Regntäcke, eller inte?

bettysmatte

Trådstartare
Vill veta hur ni tänker och tycker!! Mitt isissto har tillgång till box med spån, samt fri tillgång till hö, från sin rasthage. Hon kan alltså välja om hon vill vara inne under tak eller ute. Hon är oftast ute, även i hällande ösregn. Skulle ni lägga regntäcke på henne? Jag lutar själv åt att inte göra det, men behöver era åsikter :D .

Sv: Regntäcke, eller inte?

Islandshästar är byggda för att klara regn och rusk så hon behöver inget täcke. Eftersom hon står ute trots att det regnar när hon kan gå in om hon vill betyder det ju att hon inte vantrivs i regnet.

Inte regntäcke när hon har tillgång till ett torrt område hela tiden :D. Islandshästar e tåliga till tusen =)

Nej, det skulle jag inte...kan hästen välja så är väl täcke helt onödigt för hästen.

Jag skulle inte sätta regntäcke på en sån häst. Dels kan hon välja om hon vill vara ute eller inne, och dels är hon av en robust ras som i århundranden har gått utomhus.

bettysmatte skrev:
Vill veta hur ni tänker och tycker!! Mitt isissto har tillgång till box med spån, samt fri tillgång till hö, från sin rasthage. Hon kan alltså välja om hon vill vara inne under tak eller ute. Hon är oftast ute, även i hällande ösregn. Skulle ni lägga regntäcke på henne? Jag lutar själv åt att inte göra det, men behöver era åsikter :D .
Jag skulle inte göra det. Mitt sto (också islänning) går ute dygnet runt året om och har tillgång till vindskydd samt en tät granskog. Hon har aldrig verkat lida av regn. Om det var blötsnö och kring 0 grader i typ flera dygn och hon ej hade ordentlig päls (sen vår eller tidig höst) så skulle jag hålla koll och vid behov täcka eller stalla in i box några nätter.

Om hon inte är klippt så tycker jag inte täcke behövs.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 274
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 274
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V