Försäljningspriser på hästar våren 2025

Förmedlade alldeles nyss en häst som det var absolut noll intresse på när ägaren försökte sälja i somras. Den var då inte alls utbildad och mycket grön. Efter ett halvårs utbildning, påbörjad meritering (vi hann bara ut på en PnR innan rätt köpare kom) blev hon såld för mer än dubbla priset ägaren begärde förra året.

Utbildning och tävlingsresultat är vad folk betalar för.

Förmedlade alldeles nyss en häst som det var absolut noll intresse på när ägaren försökte sälja i somras. Den var då inte alls utbildad och mycket grön. Efter ett halvårs utbildning, påbörjad meritering (vi hann bara ut på en PnR innan rätt köpare kom) blev hon såld för mer än dubbla priset ägaren begärde förra året.

Låter rimligt. Problemet, om man ska anlita någon för att utbilda hästen, är att det kostar 15' per månad. Säg att jag kan få 50' för den idag, men det dubbla med några månaders utbildning. Det är svårt att räkna hem... Då föredrar jag att sälja billigt.

Låter rimligt. Problemet, om man ska anlita någon för att utbilda hästen, är att det kostar 15' per månad. Säg att jag kan få 50' för den idag, men det dubbla med några månaders utbildning. Det är svårt att räkna hem... Då föredrar jag att sälja billigt.
Men nu handlade det väl om att du inte fick den såld?

👆👆👆 precis. Och jag hade sagt till folk att lägga pengarna att få den i ridning hos någon som dig, så hästen kan presenteras på rätt sätt :) det säljer. Bra bilder, filmar och lite resultat även om det är PnR.

Vem rider ponnyn idag då? Kan inte den personen göra några starter om ponnyn har nödvändig utbildning/kapacitet?
Någon liten vuxen ni känner som kan rida den lite och sen starta antingen bland stora hästar eller i avd b?

Nej det behöver inte kosta så mycket. Definitivt inte uppe i mitt område. Nu är jag (änsålänge) väldigt billig eftersom jag är i uppstart och behöver referenskunder. Men även etablerade utbildare här ligger runt 10.000/månad. Det kostar ju för dig att ha hästen gående hemma och blir kapitalförstöring om den dessutom bara står still och inte gör nåt.

Just utbildade D-ponnier är dyra!

Nej det behöver inte kosta så mycket. Definitivt inte uppe i mitt område. Nu är jag (änsålänge) väldigt billig eftersom jag är i uppstart och behöver referenskunder. Men även etablerade utbildare här ligger runt 10.000/månad. Det kostar ju för dig att ha hästen gående hemma och blir kapitalförstöring om den dessutom bara står still och inte gör nåt.

Just utbildade D-ponnier är dyra!
Ja, det är nog lätt att bara se siffror, men glömma att tänka på det man (förhoppningsvis) sparar på att inte ha hästen uppstallad själv.

Det bygger ju på att man inte behöver behålla sin stallplats under tiden. För många blir det istället dubbla uppstallningskostnader.
Ja, därav (förhoppningsvis). Iaf borde man slippa foder och strökostnader, men jag har själv betalat fullt för en tom plats så vet att det inte alltid är så.

jag tänker lite att om den ändå skall säljas och man vill förmedla den så säger man upp platsen innan. Jag tänker lite att stallplats "alltid går att hitta" men man kanske får tumma på några saker. Men om man ändå skall sälja hästen, så tänker jag att det kanske inte är hela världen att säga upp sin plats. Jag tänker på att buke alltid säger "flytt hästen" om folk står i stall vart dom beter sig knäppt. Tänker att det samma går att fixa med en häst man har till salu. Säg upp platsen, lämna på försäljning och går det inte vägen så leta nytt. Det va iaf så jag hade gjort själv.

jag tänker lite att om den ändå skall säljas och man vill förmedla den så säger man upp platsen innan. Jag tänker lite att stallplats "alltid går att hitta" men man kanske får tumma på några saker. Men om man ändå skall sälja hästen, så tänker jag att det kanske inte är hela världen att säga upp sin plats. Jag tänker på att buke alltid säger "flytt hästen" om folk står i stall vart dom beter sig knäppt. Tänker att det samma går att fixa med en häst man har till salu. Säg upp platsen, lämna på försäljning och går det inte vägen så leta nytt. Det va iaf så jag hade gjort själv.
Det kan ju bli extremt dyrt om man bestämmer sig för att ta hem hästen men måste ha kvar hästen hos utbildaren medan man väntar på/letar stallplats😅

Jag köpte nyligen en islandshäst, av mindre c-ponny storlek, visserligen unghäst och ej färdiginriden, för en bråkdel av vad han borde kosta. Kommer bli en superbra häst!
Just hästar som din är nog de mest svårsålda bland islandshästar och kan man utbilda själv och dessutom kan tänka sig en lite mindre häst så går det att göra riktiga fynd! "Alla" vill ha en färdigutbildad häst, fyra gångarter på plats, säker och ren tölt, kunna både skogsrida och tävla på lägre nivå och så vill alla ha en stor häst, gärna en bit över 1.40...

Det är ju rimligt - utbildning kostar!

Jag som precis har köpt d-ponny så trots duktig ryttarehade jag tyvärr inte tittat på din om den saknar resultat och dessutom är svår. Bra ponnys med resultat upp mot LB och kapacitet för med ligger på 150-200. Vi gav 65, men då är ponnyn 18 och väldigt välutbildad så han är en bra läromästare.

I dagens virala samhälle så är det en enorm press på ponnyryttare att visa upp sig. Det är dagens norm. Då vill man inte ha en svår häst som inte kommer runt en bana. Trist men sant.

Jag letar precis en sådan ponny! Vill gärna göra jobbet själv.

Men sist jag svarade på en projektponny-annons så var priset 180 000 vilket inte går ihop för mig.

Outbildad och känslig, då behöver det vara lägre pris.

Senast ändrad:
Just hästar som din är nog de mest svårsålda bland islandshästar och kan man utbilda själv och dessutom kan tänka sig en lite mindre häst så går det att göra riktiga fynd! "Alla" vill ha en färdigutbildad häst, fyra gångarter på plats, säker och ren tölt, kunna både skogsrida och tävla på lägre nivå och så vill alla ha en stor häst, gärna en bit över 1.40...
Ja, precis, det är vad alla söker och helst inte dyrare än 50.000.

Efter senaste veckans träning är jag så glad över att jag slog till och köpte en unghäst. I dag har vi ridit lite labyrintövningar med bommar, med halt och igångsättning för lätt skänkel och vändning mot nya bommar. Jag var lite för snål med avstånden så det blev lite trångt i vändningarna, men när Frasse väl förstod övningen så klurade han ut det. Och så töltade vi ett helt varv på ridbanan och lyckades tölta ett varv på volt också. Några steg sidvärtes på avskuret hörn blev det med.
Igår longerade jag och började introducera rösthjälp för galopp. Han höll galopp på stor volt i båda varven med god energi. Sedan testade vi travbommar på rakt spår, 4 st, och jag lyckades locka fram några travsteg. Ska upprepa i veckan som kommer.
I morgon blir det en avsutten promenad i omgivningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka