Reklamation på Tretorn advancestövlar?

Harbor

Trådstartare
Vi köpte för 1,5 år sedan ett par Tretorn advance, här i Finland. Butiken finns inte mera.
Nu har dragkedjan spruckit upp på bägge stövlarna och jag har förstått att detta kan vara ett typfel?
Någon idé om vart man kan reklamera dem?

Sv: Reklamation på Tretorn advancestövlar?

Direkt till Tretorn borde vara enda chansen. Kundtjänstuppgifter finns lätthittat på deras hemsida. Har ni kvar kvittot?

Har skickat mail till Tretorn.com, få se vad de svarar.

Dragkedjor på ridstövlar är ju i princip en förbrukningsvara och något man helt enkelt får räkna med att byta. Särskilt om de sitter på baksidan, då slits de kraftigt.

Du kan bytta dem hos en skomakare.

Fick idag ett svar att om de är under 2 år och jag har kvitto så kan jag reklamera dem. Skickade ärendet vidare till en kille som sköter deras reklamationer och väntar ännu på svar från honom nu.

Nja, i princip är väl dragkedjor något som alltid godtas som reklamation. Men visst, efter två-tre år lär man ju räkna med att får byta.

Fick helt utan problem ett par nya hemskickade inom en vecka. Enda kostnaden för mig var att skicka dem per post från Finland till Sverige (ca 160 kr) men det var det ju värt.

Jag har då aldrig fått nya stövlar eller ens dragkedjan fixat gratis inom 2 år! Har haft Cavallo, DeNiro och Petrie. Så nej, jag tror knappast att det är vanligt eftersom dragkedjor är en slitdel. Senast kostade det mig nästan 2000 kr, först 600 till en idiot här i Sverige som gjorde ett så dåligt jobb att jag fick skicka den till tillverkaren, som tog drygt 1000 kr för att byta.

Men grattis till nya stövlar, det var schysst av tillverkaren.

Fast det är ju allmänt känt att Tretorns gamla version av Advance har något slags tillverkningsfel då de flesta gått sönder inom en orimlig tid, ibland bara inom ett par veckor. Ibland ett år. Det är därför dom tar tillbaka om dragkedjan gått sönder (och även knapparna). Den nya versionen av Advance går inte alls sönder i dragkedja/knappar så där tror jag inte man skulle få nya lika lätt.

Jag har då aldrig fått nya stövlar eller ens dragkedjan fixat gratis inom 2 år! Har haft Cavallo, DeNiro och Petrie. Så nej, jag tror knappast att det är vanligt eftersom dragkedjor är en slitdel. Senast kostade det mig nästan 2000 kr, först 600 till en idiot här i Sverige som gjorde ett så dåligt jobb att jag fick skicka den till tillverkaren, som tog drygt 1000 kr för att byta.

Men grattis till nya stövlar, det var schysst av tillverkaren.

Kan bara instämma att det var generösa!
JAg har inte heller lyckats.Mina Jacson gick dragkedjan sönder på efter 10-15ggr och jag fick vackert betala dragkedjan själv.
Affären hävdade att det var normalt slitage:devil:

Oj, det stället skulle jag inte handla på igen om jag var du...

Nej, det är väldigt svårt att få stövlarna reklamerade pga dragkedjan om man inte tydligt kan visa att det är ett fabriksfel, eftersom det handlar som slitage. Dragkedjor är den svaga länken på stövlar. Alla dragkedjor går sönder, vissa snabbare än andra, pga den ovarsamma hanteringen vid användning eller pga fel.
Vad jag minns tar Cavallo tillbaka stövlar för att laga en trasig dragkedja om de är max 6 månader gamla.

/Sorbe - som måttat och sålt massvis av stövlar från märken som Cavallo, Königs, Petrie, MH, Tretorn med mera...

Har också sålt massvis med stövlar, och skulle någon dragkedja gå sönder efter så pass få gånger skulle i alla fall jag ta in den som en reklamation om stövlarna ser välskötta ut i övrigt. För du kan väl knappast neka en reklamation och påstå att det är slitage på en stövel som är använd mindre än två veckor? (Om man ridit i dom varje dag vill säga)

Senast ändrad:

Vad är det för få gånger du pratar om? 1,5 år som TS nämner är väldigt lång tid för ett par dragkedjor som utsätts för så otroligt mycket slitage som de faktiskt gör. Det är extra strumpor, svullna ben, smuts, dålig förvaring med mera... Två veckor kan vara lång tid, vissa hinner rida 7-9 hästar om dagen och 7x14 är 98 hästar, det är ganska mycket slitage på dragkedjan.

Jag hade utrett snabbt själv genom att fråga kunden hur det har gått till när de använt stövlarna och de gått sönder. Självklart ska man få en nöjd kund, men när man pratar med dem och de inser att deras hantering av stövlarna har varit dålig så börjar de själva inse att det inte är fabriksfel utan att de förmodligen slitit upp dragkedjan när de har två strumpor mer på sig än vad de hade när de måttade stöveln = det är väldigt mycket tjockare än vad stöveln är måttad för och därmed för tajt.
Annars har jag tagit emot stöveln och sagt att jag ska ringa till leverantören och höra med dem, för det är ju oftast de som avgör om det är en reklamation eller ej.

Jag hade faktiskt en kund som hade sönder dragkedjorna på båda stövlarna första gången hon testade dem. Tyvärr tog hon in dem i provhytten och drog upp dem där med våld, båda dragkedjorna sprack direkt. När vi måttade om henne hade hon plussat 2 cm på varje vad på 8 veckor pga viktuppgång. De stövlarna skickades direkt tillbaka till Tyskland men kunden fick själv stå för kostnaden av frakt och byte av dragkedjor.

Men visst... Hade kunden använt stövlarna två gånger på två veckor och dragkedjan gått sönder hade jag nog tagit tillbaka dem som reklamation.

Jag svarade inte ens på TS inlägg om du kollar noga. Jag svarade MOQ.

TS borde väl handla i butiken igen, med tanke på att hon fick stövlarna utbytta. :p

Okej, mitt misstag.

Men du borde läsa första inlägget igen, butiken finns inte mer. ;) Nya stövlar verkar TS ha fått direkt från Tretorn.

Ja, det har du ju rätt i förstås! Längesen jag läste tråden för första gången ;)

Yep, jag var i direkt kontakt med svenska Tretorn. Men kvittot var oumbärligt. Skulle jag inte haft det så hade jag inte fått dem bytta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Sharpless
·
Ekonomi & Juridik Hur resonerar ni? Har någon erfarenhet av att faktiskt ha fått reklamera? Hur funkar det med privatperson kontra företag, i praktiken... 2
Svar
21
· Visningar
2 864
Senast: Lobelia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Samhälle Är det någon som har koll på vad som verkligen gäller vid reklamation av ett uppenbart produktionsfel. Köpte en 50 tums tv för några... 2
Svar
21
· Visningar
2 103
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka