Renrasigt eller korsning?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Frieserhäst
  • Startdatum Startdatum
Sv: Renrasigt eller korsning?

jo, flickan är jättefin! hon har en av de äldsta stamtavlorna som går över 200 år bak.
Känner mej lite rädd att betäcka med en frieser... Eftersom min tös har hovbroskförbening
och att det uppkommer oftare på "tyngre" raser så känns det säkrare att avla
med en lättare hingst... om ni förstår hur jag tänker ;)

Sen är det klart, det blir en annan pris klass vid försäljning!

Mitt råd, om du funderar på frieserhingst ändå, är att kolla med Frieserhäsföreningen. De kan hjälpa dig med val av hingst (rätt mycket inavel i frieserpopulationen) och ev. uttala sig om hovbroskförbeningen.

Sen beror det förstås på vad du ska ha fölet till. Är det för egen räkning gör du ju som du känner! Men det finns garanterat frieserfantaster som blir gråhåriga om du betäcker ett stambokfört sto utanför rasen...

Frieserhäst skrev:
Eftersom min tös har hovbroskförbening
och att det uppkommer oftare på "tyngre" raser så känns det säkrare att avla

Då ska du inte avla alls på ditt sto,tyvärr.

enligt min veterinär är det inga problem att avla på henne eftersom ingen tidigare
i släkten har haft det! Att min häst har fått det beror troligen på något yttre våld
eller helt enkelt en mutation!
Min vet. har själv haft ett sto med förbening (som inte heller har haft i tidigare släkt)
och han tog föl på sitt sto, och ingen av varken fölen eller generationen efter har haft problem!

Mia

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en frieserkorsning med nordsvensk och morgan i. Tycker det kan bli riktigt fina korsningar :D
Hon kan både hoppa bra och har ett fint steg.

Frieserhäst skrev:
enligt min veterinär är det inga problem att avla på henne eftersom ingen tidigare
i släkten har haft det!

Hur vet du det? Har du själv röntgat hela hennes släkt? :smirk:

Din häst har en defekt som står på defektlistan och som kräver en ärftlig disposition. Alldeles oavsett om det finns exempel på andra fall där man haft tur och inte fått defekten på avkommorna som ska du INTE avla på ditt sto.

BASTA ! :devil:

Om jag skulle korsa en frieser med något skulle det vara antingen arabiskt eller engelskt fullblod för dom raserna har alltid andvänds för att förädla andra raser. Det finns ju arab eller fullblod i nästan alla raser om man går bakåt. Jag själv betäckte mitt fullblodssto med en PRE och avkomman är nu 4år och en ädlare (men något fet :D ) pre. Både PRE och frieser är ju ganska homogena raser och jag inbillar att deras typ är ganska dominant men att fullblodet förädlar.
Korsning med hbl som i sig är en korsning kan nog bli lite vad som helst då det inte var så många generationer tillbaka som dom var relativt lågställda.
Men jag håller med om att avla på hovbroskförbening är ingen hit. Betala massa pengar fören fin hingst och uppfödningskostnader för en unghäst som man inte vet att den blir brukbar, otur kan man ha ändå.

Det är ÄRFTLIGT!!!! Så enkelt är det... Hade också ett kanonfint sto med denna defekt. Ingen annan i släkten med det - tills vi röntgade mamman som såklart också har det!!

Så jag säger som det andra - AVLA inte på detta sto!!!!

Vad gäller hingstarna nämnda så skulle jag dock rösta på Nobleman. Han var som 6-åring obesegrad innan förra helgen i Herning! :D Mycket lätt snygg och rärlig hingst! Mycket blod...

/C

VAD är det för typ av skador ditt sto har??? Om de de beror på svagheter i hennes exteriör, t ex svaga senor, dålig hovkvalitet, lösa benbitar eller andra defekter tycker jag absolut INTE att du ska avla på henne! Men om det t ex beror på rena olyckshändelser så kan man naturligtvis avla på ett skadat sto.

Hej!

Jag har haft morganhästar i flera år och inom den rasen är hovbroskförbening mycket vanlig, båda mina hade (han är död nu) eller har det! Mitt sto har som sagt var det och det är mycket vanligt att morgans har det. Pratade med flera vet (Mälarkliniken,där hon röntgades, Ultuna och Strömsholm) fick svaret att det gick utmärkt att betäcka henne! Vet att man inte ska göra det på bla halvblod, då de ofta har problem av sin hovbroskförbening. Morgans har sällan problem, mina hade/har det INTE!
Som sagt var, vet inte om det är utbrett inom frieser men kan tänka mig det. Ring till avelsförbundet/föreningen (har för mitt att det finns en sådan) och fråga vad som gäller för "din" ras och be om deras rekommendation! Tycker jag låter som det bästa alternativet.
Tycker det låter kanonroligt med frieser/fullblod. ;)

MVH / Fia (som varit emot korsningsavel men faktiskt ändrat sig!)

Hej!
Observera att olika raser har olika defekter på sin defektlista! Men, som sagt var på tex halvblod är det en defekt.

Men - rekommendationen är att ej ta föl på ett sådant sto. Jag tog föl på mitt sto och hittills är han fri (3 år).

MVH / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Hovbroskförbeningen brukar inte ställa till med problem innom rasen har jag fått
förklarat för mej. därför tyckte vi det var så konstigt att hon ändå var halt.
Visade sej senare att hon har en fraktur på strålbenet= inge bra :(

Mia

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 381
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 556
Senast: Guld
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden