Gah, en sån här tråd hade jag tänkt starta, fast angående svärmödrar!
Min kära svärmor har väl sagt allt om amning som stod på den där listan någon länkade till. Helst skulle hon säga något när jag satt och försökte amma, vilket gjorde det helt omöjligt, och det slutade med att jag satt och grät inne i sovrummet till slut. (Hon har inte ammat ett enda av sina 4 barn)
En gång satt jag och försökte amma när hela svärfamijen kommer indundrades i lägenheten (objudna), det första svärmor säger är "jag trodde ni sov". VARFÖR kommer de då, om de trodde att vi låg och sov. Arvid började skrika när jag kände mig stressad, och då sa svärmor att jag nog hade för svag bröstmjölk, och att hon kunde blanda ersättning åt mig. :smirk: A skrek väldigt mycket de första 4 veckorna, pga att han hade så ont i magen, och när han hade ont så försökte han suga på allt. Det enda jag fick höra då var att "Åh, han är så hungrig så hungrig, du måste ge honom mat." Han gallskrek bara när jag försökte amma honom när han hade ont, och det föröskte jag förklara för svärmor typ 1000 gånger.
När A hade gått upp nästan 700gram på 9 dagar så trodde jag hon skulle vara tyst med att jag hade dålig och för lite mjölk, men ICKET, hon hann säga några gånger till att jag hade för svag mjölk.
I helgen så hade A precis ätit, och jag gick lite med honom för att han skulle rapa. Då sa svärmor att han var bortskämd
.
Varje gång vi träffar henne så frågar hon om han inte sover hela nätterna ännu, utan att äta... Precis som om det är det viktigaste här i världen...
Jag skulle kunna fortsätta i evigheter...
Då har det varit tur att min mamma har kunnat lugna mig, (hon är en sann amningsfanatiker), annars hade jag nog slutat amma för länge sen. Jag trodde att min mamma skulle vara hemsk, men hon har varit stenlugn hela tiden, och bara svarat på mina frågor när det varit något.
Ursäkta att det vart så långt, men det var så skönt att få skriva av sig