Rensa sten men hur?

Tänk också på att du inte får dumpa stenen i vilken stenhög som helst om du nu röjer i hagen! Stenrösen och murar kan vara skyddade, så fråga även om detta när du pratar med Länsstyrelsen!

Min fd sambos farfar åkte en gång på att forsla bort alla stenar från åkern som han dumpat i en befintlig stenhög :D
 
Tänk också på att du inte får dumpa stenen i vilken stenhög som helst om du nu röjer i hagen! Stenrösen och murar kan vara skyddade, så fråga även om detta när du pratar med Länsstyrelsen!

Min fd sambos farfar åkte en gång på att forsla bort alla stenar från åkern som han dumpat i en befintlig stenhög :D
Vaa?? Får man inte fylla på en stenhög? Tack, bra att veta! Föreslog just det till sambon :o
 
Tänk också på att du inte får dumpa stenen i vilken stenhög som helst om du nu röjer i hagen! Stenrösen och murar kan vara skyddade, så fråga även om detta när du pratar med Länsstyrelsen!

Min fd sambos farfar åkte en gång på att forsla bort alla stenar från åkern som han dumpat i en befintlig stenhög :D
Väldigt dum regel att man inte får bättra på stengärdena, gärdena sjunker ju och förstörs då man inte håller efter och bygger på dem.
Är ju inte så mycket bättre att lägga stenarna i en hög för ligger de tillräckligt länge så får man sen inte ta bort stenhögen..

Röjningsrösen förstår jag varför man inte får lägga till eller ta bort ifrån, men stengärden från historisk/modern tid får man ju inte heller lägga på :(. Vilket gör att de försvinner sakta men säkert.
 
@morgaine En liten detalj angående stenar är att de är oftast mycket större än vad man tror, lite som isberg det mesta är dolt under ytan :crazy: Så även om man får flytta stenarna så kan det komma att krävas betydligt mer arbetsinsats än man tror och större maskiner. Jag har en liten sten, trodde jag, på min stallplan som jag ville ta bort för den är så pass hög att det inte går att köra över den men när jag började gräva så var det verkligen bara toppen som syntes och jag fick ge upp det projektet trots traktor och stengrep. Nu finns det ju "snigeldynamit" som man kan använda men då måste man borra hål i stenen, ganska djupa hål och det går inte med an vanlig liten borrmaskin.
Så visst det går att få bort sten men det kan vara så otroligt mycket jobbigare än vad man tror. Jag kör numera runt sten eländet ;)
 
@Snowball ja, det har jag märkt när vi baxat sten i stugan. :wtf: Så jag är heeelt säker på att jag inte vill baxa sten resten av livet.
Du får sätta en blomkruka på din sten så blir den in installation istället. :idea:

Nu har vi travat runt i hagarna och det fanns rätt fina hagar också med mer normal tillgång på sten. Fast vete katten hur man skall kunna betesputsa sådana hagar.
Någon som har fiffiga förslag på det? :)
 
@Snowball ja, det har jag märkt när vi baxat sten i stugan. :wtf: Så jag är heeelt säker på att jag inte vill baxa sten resten av livet.
Du får sätta en blomkruka på din sten så blir den in installation istället. :idea:

Nu har vi travat runt i hagarna och det fanns rätt fina hagar också med mer normal tillgång på sten. Fast vete katten hur man skall kunna betesputsa sådana hagar.
Någon som har fiffiga förslag på det? :)
Gräsklippare :p. Om det är tillräckligt brett mellan stenarna så att man kan köra runt dem dvs.
 
@Snowball ja, det har jag märkt när vi baxat sten i stugan. :wtf: Så jag är heeelt säker på att jag inte vill baxa sten resten av livet.
Du får sätta en blomkruka på din sten så blir den in installation istället. :idea:

Nu har vi travat runt i hagarna och det fanns rätt fina hagar också med mer normal tillgång på sten. Fast vete katten hur man skall kunna betesputsa sådana hagar.
Någon som har fiffiga förslag på det? :)
Ha en mindre grupp får som betesputsare! Jag har får, visserligen rätt många, men att växelbeta mellan hästar och får fungerar utmärkt.
Får är lättare att hålla instängda än getter (enklare stängsling), och förhållandevis lätta djur att hålla. De har små krav på byggnader, men kräver finbladigt hö/ensilage som vinterfoder.

Fåren äter gärna hästarnas rator och därmed deras parasiter, bara de inte blir alldeles för förvuxna, och hästarna tar sådant gräs fåren inte gillar.
Dessutom kan man genom fiffig betesplanering, se till att de hästar som behöver väldigt näringsrikt foder får det, eller se till att lättfödda hästar inte får för mycket att äta.
Hittar man en bra balans. så får man väldigt snygga och välputsade beten.

Det löser ju också problemet med "bubbelplasten" (fåren betar där), och underlättar att få EU-bidrag, eftersom man blir "äkta" djurhållare, det blir mindre tjafs om bidragen, man räknas i stort sett automatiskt som aktiv lantbrukare.

Vid vårens träckprov så hade både hästarna och fåren noll på träckproven. Sannolikt tack vare växelbetet.
 
Ha en mindre grupp får som betesputsare! Jag har får, visserligen rätt många, men att växelbeta mellan hästar och får fungerar utmärkt.
Får är lättare att hålla instängda än getter (enklare stängsling), och förhållandevis lätta djur att hålla. De har små krav på byggnader, men kräver finbladigt hö/ensilage som vinterfoder.

Fåren äter gärna hästarnas rator och därmed deras parasiter, bara de inte blir alldeles för förvuxna, och hästarna tar sådant gräs fåren inte gillar.
Dessutom kan man genom fiffig betesplanering, se till att de hästar som behöver väldigt näringsrikt foder får det, eller se till att lättfödda hästar inte får för mycket att äta.
Hittar man en bra balans. så får man väldigt snygga och välputsade beten.

Det löser ju också problemet med "bubbelplasten" (fåren betar där), och underlättar att få EU-bidrag, eftersom man blir "äkta" djurhållare, det blir mindre tjafs om bidragen, man räknas i stort sett automatiskt som aktiv lantbrukare.

Vid vårens träckprov så hade både hästarna och fåren noll på träckproven. Sannolikt tack vare växelbetet.
Ja det låter jättefiffigt!
Då återstår bara a) vinna budgivningen b) övertala sambon att skaffa får. Han har redan sagt att det inte får bli fler arter i flocken. :D
Men det var iofs åsna han menade, får går kanske bra...? :idea: Och höns...
 
Åh. Jag har lite samma dilemma, där jag tänkt göra vinterhage hemma är det otroligt stenigt. Har tidigaren varit tallar där som nu är nere, och vi har tänkt ta dig en grävmaskin för att få bort lite sten. Ska vi koncentrera oss på de stora och sen försöka fylla upp med annat material eller gräva bort så mycket som möjligt för att sen fylla?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 340
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 718
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp