Relation som upprör.

Sv: Relation som upprör.

Nej, kanske inte skit som i "skit", men definitivt onda ögon, tycks det mig. En förälder berättade att om han hämtar barnen strax före stängningsdags på en fredag (direkt efter jobbet) blir han uttittad med ondskefulla blickar, som föregås av frenetiska mobilsamtal av typen "men gud, var är ni? Vi trodde att ni hade krockat"...

När mina två äldsta barn var små så ringde dom från dagis varannan fredag för att då var något av barnen sjukt så vi fick hämta.Behöver jag säga hur många gånger det verkligen stämde? De var kvar till sist nämligen...
 
Sv: Relation som upprör.

Det var skatten jag tänkte närmast på. Staten har ju inte mer pengar än vi betalar, så vi pröjsar precis allt vad det kostar. Sedan om just den här subventionen gynnar föräldrar - trots avgift - är det ändå inte bara en utgift för samhället, då framtida skattebetalare också är nödvändiga för vår välfärd. Så det är ingen orimlig subvention alls, egentligen.
n.

Blir helt matt av att läsa denna diskussion. Om nu alla i Sverige skulle bestämma sig för att sluta fuska med bidrag och stadssubventionerade förmåner så kanske vi inte behövt ha så för...at höga skatter.

Personligen ser jag ingen som helst skillnad i att fuska med barnomsorgstiderna eller med VAB-dagarna. Fusk som fulsk - vilket betalas av oss andra (som följer gällande regler) via skattesedeln.
 
Sv: Relation som upprör.

Personligen ser jag ingen som helst skillnad i att fuska med barnomsorgstiderna eller med VAB-dagarna. Fusk som fulsk - vilket betalas av oss andra (som följer gällande regler) via skattesedeln.

Fuskar jag när jag har flextider på jobbet, börjar sent men jobbar andra tider än mellan 9 och 17? Men flex på dagis verkar inte existera, eller man faktiskt kan jobba udda tider.

Att vara hemma med sjukt barn som inte är sjukt är väl en ganska stor skillnad i sk "fusk".
 
Sv: Relation som upprör.

När mina två äldsta barn var små så ringde dom från dagis varannan fredag för att då var något av barnen sjukt så vi fick hämta.Behöver jag säga hur många gånger det verkligen stämde? De var kvar till sist nämligen...

Helt otroligt - skuldbelägga föräldrarna för att de själva vill hem och mysa framför tv-n. På tal om fusk, alltså!
 
Sv: Relation som upprör.

Fuskar jag när jag har flextider på jobbet, börjar sent men jobbar andra tider än mellan 9 och 17? Men flex på dagis verkar inte existera, eller man faktiskt kan jobba udda tider.

Att vara hemma med sjukt barn som inte är sjukt är väl en ganska stor skillnad i sk "fusk".

Eftersom jag antar att du inte kräver att din arbetsgivare skall betala dig för tiden du inte är på jobbet är det ju inget fusk att utnyttja flextiden. Är du på jobbet har du rätt till barnomsorg oavsett flex eller ej. Du bara säger till på dagis att du idag kommer att flexa och istället arbeta mellan ..... Det är inga problem att ändra med kort varsel om flextiden ligger inom den normala öppettiden.

Förstår faktiskt inte skillnaden mellan att vara hemma med ett friskt barn och ta ut VAB-dagar (som betalas med skattepengar), jämfört med att fuska och ha barnen på dagis (och på så sätt använda skattepengar för barnomsorg) när man inte jobbar. När man är ledig och behöver barnomsorg får man betala det privat.
 
Sv: Relation som upprör.

Förstår faktiskt inte skillnaden mellan att vara hemma med ett friskt barn och ta ut VAB-dagar (som betalas med skattepengar), jämfört med att fuska och ha barnen på dagis (och på så sätt använda skattepengar för barnomsorg) när man inte jobbar. När man är ledig och behöver barnomsorg får man betala det privat.

Jag menar att om du tar tre timmars lunch för att rida (om du jobbar hemifrån, är egen företagare, studerar eller har andra förmånliga tider så är det teoretiskt möjligt) och under tiden har barnet på förskola har man, enligt ditt, synesätt fuskat. När det i själva verket är fullt möjligt att jobba igen den tiden på kvällen, tex, när det är mörkt. Det är samma pengar, men betydligt mer flexibelt sätt att jobba på.

(Dessutom är ju inte skattebaserad inkomst alltid avhänget hur många timmar man jobbar, utan även hur effektivt man jobbar, så skatteförlusten är i vilket fall som helst inte solklar).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Relation som upprör.

Jag menar att om du tar tre timmars lunch för att rida (om du jobbar hemifrån, är egen företagare, studerar eller har andra förmånliga tider så är det teoretiskt möjligt) och under tiden har barnet på förskola har man, enligt ditt, synesätt fuskat. När det i själva verket är fullt möjligt att jobba igen den tiden på kvällen, tex, när det är mörkt. Det är samma pengar, men betydligt mer flexibelt sätt att jobba på.

(Dessutom är ju inte skattebaserad inkomst alltid avhänget hur många timmar man jobbar, utan även hur effektivt man jobbar, så skatteförlusten är i vilket fall som helst inte solklar).

Fullt möjligt men fortfarande inte tillåtet (i vart fall inte i min kommun). Om det varit möjligt hade jag gärna gjort det! Men, likförbaskat, är det så att man har rätt att ha barnen på dagis när man jobbar - inte när man utövar sin hobby.
 
Sv: Relation som upprör.

Fullt möjligt men fortfarande inte tillåtet (i vart fall inte i min kommun). Om det varit möjligt hade jag gärna gjort det! Men, likförbaskat, är det så att man har rätt att ha barnen på dagis när man jobbar - inte när man utövar sin hobby.

Jag vet att de inte är tillåtet, men flexibiliteten borde finnas. Den kommer allt mer i arbetslivet - det är dags att den genomsyrar alla verksamheter...
 
Sv: Relation som upprör.

Jag vet att de inte är tillåtet, men flexibiliteten borde finnas. Den kommer allt mer i arbetslivet - det är dags att den genomsyrar alla verksamheter...

Eftersom det inte är tillåtet tycker jag inte man skall, mer eller mindre, uppmana till det. Vidare tycker jag att man mycket väl skulle kunna köpa till barnomsorg på sin lediga tid - MEN då skall den inte vara skattesubventionerad. Om var och en betalar vad det faktiskt kostar att ha sina barn på dagis, jämför med vad det skulle kosta med en helt privat dagmamma inkl moms, är det väl inget problem att ha barnen där när man själv rider.

Även om arbetsgivare idag är mer och mer flexibla när det gäller arbetstider så är det väl ingen som begär att de skall betala en när man inte är där i vart fall.
 
Sv: Relation som upprör.

Jag vet att de inte är tillåtet, men flexibiliteten borde finnas. Den kommer allt mer i arbetslivet - det är dags att den genomsyrar alla verksamheter...

Fast vari ligger flexibiliteten att samhället ska subventionera barnomsorg under tid då du inte drar in en krona i skatt?

Du får (rent teoretiskt i alla fall) lämna barnen på förskolan på fm, hämta dem över lunch och sen lämna dem på em. Om du vill rida på lunchen alltså.
 
Sv: Relation som upprör.

Men det är ju inte hennes barn!!! Rubriken är relaton som upprör, inte familj som upprör. De kanske inte har kommit till fasen integrerad bonus familj än.

Dessutom, om alla stackars barn skulle hämtas tre så skulle det säkert bli än mer synd om all personal som inte får en möjlighet till heltid.
 
Sv: Relation som upprör.

Även om arbetsgivare idag är mer och mer flexibla när det gäller arbetstider så är det väl ingen som begär att de skall betala en när man inte är där i vart fall.

Fast det är ju precis vad de gör. De som har den typen av arbetstider jobbar för det mesta på beting, vilket betyder att resultatet är det viktiga. Det är ju inte särskilt svårt att fixa motsvarande i barnomsorgen. Det är räcker ju egentligen att arbetsgivaren inygar att person X faktiskt jobbar heltid och behöver X antal barnomsorgstimmar, så vet ju dagis att det inte sker något fusk. Sedan exakt när X jobbar och är ledig är ju inte intressant, ur ett ekonomiskt perspektiv.
 
Sv: Relation som upprör.

Fast vari ligger flexibiliteten att samhället ska subventionera barnomsorg under tid då du inte drar in en krona i skatt?

Flexibiliteten är att du förbinder dig att dra in de kronorna när du inte har barnpassning. Men barnen kanske sover på kvällen och inte behöver samma tillsyn - men poängen är att du gör både och samtidigt.

Jag har exakt samma system när jag jobbar. Går tidigare vissa dagar, jobbar kvällar andra. Samma pengar, men inte sammanhängande arbetstid. Jag förstår inte problemet.
 
Sv: Relation som upprör.

Jo, jag har också flexibla arbetstider och därigenom flexibel barnomsorg.

Bakgrunden till vårt fantastiska system med barnomsorg är att även föräldrar skall få möjligheten att arbeta. Därför har vi ett system som är skattesubventionerat. Vi har därför en oerhört låg avgift (närmast symbolisk) för att ha våra barn på dagis när vi är på våra jobb. Om vi jobbar när ena parten är hemma (eller om vi jobbar hemma när barnen sover) har vi inte rätt till denna förmån.

Det är därför jag tycker det vore perfekt om vi kunde köpa till barnomsorg till faktisk kostnad för att tex julhandla, utöva hobbies, eller vad vi nu vill. Jag har däremot svårt att förstå varför andra skall sponsra min hobby genom att betala min barnomsorg när jag vill rida, eller shoppa, eller ngt annat.
 
Sv: Relation som upprör.

Flexibiliteten är att du förbinder dig att dra in de kronorna när du inte har barnpassning. Men barnen kanske sover på kvällen och inte behöver samma tillsyn - men poängen är att du gör både och samtidigt.

Jag har exakt samma system när jag jobbar. Går tidigare vissa dagar, jobbar kvällar andra. Samma pengar, men inte sammanhängande arbetstid. Jag förstår inte problemet.

Jag förstår ditt tankesätt, och håller med till viss del. Men jag tror ändå dels att det skulle missbrukas och dels så frågar jag mig hur många som verkligen har möjligheten att helflexa? Dvs jobbar på beting, alt. har möjlighet att helt bestämma sina arbetstider själv.

De enda som jag känner som har det så har eget företag.
 
Sv: Relation som upprör.

Det är därför jag tycker det vore perfekt om vi kunde köpa till barnomsorg till faktisk kostnad för att tex julhandla, utöva hobbies, eller vad vi nu vill. Jag har däremot svårt att förstå varför andra skall sponsra min hobby genom att betala min barnomsorg när jag vill rida, eller shoppa, eller ngt annat.

Det är ingen ekonomisk sponsring, eftersom det varken blir särskilt mycket dyrare eller billigare, men en sponsring som underlättar våra liv och hjälper mammor (och pappor) att få en balans i tillvaron. Det vinner alla på, skulle jag säga. Men visst, kan man köpa till det är det väl bra, dessutom borde det bli statligt subventionerat i alla fall - hushållsnära tjänst?
 
Sv: Relation som upprör.

Men nu är det ju inte hennes barn utan hans så jag tycker inte alls det är fel på något vis att hon åker och rider,går på stan eller ja vad hon nu vill göra.

Visst så har hon valt barnet när hon valde barnets pappa men hon är fortfarande inte vårdnadshavare eller förälder så det ansvaret tycker jag inte ska läggas på henne.

De verkar ha löst det på ett bra sätt där alla parter är nöjda så låt det vara så.Den dagen de får gemensamma barn så löser sig det hela säkert på ett utomordentligt sätt.

Fast mitt svar var till Sara-Ida.
 
Sv: Relation som upprör.

Det är ingen ekonomisk sponsring, eftersom det varken blir särskilt mycket dyrare eller billigare, men en sponsring som underlättar våra liv och hjälper mammor (och pappor) att få en balans i tillvaron. Det vinner alla på, skulle jag säga. Men visst, kan man köpa till det är det väl bra, dessutom borde det bli statligt subventionerat i alla fall - hushållsnära tjänst?

Är det redan idag. Precis som vi kan köpa till städning kan vi köpa till barnpassning när vi vill göra annat än att vara på jobbet. Det är avdragsgillt som hushållsnära tjänst - men blir dock inte alls lika billigt som kommunal barnpassning på långa vägar.
 
Sv: Relation som upprör.

Det är så typiskt Sverige. Regler och policies för reglernas skull. Om barnet mår bra av att vara på fritids längre än vad föräldrarna arbetar är det väl det som ska vara riktlinjen - inte om föräldrarna jobbar eller inte. Betalar man för full tid ska den rimligen kunna utnyttjas. Det är ju knappast upp till föräldrarna att sköta stads- och kommunkassan. Eller så får man betala för den tid som barnet de facto är där. Jag hade gjort som jag velat med den saken.

Ingen betalar för full omsorg, den är kraftigt subventionerad. Just därför så anser jag inte att kommunen ska passa barnen för att mamma och pappa vill lägga mer tid på sina hästar.
 
Sv: Relation som upprör.

De enda som jag känner som har det så har eget företag.

Jag tror det kommer mer och mer. Att förhandla till sig arbete hemifrån tex är smart ur stress-synpunkt, miljösynpunkt, effektivitets-synpunkt (vilket forskning pekade på häromdagen) och vår moderna teknologi gör det enkelt att utföra.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 766
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 589
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 822
Senast: Mitten
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp