Relation som upprör.

Sv: Relation som upprör.

Träffar jag en man så vill jag vara med honom.
Skulle jag behöva fixa med hans barn efter jobbet och sedan lägga tid på mina intressen först när han kommit hem så skulle vi enbart träffas på helgerna.
Jag skulle inte klara av att gå in i en relation som innebär att jag får umgås mer med hans barn än med honom för att jag förväntas bli deras "mamma".
Herregud, helt plötsligt har han fått avlastning med hushåll och barn medan jag fått en massa merarbete samtidigt som mina intressen blir lidande :eek:.

Nej, var och en får bli lycklig på sin religion.


Det är precis det jag menar!!!!! Jag tar hand om mina barn och han tar hand om sina:)
 
Sv: Relation som upprör.

Personligen tycker jag inte man skall uppmana folk att inte följa gällande regler, oavsett om de är bra eller ej. Då får man gå på de som bestämmer så att reglerna ändras.


Jag vet inte om du menar att jag uppmanar någon att bryta regler? Jag berättade hur vi gör och att jag tycker det fungerar alldeles utmärkt.

Om det är tillåtet eller inte att ha barn på dagis/fritids i min kommun när en vuxen är hemma har jag ingen aning om, det var över tio år sedan jag behövde barnomsorg från kommunens håll, jag har haft turen att bo och arbeta så att barnen har kunnat komma till mig på jobbet när de kom hem från skolan med bussen.

Jag har heller inte varit sammanboende med någon under den tiden som barnen gick på dagis så frågan har aldrig varit aktuell.
 
Sv: Relation som upprör.

Är det inte tillåtet att ha sitt barn på fritids? Är det vad du menar?

Jag syftade inte på det utan jag förstår inte att folk upprörs av att de lever som de vill!

Jag har alltid haft mina barn på dagis de tider jag jobbat/pluggat jag har varit ensamstående under barnens dagis tid.

Varför ska någon annan än föräldern ha ansvaret för ens barn?

Helt vansinne anser jag, om jag träffar någon jag vill leva med så är det honom jag väljer, jag väljer inte att ta hand om hans barn.
Likaväl som att jag aldrig skulle kräva av min sambo att han ska ta hand om mina barn, det är frivilligt.

Om min sambo hade krävt att jag skulle ta hand om hans barn så hade jag sagt nej, mina barn är mitt ansvar, hans barn är hans.
Vi är en familj ändå utan att tvinga oss på varandra.

Jag tror att människor som kräver att alla ska älska alla i en ny familj får det väldigt jobbigt, man kan inte tvinga fram kärlek, det växer fram med tiden.

Jag och min sambo har aldrig tvingat våra barn att "bli syskon" de har levt ihop under sex års tid och har fått skapa egna relationer med varandra.

Jag har skapat egna relationer med hans barn genom att vara en extra vuxen i deras liv, liksom min sambo har skruvat mopeder och skapat relationer med mina barn på sitt vis.

Att tvinga på människor föräldraskap är ju alltid lika fel.

Det man får tänka på är att så länge man har barnets bästa för ögonen så kan det inte bli fel.

Barn far inte illa av att denna nya extra vuxen inte tar något föräldraansvar så länge den tar sitt vuxet ansvar.


Jag tycker inte man behöver dra det så långt åt något håll.

Bara för att man tar gemensamt ansvar för barnen behöver det inte betyda att man tvingar någon att älska någon. Eller att man tvingar någon att kalla varandra för syskon.

Nu hade ju du större barn och då tror jag att det blir lite skillnad, man har redan mer invanda roller och tonåringar behöver inte föräldrar på samma sätt (missförstå mig rätt) utan där fungerar vuxna förebilder också bra.

I vår lilla by har vi en slags gemensamt ansvar för alla barn mer eller mindre. När man hämtar/lämnar barn från aktiviteter t ex hämtar/lämnar man i regel bilen full. Behöver jag barnvakt någon gång finns det alltid någon som är hemma, likaväl som att jag passar andra barn ibland när jag är hemma.
 
Sv: Relation som upprör.

Om min sambo hade krävt att jag skulle ta hand om hans barn så hade jag sagt nej, mina barn är mitt ansvar, hans barn är hans.
Barn far inte illa av att denna nya extra vuxen inte tar något föräldraansvar så länge den tar sitt vuxet ansvar.
Det här är intressant; var känner du att gränsen går mellan "föräldraansvar" och "vuxenansvar" i det vardagliga familjelivet? Rent konkret; hur långt kan du tänka dig att sträcka dig i ansvarstagande och delaktighet för din partners barn - förutsatt att ni lever och bor tillsammans i ett långvarigt och stabilt familjeförhållande? Upphör din delaktighet och familjekänsla tvärt där din egen biologiska sfär slutar? Det är svårt att uppfatta det du skriver på något annat sätt.

Helt vansinne anser jag, om jag träffar någon jag vill leva med så är det honom jag väljer, jag väljer inte att ta hand om hans barn.
Om din partners barn lever med honom, hela eller delar av tiden, så är det svårt att upprätthålla en sådan definitiv gränsdragning utan att riskera att uppfattas som egocentrisk och empatilös. Med viss rätt, skulle jag vilja säga.

Det man får tänka på är att så länge man har barnets bästa för ögonen så kan det inte bli fel.
En litet tillspetsad fråga då; är det möjligt att ha barnets bästa för ögonen samtidigt som man tydligt ställer sig utanför dagligt ansvarstagande med hänvisning till att barnet redan har två biologiska föräldrar som skall ta hand om honom/henne?


Jag och min sambo har aldrig tvingat våra barn att "bli syskon" de har levt ihop under sex års tid och har fått skapa egna relationer med varandra.

Jag har skapat egna relationer med hans barn genom att vara en extra vuxen i deras liv, liksom min sambo har skruvat mopeder och skapat relationer med mina barn på sitt vis.

Att tvinga på människor föräldraskap är ju alltid lika fel.
Visst är det så, det du skriver här står ju inte i motsats till något som någon skrivit i tråden. Självklart går det inte att tvinga någon att tycka om någon annan, det är något som normalt växer fram i en öppen, kärleksfull och ansvarstagande relation mellan barn och vuxna.

Om jag, vilket du tycks förespråka, skulle sagt till mina bonusbarn "du har en pappa, ring honom" så fort det skulle läsas läxor, köras hästtransport, skjutsas till bandrep eller hämtas på fritids så är jag övertygad om att det hade tagit väldigt lång tid innan vi fått den positiva och kärleksfulla relation som vi har idag. Dessutom är jag tveksam till att min fru hade tyckt att situationen vore särskilt tillfredsställande.
 
Sv: Relation som upprör.

Om jag, vilket du tycks förespråka, skulle sagt till mina bonusbarn "du har en pappa, ring honom" så fort det skulle läsas läxor, köras hästtransport, skjutsas till bandrep eller hämtas på fritids så är jag övertygad om att det hade tagit väldigt lång tid innan vi fått den positiva och kärleksfulla relation som vi har idag. Dessutom är jag tveksam till att min fru hade tyckt att situationen vore särskilt tillfredsställande.

Inte riktat till dig direkt utan till alla. Om ovanstående. Vad händer när det inte finns någon andra förälder att ringa till? Om den andra föräldern är frånvarande av egen vilja eller annan orsak?

Blir det annorlunda då?
 
Sv: Relation som upprör.

Det här är intressant; var känner du att gränsen går mellan "föräldraansvar" och "vuxenansvar" i det vardagliga familjelivet? Rent konkret; hur långt kan du tänka dig att sträcka dig i ansvarstagande och delaktighet för din partners barn - förutsatt att ni lever och bor tillsammans i ett långvarigt och stabilt familjeförhållande? Upphör din delaktighet och familjekänsla tvärt där din egen biologiska sfär slutar? Det är svårt att uppfatta det du skriver på något annat sätt.




Vet inte om jag förstår dig rätt? Men mitt vuxen ansvar som jag ser det är att alla i min omgivning mår bra och får det som de behöver, oavsett om det är biologiska eller bonusbarn eller "helt andra barn" (typ kompisar)
Med föräldra ansvar menar jag det där extra, tex pussar och kramar jag mina biologiska barn mer och oftare (trots att de är 15 och 17), mina bonusbarn har jag aldrig pussat, det hade varit skillnad om de varit yngre men en 13 åring "får" man inte pussa på, inte en 9 årig kille heller;)
Där har det stannat vid kramar.
Men visst har jag läst läxor och tröstat och plåstrat om dem med.
Föräldraansvar är också att man inte lämnar över till någon annan, min sambo är mycket ute och reser i sitt jobb, han jobbar över mycket också, om jag då hade tagit hand om hans barn så hade de aldrig träffat honom, då är det bättre att de är här när han är hemma (de är bara här varannan helg, eller var, nu är tösen 20 och bor själv, pojken är 16 och är här nästan varje helg)


Om din partners barn lever med honom, hela eller delar av tiden, så är det svårt att upprätthålla en sådan definitiv gränsdragning utan att riskera att uppfattas som egocentrisk och empatilös. Med viss rätt, skulle jag vilja säga.

Jag uppfattas inte som empatilös kan jag lova dej:angel: snarare som den öppna famnen som alltid ställer upp för allt och alla:)


En litet tillspetsad fråga då; är det möjligt att ha barnets bästa för ögonen samtidigt som man tydligt ställer sig utanför dagligt ansvarstagande med hänvisning till att barnet redan har två biologiska föräldrar som skall ta hand om honom/henne?

Ja i det här fallet är det faktiskt det eftersom min sambo anser att han inte är värd något som pappa:( så har jag uppmuntrat honom på alla vis att verkligen ta hand om sina barn och göra saker ihop med dem och jag har ställt mig själv i bakgrunden.


Visst är det så, det du skriver här står ju inte i motsats till något som någon skrivit i tråden. Självklart går det inte att tvinga någon att tycka om någon annan, det är något som normalt växer fram i en öppen, kärleksfull och ansvarstagande relation mellan barn och vuxna.

Om jag, vilket du tycks förespråka, skulle sagt till mina bonusbarn "du har en pappa, ring honom" så fort det skulle läsas läxor, köras hästtransport, skjutsas till bandrep eller hämtas på fritids så är jag övertygad om att det hade tagit väldigt lång tid innan vi fått den positiva och kärleksfulla relation som vi har idag. Dessutom är jag tveksam till att min fru hade tyckt att situationen vore särskilt tillfredsställande.

Eftersom mina barn inte har en pappa som någonsin har ställt upp för dem:( så skulle jag aldrig säga det nej, är mina bonusbarns pappa inte hemma så kör eller vad det nu är jag givetvis dem.

Bara för att jag har fått "tvingat" min sambo att vara pappa till sina egna barn så ville jag att de i första hand skulle skapa en egen relation. Och eftersom jag och mina biologiska barn alltid haft en väldigt tait relation så ville jag inte att vår relation skulle bli sämre utan jag och mina barn fortsatte med de saker vi brukade göra de första åren och sedan när jag kände att de visste att bara för att jag bodde ihop med någon så hade jag inte glömt bort dem så kunde vi "bjuda in" övriga familjen även i våra saker som vi gjorde någon gång per år.

Jag ville alltså att han och hans barn skulle få en bra relation först innan jag trängde mig på.
Innan vi flyttade ihop var de hos barnvakt större delen av hans helger (han jobbade) och det tyckte inte jag var en bra lösning och därför vägrade jag att bli den nya barnvakten.
Jag ville alltså att han skulle ta hand om sina barn:love:

Jag och 13 åring pratade mycket om våra nya roller då, jag ville att hon skulle säga ifrån om det var något jag gjorde som hon tyckte var fel eller konstigt.
Tyvärr så var/ är inte deras mamma den bästa heller och tyvärr vågade inte 13 åringen berätta för mig hur det var, att hon var livrädd för hur mamma skulle se ut när de kom hem, hur huset skulle se ut, skulle mamma vara blåslagen igen? skulle köksgolvet vara täckt av servisdelar?
Eller skulle mamma vara hemma alls? Och om inte när skulle hon komma hem?
13 åringen kände sig som om hon skvallrade och berättade aldrig för mej hur det var, hon var oerhört lojal till sin mamma och jag förstod ju att något var fel men kunde ju inte tvinga henne att prata, bara uppmuntra.
Hade det berott på mig så hade barnen bott hos oss på heltid, men min sambo slog tyvärr aldrig näven i bordet och sa ifrån, han vågade inte:( han är forfarande osäker i sin pappa roll och har svårt med ansvars biten.

I detta läget kanske du förstår hur jag menar?! Jag ville inte att mina bonusbarn skulle känna att jag försökte ta mammarollen utan det var viktigare att jag var en extra vuxen som de kunde lita på.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 765
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 589
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 822
Senast: Mitten
·
Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 210
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp