Renovering av hus!!

Sv: Renovering av hus!!

Så första halvåret fixade vi ett litet badrum, med toa och dusch

Lilla lilltoan, dusch, handfat och toa på 4-5 kvadrat. hehe

Och ytterligare ett halvår senare var köket klart.

Nya köket

Det tog så pass lång tid för att när vi rev upp golvet upptäckte vi varför det var så kallt på golvet, golvplankerna låg direkt på syllarna som låg på marken.

Då det redan var lågt i tak var vi tvungna att för hand gräva ut ett en halv meter jord, grus och sten, så att det fanns plats att bygga ett riktigt isolerat golv.
Samma sak fick vi göra i vardagsrummet förra sommaren.

I slutändan har det på nedervåningen, blivit kök, vardagssrum, groventrén, badrum, pannrum och hall och nytt golv under dessa.

På övervåningen finns det nu, i stället för 4 st små rum, ett badrum, ett stort och ett lite mindre sovrum, förutom en liten hall där nya trappen kommer upp.

Badrummet uppe, med både badkar...

...och dusch

Stora sovrummet

fortsättning följer...

Alla rummet har invändigt tilläggsisolerade ytterväggar.
Och inte en vägg är kvar av de ursprungliga innerväggarna.

Övervångingen innan alla väggar hade kommit upp:

Gamla trappen till övervången som är riven och flyttad.

All el är ny dragen och alla vattenledningar, vi har läggt in golvärme i alla rum på nedervåningen och badrummet upp.
Det har satts in en pelletsbrännare och ackumulatortank.

Fönsterna och huset är ommålat och vi har byggt en altan och en inglasad veranda och tilläggsisolerat vinden.

Innan verandan byggdes i höstas

De gamla dörrarna ska sitta på verandan så fort nya dörrar på 1.90 hittas

Hela trädgården har grävs upp, först för avloppet, sen flyttade vi infarten/vägen som går vidare till grannarna, så den numera går längs med tomtgränsen i stället för tvärs över den och senast i sommras då dräneringen lades ned.

Nya vägen, går en bra bit från huset, hurra!

Det var inte tänkt att vi från början skulle göra så mycket, men vi gillar huset och familjen vi hyr av och vi kommer så bra överns med dem, så det blev lite mer än ett nytt kök och badrum, som det var täkt från början... hehe

Det är inte klokt hur mycket vi lärt oss, vi var inga gröngölingar innan, för vad mycket vi kommer att ha med oss i ryggsäcken när vi skaffar ett eget hus.

Jag har inte koll på vad det kostat exakt med allt, men ca en halv miljon trodde hyresvärden att de hade lagt ned sen vi flyttade in.

Lycka till och jag hoppas att ni, ni köper stället, blir nöjda och får det bra där.

Kram, Maya

Kan inte för mitt liv förstå varför ni ville byta ut det limegröna köket :angel:

Fint ni gjort det! Vad är det för golv i det större badrummet?

Hihi, men det gör jag! :idea: :D
Fast det är fortfarande lite grönt, i tapeterna.

Det är en plastmatta, vi ville ha klinkers, men både golvet och huset rör sig för mycket för att det skulle fungera.

Först tyckte jag inte alls det blev bra, men nu är jag helnöjd.

Kram, Maya

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka