Renons flugkräm vs. Skillingaryd

Pathmaker

Trådstartare
Vad är bäst mot flugorna?

Jag använder själv bara Skillingaryd runt skapet och ögonen när det är mycket ute, funkar bra! Men har ingen större erfarenhet av Renons flugkräm.

Någon som har det? :)

Sv: Renons flugkräm vs. Skillingaryd

Lika kassa mot flugor men skillingaryd sitter mycket bättre så funkar på det viset. Renons är väldigt tunn och inte alls fet.

Jag hade inte vågat ha skillingarydsalva runt ögonen. Den kan börja koka i solskenet och ge brännskador. Då är det bättre att sätta på en flughuva istället.

Man lägger bara en smal sträng en bra bit under ögat :) har funkat fint för mig! Har flughuva också men ibland kryper dem in ändå :/ men som sagt, funkar bra.

Här är renons flugcreme (bara cremen, inte sprayen) en av få medel som faktiskt fungerar mot knotten. Det är fasligt odrygt dock, och ohemult dyrt.

Skap sprayar jag med Tar Plaster - helt oslagbart, insekterna biter inte alls. Ögon smörjer jag aldrig runt, utan de får ha flyweil/huva/pannlugg. Vill inte de ska klia in medel i ögonen.

Tar Plaster innehåller lite grejer jag själv inte ens skulle vilja ha på huden :s

Kör på Renons flugspray. Inte det bästa, men det får gå så länge jag hittar ett nytt knep som inte är "giftigt" :)

Den stora svarta från typ Horsewise (?) är inte så giftig va? Har faktiskt inte läst så noga.

Jag hade inte vågat ha skillingarydsalva runt ögonen. Den kan börja koka i solskenet och ge brännskador.
Ajj då, det hade jag ingen aning om! :eek:
Jag har flughuva vid vackert väder, men om det är molnigt och regn så får han vara utan.

Jag har grankådssalva runt ögonen. Silversalva skall också fungera. PROB creme på magen o kring skapet.

Skillingaryd är bäst.
Använt Skillingaryd i många år, renons bara en säsong.

Nej många vet inte/tänker inte på att feta krämer kan börja koka i solen. När vi smörjer in oss så kan ju vi gå in om det börjar kännas obehagligt på huden och vi fattar ju vad det är, det gör ju inte hästen och oftast smörjer ju inte vi så tjockt på oss själva som vi gör på hästen ens. Men hästen står ju där den står. Många hästar har ju inte ens någon skugga i sin hage på sommaren utan de får stå i solgasset timme efter timme medans smörjan blir obehagligt varm för även om det inte blir så illa att det blir brännskador så kan det ju ändå göra ordentligt ont. Man ska alltså vara mycket försiktig med vad man tar på hästen där solen står på hela tiden. Jag använder enbart salvor och feta krämer runt skap och ljuver när det är stark sol.

Jag märkte bara nu för några dagar sedan när den ena hästen fick ögoninflammation och skulle droppas två gånger/dag med noviform som är vitt vaselin och ullfett att han blev irriterad nedanför ögat trots att han hade flughuva på så nu droppar vi bara på kvällen när det ska bli soligt på dagen.

Min häst har ju visserligen en mycket varierad hage med en del träd och sly att skugga sig under, men jag ska defenitivt tänka över hur jag smörjer med salvan.

Han har bläs som går ned över nosen, den brukar jag smörja med helosan sol.

Ja man kan ju inte säga till hästarna att de ska ställa sig i skuggan precis ;) även om den finns.
Helosan sol är ju ett måste när de har ljus bläs som övergår i beige/rosa partier. Man kan gärna smörja flera gånger om dagen men vara noga med att verkligen smörja in den så att inte salvan ligger utanpå för då kan det bli samma problem där.

Jodå, helosansalvan gnuggas in alldeles förskräckligt ordentligt, för "helosaninsmörjning av nosparti" är enligt kusen dagens höjdpunkt sommartid, tätt åtföljd av "Skillingarydssalva mellan ganascherna" och "Skillingarydssalva på det där stället på halsen där han inte kommer åt själv".

Gullegrisen. :love:

Tar Plaster innehåller lite grejer jag själv inte ens skulle vilja ha på huden :s

Kör på Renons flugspray. Inte det bästa, men det får gå så länge jag hittar ett nytt knep som inte är "giftigt" :)

Vad är det du inte gillar med Tar Plaster? Det innehåller:
Acetyleret polyvinylbutyral (plasten)
Barrträdstjära (Pyroleum Pini)
Drivmedel (DME=Dimethylether)
Lösningsmedel (Etanol)

Jag brukar testa det jag har på hästarna på mig själv (sen jag hade en hemskt känslig häst). Jag har superduperkänslig hud. Tar Plaster är en av de få saker som jag övht inte reagerar alls på - och ingen av hästarna har gjort det. Så det i kombinationen med effekten räcker för mig - men full förståelse för om någon annan väljer annorlunda, blev bara nyfiken på varför?

Jag brukar testa det jag har på hästarna på mig själv (sen jag hade en hemskt känslig häst). Jag har superduperkänslig hud. Tar Plaster är en av de få saker som jag övht inte reagerar alls på - och ingen av hästarna har gjort det. Så det i kombinationen med effekten räcker för mig - men full förståelse för om någon annan väljer annorlunda, blev bara nyfiken på varför?

Jag har försökt att använda Tar Plaster på min hästs skap, men det har bara slutat med att skinnet började att flagna dagen efter att Tar Plastern hade applicerats. På andra ställen på kroppen fungerar Tar Plaster fint, men inte just på skapet. Dock tror jag att min häst är ett undantag, då de hästägare i min bekantskapskrets som använder sig av denna metod inte har stött på något problem.

Vad är det du inte gillar med Tar Plaster? Det innehåller:
Acetyleret polyvinylbutyral (plasten)
Barrträdstjära (Pyroleum Pini)
Drivmedel (DME=Dimethylether)
Lösningsmedel (Etanol)

Jag tror att jag tänkte på en annan produkt :P Sorry xD

Nej många vet inte/tänker inte på att feta krämer kan börja koka i solen. När vi smörjer in oss så kan ju vi gå in om det börjar kännas obehagligt på huden och vi fattar ju vad det är, det gör ju inte hästen och oftast smörjer ju inte vi så tjockt på oss själva som vi gör på hästen ens. Men hästen står ju där den står. Många hästar har ju inte ens någon skugga i sin hage på sommaren utan de får stå i solgasset timme efter timme medans smörjan blir obehagligt varm för även om det inte blir så illa att det blir brännskador så kan det ju ändå göra ordentligt ont. Man ska alltså vara mycket försiktig med vad man tar på hästen där solen står på hela tiden. Jag använder enbart salvor och feta krämer runt skap och ljuver när det är stark sol.

Jag märkte bara nu för några dagar sedan när den ena hästen fick ögoninflammation och skulle droppas två gånger/dag med noviform som är vitt vaselin och ullfett att han blev irriterad nedanför ögat trots att han hade flughuva på så nu droppar vi bara på kvällen när det ska bli soligt på dagen.

Mina hästar har hagar med öppna ytor och MYCKET skog :) Så skugga finns. Dessutom är mina hästar såpass smarta att dem fattar när det blir för varmt, så dem ställer sig gärna bland träden istället när det blir för jobbigt. Och som sagt, jag har inte fått brännskador på någon av mina pojkar ^^ Eller på någon annan häst jag smörjt på samma sätt med Skillingarydsalvan. Så jag vet inte hur ni gör, men jag måste ju på något fantastiskt sätt göra rätt :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 426
Senast: Roheryn
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
721
Senast: Görel
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 396
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 744
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka