller vända sig vid ett högre hastighet. Ibland hör jag av hästar som har lärt sig att slita sönder grimmor och det stor matte med 3 grimmor på hästen till slut.

Jag också hålla med att det skulle vara bättre om folk använt de på tävlingsområder istället för träns för mig det är mer farlig än en repgrimma.

Man ska tänka på vilken fara utväger de andra. Och hella iden om att har repgrimma är att de inte ska går sönder. Att hästen ska ger sig till grimma istället för att går imot det. Jag har transportera med rep och nylon det beror på vilken häst. Men rep, läder eller nylon så har jag en kniv med mig för akut händelse. Men om man måste tänka på att har en repgrimma för att hästen slita sig lös vid tranport så är hästen inte beredd för att transportera.

Jag undra hur det skulle har slutat om ägaren till hästen hade en repgrimma han (om jag minns rätt det var ett träns på hästen. Jag vet att det var inte nånting att göra med transport men igen jag heller har min häst slita, kämpa, bänna sig sönder än att springa upp på vägen och har den här bild som ett example. Tur var paret i bilen inte alvarlig skadad men hästen dog omedelbart.
july001.jpg
 
Otäck bild

Tycker också att repgrimma är många ggr säkrare än träns och vanliga grimmor. MEN när det gäller transporter så är jag ändå tveksam. Har hänt mig två ggr att bägge mina hästar, vid olika tillfällen har lyckats fastna i värmlandsvagnar, när de kliat sig på "knoppen" som sitter fast mitt i frambommen - knoppen har kilat fast under grimman och hästen fastnat med sidan av huvudet nedåt som i en skruvstäd. Då har jag faktiskt varit glad att de haft lädergrimmor som gått sönder. Jo - jag vet att man egentligen ska ha hästar som inte får panik när de fastnar i någonting och förhoppningsvis så kommer mina att bli sådana en vacker dag - men tills dess så får de åker transport i sina lädergrimmor. Har också sett en häst som varit fastbunden utanför en transport i repgrimma som blivit rädd för någonting och slitit ur själva bulten ur vagnen då inte grimman gått sönder.
 
Sv: Repgrimma i transporten

Ja olikor kommer hända vad man använda eller hur? Det är ett synd men sant. Men det är att försöker så bäst vi kan.

Men en tips till varmlandsvagn ägarna man kan skaffe (på en maskinverkstad) en pinne som är L formad sen kan man silvertjape det fast ovan mellan vägg då är det en "fäste punkt" mindre. Gjorde det åt min kompis's trailer för hennes hästar fastnar också på knoppen.
 
Sv: Repgrimma i transporten

Man ska inte ha repgrimma i transporten! Däremot, när man lastar kan man ha repgrimma, det har jag, och sen när man kommer in i transporten byter man till en lädergrimma ( de är bättre än nylongrimmor ).

Dollar
 
Sv: Repgrimma i transporten

Sparvoga skrev:
Sen har jag fått hjälp med lastningen av en kille som är jätte duktig på det här men NH och lastning så nu går pållen på, vi tränar lastning ca en gång i veckan och vilka framsteg, kör även ledarskap i samband med detta, säger bara:banana: för NH

Vem är det?? (om du vill berätta)
 
Sv: Repgrimma i transporten

Jag vet inte vilket man är starkast med, repgrimma eller träns. Men om man har en bra relation till hästen så ska man inte behöva veta det. Om hästen blir rädd har man vell ändå ingen chans.

Jag hyrde en häst förra sommaren där det var en trafikerad väg med lastbilar mellan ridbanan och stallet. Han kom på eller blev rädd (för en sycklist) då han drog och sprang iväg längs vägen. Då hade han träns och min kompis kunde appslut inte hålla honom (nordsvensk/arab). Vi fick inte prova leda honom över igen för min mamma då min kompis även hade skrapat upp sår. Nästa dag skulle jag leda honom över vägen med repgrimma. Han spände sig direckt när vi närmade oss så jag stannade för att lugna honom. Min kusin som var med sa att man måste vara bestämd och tog över honom och gick. Han drog iväg..
Vi tog hjälp av en man vi kände och även då drog han iväg med vanlig grimma. Så han kopplade kedkegrimskaftet genom munnen och då gick det bra att gå över, beröm! Ägaren sa att han brukade dra när han kom på att han kunde göra det...
Så då är vell kedjegrimmskaft starkast när det är i munnen..

Hemska saker. Det är jätte synd att vi behövde göra så...

Oj, nu kom jag kanske ifrån ämnet lite...hehe
 
Sv: Repgrimma i transporten

Måste berätta vad som hände även fast jag skäms jätte mycket över det... skulle last träna min 2,5 åring och vi var tvungen att lasta en bit ifrån stallet för att de höll på med nått arbete med cementblandare och massa grejer på gården...

Jag tog min snutta i repgrimma för att jag alltid har det när jag promenerar med henne och gick iväg till platsen vi skulle lasta på. När jag kom fram kom jag på att jag hade tagit på reprimman "fan" för jag vet ju att man inte ska binda fast i dem för att de är så starka. Men då tänkte jag men vi ska ju bara åka en liten liten bit då kan det ju inte vara någon fara.

Så vi lastar och hon är så duktig:love: :love: går på på en gång och vi stänger.

Jag försökte sätta grimskaftet ganska kort och så körde vi iväg..

Efter bara typ 5 meter så börjar det braka i transporten och vi stannar för jag förstår att nånting hade hänt, inte bara vanliga sparkar.

När jag öppnar dörren ser jag att min lilla gumma sitter fast med huvudet upp åt höger mot halsen alltså. Hon hade på något väldigt konstigt sätt fått grimskaftet över halsen och repgrimman drogs upp vilket gjorde att hon drogs helt till höger. Jag började frenetiskt försöka få loss henne men grimman var så åtdragen att spännet på grimskaftet inte gick att röra över huvud taget och hon hade dragit så hemskt i grimskaftet att den knuten var helt fast oxå. Hon var lugn som tur var, blev "tokig" i omgångar bara men lugnade sig när jag pratade med henne. Fick greja jätte mycket med grimskaftet men till slut fick jag loss henne och hon var då helt lugn och nöjd med att vara lös. Jag bara började tok grina för att jag hade hållt allt inom mig för att klara ut situtionen. Vart ju så rädd för att min lilla ängel skulle göra illa sig. Hade hon inte varit en så lugn tjej som hon är så hade hon fått mer panik och kunnat skada sig rejält om inte brutit nacken nästan. Jag var så ARG på mig själv och efter det där kommer jag aldrig NÅGONSIN mer sätta fast henne i repgrimma om det så är för en sekund. Och jag kommer aldrig heller ha henne i transporten utan att det är en panikhake på grimskaftet.

P.S Efter att hon hade fått kommit ut så promenerade vi en bit och sen lastade vi igen, lite misstänksam men tågade sedan in direkt när hon fick se en banan:love:

Men jag lärde mig min läxa!!
 
Sv: Repgrimma i transporten

*KL*
Repgrimma kan användas vid i o urlastning men inte annars.Den ska tas av i transporten.
Man bör ha med xtra grimma o grimmskaft o en vass kniv.
 
Sv: Repgrimma i transporten

ja vad jag har läst är Nylon grimmor o rep aldeles för hållbara ifall hästen får panik !
OCH VAD JAG TROR är en rep grimma vad jag anser skulle ju bara försvåra i detta panik läge då hästen försöker slita sig men grimman bara trycker o klämmer åt änu hårdare ... inte bra alls
men man kan ju andvända rep grimma vid av & in lastning .--
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Repgrimma i transporten

Jag skulle inte binda upp hästen i transporten i repgrimma. Den är skarp. Lastar med repgrimma men binder i vanlig grimma. Inget krångligt alls;)
 
Sv: Repgrimma i transporten

Lasta med repgrimma.... bind upp med vanlig grimma... Du kan ha repgrimman på innanför den vanliga när du lastar... så har jag det.

Dock skulle jag inte binda upp i repgrimma. Om hästen av olika anledningar måste ta spjärn med huvud och hals under transporten för att hålla balansen så är det mycket bättre att du har vanlig grimma på den. Vanlig grimma är inte lika skarp som en repgrimma.

Vid i och urlastning däremot är det inga problem att använda repgrimman.
 
Sv: Repgrimma i transporten

Mina åsikter angående detta vilken grimma man ska ha i transporten.

Enligt mig går en lädergrimma och en vanlig nylongrimma ungefär sönder lika lätt, skildnaden är väl hur och på vilket ställe de går sönder.
Nylongrimman tar först emot stumt och ryker sedan oftast vid spännena, lädergrimman töjer sig möjligen lite för hästens tryck innan den går av i remmar ELLER spännen.

En häst i vårt stall stod uppbunden på gången i en nylongrimma, ganska rejäl grimma i mina ögon, hästen fick panik av att han satt fast och ryckte rejält, grimman gick sönder direkt. Ingen skadad häst, enda förlusten där var grimman och balbandet som satt i änden av kedjan han var bunden i.

Sen kan jag tycka att lädergrimman ger med sig lite mer för tryck ("töjer" sig) än en nylongrimma gör, så en lädergrimma är nog bäst ändå. Och skulle mot förmodan inte grimman gå sönder vid en allvarligare olycka så är nog läder enklare att skära av med kniv.

Repgrimman har inga spännen alls utan består oftast av ett helt rep, och det går inte av i första taget.
Därför olämpligt att öht. binda hästen i repgrimma, bättre med vanlig grimma (platta remmar med metallspännen).
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Slår ihop 2 frågor till en: Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 533
Senast: Cilva
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 666
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp