Reklamera/inte använda bal?

Lycanthrope

Trådstartare
Oavsett om ni köper eller har eget hösilage i storbal

Hur mycket mögel/annat ska det vara för att ni ska reklamera (kräver ni då ny?) eller kassera balen.

Jag vet ju att vissa bara tar bort möglet och det runt om och använder resten, medan vissa slänger allt vid minsta anblick av mögel.

Om det bara är en liten liten fläck och resten är bra?
Om det är mycket i botten, inget upptill?
osv.

Varför?

Sv: Reklamera/inte använda bal?

Om det är en liten fläck i ett hörn som lätt kan avlägsnas och resten är bra så använder jag ändå men håller extra koll efter fler fläckar. Om det däremot är många utspridda fläckar eller över ett stort område som innebär att en stor del av balen är angripen så reklamerar jag. Har man betalt för hela balen vill man kunna använda hela balen också, inte halva.

Sen beror det på hur spridningen av möglet ser ut. Har sett balar som varit lite småmögliga överallt och vissa som haft ordentligt mögelangrepp t.ex. på ena sidan men varit fullt ätbara på andra. Men oavsett spridningen hade jag inte vågat fodra min häst med hösilage från en bal som är hårt angripen av mögel, iaf inte utan att lukta på och inspektera varje liten tuss jag tar från balen.

Jag reklamerar direkt om jag upptäcker mögel eller annan tillväxt. Är balen angripen är det något fel i tillverkningen vilket gör att jag inte vill ge den till mina hästar och min producent kommer och hämtar den utan gnäll och levererar en ny.

Vi reklamerar hela balen även om fläcken är liten, sporerna sprider sig ändå över betydligt större områden. En bal med en liten fläck av mögel är smittad i sin helthet och reklameras i sin helhet hos oss. Skulle inte fundera på ens att ta bort det mögliga och fodra med resten.

Vad gör du om du kommer hem från affären med ett bröd som är mögligt i ena kanten, skär av det mögliga och äter resten?

Sedan vet jag att det är lite svårare med en stor ensilagebal.

Accepterar inget mögel i balen. Dels hade vi inte jättestora balar, men sedan är det alltid mer mögel än man ser med blotta ögat. Det signalerar att något är fel dessutom.

Mögel accepterar jag inte! Då åkte balen tillbaka och inte var det något konstigt med det.

Dock hade min leverantör bekymmer med vitt ludd. Han tog tillochmed hygienisk analys för att få ordning på det, men det ville sig inte. Det berodde antagligen på hanteringen, att det bildades ett litet hålrum där det bildades kondens. De fläckarna hade jag aldrig problem med, jag tog bort det direkt och det spred sig inte. Men så fort det fanns minsta tillstymmelse till grönt mögel (känns på lukten direkt tycker jag) kasserades balen.

Mögel accepterar jag inte! Då åkte balen tillbaka och inte var det något konstigt med det.

Dock hade min leverantör bekymmer med vitt ludd. Han tog tillochmed hygienisk analys för att få ordning på det, men det ville sig inte. Det berodde antagligen på hanteringen, att det bildades ett litet hålrum där det bildades kondens. De fläckarna hade jag aldrig problem med, jag tog bort det direkt och det spred sig inte. Men så fort det fanns minsta tillstymmelse till grönt mögel (känns på lukten direkt tycker jag) kasserades balen.

Vitt ludd är vitt mögel som kan växa även utan syre.

http://www.ensilagenytt.se/mogel.htm

Jag har ringt ang min storbal som det först bara var någon liten fläck på men det dök upp ett större fält i nedre delen och lite fläckar här och där, det vill jag inte ge av.

Vet inte om jag måste betala för den nya balen han ska komma med eller inte.
Han verkade tycka lite att det var mitt fel, att balen ska ha blivit varm (har inte så många hästar).

Men balen är uppriven nästan helt och inte ett dugg varm, möglet var ju där från start så att säga.

Hoppas inte alla balar är sådana, det är fjolårshö.
Finns ju balar från i år också, får se hur nästa bal ser ut.

Nu har jag bara småbalar själv, men jag brukar ibland hjälpa till på ett ställe som kör med plastbalar.

Enstaka dåliga fläckar tar jag bara bort en ganska rejäl bit runt om. Att tro att hela balen är kass bara för att det t.ex. varit ett litet hål i plasten på ett ställe känns lite överdrivet försiktigt och som ett otroligt resursslöseri. Är det många angrepp så kasseras hela balen.

Det är ju som när det precis börjat komma lite mögel på en limpa. Då kapar jag bort den mögliga biten + några centimeter och ser till att resten äts upp snabbt.

Nu har vi eget så det går ju inte att lämna tillbaka. Men om en bal kasseras eller om man bara tar bort möglet och lite till, beror helt på varför det är mögel.
Finns det ett synligt hål och det bara ör mögel ytligt vid hålet. Då tar vi bort möglet och ca 1,5 dm runt om det och använder balen. Men om plasten är hel och möglet finns längre in och/eller om balen är varm. Då kasseras hela balen för då har något gått fel i processen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 956
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar