Renovering av hus!!

Ireland

Trådstartare
Finns det någon här inne som renoverat ett hus?? Jag och min sambo har hittat en hästgård med drömläge. Huset är dock i renoveringsbehov. Behövs nytt kök, badrum, nya golv och tapeter.

Kan ni berätta era erfarenheter? Priser? Före o efter bilder?? Hur lång tid det tog och hur jobbigt det var??

Vi tvekar fortfarande då vi har en liten dotter på snart 5 månader, om vi ska orka, ha råd osv. Men det är ett drömtillfälle!!

Sv: Renovering av hus!!

det är märkligt att en så stor andel av de hästgårdar som säljs har ett bostadshus i stort behov av renovering. Jag är så glad att vårt hus var tämligen beboeligt när vi själva flyttade hit, fär det är jobbigt att leva med renovering och det kostar ofta mer än man har tänkt sig.
Jag vågar inte komma med några siffror, för jag har lite för dålig koll.

Ja det är mkt vanligt.. Denna gården är inte bebodd på på 1,5 år. Ägaren köpte den för marken och har nu styckat av 4 ha som ska säljas med gården. Ridhus ligger precis över vägen, liksom ridaffär.
Huset är väl beboeligt, men inte så modernt. Inte ett rivningsobjekt men man vill ju ha det lite nytt!

det är ju rätt stor skillnad på om det är renoveringsbehov, eller om det är ni som vill ha det nytt.

Vi började riva köket för 2 ½ år sen. Flyttade in sommaren 09, och nu har vi totalrenoverat tvrum, kök, badrum och 2 hallar (varav 1 pytteliten.. Dvs tilläggsisolering i kök, badrum tvrum osv, inte bara tapet+golv. Det enda som är helt färdigt är tvrummet. I de andra rummen fattas lite lister osv.. sånt som gärna blir ofärdig.

sen vår dotter kom okt 09 har det stått rätt stilla.. det finns inte mycket tid att greja, vi har gjort allt själva.

priser då (går ju givetvis att få alla prisklasser!): köket kostade runt 200 000kr, 29 kvm, badrummet 40 000kr , 5 kvm. hallen vi gjorde nyligen, 19 kvm, bytte vi bara tapeter + golv och det kostade ändå 12 000

Här finns bilder på köket före/efter. allt jobb mellan vill du inte se :D
http://www.facebook.com/album.php?aid=186735&id=684896049

Senast ändrad:

Är ju bara att mäta ytorna, räkna ut materialtillgång, nya inventarier etc, kolla vad det kommer att kosta och sedan kan du dubbla den summan så är du på den säkra sidan..

Det jag lärt mig i fråga om hus och renoveringar är 1) att det blir alltid mkt dyrare än vad man först räknade med och 2) det tar mkt längre tid än man tänkt och 3) det är mkt mer jobb än man anade när man började :D

Frågan är väl om ni faktiskt måste renovera huset själva eller inte? Kan ni bo kvar i er bostad medan ni låter hantverkare göra jobbet för er.

Att renovera medan man bor där är lite extra jobbigt. Men hur bra man hanterar det beror ju på hur effektiv och hur mycket energi man har. Vissa människor jobbar på jättesnabbt och bli klara långt före andra som går och segar, gör lite då och då etc.

Är det bara ytskiktsrenovering som behövs? Hur ser det ut med uppvärmning och värmeförbrukning? Behöver vinden tilläggsisoleras? Behöver man sätta in bergvärme för att få hyfsade månadskostnader? Man kan ju misstänka att det är mer än bara det som syns som behöver åtgärdas om huset är i gammalt skick.

Har ni inte erfarenhet, vilket jag antar att ni inte har eftersom du frågar om tidsåtgång, så skulle jag inte rekommendera att ni planerar att göra om kök och badrum själva, det tar otroligt mycket tid när man inte är van, man har inte rätt grejer och saknar alltid en eller annan skruv av nåt slag. Om ni gör det själva så skaffa hängslen och livrem i form av folk ni känner som kan rycka in och göra ett handtag OM det inte funkar, alt hantverkare som ni kan anlita. Det är otroligt jobbigt att leva med nåt halvrenoverat med en massa verktyg och damm överallt. Det kan ta knäcken på en att inte ens kunna bjuda över nån på en fika för att det är kaos hemma.

Vad menar du med "behövs"?
Går det att bo där eller inte?
Beroende på hur "illa" det är så kostar det olika mycket.
Jag har bott i 18 år i vad som av många skulle räknas som ett hus med renoveringsbehov.
Men inte har jag renoverat så mycket för det.
Ny värmepanna och litet utbyggnad för att vi skulle få plats bara.

Håller med inte ung. Jag förvånas ständigt över denna renoveringsiver som råder. Kanske är det alla TV-program som späder på tron att allt måste vara nyrenoverat. Om huset går att bo i som det står gör det ju faktiskt inte nåt om köksluckorna är omoderna och badrummet orange. Livskvalitet är ju faktiskt annat än att betala lån för status...

Detta kanske inte alls gäller TS utan är mer en allmän reflektion över ämnet hoppas jag att ni förstår.

Lite nya ytskikt i form av tapeter och golv är det minsta problemet med renovering. Måste man fuktsanera grunden, byta taket eller göra ny trekammarbrunn för avloppet drar det iväg. Mitt råd är att inte tro man ska klara allting själv för det tar tid, blir dyrt och under tiden bränner man ut sig. Ta hjälp och gör det nödvändiga innan ni flyttar in. Den lilla extra kostnaden med dubbla boendekostnader är INGENTING i det långa loppet och klarar ni inte den under några månader så klarar ni inte några större renoveringar heller.

Det är jätteroligt att snickra och fixa men som sagt ta reda på vad ni ger er in på. Om ni tänker er att ha ansvar för stall och hästar och får hela det underhållet också med byggnader, hagar, gödselstack, inackorderingar som bråkar och vatten som fryser så renovera inte hus samtidigt, det har jag prövat och det var INTE roligt.

*KL*

farsans hus ar fortfarande inte fardig renoverat efter 20 ar av tillbygnnader, renovation osv. Men det tog lite stop nar han och morsan skiljde sig for en 10 ar sedan :crazy:

kompisen postade lite renovations bilder igar, visserligen ar stallet med ocksa ;) dem har tagit ut kok, vardagsrum och toan i hostas. och har varierat mellan att bo hos hennes mamma och en husvagn sedan dess (har en 3 arig dotter), kanske inte idealt men det funkar val. Dem hoppas ha nedervaningen iaf klar for tillbaka flyttning om en 2-3 manader.

http://pstromberg.blogspot.com/2011/01/ok-lite-fore-och-efter-som-var-lovat.html

Men fanns det verkligen kvar såpass att stallet gick att renovera???? Hörnstolparna? takstolarna?
Ni har gjort ett jättejobb.

Vi ska flytta till ett hus som renoveras just nu. Vi har installerat jordvärme, dränerat, rivit väggar, satt in nya fönster, bytt alla ytskikt i hela huset pga rökskador samt renoverat ett badrum, gjort ett helt nytt badrum samt helt nytt kök. Nu är det nog färdigt om en månad, men då har det tagit nästan 6 månader. Detta trots att vi haft hjälp av två målare, en elektriker, en rörmokare, en snickare samt min far har varit där och arbetat varje vardag.

Jag och min sambo arbetar heltid båda två, och vi hade ALDRIG orkat ens vara byggledare för projektet. Det kräver att man är på plats OFTA för att det ska bli så som man har tänkt sig, och det är hela tiden grejer som behöver köpas in/slängas. Priset är inte fastställt än, men jag chansar på att det blev tre gånger så dyrt som det var tänkt från början.

Alltså, som de andra säger, är det beboligt? För isåfall kan man ta ett rum i taget och bli färdig med det och hinna njuta lite av det man har gjort också.

Vi har levt i ständig renovering sedan 2002 då vi köpte vår gamla prästgård (vår renoveringsblogg ser du under min profil).
När man gör det mesta själv så tar det oftast rätt lång tid, mer ett livsprojekt än något man blir klar med på ett år eller två.
Det har hittills fungerat rätt bra eftersom vi bara kunnat stänga av den del av huset vi håller på att renovera men nu har vi haft ett provisoriskt kök nere i källaren sedan april och det dröjer nog några månader till innan köket blir klart...

Det gick betydligt snabbare att renovera innan barnen kom, allt blir en avvägning mellan familjetid och bygge, vi har valt att slå ner på takten rejält för att hinna umgås som familj. Då får det hellre ta längre tid.

Så här efteråt så inser vi att vi skulle ha börjat med att bygga verkstaden, mkt lättare när man har maskinerna på ett ställe och mer förvaringsutrymme. Trots det så "smittar" renoveringen lätt av sig till andra rum om man ska torka brädor etc.

Att tapetsera och måla tak är ju småsaker, det är de ingående renoveringarna när man sliter upp golv, lägger värmeslinger, gör våtrum etc. som tar mest kraft. Kök och badrum brukar vara dyrast.

Har ni möjlighet att hinna renovera en del innan ni flyttar in är det perfekt, byggdammet sprider sig tyvärr i huset.

Sätt er ner och gör en realistisk plan över vad ni själva klarar av, vad ni måste ha hjälp med, hur lång tid det borde ta och vad ni kan lägga i renoveringstid per vecka i snitt. Be någon kunnig komma och göra en beräkning över vad som bör/måste göras, det är ju tråkigt om ni gjort klart ett rum och efteråt kommer på att elen måste bytas....

Hursom så är det faktiskt väldigt trevligt att ha ett gemensamt projekt och intresse och det är ju så roligt när man får något klart!
Var noga med orginaldetaljer om det är ett lite äldre hus så att ni inte renoverar bort själen i huset.

Gör gärna en blogg eller någon annan sorts dagbok där man kan gå tillbaka och kolla hur mycket man egentligen har gjort. Det är underarbetet som tar tid och som är mest omfattande.

Lycka till!

Vi har! Köpte släktgård på sambons sida. Allt var väldigt förfallet, huset byggt 1948 och ej underhållet sedan dess. Likadant med den 40meter långa ladugården. + att det var fullt av "inventarier" eller skit kan man nog kallade det.. Vi städade och röjde i över 1år. Vi har bott här i drygt 7år och har renoverat för ca 600000:- hittills och har då bara tagit huset. Vi har inte bytt kök men renoverat befintligt, nytt badrum, huset är ca130-140 m2 och 5rum och kök. Alla rum är omgjorda. Fasaden bytt, taket bytt alla fönster är renoverade. Vi har gjort allt utom tak och badrum på egen hand.

Nästa projekt är att lägga nytt tak och ny fasad på ladugården, vi räknar med minst 200000 för detta, vi kommer att leja in folk till det.

Det har varit sjukt mkt jobb!! Men mest pga av att underhållet varit under all kritik. Såhär i efterhand undrar man hur man orkat eftersom vi startade företag i samma veva plus att vi har hästar och hundar också.
Allt går bara man är händig och är beredd att ta i lite själv! Blir vidrigt dyrt att ta firma till allt. Det har varit otroligt lärorikt samtidigt!
/LL

Vi lever ständigt i renoveringar överallt på våran hästgård. Gården var helt okej att bo på, men förra ägaren har inte underhållit gården överhuvudtaget sedan 80-talet så det var hur slitet och trasigt på måååånga ställen som helst.

I maj förra året så började vi riva kök och badrum ( de ligger vägg i vägg ). Vi fick gräva i grunden massor och även dränera om runt hela huset upptäckte vi när vi började riva golvet för förra ägarna hade lagt reglarna direkt på marken så de var genomruttna så det var ett under att golvet höll.
Grunden var så låg så vi fick som sagt gräva ca 30cm för att kunna lägga en ordentlig trossbotten med luftspalt emellan.
Det medförde också att vi fick gjuta upp en sarg för husgrunden så den inte skulle rasa..

Jag kan säga såhär summa sumaro: Vi trodde vi skulle vara klara nu, men det är vi inte. Har fortfarande ingen dusch ( men snart ), alla smågrejer, som lister, tapeter, trösklar osv osv är inte heller klart.
Allt vi har gjort har tagit längre tid tack vare att det har stött på problem längs renoveringens gång. Och det måste man räkna med har vi upptäckt !!

Blev mycket dyrare också än vi trodde tack vare mängder av trassel. Vi gjorde allting själva, hade hjälp 4v av en snickare, men annars har vu gjort allting själva.
Samtidigt som vi renoverat så har man också jobb utanför, hästar att ta hand om så fytusan vad det är jobbigt kan man säga.
Jag skulle aldrig renovera så stort som vi gjort med ett litet barn, skulle typ inte funka. Ibland så snickra vi sent in på nätterna för att hinna..

Vi trodde vi skulle kunna komma undan med 180.000kr för allt eftersom vi gjorde allt själva och har kontakter inom det mesta i byggväg såsom grävmaskinist, elektriker, rörmokare, snickare osv.
Men ändå slutade det hela på 260.000kr.

Jag skulle leja folk om jag vore er eftersom ni har en liten unge eller om ni har snälla folk som kan vara barnvakt hela tiden, men kanske inte så snällt mot ungen..
Vill du se all renovering vi gjort så har jag en blogg. Pm:a mig om du vill ha bloggadressen..

Jag renoverar också!

När jag köpte det (som novis) så var det mest ytgrejer som tapeter, golv samt värmesystemet, allt annat var ju "OK" :o

Sen flyttar man in och börjar greja och vips så inser man att det, det och det behöver fixas och det det och det VILL jag göra om och det där måste verkligen göras om!

När jag flyttade in så var badrum prio 1 (fanns toa men ej dusch) men för att få till ett badrum i vettig storlek så fick ta delar av köket så det gjordes om parallellt.

Köket blev nästan färdigt, fattades lite skåp och lister, sen kom vintern och jag upptäckte dundertappen allan.
Köksgolvet är SVINkallt så det skulle vi givetvis isolerat innan vi la spånskivor och klickgolv på det gamla plankgolvet.
Så efter det så har köket inte blivit klart eftersom jag nu måste riva upp golvet eller fortsätta frysa om fötterna vilket jag inte vill.

Sen har man upptäckt andra saker som att fönsterna nog är rätt risiga iaf, de behöver renoveras, mycket märker man inte förens man bor i huset, är där i alla väder och under alla årstider.
Att mitt hus hade svinkalla golv, ingen isolering i bjälklaget mellan våningsplanen och ingen direkt isolering i taket att tala om när sånt man inte märker mitt i sommaren när man tittar på hus... :angel:

Jag har nog lagt runt 100.000kr än så länge för det går väldigt sakta här o jag har varit skadad/sjuk större delen av tiden jag bott här men hoppas göra ett uppsving till sommaren då tanken är att fönstrena ska renoveras, badrummet ska tilläggsisoleras och få ny panel på utsidan samt isolera golven i hall, kök och matrum inne.
Nu under sen vintern är planen att tilläggsisolera vinden samt börja lite i golven uppe.

Ja jag började i en annan ände.
Varmt först så att säga.
Ytorna har fått vänta för de är inte viktigast.

Jag och sambon hyr, sen snart 4 år, ett litet hus på 120 kvadrat som vi hjälper till att renovera.

Vi har periodvis inte haft någon hyra, alternativt haft sänkt hyra, emot att vi gör jobbet och de betalar materialet.
Det har gått väldigt bra att planera allt tillsammans dem och de har även bitvis hjälpt oss, vi har haft tur med familjen som hyr av!

Huset hade inte används som åretruntboende de senaste 40-50åren, så när vi flyttade in fanns det inget avlopp, bara el-element och vedspis i köket och en öppenspis i vardagsrummet.

Våren -07
Framsidan

Innergården

Norra gaveln, där gamla infarten gick

Gamla köket

Gamla vardagsrummet

Där stora sovrummet ligger nu.

fortsättning följer...

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 269
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka