Regntäcke till ponny som inte går sönder....

Harbor

Trådstartare
Vi har en ny ponny och visste inte att den har sönder sina täcken, så idag hängde HW hero täcket i trasor, efter en veckas användning :crazy:
Tråkigt. Men hur mycket bättre håller Rhino eller Amigo bravo 12? Finns ju inte så mycket till ponny heller.

Rhino, bravo 12, Rambo har starkare tyg.
Jag kan inte ha något av hw's 'sämre' täcken i min hage pga att den ena drar i täckena.

Hero, Mio, bravo 6 tex har betydligt sämre kvalitet oh slitstyrka på yttertyget.

Jag vet folk som använt ett skaltäcke ovanpå det "riktiga" utetäcket för att skydda men tja, vill dom ha sönder täcken så vill dom.

Om det är ponnyn själv som gör det kan det va att den tycker det är för varmt. Eller en ful ovana.
Hur ser hagen ut?
Om det tex är en tråkig ruta kanske det skulle hjälpa att lägga in lite stockar och grenar att sysselsätta hästen med...

Lycka till. Låter dyrt med en täckesätare

• Gilla
Reactions: ptr
Vi har en ny ponny och visste inte att den har sönder sina täcken, så idag hängde HW hero täcket i trasor, efter en veckas användning :crazy:
Tråkigt. Men hur mycket bättre håller Rhino eller Amigo bravo 12? Finns ju inte så mycket till ponny heller.

600 denier i tyget är inte så hållbart. Har ett sådant. Set går fortare sönder.
Rhino eller Amigo Bravo har hållbarare tyg i täcket.
Får er ponny hjälp av hagkompis eller hur gör han sönder täcket?
Har ett 11 år gammalt Amigo och 7 år ga Rhino täcken. De är hela.
Bekanta har ga regntäcken över de hela täckena ute då hagkompisar sliter sönder täckena. Då är bara regntäcket som går söner. Tänk på det är lite olika i bogen mellan Rhino och Amigo.
Hoppas ni finner ett täcke som håller. Testa ett regntäcke som skydd mot de som är helt.

Prova med löst liggande filt som ponnyn kan ta av sig.
Här trodde jag på det där med täcken tills häststackarn krånglat av sig täcket och fått det liggande runt benen - och där stod han tills husse fattade varför han inte flyttade på sig i hagen.
Är han blöt och kall idag får han filt på ryggen och mera hösilage, när han är varm efter en stund så skakar han av sig filten. Aldrig mer täcken som sitter fast på hästarna!
Det värsta är att är man inte snabb att ta rätt på den sen så pissar de på den, men det är något annat.

Ponnyn är en Welsh Mountain och drar storlek 100-105. Vet inte hur det gått till men den har gått i en lösdrift nu i ca 2 veckor och imellanåt så bråkar hon och shettisen en del. Iallafall så var regntäcket sönderslitet och hon stod med benet rakt igenom täcket på nåt sätt. Vilket Börjetäcke rekommenderar ni för den här lilla?
Hon kom till oss i början av augusti och vi fick täcken med, helt hela, som de använt. Det tyder väl på att hon inte själv har sönder täcken, tänker jag. Har nu beställt ett tunt Rhino wug täcke iallafall.

Ponnyn är en Welsh Mountain och drar storlek 100-105. Vet inte hur det gått till men den har gått i en lösdrift nu i ca 2 veckor och imellanåt så bråkar hon och shettisen en del. Iallafall så var regntäcket sönderslitet och hon stod med benet rakt igenom täcket på nåt sätt. Vilket Börjetäcke rekommenderar ni för den här lilla?
Hon kom till oss i början av augusti och vi fick täcken med, helt hela, som de använt. Det tyder väl på att hon inte själv har sönder täcken, tänker jag. Har nu beställt ett tunt Rhino wug täcke iallafall.

De i hög denier i liten storlek.

Hur många täcken har gått sönder hittills hos er? Incidenten du beskriver låter som att den rullat och trasslat in sig i gjordarna eller "inne i" täcket med nåt ben?

Hur många hästar i lösdriften? Sätt en plasthakklapp på shettisen om det går att hitta i rätt storlek om du misstänker den

Hansbo har en del i små storlekar. Charlies har också något eget regntäcke som finns från 85. Annars är det ett elände att hitta till småhästar. Min stora är precis på gränsen till att kunna ha 125, och det brukar vara det minsta som exempelvis Amigo Bravo börjar på. Den lille är det så klart ännu sämre utbud för. Mitt Hanbotäcke ser faktiskt inte ens använt ut efter tvätt, så jag är positivt överraskad med tanke på att priset ändå var helt humant. Hästen går i naturhage med träd som hon definitivt brukar klia sig mot. Ingen av hästarna biter i den andras täcken.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 025
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 488
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar