Repgrimma i transporten

Sv: Repgrimma i transporten

*kl*

Säger som många andra; aldrig binda fast i repgrimma! Jag lastar ofta i repgrimma och sen binder jag fast i lädergrimma. Har lädergrimman på över repgrimman när jag lastar. Har alltid en extra grimma med mig i bilen.

Jag anväder aldrig repgrimma vid någon slags uppbindning.
 
Sv: Repgrimma i transporten

Jag rekommenderar INTE att använda repgrimma i ngn form av uppbindning. "NH-tränare" påminner ständigt att repgrimman endast ska användas i samband med träning, dvs när hästen är under uppsikt och kan kontrolleras. Om du vill träna hästen att stå kvar och inte försöka kasta sig loss, börjar man inte med att binda upp den i repgrimma, som ngn antydde tidigare i tråden. En sån lösning kan ge omvänd funktion med svårighet att binda upp hästen pga smärtminne i nacke/öron. Nylongrimma har jag slutat med, köpte en lädergrimma istället. Använder du transportgrimskaft är det inga problem att få loss den snabbt. Jag har gärna med mig min repgrimma ifall ngt skulle hända på resan ex nödutlastning eller liknande. Jag vet att jag har störst chans att hålla min häst någorlunda i den (en häst som har panik är svår och hålla). Mitt råd är att du införskaffar en bra lädergrimma, ett riktigt transportgrimskaft och gärna använder repet vid aktiviteter (lastning mm).
 

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästhantering Slår ihop 2 frågor till en: Vilka fördelar/nackdelar finns det att lasta med repgrimma? (och sen byta till vanlig inne i transporten)...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 533
Senast: Cilva
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 666
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 240
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp