Barbabelle
Trådstartare
Jag tycker mycket om honom och förstår att han kan behöva tid på sig att landa. Men det känns som om det går åt fel håll vilket gör mig orolig. En del menar att man ska se honom som en unghäst och jag har inga kunskaper skaper om unghästar och är rädd att jag kommer göra fel och att det ska bli mer skada än nytta. Han kommer från Irland och en del säger att där gäller det bara att rida in tillräckligt för att kunna sälja.Du har ägt hästen sen i mars och du skrev att du var rädd. Det är inget konstigt att en häst som varit ridskolehäst förändras mycket efter att den slutat gå på ridskola. Dom motioneras mycket mer och blir ofta knutna till sina kompisar. Tycker du om hästen så får du lägga lite tid och jobba på det. Ta hjälp av tränare(ridskolelärarna ställer säkert upp), motionera den mer, tömkör, longera, stoppa den i skrittmaskin om du har tillgång till det innan du sitter upp och minska eller ta bort kraftfodret en period. Du kommer inte att kunna vinna om det blir en tvist för att du är rädd för hästen och inte tror att du kan träna och tävla i dressyr med den. Det krävs mer än så.