Relation som upprör.

Sv: Relation som upprör.

Just därför så anser jag inte att kommunen ska passa barnen för att mamma och pappa vill lägga mer tid på sina hästar.

Nej, det kan man väl tycka. Men kom ihåg att även hästnäringen drar in skattepengar till statskassan. Minskad sjukfråvaro drar in pengar, mycket pengar. Och barn behöver vi - de drar också in pengar, och vi klarar inte skattetrycket utan dem. Så att underlätta för arbetsföra småbarnsföräldrar även på fritiden borde vara en samhällsvinst.
 
Sv: Relation som upprör.

Inte för pengarnas eller skattebetalarnas skull, men rent principiellt skulle det störa mig om folk som kan hämta sina barn på dagis t.ex 15 varje dag, inte gör det, utan sticker till stallet och hämtar klockan 18 istället. Små barn mår bäst hos sina föräldrar. Man skaffar väl inte barn för att va från dem i största möjliga utsträckning?
 
Sv: Relation som upprör.

Jag tror det kommer mer och mer. Att förhandla till sig arbete hemifrån tex är smart ur stress-synpunkt, miljösynpunkt, effektivitets-synpunkt (vilket forskning pekade på häromdagen) och vår moderna teknologi gör det enkelt att utföra.

Ja, ingen skulle bli gladare än jag om det är på väg åt det hållet!

Jag har nämligen insett att jobben jag kan söka med min utbildning alla ligger långt från mig. Så det hade varit kanon att kunna jobba hemifrån och vara på jobbet ibland.
 
Sv: Relation som upprör.

Inte för pengarnas eller skattebetalarnas skull, men rent principiellt skulle det störa mig om folk som kan hämta sina barn på dagis t.ex 15 varje dag, inte gör det, utan sticker till stallet och hämtar klockan 18 istället. Små barn mår bäst hos sina föräldrar.

Jo, men då ska man väl fråga sig - mår barnen bra av att vara med föräldrar som inte mår bra, eller mammor och pappor som känner sig frustrerade eller låsta? Jag var på dagis hela dagarna, det var alla under 70-talet. Ingen verkar ha farit särskilt illa av det?
 
Sv: Relation som upprör.

Nej, det kan man väl tycka. Men kom ihåg att även hästnäringen drar in skattepengar till statskassan. Minskad sjukfråvaro drar in pengar, mycket pengar. Och barn behöver vi - de drar också in pengar, och vi klarar inte skattetrycket utan dem. Så att underlätta för arbetsföra småbarnsföräldrar även på fritiden borde vara en samhällsvinst.


Tror du måste börja med att bolla mot politikerna först. Som jag skrev tidigare så är det inte tillåtet oavsett vad man tycker om det.

Kollade precis. Jag betalar lite drygt 600 kr för min 4,5 åring i månaden. Då betalar jag för full tid även om jag bara väljer att utnyttja runt 27-30 timmar i veckan. Slå ut 600 kr på 22 dagar och dra av momsen så blir det ca 22 kr/dag. Även om jag för det lilla barnet betalar ungefär det dubbla så motsvarar det under 50 kr/dag, dvs ungefär 5-6 kr/timme för högkvalitativ barnomsorg. Resten betalar staten.
 
Sv: Relation som upprör.

Ja, nu har jag inga barn, så var inte orolig! ;)



Inte staten. Vi!

För min del får du gärna bolla det mot politikerna ändå;) vore bra med en del ändringar.

Jag är fullt medveten om att statens pengar är våra pengar. Det är därför jag blir så upprörd över när folk fuskar med bidrag el dyl. Jag tycker vi betalar på tok för höga skatter ändå :crazy:
 
Sv: Relation som upprör.

Jag tror det kommer mer och mer. Att förhandla till sig arbete hemifrån tex är smart ur stress-synpunkt, miljösynpunkt, effektivitets-synpunkt (vilket forskning pekade på häromdagen) och vår moderna teknologi gör det enkelt att utföra.
Det där är faktiskt en litet överdriven hausse; möjligheten att jobba hemifrån är och kommer alltid att förbli förbehållen en relativt sett liten grupp människor.
När hemarbete diskuteras glömmer eller förtränger man ofta de nackdelar och svårigheter som är förknippade med situationen. Den mest uppenbara är att gränsen mellan arbete och fritid lätt blir flytande vilket inte alltid är av godo, och vilket väldigt lätt skapar stress. Man är inte på jobbet, men inte riktigt hemma heller.
Jag har under många år haft möjlighet att jobba hemifrån några dagar i veckan som anställd, och med hemmet som utgångspunkt som egenföretagare. Fördelarna uppväger nackdelarna, absolut, men inte med så stor marginal som många gärna vill tro.;)
 
Senast ändrad:
Sv: Relation som upprör.

Den mest uppenbara är att gränsen mellan arbete och fritid lätt blir flytande vilket inte alltid är av godo, och vilket väldigt lätt skapar stress. Man är inte på jobbet, men inte riktigt hemma heller.

Fast studier talar emot dig där. En grupp hemmaarbetande statsanställda har följts under flera år av forskare, och resultatet var entydigt positivt, då de anställda hade större kontroll över sin tillvaro. Sedan pratade jag faktiskt själv med en expert om detta för bara någon minut sedan, som sa att det helt beror på hur man förhåller sig till stress och tillgänglighet. Det beror alltså på hur man är som person - och vill man inte jobba hemma blir man ju sällan tvingad... ;)
 
Sv: Relation som upprör.

Fast studier talar emot dig där. En grupp hemmaarbetande statsanställda har följts under flera år av forskare, och resultatet var entydigt positivt
Jo, jag tror säkert att det finns många för vilka fördelarna överväger - och det gör de som sagt för mig också. Men nackdelarna finns, jag är inte ensam om mina erfarenheter utan har diskuterat dem många gånger med bekanta i liknande situation.
Jag tror att en variabel är vad för jobb man har. "En grupp statsanställda" kan innebära ungefär hur trista och hur kul (njae, nu tar jag nog i :smirk: ) yrken som helst, och som passar olika bra att göra hemma.
 
Sv: Relation som upprör.

Jo, jag tror säkert att det finns många för vilka fördelarna överväger - och det gör de som sagt för mig också. Men nackdelarna finns, jag är inte ensam om mina erfarenheter utan har diskuterat dem många gånger med bekanta i liknande situation.
Jag tror att en variabel är vad för jobb man har. "En grupp statsanställda" kan innebära ungefär hur trista och hur kul (njae, nu tar jag nog i :smirk: ) yrken som helst, och som passar olika bra att göra hemma.

Jag tror det var energimyndigheten eller något liknande. Om man pendlar långt är det nog skönt att kunna jobba hemma. Det man går miste om är väl de sociala kontakterna.
 
Sv: Relation som upprör.

Jag har exakt samma system när jag jobbar. Går tidigare vissa dagar, jobbar kvällar andra. Samma pengar, men inte sammanhängande arbetstid. Jag förstår inte problemet.

Det kommer du att göra när du behöver barnomsorg :cool:

Vi måste lämna intyg på arbetstiderna och dessutom max en halvtimmes marginal för resa.

Och sambons tider räknas också även om han inte är pappa till båda.

Jag jobbar nu långt över full tid enligt betingprincipen i en period men kan ändå inte utöka dagistiden då mina officiella arbetstider inte ändrats.
 
Sv: Relation som upprör.

*kl*

Jag är faktiskt lite kluven i denna frågan angående denna familjens lösning.
Hur de har fått förskolan att acceptera detta undrar jag, troligen så står inte hennes tider med på barnets schema och då "räknas" det inte.

Sen detta med att vara hos hästen på dagtid när man har barn inom barnomsorgen. När jag pluggade så stack jag ofta till medisen på dagtid för att kunna umgås mer med mina barn på kvällstid. Och inte ett dugg dåligt samvete hade jag heller!
 
Sv: Relation som upprör.

Det kommer du att göra när du behöver barnomsorg :cool:

Vi måste lämna intyg på arbetstiderna och dessutom max en halvtimmes marginal för resa.

Och sambons tider räknas också även om han inte är pappa till båda.

Jag jobbar nu långt över full tid enligt betingprincipen i en period men kan ändå inte utöka dagistiden då mina officiella arbetstider inte ändrats.

Usch, vilken byråkrati. Jag menar - sunt förnuft - vad är det? En parantes när det gäller just paragrafryttare: min man sökte och fick forskningsanslag för att öka samarbetet med länder utanför EU. Sagt och gjort så anställde han en ryska, som fick jobba i Sverige en tid. Problemet var bara att de pengarna som han fått inte kunde betalas ut som lön. Orsak: hon hade inget svenskt personnummer. Vilket hon förstås inte kunde ha, när hela poängen med projektet var att stimulera samarbeten med nationaliteter utanför EU. Så han fick lämna tillbaka stora delar av anslaget...
 
Sv: Relation som upprör.

Hur de har fått förskolan att acceptera detta undrar jag, troligen så står inte hennes tider med på barnets schema och då "räknas" det inte.

Vi har aldrig lämnat några intyg över våra arbetstider till kommunen. Så i de flesta falll vet nog inte förskolepersonalen mer än de tider man uppger att man vill ha barnet där.
 
Sv: Relation som upprör.

Det är helt klart olika i olika kommuner.

Men det finns MÅNGA paragrafer att haka upp sig på om man vill....

Man får tex INTE ha barn på dagis för "extrajobb" eller "övertidsjobb".

Vilket betyder att jag får hämta dem och ta dem med tillbaka till jobbet :p

Det gör jag ibland när jag jobbar långa pass men just i den minstas ålder är det olätt :crazy:

Vem som bedömer vad som är extra eller ordinarie jobb kan man ju fundera på.

Jag är nöjd med det slutgiltliga resultatet av de möten jag haft med tjänstemän i frågan men skulle inte vilja dra den vändan en gång till :eek:

Vi skulle iaf inte gå iland med upplägget som TS antyder finns. Den som slutar först hämtar barnen. Kommer något annat fram (vilket det gör i en byhåla, jag skulle tex aldrig handla med barn på dagis, man möter alltid alla lediga dagisfröknar på ICA :p ) har man skitit i det blå skåpet :cool:
 
Sv: Relation som upprör.

Usch, vilken byråkrati. Jag menar - sunt förnuft - vad är det? En parantes när det gäller just paragrafryttare: min man sökte och fick forskningsanslag för att öka samarbetet med länder utanför EU. Sagt och gjort så anställde han en ryska, som fick jobba i Sverige en tid. Problemet var bara att de pengarna som han fått inte kunde betalas ut som lön. Orsak: hon hade inget svenskt personnummer. Vilket hon förstås inte kunde ha, när hela poängen med projektet var att stimulera samarbeten med nationaliteter utanför EU. Så han fick lämna tillbaka stora delar av anslaget...

Poängen var väl att ha skulle forska kring det ämnet,inte stimulera något? Dessutom fick han ju gratis resultat genom detta om inte annat. Forskning ska inte ha någon given poäng,då faller ju hela konceptet med objektivitet osv..
 
Sv: Relation som upprör.

Poängen var väl att ha skulle forska kring det ämnet,inte stimulera något? Dessutom fick han ju gratis resultat genom detta om inte annat. Forskning ska inte ha någon given poäng,då faller ju hela konceptet med objektivitet osv..

Jo, tanken är att stimulera forskningssamarbete, inte att styra vilka resultat detta samarbete ska uppnå! Om du söker pengar från EU eller Natofonder är pengarna ofta öronmärkta just för att öka utbytet av kunskaper mellan olika länder. Det är som ett slags stipendium, om du kan tänka dig något sådant. Externa pengar är oerhört viktiga inom forskningen och finansierar en stor del av verksamheten. Så det är vansinne att slarva bort dem genom byråkrati.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 765
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 589
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 822
Senast: Mitten
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp