Reining - nivåer osv.

bright_sara

Trådstartare
Nu har jag tänkt börja tävla reining "på riktigt" dvs. inte bara inom WRAS utan även NRHA/SRHA. Tycker dock inte att jag hittar riktigt bra info om vilka sorters klasser det finns och vilka olika nivåer man ska lägga sig på. Hur gör man egentligen med de unga hästarna osv. Ni som har erfarenhet - HJÄLP!!
Jag har ingen Quarter så AQHA-klasser är uteslutna.
Tack för hjälpen!

Sv: Reining - nivåer osv.

Gå in på ww.srha.nu och fråga där hur det fungerar.
Monke:)

Jo, den hemsidan har jag ju redan varit inne på och hittade inte särskilt mycket info som jag hade nytta av. Tänkte att det var lättare att fråga här först, men får jag inga bra svar så får jag ju kontakta ordförande..

Jag har EXAKT samma funderingar! Jag har en oregisterad korsningsponny som jag vill testa "reininggränserna" hos o vet inte heller hur man ska gå till väga. Vilka tävlingar är öppna för oss egentligen? Jag har mailat en i reiningkommittén hos srha men inte hunnit få svar ännu..

jag ska börja tävla reining på högre nivå till hösten så då vet jag ;)
skämt och sido... har inte heller så stor koll än, men syrran ska fixa det där åt mig... :p
men alla srha/nrha-klasser är öppna för oss rockisar så länge man inte tar betalt för något inom hästsporten... men då är ju självklart störst konkeranns i open-klasser när proffsen får rida, sen är nog även non-pro klasserna ganska tufft motstånd i. men rockie-klasser är ju mer nybörjare...

Jaså, så det bäst för mig att bara anmäla mig till någon rookie-klass i början? Vad brukar det vara för mönster där osv? Jag lovar, jag har noll koll... Och vill inte göra bort mig genom att anmäla mig till ngt helt för svårt. ;) Kan bara WRAS-tävlingar. :smirk:

finns ju youth rookie, green youth (om du är youth-ryttare förstås... ;)), green as grass, ladies ;), rookie, green rookie...
men jag har inte koll på vad det är för skillnad på dessa...

mönsterna är det inte så stor skillnad på... det är ju alltid stora snabba och små långsama volter, spinn, byten, stopper, roll backs ;)

här är föresten SRHA's mönsterbok för 2007: http://www.srha.nu/dok/patternbook.pdf

Senast ändrad av en moderator:

Tack! Youth går jag inte under längre, tyvärr.. ;)
Ja, hittade den "boken", verkade bra.

Tyvärr så har SRHA valt att förlägga alla sina tävlingar längst ner i Skåne (Bökeberg)? Så vi har båda drygt 120 mil enkel resa.... skulle ta några dagar att ta sig ner, och bara bensinkostnaden hamnar på runt 5.000 kronor...

Hej

Skall då besvara dina frågor så gott jag kan. För det första är dom väldigt öppna och gör det lite vanskligt men vi gör ett försök och ser hur långt det bär.
SRHA (Swedish Reining Horse Association) är en dotterorganisation till NRHA (National Reining Horse Association i USA).
De pengar du vinner i SRHA registreras bara i Sverige och används inte som värdehöjare på din häst men däremot kan du vinna titlar för dig och din häst och vill du kvala till EM så småningom så måste du vara medlem.

SRHA klasser som kräver medlemskap i SRHA samt en hästlicens för din häst. Om du inte äger hästen själv måste även den som äger hästen vara medlem.
Det finns Open, Non Pro, Youth, Youth Rookie, Rookie, Green As Grass, Any Bit Any Age, Ladies i dagsläget.

Du rider hästar 5 år och yngre på tränsbett (om du vill), hästar 6 år och äldre på stångbett och enhandsfattning.

Är du nybörjare bör du starta i Green As Grass och Rookie samt Youth och Youth Rookie om du är ungdom dvs 19 år eller yngre.

NRHA vinstpengar registreras i USA och kan användas som värdehöjare på både dig och din häst i försäljning/betäckning eller avels sammanhang.
Du måste vara medlem i NRHA liksom den som äger hästen samt måste hästen ha en licens i NRHA för att kunna tävla NRHA klasser.
Du rider alla hästar oavsett ålder på stångbett och enhandsfattning.

Klasser man erbjuder är; Open, Intermediate Open, limited Open, Non Pro, Intermediate Non Pro, Limited Non Pro, Youth 13 & Under, Youth 14-18, Youth Rookie, Short Stirrup, Rookie samt Snafflebit klasser (de sistnämnda givetvis på tränsbett eller bosal).
Klassern du bör starta är Youth om du tillhör den kategorin, och Rookie.
Både SRHA och NRHA har ett uppklassningssystem som talar om när du vunnit nog med pengar eller poäng för att åka ur en kategori till en annan.

Hoppas det hjälpte lite.

På din korsningsponny är du välkommen både hos SRHA och NRHA och de tävlingar som är öppna då är SRHA/NRHA klasser förutsatt att ni är medlemmar och har hästlicens.

På de flesta tävlingar har man även all breeds klasser som inte kräver vare sig medlemskap eller licenser, men då har du färre reiningklasser att rida, samt att dom oftast inte erbjuder prispengar som lön för mödan.

Du hittar tävlingskalendern på SRHAs hemsida www.srha.nu

SRHAs ALLA tävlingar......hur många tävlingar har SRHA egentligen:confused:.

Så vitt jag vet så har dom bara två, där båda har startat i Skåne för flera år sedan.

Där September Rundown faktiskt har flyttat upp till Greva under ett antal år och nu flyttat ner igen för att förhoppningsvis kunna flytta Norrut igen om/när det finns villiga händer/arrangörer även uppåt:idea:

monke:)

TACK Monke! Det var precis den här infon jag ville veta. Hur gör man med sina 4-åringar? Alltså - vad krävs av hästen och ryttaren - hur bedöms det? Tänkte ju faktiskt försöka kvala till EM så småningom. Hästen har talangen, matte ska bara lära sig ordentligtt också. ;) Har ju "flytet" att Bökeberg ligger endast ett stenkast härifrån.

Tyvärr så har SRHA valt att förlägga alla sina tävlingar längst ner i Skåne (Bökeberg)? Så vi har båda drygt 120 mil enkel resa.... skulle ta några dagar att ta sig ner, och bara bensinkostnaden hamnar på runt 5.000 kronor...

japp, det är ju så... men eftersom jag hade tänkt flytta dit till sep. så passat september rundown alldeles utmärkt för oss att vara med på... då blir det ju bara en enkelresa ;)
är du också här uppifrån eller?

Jag antar att ni Västgötar tycker att det räcker att sprida dom till Grevagården......

Old Sorrel:angel:

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv