Remote-program

S

SweetSelene

Halloj!

Har någon tips på remote-program som gör det möjligt för mig att logga på en annan dator via internet och göra åtgärder på den? Helst gratis förstås ;)

Det är liiite frustrerande att sitta många mil från föräldrarna när de sitter och svär över datorn och inte kan förklara vad de gör.. :angel:

Sv: Remote-program

Är det ren support du ska greja med finns ju utmärkta "fjärrhjälp" om ni båda använder windows xp (eller, mot all förmodan windows 2003).

Med fjärrhjälpen kan både du och föräldrarna vara inloggade på datorn samtidigt. Föräldrarna kan visa vad de försöker göra och vad som blir knas, och du kan visa hur de ska göra istället, samtidigt som ni har en "chat" att kommunicera i (om ni inte pratar i telefon samtidigt eller liknande). Fungerar superbt för föräldrasupport! :D

Här har du en enkel powerpoint-guide till hur man gör: http://valbo.com/newsletterArticles/XPremoteControl/XPremotehelp.pps

Japp men fungerar inte om de är XP Home (som många hemanvändare kör)

Hm, jo? Fjärrhjälp finns väl även på Win XP Home? Observera att fjärrhjälp och fjärrskrivbord är olika saker.

"All versions of Windows XP--including Home Edition--support Remote Assistance, which is an assisted support technology that allows a help desk or system administrator to remotely connect to a client desktop for troubleshooting purposes. But Only Pro supports the new Remote Desktop feature, which is a single-session version of Terminal Services with two obvious uses: Mobile professionals who need to remotely access their corporate desktop, and remote administration of clients on a network."

Men hur fasiken fungerar det då vad är det för skillnad?
Kan man bara titta på då eller?

Nä, båda kan styra datorn. Har du powerpoint så kika på länken ovan, den visar ganska tydligt hur det fungerar (på ett översiktligt plan), plus att det är en hel del screenshots.

Det är ganska många stora skillnader mellan fjärrhjälp och fjärrskrivbord. En skillnad är ju framför allt att man är inloggad på samma användarkonto samtidigt så att den man hjälper kan visa vad som är problemet istället för att försöka förklara på telefon, och man kan visa hur man ska göra istället eller hur man ska göra för att "laga". Det är ju oftare enklare att visa så än att förklara på telefon.

En annan skillnad är att den man hjälper måste sitta vid datorn i fråga för att "släppa in" en på datorn. Med fjärrskrivbord har man ju ett eget konto som man loggar in på när helst man vill, med fjärrhjälpen "gästar" man ju användarens konto efter inbjudan, och den man ska hjälpa måste "ta emot" (trycka ok ett par gånger) när man "loggar in". Den man hjälper kan avbryta sessionen genom att trycka esc och har "förstakommandot", och när sessionen är slut kan man som hjälpare inte logga in på nytt om man inte får en ny inbjudan. Således kan man på det här sättet få hjälp av någon utan att behöva skapa ett användarkonto på sin dator eller ge logininformation till sitt eget konto till någon annan.

*Svar till er alla*

Det var många bra tips. Ska till att börja med kolla in fjärrhjälpen. Jag har XP pro, de har XP home.

Det låter som att jag via den funktionen kan ex. kan se vad de försöker göra vid tillfället, och ta över deras mus och visa vad som är rätt...

Ska spana in ppt'n och se om jag kan få till det.

Har du R-Admin så behöver du bara installera det på bägge datorerna och du kan med inloggning välja helt själv när du vill ta över den dator du vill fjärrstyra..

Med windows Fjärrhjälp så brukar det ofttast behöva att nån sitter framför datorn du vill fjärrstyra o godkänner att du får fjärrstyra den. Samt att Windows fjärrhjälp kan vara väldigt seg....

Som jag sagt tidigare, R-admin behöver bara kosta om du själv väljer så :angel: Du kan alltid prova på R-admin och betala det om du gillar det...

/Jonas

vnc, typ winvnc eller annan lösning som är gratis funkar. om man har windows xp så finns det inbyggd fjärstyrning som det så fint heter. finns att dra ner klientdelen ifrån microsoft.com, men datorn som du styr måste ha xp Professional, om det som laban säger stämmer.

http://www.google.se/search?q=vnc

Liknande trådar

IT & mobiler Vad ska man använda för program för att redigera video? Det behöver vara gratis. Jag har försökt med clipchamp men blir galen på loopen...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag har fiber hemma. Indragen med kabel från mina hyresvärdars hus, alltså inget eget. Används till att strama tv via chromecast, dator...
Svar
11
· Visningar
1 137
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024