Rep eller band?

athena

Trådstartare
Vi ska göra revolution :p och byta ut våra dåliga trästolpar mot snygga vita plaststolpar :love: (det är nåt för miljövännen det, men de håller väl rätt länge).

Jag har 12 mm band nu som jag är väldigt nöjd med, och jag tror det funkar rätt bra i stolparna. Fast man ser ju mest att folk har rep i sina plaststolpar? Det är iofs snyggare tycker jag, men banden är billigare.

Sen har man aspekten att banden faktiskt lättare (?) går av om en häst fastnar.

Men jag vill ha in lite för och emot, vad tycker ni? Rep eller band?

Sv: Rep eller band?

Band.....rep är livsfarliga om dom fastnar....det absolut bästa är horeseguard( gamla franska elbandet) dom håller i evigheters evighet och töjs ut om dom fastnar..men dom är ganska dyra men det lönar sig i längden...finns i olika bredder och olika färger...klart rekomenderas....( förresten så kan jag bli med idag)

Band töjer sig av vinden, och trådarna går lättare av. Själv köper jag ganska tunn tråd numera (efter en olycka där häst fastnat i tjockare tråd)

tunnt rep med bra krut i elen funkar för mig

inte horseguards.....
athena..mina bruna band som jag har i hagarna bredvid vägen är horseguards...dom satte jag upp 98 och har inte behövt byta band sen dess....stolpar har jag fått byta :D

Har inte m tråden att göra men jag har inget släp... Ska tänka lite och i värsta fall får jag väl låna dig+bil+släp = ILLA.

Det viktigaste är ett starkt aggregat....som gör att hästarrna får respekt för stängslet.

Vi har valt rep pga att band blåser sönder här i Skåne, och blir fula med tiden. Rep är lätta att spänna och hålla snygga.

Nu har jag andra tankar kring det. I vintras fick vi nämligen avliva vår ponnyhingst som fastnat med benet i repet (trots välspända rep) när han rullade sig. Han slet av böjsenan och gick inte att lappa ihop... :crazy:

Vi kommer i framtiden att satsa på trästaket kompletterat med de allra tunnaste eltrådarna - för att minska risken för stakningsskador + att hästarna tuggar på träet.

crazy skrev:
Det viktigaste är ett starkt aggregat....som gör att hästarrna får respekt för stängslet.

Jo, fast det hjälper inte när hästen rullar sig för nära stängslet och fastnar - och drar åt sig benet i panik :cry: :cry: :cry:

Det har jag redan. Men olyckor kan som sagt hända ändå. Och vi har inga problem med sönderblåsta band här även om jag bor mitt på slätta :D.

crazy skrev:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 220
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·
Fordon Jag står i valet och kvalet om att köpa ny bil och undrar lite vilken som är det bästa köpet. Jag ska bilen som vardagsbil och köra...
2
Svar
37
· Visningar
7 154
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar