Rensning av avlopp i handfat

Vattenlås och golvbrunnar ingår i rengöringsrutinerna sådär 4 gånger om året. Mekanisk rengöring och varmvattenspolning är överlägset på alla sätt. Man ska akta sig lite för att använda kemikalier om man inte är helt säker på hur vald kemikalie påverkar just den typen av avlopp och rör man själv har.

Sen är det ju bra om man är noga med vad man tänker att avloppet ska hantera, så att man inte försöker trycka ned olja och andra fettbemängda produkter i onödan och ser till att torka ur pannor mm med papper istället för att spola ur i vasken.

Jag kör mr muscle avloppsrens. Får inte lös vattenlåset övh, borde ta tag i det och felanmäla...
Tidigare har jag alltid tagit lös, fastnar mycket hår och mysigheter där :)

Sällar mig till bikarbonat och ättika-gruppen. Funkar galant.

Säger också; var försiktig med hett vatten. Testade det i mitt badkar men delarna expanderade olika och det gick hål på badkaret:banghead:

Det är något man får lov att lära sig om man ska eget boende... eller betala någon hemstäd (dyrt) att göra det. Vattenlåset sätter för eller senare igen, dvs det behöver rensas regelbundet).
Jag har eget boende och klarar mig bra genom att hälla kemikalier i avloppet.

@Asko kolla i din vanliga affär vid hyllan för fönsterputs, universaltvättmedel för hemmet osv. Finns många olika att välja mellan.

Vattenlåset ingår ju absolut i flyttstäd - så antingen står du ut en månad till och rensar det då eller så gör du det direkt, då hade jag hoppat det vid utflytt.
Inga medel kommer råda på det om det är hår och tvålrester som har kloggat igen.
Finns visst medel som biter på exakt just hår och tvålrester. Typ alla medel som går att köpa för ändamålet, enligt mina erfarenheter.

När det börjar rinna långsamt hos oss brukar man få rensa rören inkl vattenlåset, det blir en massa klegg och hår som sätter sig och stoppar upp. Jag brukar fota allt innan jag börjar plocka isär, annars står jag alltid där och undrar hur tusan jag ska få ihop allt igen :laugh:
Bra tips! :cautious::rofl:

Jag har eget boende och klarar mig bra genom att hälla kemikalier i avloppet.

@Asko kolla i din vanliga affär vid hyllan för fönsterputs, universaltvättmedel för hemmet osv. Finns många olika att välja mellan.

Och jag anser att det inte är försvarligt att lägga pengar på helt onödiga kemikalier när man kan göra det gratis själv. Plus att jag har långt hår som jag tappar mycket av pga medicin... jag skulle få använda hiskeliga mängder.

Ättika och bikarbonat som får bubbla en stund. Eller någon deciliter handdiskmedel som får sitta och verka en stund. Sedan häller du hett vatten i avloppet och kör med vaskrens. Eventuellt behöver du upprepa ett par gånger. Detta brukar lösa stoppet :) !
Såg en video där de hällde i diskmedel först och sedan hett vatten innan de öppnade vattenlåset (kallt vatten först dock så att man inte bränner sig). Verkade smart, ska prova det!

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 478
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar